Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura rem reparatie onderweg - Forum Wereldfietser

Magura rem reparatie onderweg

Hallo,

Wat is handig om mee te nemen aan onderdelen Magura remmen olie in verre buitenland? Ik zie https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... leiding-2/ maar dat is me wat veel. Kans is niet heel groot dat leiding kapot gaat. Wat nemen jullie mee eventueel aan onderdelen? Of wat zouden jullie doen als remleiding kapot? Olie lijkt me bijvoorbeeld mogelijk ook wel te vervangen door andersoortige olie. Maar dan moet je wel nieuwe leiding hebben en nippeltjes.

Groet!
Als je geen reparatieset o.i.d. mee wilt nemen: V-brakes er op laten zetten wanneer Magura kadoek gaat of als je niet de juiste remblokjes kunt vinden bijvoorbeeld. Was ooit de oplossing in de Himalayas voor een medefietser!
Ik heb het reparatiesetje vijftien jaar meegenomen (voor twee personen) en gelukkig nooit hoeven te gebruiken. Overigens is dit setje best wel compact, heel wat anders dan de soms grote tenten, stoeltjes en extra schoenen die men soms mee zeult.

Maak voor jezelf de afweging van kans x impact. Zeker in afgelegen gebieden (grote impact!) is het een prettige gedachte dat je e.e.a. zelf kunt repareren. Blijf je in de bewoonde wereld, dan is het meenemen van zo'n setje overkill.
De ene bewoonde wereld is de andere niet, in India of China kan je dus zo terug moeten vallen op v-brakes omdat Magura daar gewoon niet te koop is of je anders te maken krijgt met een noodoplossing. Ook binnen Europa is het niet overal zo goed gesteld met fietsenmakers en moderner materiaal als in NL. Het setje heb ik ook en nooit nodig gehad, beter mee dan om verlegen was destijds de insteek.
Loes vdB schreef:
ma 22 mei, 2023 20:42
Als je geen reparatieset o.i.d. mee wilt nemen: V-brakes er op laten zetten wanneer Magura kadoek gaat of als je niet de juiste remblokjes kunt vinden bijvoorbeeld. Was ooit de oplossing in de Himalayas voor een medefietser!
Tenzij je Firmtech Magura remmen hebt. Die kunnen door de specifieke bevestiging op voorvork en frame alleen vervangen worden door Firmtech.

Maar als je 'reguliere' Magura hydraulische velgremmen hebt dan zijn die V-brakes in geval van niet te repareren panne natuurlijk een prima optie.

Zie ook dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=38337
Ik heb de Avaghon X29 met schijfremmen. Dus V-brake past niet. Ik zou dan mechanische schijfrem er op moeten zetten (ook niet overal te krijgen). Ik denk dat de meest kwetsbare plek voor beschadiging/breuk kabel bij handvat is. Maar goed gebeurt dat dan zou je leiding iets kunnen inkorten en leiding met olie bijvullen en verder kunnen mogelijk. Ik denk dat ik even niks extra's ga meenemen voorlopig. En beide remmen geheel kapot lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dank voor de reacties.
Ah, Magura schijfremmen dus, hierboven ging het vooral over velgremmen.

Schijfremmen komt vaak wel goed onderweg. Als 'ie stuk is gewoon een lokaal verkrijgbaar alternatief monteren, eventueel een adaptertje ertussen van IS naar PM remklauw montagestandaard als die anders is. En misschien voldoet het reparatie- en ontluchtingssetje wat ze ter plaatse hebben wel om ze weer aan de gang te krijgen?

Als je erg bang bent dat het stuk gaat dan zou je ook nog voor mechanische schijfremmen kunnen kiezen zoals TRP levert of bijvoorbeeld een Avid BB7. Die werken net als cantilever en V-brake remmen gewoon met een kabeltje.

En mocht bijvoorbeeld je remschijf dusdanig krom zijn dat je wiel niet meer draait, demonteer die schijf of de bijbehorende remklauw en fiets voorzichtig naar een plek waar je de remschijf kan vervangen danwel richten.