Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietsgids: Door de Zwarte Wouden naar de Bodensee - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietsgids: Door de Zwarte Wouden naar de Bodensee

Ik kwam de gids "Door de Zwarte Wouden naar de Bodensee" tegen op de site van Paul Benjaminse.
Deze zou eind december in de winkel moet liggen.
De route loopt van Maastricht via Trier, de Vogezen, Elzas, en Schwarzwald naar Lindau.
Zie https://www.cyclingeurope.nl/routes/zwa ... /index.php
Ziet er goed uit :)
Heeft iemand deze route al gefietst?
Niet exact deze route, wel dezelfde streek, vorige week gereden.
https://ridewithgps.com/trips/120481901
https://ridewithgps.com/trips/120481936
https://ridewithgps.com/trips/120481993

Bazel en Freiburg vond ik trouwens erg de moeite van bezoek waard. (de afdaling vanuit zwarte woud naar Freiburg was wel weer minder)
GoalsP schreef:
ma 08 mei, 2023 18:51
Heeft iemand deze route al gefietst?
2 weken geleden het stuk van Trier naar Maastricht gefietst (dus omgekeerd). Leuke route, in Duitsland tot Trier ga je over de Kylltalradweg, die is geheel bewegwijzerd, en bijna alle schade van de overstromingen is gerepareerd. Wel weinig horeca/supermarkten aan de route (of alleen bepaalde dagen open). Leuke stad ook Trier. In België wat meer heuvels en gravel, maar lekker afwisselend en genoeg horeca. Ik heb niet gekampeerd maar in een pension overnacht, het was nog erg koud s nachts.
Wij hebben m gefietst. Was onze eerste trip naar het buitenland. Dus redelijk bleu. We kozen deze route omdat hij volgens Benjaminse met een redelijke fietsconditie te doen is. Nou, dat viel erg tegen.

Het boekje zelf is niet te doen. Onleesbaar. De algemene info is wel leuk om te lezen.

Uiteraard hebben we enorm genoten van het fietsen zelf, maar het is in onze ogen een zware route. Anders dan Benjaminse doet vermoeden in zijn intro en aanbevelingen van dit boekje.

Zal ook onze naïviteit zijn, maar het is echt veel klimmen ... Campings zijn dun gezaaid onderweg. Dus dat is een extra uitdaging. We wilden m heen en terug fietsen, maar zijn uiteindelijk vanuit de Bodensee langs de rijn terug gefietst.

De route is zeker mooi. Voor een beginner? Dat is de vraag. Meer weten? Stuur even een bericht.
jwpvanuden schreef:
zo 23 jul, 2023 10:03
We kozen deze route omdat hij volgens Benjaminse met een redelijke fietsconditie te doen is. Nou, dat viel erg tegen.
Dat soort begrippen zijn natuurlijk nogal relatief. Als je bijvoorbeeld je fietsconditie redelijk vindt omdat je elke dag fluitend 15 kilometer naar je werk fietst en weer terug door de polder en je hangt dan 30 kilogram bagage op je fiets om ergens te gaan rijden waar het wél heuvelt, dan ga je je waarschijnlijk wel afvragen wat de routeboekjesmaker dan een góede conditie vindt.

Groetjes,

Carl
jwpvanuden schreef:
zo 23 jul, 2023 10:03
Wij hebben m gefietst. Was onze eerste trip naar het buitenland. Dus redelijk bleu. ... vloekend en tierend ...echt veel klimmen
Dat is erg jammer. Op dit forum wordt aan beginners daarom altijd aangeraden om op proefweekend te gaan in bijvoorbeeld de Ardennen, met bagage. Het grootste deel van de mooie fietsroutes in de wereld is namelijk niet vlak.
Het gebied waar het hier om gaat is helemaal niet vlak; Ardennen en Eifel zijn zelfs berucht. De hoogtemeters zijn vermeld in het boekje en op de gelinkte pagina.
Volgende keer beter voorbereid? Ik neem aan dat jullie fietsen geschikt zijn qua versnellingen en remmen?

Even een vraag: welke van de routes hebben jullie gereden? Ik zie een aangtal gpx-bestanden. Daarvan gaat er maar één via de Vennbahn door/langs de Hoge Venen. De andere gaan dwars door het bos via Ternell en dan de onverharde weg naar Sourbrodt. Dat is inderdaad niet de lichtste route.
We hebben het deel tot aan de moezel gebruikt en dat geeft je toch echt de vlakst en makkelijk mogelijkste route door de Eiffel die toch ook heel mooi is. De enige makkelijkere optie naar het buitenland is langs de Maas of de Rijn. Tegelijkertijd: als je alleen maar vlak in Nederland zonder bagage gefietst hebt zul je het zeker en terecht als heel pittig kunnen ervaren. Een proefweekend Limburg en opbouwen met kortere dagafstanden kan erg helpen, wat dat betreft is deze route minder handig omdat je niet eerst een paar dagen conditie opbouwt met volkomen vlakke routes. Bij kortere dagafstanden is gebrek aan campings lastig, er zijn frustrerend genoeg wel camperplaatsen. Wij hebben noodgedwongen ook wild gekampeerd.

Deel overigens wel de mening dat Benjamins weleens wat makkelijker doet over hoogtemeters dan realistisch is.
Leon schreef:
zo 23 jul, 2023 10:39
jwpvanuden schreef:
zo 23 jul, 2023 10:03
Wij hebben m gefietst. Was onze eerste trip naar het buitenland. Dus redelijk bleu. ... vloekend en tierend ...echt veel klimmen
Dat is erg jammer. Op dit forum wordt aan beginners daarom altijd aangeraden om op proefweekend te gaan in bijvoorbeeld de Ardennen, met bagage. Het grootste deel van de mooie fietsroutes in de wereld is namelijk niet vlak.
Het gebied waar het hier om gaat is helemaal niet vlak; Ardennen en Eifel zijn zelfs berucht. De hoogtemeters zijn vermeld in het boekje en op de gelinkte pagina.
Volgende keer beter voorbereid? Ik neem aan dat jullie fietsen geschikt zijn qua versnellingen en remmen?

Dat de Ardennen en Eifel niet vlak zijn, daar kunnen we inmiddels over meepraten :)

De wervende tekst van het boekje ... De route is voor 95% heel makkelijk, voor 4% gemiddeld en voor 1% even stevig klimmen. Daar kunnen we ons toch echt niet bij aansluiten. Idd volgende keer nog beter ons huiswerk doen. Hoogtemeters op papier zijn iets anders dan in een boekje.

Even een vraag: welke van de routes hebben jullie gereden? Ik zie een aangtal gpx-bestanden. Daarvan gaat er maar één via de Vennbahn door/langs de Hoge Venen. De andere gaan dwars door het bos via Ternell en dan de onverharde weg naar Sourbrodt. Dat is inderdaad niet de lichtste route.
Wij hebben de ZIP file gebruikt. Volgens mij gingen we heen door Maastricht-Kylltal-Konstanz-Arbon-Lindau. Daar zat een heel stuk onverhard in, geen gravel maar keien!, van continu 4 tot 6 % volgens de Wahoo. We hebben daar E-bikers zien afstappen.

We fietsen op mountainbikes met voldoende versnellingen en goede remmen. Inmiddels is ondergetekende wel de eigenaar van een mooie 2e hands World Traveller met Pendix.

De GPX is overigens perfect.
blokdoorn schreef:
zo 23 jul, 2023 11:41
We hebben het deel tot aan de moezel gebruikt en dat geeft je toch echt de vlakst en makkelijk mogelijkste route door de Eiffel die toch ook heel mooi is. De enige makkelijkere optie naar het buitenland is langs de Maas of de Rijn. Tegelijkertijd: als je alleen maar vlak in Nederland zonder bagage gefietst hebt zul je het zeker en terecht als heel pittig kunnen ervaren. Een proefweekend Limburg en opbouwen met kortere dagafstanden kan erg helpen, wat dat betreft is deze route minder handig omdat je niet eerst een paar dagen conditie opbouwt met volkomen vlakke routes. Bij kortere dagafstanden is gebrek aan campings lastig, er zijn frustrerend genoeg wel camperplaatsen. Wij hebben noodgedwongen ook wild gekampeerd.

Deel overigens wel de mening dat Benjamins weleens wat makkelijker doet over hoogtemeters dan realistisch is.
Uit de wervende tekst van het boekje ... De route is voor 95% heel makkelijk, voor 4% gemiddeld en voor 1% even stevig klimmen. Wanneer je als beginnende vakantiefietser zoiets leest, wakkert dat je enthousiasme aan. Zeker omdat we flinke tochten maken in Nederland en het buitenland. 2 jaar geleden hebben we de Green DIvide gefietst en vorig jaar Rondje Nederland. Met volledige bepakking en kampeeruitrusting.

We zijn inmiddels onze volgende tocht aan het plannen. Want we weten nu wel dat we echt wel wat aan kunnen!
jwpvanuden schreef:
zo 23 jul, 2023 12:13
De GPX is overigens perfect.
Als de gpx goed is en het boekje geschikt voor achtergrondinformatie dan zie ik wat dat betreft het probleem niet.

En wat betreft het klimmen gaat het niet alleen om genoeg versnellingen maar vooral weten hoe ze te gebruiken. Dus tijdig terugschakelen en zoveel mogelijk op souplesse omhoog. Niet zoals op mijn eerste serieuze berg waarbij ik dacht het op de macht te kunnen doen.
LHTJoost schreef:
zo 23 jul, 2023 14:50
jwpvanuden schreef:
zo 23 jul, 2023 12:13
De GPX is overigens perfect.
Als de gpx goed is en het boekje geschikt voor achtergrondinformatie dan zie ik wat dat betreft het probleem niet.

Is ook zeker het probleem niet. Al met al hebben we genoten en een hoop geleerd. Waar het mij om gaat is de discrepantie tussen het verkoopverhaal en de feitelijke route. Maar zoals gezegd, volgende keer beter inlezen en voorbereiden.

En wat betreft het klimmen gaat het niet alleen om genoeg versnellingen maar vooral weten hoe ze te gebruiken. Dus tijdig terugschakelen en zoveel mogelijk op souplesse omhoog. Niet zoals op mijn eerste serieuze berg waarbij ik dacht het op de macht te kunnen doen.
Als de versnellingen op zijn, is er weinig te kiezen. Dan is het op enig moment klaar met fietsen en ziet er niks anders op dan lopen 😂
Dit is het hoogteprofiel van de route via de Vennbahn en Konz, dus de vlakste variant.
Naast de bekende Ardennen is er één echte klim als je het Rijndal uitfietst, een kleine als je het Donau-dal uitfietst en een kleintje bij de Vogezen.
Al met al lijkt het me geen bijzonder zware route.
hoogteprofiel vennbahn-konz.png
ErikB81 schreef:
zo 23 jul, 2023 15:41

Al met al lijkt het me geen bijzonder zware route.
hoogteprofiel vennbahn-konz.png
Erik, je reactie neem ik serieus. Het punt is echter dat 'zwaar' een puur persoonlijke beleving is.

Jan
ErikB81 schreef:
zo 23 jul, 2023 15:41

Al met al lijkt het me geen bijzonder zware route.
hoogteprofiel vennbahn-konz.png
Je hebt gelijk Erik. Het viel enorm mee. Snap niet hoe ik deze route als zwaar heb kunnen ervaren. :wink:
Hilver schreef:
zo 23 jul, 2023 16:32
Het punt is echter dat 'zwaar' een puur persoonlijke beleving is.
Dat is precies waarom ik het hoogteprofiel plaats, zodat je zelf een conclusie kan trekken. Ik voeg informatie toe zodat we precies weten hoe zwaar het is.
jwpvanuden schreef:
zo 23 jul, 2023 12:13
Wij hebben de ZIP file gebruikt.
Heb je misschien gemist dat er in die zipfile een aantal verschillende routes zitten en heb je de complete Vennbahn gemist? De Vennbahn is volledig asfalt en nergens steiler dan een paar procent. Dat laatste omdat het een spoor was.
De route door de Venen komt meer overeen met je beschrijving.
Leon schreef:
zo 23 jul, 2023 17:36
jwpvanuden schreef:
zo 23 jul, 2023 12:13
Wij hebben de ZIP file gebruikt.
Heb je misschien gemist dat er in die zipfile een aantal verschillende routes zitten en heb je de complete Vennbahn gemist? De Vennbahn is volledig asfalt en nergens steiler dan een paar procent. Dat laatste omdat het een spoor was.
De route door de Venen komt meer overeen met je beschrijving.
Hadden we gezien. De hoofdroute uit de door oms gedownloade zip file was de kyltall variant uit mijn hoofd. Die liep idd over de Vennbahn die goed te doen was en door de Venen, dat gedeelte was flink klimmen en klauteren, vooral ook omdat het een lastig wegdek was.
Dan heb je inderdaad de pittige variant gekozen.