Versnellingen racefiets/gravelbike niet toereikend voor mij?

Poppink schreef:
wo 10 aug, 2022 21:03
Heb je een cadansmeter op je fiets?
Als ik zin heb om te trainen probeer ik een cadans van 80 (+) aan te houden.
Rustig pedalerend schat ik dat het rond de 70 ligt.
Poppink schreef:
wo 10 aug, 2022 21:03
Heb je een cadansmeter op je fiets?
Zal op gevoel moeten gaan. Een zwaardere versnelling moet leiden tot een lagere cadans (dus niet sneller fietsen). Heb alleen mijn snelheidsmeter ter controle.

Het zal allemaal niet zo heel officieel gaan als bij een echte training ;)
Herhaalde suggestie:
Ga met hartslagmeter fietsen, bepaal de hartslagzones en ga intervaltraining doen. Dat hoeft niet in de heuvels.
Ik vraag me af of Fedor überhaupt wel een vlak traject in de buurt heeft.
In principe kun je ook een simpele snelheidsmeter als cadansmeter gebruiken, met de magneet op de crancks. Waarschijnlijk wel wat gepruts en een omrekeningsfactor op de uitlezing. Door de wielomtrek tactisch te kiezen kun je er misschien een rond getal van maken.
Fedor schreef:
ma 08 aug, 2022 19:42
Hoe doen de racefietsers/gravelbikers die klimmen dit?
Gewoon afstappen en verder lopen. :wink:

Ik weet niet in welke doelgroep ik val, als ik al ergens in val, maar om toch een data point toe te voegen: ik beperk me in deze categorie tot wat met het oude racespul mogelijk is. Meestal is 28T het grootste wat ik nog achter kan schakelen en voor houdt het met 37T meestal ook wel zo'n beetje op.

Dus dit, zeg maar:

Afbeelding
non-fixie schreef:
wo 10 aug, 2022 22:54
Dus dit, zeg maar:
Afbeelding
Pfoei!
Sexy!
Kom daar maar eens om in deze tijd van fietsen in 50 tinten zwart.
Fedor schreef:
wo 10 aug, 2022 19:53
Morgen een klim-oefentocht met de gravelbike op het lokale oefenhellinkje (6% gemiddeld en langzaam steiler wordend tot zo'n 10%) die ik een aantal keer wil gaan doen met verschillende cadans en versnellingen. Kijken hoe dat gaat.
Nou dat ging boven verwachting goed eigenlijk. Het lijkt erop dat het vermogen er wel is maar dat ik een manier moet vinden om het er goed uit te peuren. Bovenstaande helling een aantal keer gedaan met verschillende versnellingen en met een ratio van 1.31 (34/26) ging het nog prima. Een ratio van 1,48 (34/23) ging ook nog maar zat op de limiet van de benen. Hartslag en ademhaling bleven ook goed onder controle bij beide ratio's en bij 1,31 net wat makkelijker.

Daarna nog een andere klim gedaan (5,3% over 1100m met max 10,5%) met de ratio van 1.31. Deze klim golft nogal en vind ik echt een crime met de trekkingbike. Met de gravelbike (steeds dezelfde versnelling) ging het heerlijk, alleen door te spelen met de cadans. Dat lijkt op een lichte fiets (verschil 10 kilo) veel makkelijker te doen dan op de zware, ondanks de zwaardere versnelling.

Edit: retio-waarden aangepast want de standaard cassette is een 11-34 ipv een 11-36.
Je bent er maar druk mee!
Maar wel leuk dat je van alles uitprobeert.
Herkenbaar.
Fedor schreef:
do 11 aug, 2022 13:35
...Hartslag en ademhaling bleven ook goed onder controle bij beide ratio's...
En als je de waarden van je hartslagmeter erbij haalt, in welke hartslagzones zat je en hoe goed recupereerde je?
https://www.polar.com/nl/smart-coaching ... rate-zones

P.S.
Ik ging vanmorgen na anderhalve maand weer eens een intervaltraining op de fiets doen en het ging ruk 😅
Wat boeit het welk verzet je rijdt?
En reclame boeit nog minder.

Op mijn huidige vakantiefiets zou ik gaan voor 1x11/ 1x12. Totdat een wel denkend iemand alhier schreef, neem zoiets als 3x9 met een racecassette.

Gouden tip tot nu toe.

1x vergeleken met 3x en zo kwam ik op 22-32-40 en achter 12-27. En tot nu toe red ik het met 22-27.
DeFiets schreef:
do 11 aug, 2022 22:40
Wat boeit het welk verzet je rijdt?
Was dat niet dé vraag van de topicstarter en daarmee en sindsdien het hoofdonderwerp van deze discussie?
Trainen is het toverwoord. Niets gaat vanzelf. Voor het vlakke is trainen niet echt nodig. Een goed zadel kom je al een heel eind. Voor omhoog moet je vermogen trainen. Dat kan ook op het vlakke daar heb je geen bergen voor nodig. Interval en wind tegen daar wordt je ook sterk van.
Doe deze test en vervolgens ga meerdere keren fietsen waardoor het getal wat je hier "Vul je gemiddelde snelheid op 20 min in" moet invullen omhoog gaat. Hartslag meter aanbevolen. Meten is weten.
WimB schreef:
vr 12 aug, 2022 11:03
Voor omhoog moet je vermogen trainen.
Of gewoon rustig aan doen. Of jong zijn.
Ik heb maar een vraagteken in de titel er bij gezet nu ik zo aan het testen ben ;)

Vandaag een nieuwe test gedaan voordat de grote hitte begon. Drie keer de Hulsberg (2 keer 7,9% over 1 km met 12,3% max) en 1 keer 7,6% over 1 km met 10,9% max). Te doen met een ratio van 1,13 (34/30) al was het de derde keer op het randje (terwijl dat ook de "lichtere" variant was) vooral qua hartslag. Maar alles nog redelijk ruim over de 1:1 dus dat schept mogelijkheden :).

Al deed ik op het laatst (na zo'n 40km) ook nog de testklim van 2 dagen geleden en daar moest ik toch even naar de 34 (1:1) schakelen vanwege zure benen. Vermoeide benen spelen natuurlijk ook een rol.
Alweer een tijdje geleden maar het topic moet nog wel netjes afgerond worden ;)

Vandaag met de gravelbike de uitdaging aangegaan om te kijken of het haalbaar is, dus een paar van de zwaarste AGR-klimmen gedaan:
- Kruisberg
- Eyserbosweg
- Doodenman (OK niet in de AGR maar wel heel zwaar ;))
- Keutenberg
- Gulperberg
en afgerond met de Camerig (naast nog wat andere klimmetjes).

Kortom gewoon een zware klimtocht (ruim 900hm). Goed volbracht maar wel tijdens de steile klimmen echt zwaar (zeg maar soms nét haalbaar). Alleen gestopt in Gulpen (voor nieuw water) en op de top van de Gulperberg (da's op de één of andere manier mijn Nemesis, bovendien volgt er geen afdaling maar de weg blijft gewoon verder klimmen). Tussen de klimmen wel toeristisch tempo aangehouden om de benen te laten bijkomen.

Ik had wel de meest piepende en krakende fiets die daar rondreed tussen al dat carbongeweld ;) (overigens zeer weinig fietsers ondanks het prachtige weer) maar het voldeed. Op de eerste 5 klimmen wel de kleinste versnelling (ratio van 0,85) nodig. Op de Camerig voldeed de 1:1.

Kortom: een racefiets is voor mij te hoog gegrepen omdat de verhoudingen domweg te zwaar zijn (en ik verwacht niet dat dat nog gaat veranderen). Een gravelbike met 30-46 voor is zeker wel bruikbaar voor mij. Achter dan liefst wel een 36 als grootste nodig, een 34 zou misschien toch nét te krap worden. Het zelfde geldt voor een standaard 1x met een 40:42.
Gravelbike had overigens sowieso de voorkeer (minder extreme houding en breder bruikbaar), ook vandaag weer wat leuke onverharde wegen meegepikt :)
Probeer eerst eens de steilste stukken in Zuid-Limburg over te slaan; dus geen Eyserbosweg, geen Keutenberg en geen Gulperberg. Er blijven nog genoeg leuke wegen en heuvels over. Deze drie heb ik eigenlijk ook nooit meer in mijn rondjes zitten en ik kom altijd boven (zonder ondersteuning). Maar vooral niet te snel willen fietsen.
@fedor: Het boeit toch niet met welke fiets je een heuvel op gaat? En mocht een klim te steil zijn, dan pak je toch een makkelijkere heuvel, zoals Bert ook suggereert? Dus wat is het probleem?
BertKremer schreef:
zo 25 sep, 2022 18:37
Probeer eerst eens de steilste stukken in Zuid-Limburg over te slaan; dus geen Eyserbosweg, geen Keutenberg en geen Gulperberg. Er blijven nog genoeg leuke wegen en heuvels over.
Oh die sla ik vaak genoeg over hoor op mijn tochten. De Eyserweg vind ik bijv. heel wat mooier dan de Eyserbosweg.

Maar ik wilde graag weten wat de mogelijkheden waren - van een sportieve fiets met dropbar dus. Er zijn genoeg klimmen in Moezel, Eifel, Herve en Ardennen waar je ook ineens tegen hoge percentages kan aanlopen en dan is het handig om te weten dat ik die niet hoef over te slaan omdat de fiets niet voldoet. Nu weet in tenminste dat een (nieuwere/betere) gravelbike voor mij wel bruikbaar is qua bereik. Anders zou het jammer zijn van de aankoop.

De volgende vraag is een voor dit forum veel interessantere ;) - maar daar zijn dan al veel topics over: wordt het een fiets voor er naast of toch één die geschikt is voor reizen (dus met montagepunten, steviger etc.)... en hou ik (in het tweede geval) dan de trekkingbike er ook nog bij? :?:
willem.m schreef:
zo 25 sep, 2022 19:10
@fedor: Het boeit toch niet met welke fiets je een heuvel op gaat? En mocht een klim te steil zijn, dan pak je toch een makkelijkere heuvel, zoals Bert ook suggereert? Dus wat is het probleem?
Het lijkt me onzinnig om hier (in Zuid-Limburg) te wonen en dan een (sportieve) fiets te hebben met versnellingen waarbij je rekening moet houden wat er te zwaar is.
Fedor schreef:
zo 25 sep, 2022 19:18
De volgende vraag is een voor dit forum veel interessantere ;) - maar daar zijn dan al veel topics over: wordt het een fiets voor er naast of toch één die geschikt is voor reizen (dus met montagepunten, steviger etc.)... en hou ik (in het tweede geval) dan de trekkingbike er ook nog bij? :?:
Mijn hemelsblauwe racert is steviger met montagepunten etc. Ze is geweldig; ik gebruik haar voor tripjes met tassen, gravelritten, langere asfaltritten, woon-werk, etc. Soms banden of andere opties veranderen.

Maar: ze maakt wel steeds minder km's (houdt haar jong :) ) doordat ik toch steeds vaker een meer dedicated fiets pak. Beter geschikt voor een meer beperkt werkgebied. Uiteindelijk fietst dat fijner. Ik kijk nota bene al een tijdje uit naar een nieuw gravelframe, net wat meer specialist op dat gebied dan de hemelsblauwe racert, hoe leuk ze het ook vindt om te doen. Dus: als je het kwijt kunt zou ik nu de meest geschikte fiets voor het doel kiezen, en de andere (eentje maar :roll: ?) houden.