Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagjes over schotland - Forum Wereldfietser

Vraagjes over schotland

Enkele vraagjes over schotland waar we in Juli willen gaan fietsen:

Traject:
Afbeelding
A- normaal fietsen we tegenwijzersin
B- De blauwe route zouden we fietsen, de gele lijn is de 'binnenweg' indien we te weinig tijd zouden hebben
C- start, aankomst in Rosy (Edingburgh)

1) Zijn die hooglanden uberhaupt makkelijk te fietsen? (neem 85km/dag - is dat haalbaar?)
2) Hoe staat de wind meestal aan de oostkust?
3) Wat is de netspanning in schotland (220V/50hz?)
4.1) Wat is de gemiddelde campingprijs (tentje, 2 trekkers) / dag of de prijs van een jeughherberg (+ evt. eten)?
4.2) Broodprijs, prijs van pakweg een stukje vlees?

... ik vraag dit omdat ik al astronomische bedragen heb gehoord :(
5) Kan iemand een schatting geven hoeveel km/dag dat we moeten fietsen om die route gedaan te hebben op 15 dagen (volgens mijn berekening: totaalafstand=1200km, dagafstand +/- 90 km)
6) is een modale trekkersfiets voldoende om in de highlands te gaan fietsen?
7) Heeft er iemand opmerkingen/tips bij die route/manier om de totaalprijs te drukken? (bv. plaats X vermijden, wijzerszin fietsen ipv tegenwijzersin, ...
8) Oh, eeuhm.. is de wisky in schotland goedkoper dan in BE?
9) Aanwezigheid van bankautomaten, of dienen we contant geld mee te pakken?
x) Verder vragen volgen ongetwijfeld nog ;)


Alvast dank bij voorbaat,
IWein

In 2002 heb ik in Noord-Engeland en Schotland gefietst, maar niet in het gebied waar jij heen gaat. Het fietsen vond ik pittig vanwege de vele, korte, steile klimmetjes. Ik vond het vergelijkbaar met de Ardennen. 1200 km in 15 dagen lijkt me dan erg veel, zeker als je ook nog rustdagen (al dan niet in verband met slecht weer) wilt. Als je met je fiets in de Ardennen kan fietsen, lukt het daar ook wel.

De prijzen lagen ook toen fors hoger dan in Nederland, maar ik herinner me e.e.a. niet precies. Met kamperen en zelf koken (restaurant- en barmeals zijn toch niet hoogstaand) was het wel te doen. Misschien is wild-kamperen een optie om de uitgaven te drukken. Buiten het hoogseizoen is accomodatie ook goedkoper. En buiten Edinburgh ook. Je kan overwegen buiten de stad te overnachten en er met de bus naartoe te gaan. Een bezoekje is zeker de moeite waard.

Lisette
Hoi,

een aantal weken terug heb ik in Schotland gefietst. Ik had maar tien dagen, helaas dus niet zo lang, en heb vooral in het Noord-Westen gefietst (Grofweg: Inverness -- Durness -- Ullapool, Stornoway, Isle of Skye, Fort William). Ik weet dus niet precies hoe de hellingen zijn in het Noord-Oosten. Wel ondervond ik dat hoe westelijker hoe stijler de hellingen.

Highlands makkelijk fietsen... ja, want mooi zou ik zeggen! Nee, niet zo vlak als Nederland, maar anders was het ook niet leuk. 15 dagen voor 1200km lijkt me te doen eerlijk gezegd... (1200km/15dagen is overigens 80km/dag) de eerste dagen heb ik gemiddeld 100km gefietst, daarna iets minder. In totaal 750km. De reden om rustig aan te doen was meer de ligging van de campings ten opzichte van elkaar in relatie met de geplande route. Vaak had ik nog rustig een uurtje door kunnen trappen. Ik was inclusief alle pauzes maximaal 7 uur onderweg.

Kosten: ik betaalde per nacht ongeveer 5 pond (1 persoon, 1 tent). Eén nacht heb ik in een hostel (geen YHA, maar onafhankelijk) geslapen, voor 12 pond. B&B zijn rustig het dubbele.
De keren dat ik in een restaurant heb gegeten was telkens in een wat grotere stad. In Edinburgh was ik voor een hoofdmaal in een pub ongeveer 6 a 7 euro kwijt. (voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, 2 pints en 2 whisky voor 24 pond)

Wat ik precies aan eten uitgegeven heb weet ik niet meer. Ik vond de prijs van een brood nog wel meevallen (ik geloof rond 1 pond...). Vlees maak ik eigenlijk bijna nooit, meestal hou ik het bij blikjes tonijn (ook goedkoop) door de pasta (oid). Het mag dan misschien iets duurder zijn dan in NL/BE, het verschil is niet zo groot -- maar dat kan dus aan mijn primitieve eetgewoontes liggen.... :-)

Voor een pint betaal je ongeveer 3euro tot 3.50euro; niet onredelijk (of is de NL horeca inmiddels echt Scandinavisch duur geworden?). De Whisky is in elk geval NIET goedkoper dan in NL/BE! Soms kan je er wel een bijzondere kopen (dat is: die niet op het vasteland te koop is), eigenlijk is dat de enige reden om dáár whisky te kopen.

Pinnen kan in elke plaats van betekenis. Ik ondervond wel dat de kaart soms relatief veel betekenis toekende aan bebouwing, maar heb nooit een dag gehad dat ik niet ergens als het moest aan geld had kunnen komen. Misschien is het wel een tip om net iets meer te pinnen dan je normaal zou doen, dan weet je in elk geval zeker dat je geen problemen krijgt.

Als ik me niet vergis is de spannig weliswaar 220 (of 240) Volt en de frequentie 50Hz, maar je hebt sowieso wel een speciale plug nodig. Reisstekkers zijn goedkoop, licht en klein, dus geen probleem.

In 2001 heb ik met een racefiets met voor 42/52 en achter 6 versnellingen van 28/13. Dat is als je niet van lopen houdt een minder goed idee.... Een trekkersfiets (3 voorbladen neem ik aan) lijkt me echter wel voldoende.
Ries schreef:..Highlands makkelijk fietsen... ja, want mooi zou ik zeggen! Nee, niet zo vlak als Nederland, maar anders was het ook niet leuk. 15 dagen voor 1200km lijkt me te doen eerlijk gezegd... (1200km/15dagen is overigens 80km/dag) de eerste dagen heb ik gemiddeld 100km gefietst, daarna iets minder. In totaal 750km.
Hmmja, 'k zit eigenlijk met de vraag ofdat je (bijna) evenveel Km. kan fietsen in de highlands (pakweg 85+km) als langs de kust (pakweg 110+km), vandaar de vraag. Als we maar 40-50km/dag kunnen doen halen de onze boot niet meer terug.
Ofdat die afstand te doen is in de tijdspanne is dus de grote vraag - 'k heb al langere afstanden gefietst in een kortere periode, maar nu ik hier op de kaart naast me kijk, denk aan 3 rustdagen & wind op kop aan de kust vrees ik dat die periode iets of wat krap gaat worden... zeker omdat m'n liefje geen bergen gewoon is... enfin, 'k wacht op m'n gedetialleerde sustranskaarten om een planning op te stellen (hopelijk deze vrij.-za.), maar m'n gevoel zegt nu al dat ik 3 dagen langer dien te nemen. Oh, en die berekening in acht genomen: daar zit een buffer mee ingecalculeerd + in vogelvlucht komt die toer neer op 1200km (dus maar hopen dat het fietspad niet te veel kronkelt ;))

1) Naar hetgene ik begrepen heb is de aansluiting van een GB-stekker anders als die in BE.?
2) Veel regen gehad?
3) het plan is ook om een paar keer te gaan wildkamperen, hoe waren je ervaringen daaromtrend?

85 km in Scotland over de weg lijkt me geen probleem, als je tenminste een normale hoeveelheid spullen meeneemt. Pleur je 30 kg op de fiets dan ben je natuurlijk uren extra kwijt met in en uitpakken, en op de weg schiet het ook niet meer op.
Volg je een sustrans pad dan weet ik het niet, de kwaliteit daarvan is zeer variabel

Als je een schroevendraaier in de aardebus steekt (Dat is het versprongen middelste gat) gaat de kinderbeveiliging open en kun je een normale nederlandse platte stekker in zo'n engelse wandcontactdoos steken. Heb je geen stroom: engelse stopcontacten hebben een aan-uit schakelaar (en een eigen zekering)
hosti schreef: 1) Naar hetgene ik begrepen heb is de aansluiting van een GB-stekker anders als die in BE.?
2) Veel regen gehad?
3) het plan is ook om een paar keer te gaan wildkamperen, hoe waren je ervaringen daaromtrend?
40-50 km is echt weinig.... Als je toch met z'n tweeen gaat kun je bovendien wat bagage zo verdelen dat het voor allebei ongeveer even zwaar wordt op de hellingen te "trotseren". 't Argument klimmen niet gewend te zijn vervalt dan in elk geval deels.

Bovendien denk ik dat 3 rustdagen op 't totaal van 15 dagen veel is. Maar dat is ook weer heel persoonlijk.

Verder zou ik zeggen: ga gewoon fietsen, kijk hoe ver je komt. Je weet namelijk én niet hoeveel kilometer het daadwerkelijk is én niet hoeveel je per dag zult kunnen fietsen. Ik heb vantevoren altijd plannen die tijdens de rit -- en dan rustig per dag -- bijgesteld worden, omdat ik door het weer of mijn conditie meer of minder gefietst heb dan voorgenomen.

Mocht blijken dat je het echt niet gaat halen, dan kun je altijd de trein terug nemen naar Edinburgh (of daar in de buurt). Je moet wel reserveren, maar als je dat een dag tevoren doet, dan is dat waarschijnlijk geen probleem.

Wat m-gineering (Marten was het toch?) over de stekker zegt, dat klopt. Soms moet je wat kracht gebruiken, maar het kan. Scheelt weer 5 gram (is mijn persoonlijke insteek :-) )

Ik heb tweemaal in Schotland gefietst (vier weken en tien dagen) en tweemaal weinig regen gehad. Dat kan enkel toeval en een enorme dosis geluk zijn, maar misschien heeft het ook te maken met de instelling sowieso regen te verwachten. Elke dag droog is dan een meevaller, een dag regen...tsja, gewoon, "kun je verwachten. Het wordt wel weer droog".

Wildkamperen... niet gedaan in Schotland. Ik denk wel dat je dat duidelijk de kleinere weggetjes moet rijden om een goede plek te kunnen vinden. Enige ervaring met wildkamperen elders lijkt me handig (alhoewel ook weer niet strikt noodzakelijk hoor, gewoon handig).

In elk geval veel plezier -- en dat moet welhaast lukken, want het is erg mooi fietsen in Schotland!

Hoi,

Wildkamperen is in Schotland in het algemeen geen probleem. Ik heb gewandeld in de Westelijke Highlands (Knoydart) en daar ben ik in een week wandelen niemand tegengekomen en is wildkamperen toegestaan. Hoe het in het 'dichter bevolkte' gebied waar jullie gaan fietsen is geregeld weet ik niet maar het zal denk ik geen enkel probleem zijn.
In drukke veel bereisde gebieden kan het ook verboden zijn (west highland wandelweg) en misschien ook in de nationale parken maar niemand die dat controleerd...
Gewoon een stukje van de weg je tent opzetten. Je kan zonder problemen drinken uit de vele beekjes daar.
In de maanden Juli en Augustus je muggennet- en masker niet vergeten en niet direct bij bomen en meertjes kamperen. Zoek altijd een plekje in de wind want daar houden de midges niet van.

Jullie fietsen een stuk door de Speyside, het gebied met de hoogste dichtheid aan whisky distilleerderijen ter wereld. Misschien is het een leuk idee een dagje de rivier de Spey te volgen. Het is een erg mooi relatief vlak gebied en zo kom je langs haast alle distilleerderijen. Hier stoken ze de beroemde zachte, milde Speyside whiskies. Door hun lichte smaak prima geschikt voor een eerste whiskykennismaking (Glenfiddich,MacAllen, Knockandu etc), Sommigen zijn rokiger dan de andere of iets zoeter in smaak, meer eik, vanille etc.
Dus niet vegeten minstens een van de vele distilleerderijen te bezoeken. :D
Ook als jullie niet langs de Spey rijden kun je altijd de Blair atholl destileerderij bezoeken, die ligt op jullie route. Ze stoken daar een heerlijke warme naar heidehoning smakende whisky, hmmmjammm.

Om een beetje in te lezen:
http://www.thewhiskystore.de/beginner/swmg.htm

Whiskykaartje Speyside:
Afbeelding

Fiets de wereld (met whisky)
Whisky

Er is al veel over geschreven maar wederom zou ik wel eens van jullie willen weten wat de evt. de beste banden zijn voor dit parcours.
Daar ik aanneem niet altijd over asfalt te gaan rijden zit ik een beetje in de knoop met de bandekeuze - het 'licht lopen' en de 'lekbestendigheid' zijn topprioriteiten.

Mijn keuze viel op:
Schwalbe Marathon Racer en de Marathon HS 368
Hoewel ik reeds ervaring heb met Schw. (zachte) slicks zit ik een beetje verveeld met die 'racer' banden - m'n slicks waren destijds na 2000km bijna tot op de draad versleten. Lopen die HS banden even goed, advies of tips?