Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie

Hallo,
Ik ben van plan om volgend jaar augustus de Elfstedentocht te fietsen. Ga voor het eerst sinds jaren op fietsvakantie. En voor het eerst met tent is de planning. Heb nog een oude Hilleberg liggen maar overweeg een nieuwe niet te dure met iets meer ruimte. Tips? Verder nog tips ? Ik ga er vanuit dat reserveren niet nodig is .
Graag hoor ik van jullie!
Mirjam :D
Je vraag is erg algemeen, dus daarom: lees dit, geschreven door een van de leden hier: https://fietsvakantie.home.blog/
Of je in augustus in Friesland campings moet reserveren als je met de fiets komt weet ik niet. Weet iemand een antwoord op deze specifieke vraag?
Alvast bedankt voor de tip. Ik ga de laatste 2 weken van augustus en verwacht dat de grootste drukte dan wel voorbij is.
Verder wil ik graag tips voor een niet al te dure tent niet zwaarder dan 3 kilo. Aangezien ik niet weet hoe ik het ga vinden om met een tent rond te trekken wil ik niet gelijk een dure aanschaffen.
Groetjes Mirjam
Je hebt een Hilleberg liggen. Blijkbaar iets te klein, maar die tocht is 235 km, ik verwacht max vier overnachtingen? Als je niet zeker weet of je het leuk gaat vinden om met de fiets rond te trekken zou ik die Hilleberg gebruiken.... Maar het is jouw geld :D
Over tenten voor fietsvakanties is al veel op dit forum geschreven, ook in de afgelopen paar jaar. Heb je daar al op gezocht, en zo ja, zit daar bruikbare informatie tussen?
Mirjam1977 schreef:
vr 18 nov, 2022 09:08
Ik ben van plan om volgend jaar augustus de Elfstedentocht te fietsen. Ga voor het eerst sinds jaren op fietsvakantie. En voor het eerst met tent is de planning. Heb nog een oude Hilleberg liggen maar overweeg een nieuwe niet te dure met iets meer ruimte. Tips?
Niet koud, niet teveel regen, lang licht, geen bergen... je zal behalve slapen waarschijnlijk niet veel tijd in je tent doorbrengen. Aangezien dit je eerste keer met een tentje is en je in Nederland blijft in de zomer, zou ik lekker de tent die je al hebt meenemen als die nog goed is. En die kan vast prima bovenop je bagagedrager, dus qua volume in je fietstassen maakt het dan ook niets uit.

En mocht je toch wat anders willen, misschien eens vragen of iemand van je vrienden, kennissen, familie wat heeft liggen voor je? Misschien komen er ook wel slaapzakken, slaapmatjes en/of kooksets bovendrijven op die manier.
Meestal is er wel een plekje voor een fietser. Maar ervanuit gaan dat het half augustus rustig is in Friesland is een vergissing
Net de Hilleberg van zolder gehaald. Die kan helaas echt niet meer.. is ruim 25 jaar oud..Dus toch maar opzoek naar wat anders..
Zag de Vango experience scafell 200..
Maar misschien in februari maar naar wandel/fiets beurs.. Wil tent toch zien. Verder heb ik het meeste materiaal wel.
Ja, hier Friesland.
Zou voor een goedkoop tentje gaan als je het wil uitproberen. Misschien een tent van de Decathlon. Zijn volgens mij best goed.

Regio noord heeft volgend jaar zomervakantie tot 3 september, dus het zal niet persé rustig zijn op de campings. Maar ik zou het wel aandurven om niet te reserveren. Heb je ook meer vrijheid. Je mag hier je tentje ook bij ons in de tuin zetten, maar ik zit niet echt op de route. Maar ook campings genoeg langs de 11-steden.

Anno
Mirjam1977 schreef:
vr 18 nov, 2022 15:10
Net de Hilleberg van zolder gehaald. Die kan helaas echt niet meer.. is ruim 25 jaar oud..Dus toch maar opzoek naar wat anders..
Zag de Vango experience scafell 200..
Maar misschien in februari maar naar wandel/fiets beurs.. Wil tent toch zien. Verder heb ik het meeste materiaal wel.
Hoi,
Ik heb nog een naturehike cloud up 1 liggen voor je. 2 weken gebruikt en in perfecte staat. Zoek maar eens op en stuur maar een pb als je interesse hebt.
In augustus kan het best druk zijn op de campings in Friesland. Toch zou ik niet van tevoren reserveren. Geeft een stuk meer vrijheid. Tenzij je er zeker van wilt zijn dat je 's avonds kunt douchen.
Qua tent heb ik een aantal jaren geleden een QuickJiker van Decathlon gekocht. Wordt volgens mij nu onder het merk Forclaz verkocht, ook bij Decathlon. Prima tentje. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen vergelijk.
https://www.decathlon.nl/p/tunneltent-v ... mc=8586318
Decathlon heeft prima tentjes. Niet te duur en zitten goed in elkaar.

Maar, Elfstedentocht als fietsvakantie, hoe moet ik mij dat voorstellen?
Dit is een oprechte vraag.
Zelf namelijk 'm ook gefietst, maar was in een dag klaar.
jwkeij schreef:
wo 23 nov, 2022 10:24
... Elfstedentocht als fietsvakantie, hoe moet ik mij dat voorstellen?
Dit is een oprechte vraag.
Zelf namelijk 'm ook gefietst, maar was in een dag klaar.
Een elfstedentocht is niet voorbehouden aan Friesland en kan je naar eigen voorkeur samenstellen. Bijvoorbeeld:

Plaats in NL > Berlin > Praha > Budapest > Verona > Genova > Briançon > Geneve > Basel > Strassbourg > Luxembourg > Plaats in NL

De meeste fietsers lukt dit niet in één dag.
jwkeij schreef:
wo 23 nov, 2022 10:24
Decathlon heeft prima tentjes. Niet te duur en zitten goed in elkaar.

Maar, Elfstedentocht als fietsvakantie, hoe moet ik mij dat voorstellen?
Dit is een oprechte vraag.
Zelf namelijk 'm ook gefietst, maar was in een dag klaar.
Beetje flauw, kan in 1 dag, kan in meerdere dagen. Dan is het een fietsvakantie.
Vind ik ook! En misschien word het wel een 20 stedentocht.. Het is ook vakantie hè 😂