Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekking zadel!! - Forum Wereldfietser

trekking zadel!!

Ofschoon ik weet dat zadels best persoonlijk zijn, wil ik jullie toch vragen welke ervaringen jullie hebben met brooks zadels voor langere tochten? Ik kom nog steeds niet tot een juiste keuze. Heb nu een san marco rolls.
bedankt voor de reacties!

Hoi Jan,
Waarom fiets je niet "gewoon" op je san marco rolls zadel?
Met dat zadel heb ik ongeveer 40.000 kilometer gefietst voordat het zadel de geest gaf. Of is er een speciale reden dat je op een brooks-zadel wil fietsen?
groetjes,
Marco

beste marco,
hoewel ik er begrip voor heb dat je alles vereerd wat van "san"marco komt, zou ik toch willen reageren.
op mijn racefiets rij ik al jaren uiterst tevreden op een rolls zadel.maar omdat ik op mijn randonneur toch iets minder "plat"lig heb ik daar een iets breder zadel. de freedom gel van selle royal, waarop ik 13 maanden gefietst heb.
zowel bij vorst, nieuwzeeland, als in de tropen, thailand en maleisie.
op mijn onlangs nieuw aangeschafte randonneur heb ik dus weer zo'n zadel gemonteerd.
groeten, toine

Beste Marijke.
Ik vereer erg weinig, en zeker geen zadels!! De verering van San Marco waar jij op doelt is mij totaal onbekend.
De vraag die ik stelde is waarom Jan op een bepaald type zadel wil fietsen, niet om hem op één bepaald zadel te laten fietsen.

Ik heb mijn trekkingfiets nog niet zo lang en ben steeds dingen aan het uitproberen en aan het afstellen opdat ik steeds prettiger zit. Heeft natuurlijk ook met ervaring te maken. Heb nogal wat last van het harde san marco zadel. Kan zijn dat ik nog meer zitvlees moet krijgen! Heb in ieder geval het zadel nu horizontaal gezet..de punt stond iets omhoog!. Zag op de fietsrai een mooi brookszadel op een trekkingfiets en dacht..misschien zijn dat wel heel geschikte zadels om lange afstanden mee te fietsen. Dit even als aanvulling.

Dag Jan,

Vorig jaar heb ik voor het eerst een 'wereldfiets' aangeschaft, en heb er tot nu toe alleen in NL mee gereden. Ik ben erg tevreden over het Brooks zadel dat erop zit (type weer ik niet uit mijn hoofd). De eerste tocht was van de winkel naar mijn werk-woning (ongeveer 3 uurtjes) en de tweede rit was naar huis (ongeveer 7 uur), en daarna heb ik ook nog dergelijke ritjes gemaakt. Ik heb geen moment zadelpijn gehad, en kon ook na 7 of a 8 uur zonder enige spierpijn afstappen! Voor mij dus geen ander zadel!

Groet, Joris
Hallo Jan,

>Ofschoon ik weet dat zadels best persoonlijk zijn, wil ik jullie toch vragen
> welke ervaringen jullie hebben met brooks zadels voor langere tochten?
>Ik kom nog steeds niet tot een juiste keuze. Heb nu een san marco rolls.
De laatste 8 á 9 jaar heb ik zowel op mijn racefiets als Randonneur een rolls, dit zadel vind ik lekker zitten.

In het verleden heb ik ook een paar brookszadels gehad, die zaten wel lekker. Maar hadden ook nadelen. Ze moeten geregeld gespannen en ingevet worden en je moet uitkijken voor vocht. Bovendien is er bij mij een keer de spanbout gebroken. Hierdoor moest ik zo'n 10 km lopen voor ik bij een garage kwam, waar ik met een gewone bout een voorlopige fix kon maken. Dat het wel vaker voorkomt bleek toen ik bij de fietsenmaker een nieuwe haalde, hij had ze gewoon in voorraad. Als je zo'n brooks zadel hebt met veren, dan ben je genoodzaakt om ook een reserve veer mee op wereldreis te nemen. Maar misschien komt het door mijn gewicht (>80 kg) dat ik die zadelonderdelen breek.

Ik heb ook wel eens een gelzadel geprobeerd, dat vond ik niet prettig. Te broeierig. Maar zoals je zelf al zei een zadel is (net als schoenen) iets persoonlijks.

Groetjes, Frank

Ik heb een paar weken geleden een Koga-Miyata Globetraveller gekocht. Die wordt standaard met een Selle-Royale gelzadel geleverd.
Gedurende zo'n 200 Km korte trips ging ik er steeds meer aan twijfelen ooit aan dat zadel te zullen wennen en heb uiteindelijk de knoop doorgehakt: terwijl het nog kon, want onbeschadigd, heb ik dat ding voor een Brooks Flyer ingeruild.
Resultaat: ondanks waarschuwingen i.v.m. lange inrijperiodes zat dit nog stugge leerdek meteen duidelijk veel lekkerder als de originele.
- een eerste rit van 50 Km: best uit te houden. 1 uur op het gelzadel daarentegen was meer dan lang genoeg.
- tweede rit - 65 Km: zelfde gevoel, maar nog beter.
Bovendien volgende aangename bijverschijnselen:
- is inderdaad zoals beweerd wordt duidelijk koeler.
- ondanks de standaard gemonteerde zadelpen is het Brooks zadel door de spiraalveren veel comfortabeler. Je voelt het verschil op kasseien of ander slecht wegdek duidelijk.
Ik ben er echt gelukkig mee en dat zou na inrijden naar het schijnt alleen nog kunnen verbeteren.
Nog een laatste bedenking: in die blitse Selle Royal gelzadels zit een doorzichtig gedeelte. Ziet er heel erg hip uit, maar werkt voor de eerste de beste vandaal met een zakmes wellicht als een magneet. "Wat zou er gebeuren als je daar nu eens in prikt ?" Mag er niet aan denken.

Nog een laatste bedenking: in die blitse Selle Royal gelzadels zit een doorzichtig gedeelte. Ziet er heel erg hip uit, maar werkt voor de eerste de beste vandaal met een zakmes wellicht als een magneet. "Wat zou er gebeuren als je daar nu eens in prikt ?" Mag er niet aan denken.
Nou daar gebeurt weinig mee. Ik had standaard een Selle Royal Look-In zadel op mijn fiets. Heb er ongeveer 500 km op gefietst, maar kon er niet aan wennen. Toen het ding ook nog scheurde op de overgang tussen het doorzichtige en het niet doorzichtige gedeelte heb ik hem omgeruild voor een Brooks zadel.
Die gel is overigens een zachte vaste substantie en is dus niet vloeibaar. Mocht er iemand in prikken, dan heb je er een snee in, maar er vloeit niets uit.
Wat betreft het Brooks zadel, dat rijdt stukken aangenamer. Inmiddels heb ik hem al helemaal ingereden.
:idea: Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik op lange tochten altijd wielren (koers)broeken draag met zeem. Dat is heerlijk zacht aan mijn tedere achterwerk :)

Groetjes,
Martin 8)
Jan schreef:Ofschoon ik weet dat zadels best persoonlijk zijn, wil ik jullie toch vragen welke ervaringen jullie hebben met brooks zadels voor langere tochten? Ik kom nog steeds niet tot een juiste keuze. Heb nu een san marco rolls.
bedankt voor de reacties!
Na ca. 85000 km in 19 jaar op mijn eerste Brooks B66 weet ik niet of dat zadel de vorm van mijn achterste heeft aangemomen of dat mijn achterste de vorm van het zadel heeft aangenomen. Het heeft er wel toe geleid dat ik ook op mijn twee andere fietsen een B66 heb. Tegenwoordig maakt men geloof ik wel de veren stugger en het leer wat dunner.
Maar als je een ander zadel vindt waar je lekker op zit is dat zadel voor jou het beste. Een smaller Brookszadel heb ik ooit 5 minuten geprobeerd, maar nooit meer. Een gelzadel heb ik ook op een van mijn fietsen gehad, maar ik kreeg het gevoel dat bepaald lichaamsdeel begon af te sterven; gelukkig was ik op tijd en had ik mijn oude brookszadel nog :D
Leon

Ik wil op niets anders fietsen dan op een Brooks zadel (ik heb er vier), en er zijn er velen die er net zo over denken. Wel is het natuurlijk zaak het goede model Brooks zadel te kiezen voor het doel dat je voor ogen staat. Daarbij zijn twee variabelen van belang: de breedte, en de eventuele aanwezigheid van vering. Ik heb jaren gefietst op een snelle lichte randonneur met racestuur en Brooks professional zadel (smal en ongeveerd). Dat was een goede combinatie. De professional is smal maar dat wil je ook als je zoals op deze fiets vrij ver voorover zit. Zit je meer rechtop, zoals op de meeste vakantiefietsen, dan wil je een wat breder zadel. De eerstvolgende is dan de B17, en daarna komt de B67 (de variant van de aloude B66 voor moderne zadelpennen). Die laatste is voor als je min of meer rechtop zit. De B17 is de favoriet van vele langeafstandfietsers die wel wat voorover zitten, maar niet zo ver als racefietsers. De B67 is een zadel met veren (als je zo rechtop zit moet dat), maar ook van de professional en de B17 bestaan versies met veren: de Conquest en de Champion Flyer. Zelf vind ik een geveerd zadel inmiddels een must. Op mijn lichte fiets met racestuur heb ik nu een Conquest en op mijn vakantiefiets een Champion Flyer. Over allebei ben ik zeer tevreden. Van de vering moet je je geen overdreven voorstelling maken, maar het werkt echt.
Dit zijn allemaal mannenmodellen. Vrouwen hebben zoals bekend een andere anatomie, en verdienen dus andere zadels. Waar het vooral op neerkomt is dat die breder moeten zijn. De variant van de Conquest voor vrouwen heet de Countess, en is duidelijk breder (en korter). Van de Champion Flyer en de B67 zijn ook versies voor vrouwen (de Champion Flyer S en de B67 S) maar de mannenzadels die daarbij horen waren al veel breder, zodat de verschillen hier veel minder belangrijk zijn.
Voor een volledig overzicht kun je terecht op de onvolprezen site van Sheldon Brown: http://www.sheldonbrown.com/harris/saddles.html
Fiets lekker,
Wim Jongman

Sinds twee maanden ben ik in het bezit van een Brooks Conquest (licht bruin), buiten dat het lekker zit (hiervoor had ik een kunststof zadel), moet ik zeggen dat ik hem ook erg mooi vind. Maar ja daar koop je geen zadel voor. Wel geeft het zadel nog een beetje af. Maar dat mag de pret niet drukken. Bovendien voelt het veel luchtiger aan dan mijn vorige zadel.
Ik ga dan ook met vrisse moed de zomer tegemoet. :D

Tommy

Ze schijnen het bij Koga ook begrepen te hebben.
Van de Globetraveller die ik vorig jaar kocht heb ik zo vlug mogelijk het gelzadel voor een Brooks ingeruild en wat blijkt nu ?
Het 2004 model is nauwelijks gewijzigd, zelfs de kleur niet, behalve dan het zadel: dat is dus een Brooks geworden.
Zouden ze dit forum ook lezen ?

http://www.koga.com/nl/index.asp
Op mijn model 2004 Koga Globetraveler zit een Brooks B17 Champion standaard zadel. Alhoewel ik er wel tevreden over ben zal het er waarschijnlijk toch afgaan. Wat is het probleem. Het leder zakt in precies op de plaats van de zitbotjes tussen de middennagels en de daarnaast zittende nagels. Onder deze plaats zit in de bevestigingsplaat een uitstulping waar de zadelrails op zit gemonteerd. Naast de nagels ontsaan door het klinken en het vormen van de kuiltjes verhardingen en hierop rijdt ik mijn "vul zelf maar in " door. Intussen ook geprobeerd een zadel FLX maar ik heb de indruk dat dit een schuimzadel is en dit broeit en verder twijfel ik al vrij vlug of ik nog van het mannelijk geslacht ben. Ook het gelzadel Look-in is geprobeerd en hier houdt ik het vrij lang uit. Maar ik wil eigenlijk het Brookszadel. Wie heeft dezelfde ervaringen of een oplossing.
Ik heb het zadel al wat verder naar achter gezet maar dat helpt ook niet daar ik dan meeschuif naar achteren.

misschien moet je het leer spannen :roll: