Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Archies - Forum Wereldfietser

Archies

Treurig genoeg moest ik op een Engels forum lezen dat 'onze' Archies er mee op houd.

http://www.archiescampings.eu/
Kunnen we hiervoor een vind-ik-niet-leuk-knop introduceren...?
👎
Zo iets?
Het was een keer te verwachten van een uit de hand gelopen hobbyproject, maar het is jammer.
:(
Ronduit .. Maar ik snap het wel.

Meneer van Archies, hartelijk dank voor het vele werk de afgelopen 16 jaar!
Ik begrijp dat hij slechts de website stopt, info via de apps blijft blijkbaar doorgaan, en wordt uptodate gehouden,..zie text uit de aankondiging.

ARCHIESCAMPING APPS FOR ANDROID AND APPLE STAY AND WILL ALSO BE KEEP UP TO DATE!
OF COURSE YOU CAN CONTINUE TO REPORT ERRORS AND CHANGES VIA THE APPS IN THE FUTURE.

FOR THE SMARTPHONE AND/OR TABLET OWNERS WHO DO NOT USE THE APP YET, IT MAY BE TIME TO MAKE THE TRANSFER.

Dus het goede werk vind blijkbaar doorgang.

Desalniettemin,..dank voor al het werk in de 16 jaar,..🙏
Die data gaat toch ook niet van de ene dag op de andere verloren. Dus voorlopig blijft dit zeker nog nut houden.

Wat is de licentie op die data? Kan het niet worden geïntegreerd in OSM POI database ofzo?
bast1aan schreef:
do 01 sep, 2022 11:50
Wat is de licentie op die data? Kan het niet worden geïntegreerd in OSM POI database ofzo?
© archiescampings, netherlands, 2022
You are free to download and use these poi without charge, with the condition that you don't publish these data yourself anywhere else regardless of the format.
Nee dus.
Voor mij was het nut van Archies vooral gelegen in het feit dat de gegevens ook te downloaden waren.
Één van de 'problemen' die ik heb/had was dat het op basis van de kale gegevens heel moeilijk is om te zien wat voor camping het was.
- Een camping met een 24-uurs Animatieteam, of een wat groter, maar prima terrein voor 1 nacht.
- Een klein terrein (aangegeven met <50) kan een prima SVR-achtig terrein zijn, maar ook een terrein met 48 aftandse bouwsels, met daartussen een plekje van 5 m2 voor een tentje.

Binnen het gebied van mijn fietsplannen liep ik altijd de campings thuis na op groot scherm. werkt voor mij prettiger dan op een telefoonschermpje.
Die mogelijkheid vervalt dus.
En wijzigingen melden? Wie verwerkt deze wijzigingen?

Het is, denk ik het einde van een mooi tijdperk. Maar ik begrijp Archie wel, want ik weet hoeveel tijd hij erin stak.
Vraag me wel af waar de POI's database dan gehost gaat worden als ie met de site stopt. Die app moet ze ergens vandaan downloaden.

Als ik even snel een steekproef doe staan veel campings ook in Openstreetmap ( https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag ... Dcamp_site ), en dit is niet van 1 persoon afhankelijk (Open Database License).
bast1aan schreef:campings ook in Openstreetmap
Klopt. Maar via Archies ook direct website en telefoon. En dat ontbreekt meestal op OSM. Als de gemiddelde gebruiker al weet hoe die daar bij moet komen.
Als het 'stop"bericht klopt, eeuwig zonde! Ik heb deze zomer verschillende mooie tentcampings doorgegeven aan Archie, waarvoor ook vorige week nog persoonlijke hartelijke dank. Dus, is het wel echt waar?
bikerch
Ja, zonde dat Archies er mee stopt, maar wel begrijpelijk en veel dank voor het werk de afgelopen jaren!

Ik hoop dat er iets goeds met de naam en de data wordt gedaan. Ik begrijp dat de App blijft bestaan en je via de App wijzigingen kan blijven doorgeven, ik ben benieuwd wie dan de "database" bijwerkt, daar lijkt toch wel veel werk in te gaan zitten.
dunlop schreef:
do 01 sep, 2022 18:29
bast1aan schreef:campings ook in Openstreetmap
Klopt. Maar via Archies ook direct website en telefoon. En dat ontbreekt meestal op OSM. Als de gemiddelde gebruiker al weet hoe die daar bij moet komen.
Ik ben meer dan thuis in OpenStreetMap en het is voor mij een peulenschilletje om alle campings uit OpenStreetMap te trekken en in een .gpx bestand te stoppen. Z'n .gpx mag vrijelijk verspreid worden zolang OpenStreetMap en haar bijdragers maar vermeld worden, zie Auteursrechten en licentie. Ik zou nog niet weten hoe z'n .gpx verspreid zou moeten worden.

Op dit moment zie ik bij archies 30.817 entries met naam, coördinaat, telefoonnummer, openingsperiode, hoogte en soms nog een opmerking als "5 tents and statics only". Ik zie geen website vermelding. De App kan via kleurtjes wel het type camping aangeven dus die data staat ook nog ergens in de "database"

Voor OSM Europa zie ik 47.846 camp sites daarvan hebben 35.201 een naam, 16.161 een website en 11.834 een telefoonnummer (zie de "Combinations" tab). Uit eigen ervaring weet ik dat hierbij ook campings zitten.met alleen vaste plekken een groot deel zal als zodanig gemapt zijn maar een deel ook niet.

Ik zal één deze dagen de OpenStreetMap data vergelijken met de laatste data van Archies dat heb ik recent al eens gedaan met de drinkwaterkaart, daarvoor gold: 1458 overeenkomsten, 508 uniek drinkwaterkaart, 764 uniek OpenStreetMap. Ik vermoed hier ook z'n verdeling te vinden.

Wat mij betreft zou het niet z'n slecht idee zijn om Archies met OpenStreetMap te combineren en in een later stadium de App te baseren op OpenStreetMap data, op z'n manier wordt het een stuk minder afhankelijk van één persoon en bestaat de mogelijk om ook andere dingen met de data te doen.
Is organic Maps ook 1 op 1 OpenStreetMap?
Organic Maps is namelijk top in drinkwater punten.
Ja, de drinkwaterpunten in Organic Maps (en OsmAnd en andere die ik niet ken) zijn bijna 100% zeker gebaseerd op OpenStreetMap. Er bestaat wel een aparte App voor de drinkwaterkaart maar het is wel zo handig als het geïntegreerd zit in de navigatie App.

Zoals ik hierboven schreef, voor Nederland lijkt de OpenStreetMap data iets completer dan die van de Drinkwaterkaart.
Ik had contact met Archies omdat mijn tooltje dat ik hier eerder postte ( https://lijsttrekkers.be/camping-selector/ ) op dit moment 100% gebruikt maakt van zijn data.

Hij merkt dat de overgrote meerderheid van de mensen gebruik maken van een Smartphone en dat nerds als ik (mijn woorden) die liever een GPS gebruiken steeds meer een niche worden. Het kost verhoudingsgewijs veel tijd om de website en alle exportformaten in orde te houden voor een steeds kleiner wordend doelpubliek, terwijl Smartphone gebruikers wellicht nog steeds groeien in aantal.

Ik kan hem daar als webbouwer helemaal volgen daarin, en hoe jammer ik het zelf ook vind. Als je tijd te kort komt is het logisch waar je dan gaat snoeien.

Dat gezegd zijnde ga ik kijken wat ik met mijn tooltje ga doen, maar het combineren van allerhande bronnen lijkt me zeer interessant. Wordt vervolgd.
Graag Stef.
Een overlay op andere kaarten zou mooi zijn.
stef schreef:Wordt vervolgd.
Spannend! Ben benieuwd
Poppink schreef:
ma 05 sep, 2022 10:03
Een overlay op andere kaarten zou mooi zijn.
Staat op de eerder gelinkte tourism=camp_site pagina maar ik kan me goed voorstellen dat mensen daar overheen lezen, er is al een Open Camping Map die vrij goed werkt wat mij betreft. Wat wel knullig is, is dat de standaard ondergrondkaart (op tile.maphosting.uk) niet werkt. De oplossing daarvoor is om rechtsboven de knop met de stapel papier te klikken en OSM i.p.v. OSM (en) te kiezen.

Deze kaart laat alle "camp_sites" in OpenStreetMap incl. Scouting terreinen etc., de OpenPOIMap is minder geschikt en http://unterkunftskarte.de/ is geschikt voor kleinere oppervlakte maar kan ook hotels, vakantiewoningen etc. laten zien.