Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsrouteplanner Fietersbond - Forum Wereldfietser

fietsrouteplanner Fietersbond

Mogelijk is deze planner al een keer onder de aandacht gebracht (variant natuurroute, bedoel ik dan specifiek). Afgelopen dagen een route gefietst die ik plande met de routeplanner met de optie 'natuurroute'. ik ben aangenaam verrast hoe weinig je dan in de buurt komt van grote wegen (alleen om een rivier of snelweg over te steken). ik werd wel over zandwegen en smalle paadjes geleid, maar dat was vooral leuk. Een aanrader om eens te proberen! Wat is Nederland toch mooi, zeker over kleine wegen.
Opmerkingen op basis van mijn beperkte aantal kilometers (ca 250):
- je rijdt 10-20% meer tot je bestemming dan wanneer je een optie als 'makkelijk doorfietsen' kiest;
- vergeet in deze tijden van lage waterstanden niet de optie 'veerpontjes vermijden' te gebruiken (inderdaad, dat werd omfietsen :D );
- Als je erg gehecht bent aan koffie met appelgebak bij een cafe/restaurant, dan is er geen zekerheid dat je daar veel mogelijkheden voor krijgt. Ook kan ik me niet herinneren dat ik door een dorp ben gekomen;
- Of via de site doen en dan de track naar je gps apparaat kopiëren, of de app zelf gebruiken via de telefoon.
Voor een flinke verplaatsing als onderdeel van een fietsreis vind ik de optie “combinatie fietsnetwerken” zeer geschikt.
Dan krijg je een mooie route die toch lekker doorfietst.
Ik ben zelf erg enthousiast over de variant Autoluwe route.
Kost wel wat kilometers voor een tochtje van A naar B.
Voor een fietstochtje, waar ik het regelmatig voor gebruik, maakt de afstand verder niet uit, maar als je van Twente naar Groningen zou willen fietsen wel.
Autoluw = 155 en Makkelijk doorfietsen = 130, wel bijna 20% grotere afstand
Inderdaad autoluw en natuurroute resulteert vaak in prachtige rustige routes, soms dusdanig rustig dat je voldoende proviand mee dient te nemen.
.
Das jammer idd. Maar toch een mooi begin van Brabant naar Groningen als je daar bv de veerboot wil pakken.
Leon schreef:
wo 10 aug, 2022 20:00
Ik dacht "ik zal het weer eens proberen". Ik was vergeten dat de stomme planner bij de landsgrenzen ophoudt. :(
Kan me voorstellen dat het voor iemand in Zuid-Limburg minder geschikt is. Maar jammer dat je daarmee meteen de hele planner als 'stom' aanduidt (je wijst er vaak op dat het oordeel van één persoon niet tot een oordeel over het geheel kan leiden, nu doe het zelf ook :D ). Voor bestemmingen binnen Nederland voor mij een prima planner.
Leon schreef:
wo 10 aug, 2022 20:00
Ik dacht "ik zal het weer eens proberen". Ik was vergeten dat de stomme planner bij de landsgrenzen ophoudt. :(
Capture.JPG
Bij ons in Twente werkt dat anders.
Capture2.JPG
Leon schreef:
wo 10 aug, 2022 20:00
Ik dacht "ik zal het weer eens proberen". Ik was vergeten dat de stomme planner bij de landsgrenzen ophoudt. :(
Zo stom is dat niet, want de informatie die aan de planner ten grondslag ligt, wordt o.a. door leden van de Fietsersbond aangedragen. En die zijn er niet in het buitenland.
.
Maar hoe is de kwaliteit over de landsgrenzen? Op het eerste gezicht zeker niet slecht.

In het "binnenland" ook regelmatig de natuurroute gedaan. Soms wat omslachtig maar zeker aangenaam om te fietsen.
Leon schreef:
wo 10 aug, 2022 20:00
Ik dacht "ik zal het weer eens proberen". Ik was vergeten dat de stomme planner bij de landsgrenzen ophoudt. :(
Ik hoop nog steeds dat ooit eens de Fietsersbond BE aan de Fietsersbond NL kennisoverdracht vraagt om met een Belgische fietsrouteplanner te beginnen (die dan hopelijk aansluit op de NL versie).
Er zijn weliswaar andere tools, maar de fietsrouteplanner heeft toch mijn voorkeur.
Op je telefoon Organic Maps installeren.
Organic Maps is de open source versie van Maps.Me
Organic maps werkt offline.
Als je inzoomt op een gebied (jouw beoogde fietsgebied) dan vraagt het om de kaart van dat gebied te downloaden.
Het toont huisnummers bij mij in de straat en zelfs de kleinste wandelpaden in het Ledeboer park.

De makkelijkste route planner in Nederland is volgens mij de routeplanner van de fietsersbond.
De beste routeplanner (ook volgens mij, dus n=1) is bikerouter.de
bikerouter.de
Als je de link opent zie je de (online) planner.
Je kan kiezen voor verschillende types fietsen en de route kan je exporteren naar een KML bestand.
Als je dat opent met Organic maps dan heb je (volgens mij, n=1) de beste gratis optie gekozen die er voorhanden is.
.
De routeplanner van de Fietsersbond gebruik ik al een aantal jaren naar volle tevredenheid.
Je hebt aan fiks aantal route-opties van racefietsroute tot natuurroute. Kortom, voor elck wat wils.
Mijn voorkeursopties zijn de opties natuur, recreatief en autoluw.

Jan
Leon schreef:
do 11 aug, 2022 14:34

Maar oké, ik zal niet verder klagen, want dat spoorlijntje heb ik meestal voor mij alleen terwijl de toeristen langs de rijksweg zwoegen. :lol:
In je eigen omgeving is het natuurlijk altijd makkelijk zoeken en minpunten te vinden. Ik ben wel benieuwd hoe je op een tocht van 250+ km in een omgeving in Nederland die je niet kent altijd dat spoorlijntje weet te vinden en nooit langs een rijksweg rijdt. Dat lijkt me alleen te kunnen als je een enorme hoeveelheid tijd stopt in het vinden van een route (en na mijn ervaring met deze planner gebeurde dat overigens alleen om een rivier of snelweg over te rijden, en het kostte me maar weinig tijd om de route te bepalen). Of heb je een betere routeplanner die alleen dat soort paden heeft zonder dat je zelf uren hoeft te puzzelen?
martin schreef:
zo 14 aug, 2022 22:24
Of heb je een betere routeplanner die alleen dat soort paden heeft zonder dat je zelf uren hoeft te puzzelen?
Je zou brouter eens kunnen proberen. (heb ik hier op dit forum geleerd)

Het onderwerp van deze discussie is de routeplanner van de Fietsersbond.
Ik zou er nog aan willen toevoegen dat de belangrijkste vernieuwing, waardoor heel veel mensen op de fiets zijn gestapt, de uitvinding van de knooppunten is.
De knooppunten en de elektrische fiets hebben er voor gezorgd dat tienduizenden tegenwoordig op pad gaan.
Tienduizenden die voorheen misschien nauwelijks er op uit trokken.

Het fietsknooppunt is trouwens een Belgische uitvinding.
Toen de steenkoolmijnen in Belgisch Limburg in de jaren 80 een na een gesloten werden, heeft mijningenieur Hugo Bollen een project voorgesteld om in het noordoosten van de provincie een fiets- en wandelwegennetwerk te realiseren. Na de goedkeuring werd begonnen met de aanleg van tientallen kilometers autovrije en verkeersarme fietswegen, mede gefinancierd met overgebleven middelen uit het overheidsbudget voorzien voor de mijnsluitingen. Bollen bedacht een gebruiksvriendelijke bewegwijzering: 'het knooppuntensysteem':
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fietsroutenetwerk
Is het hier ook iemand bekend of je van die fietsersbondroute de track cq het gpx bestand kan krijgen, zou het namelijk zelf graag in PockterEarth gebruiken?
Louis schreef:
ma 15 aug, 2022 21:28
Is het hier ook iemand bekend of je van die fietsersbondroute de track cq het gpx bestand kan krijgen, zou het namelijk zelf graag in PockterEarth gebruiken?
Simpel downloaden als je de route hebt samengesteld.
Je kunt het ook in KML downloaden.
@Louis.
De GPXtrack downloaden kan allleen met de browserversie van de routeplanner.
Het kan niet met de app.