Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gpx - etrex - Forum Wereldfietser

Gpx - etrex

Hallo

Ik heb deze vraag al eens gesteld bij 'Schotland' maar past misschien beter hier.

Ik heb van de website van Europafietser de volledige gpx gedownload van Schotland rond.
Dit is 1,1 MB groot.
Op mijn etrex is dat in 52 kleine stukjes geknipt, soms maar van een paar kilometer, in willekeurige volgorde. Waardeloos dus voor gebruik. Oon als ik de route inlaad in ridewithgps wordt het in 52 aparte stukken geladen.
Ik had dat vorig jaar ook voor met sverige-leden.

Maar hoe los ik dit op??

Ondertussen vind ik op ridewithgps verschillende stukken. Het zal me dus wel ongeveer lukken, hoop ik.

Ik heb het wel op mijn smartphone staan in organic maps maar gebruik liever mijn gps.

Sabien
Dat is iets wat je niet op kan lossen, en dat hoeft ook niet. Op het moment dat je in Schotland bent en je zet je Etrex aan en je laad de track dan pakt de etrex het punt op die track waar je het dichtste bij bent. En dan is het gewoon het lijntje volgen (van te voren wel even kijken of je links of rechtsom het rondje volgt en zonodig de track omkeren (dat kan op de etrex zelf).
Ik heb dit zelf ook meegemaakt en het is frustrerend om het niet op te kunnen lossen. Zelf de tracks uit de routerende map gebruiken kan ook maar dan nog blijft de etrex zich zo gedragen.. Maak voor de grap maar eens een track van een plaats bij je in de buurt naar een andere plaats in de buurt met daartussen in jouw lokatie en ga die volgen, je zal zien dat het door jou gekozen startpunt niet dezelfde is als waar je begint.
Als ik een track in stukjes knip dan geef ik elk deeltje altijd een voorloopnummer, dus 01-van-A-naar-B, 02-van-B-naar-C etc. Als je meer dan 100 trackdeeltjes hebt, dan moet je uiteraard met 001 en 002 beginnen anders loopt het alsnog door elkaar.
Dat is een oplossing al blijf je dan wel bezig met het laden van tracks, en dat schiet ook niet op, en je moet de track in de juiste volgorde van fietsen in stukken hakken.
Ik heb gisteren op ridewithgps veel gpx-en gevonden over delen van de tocht. Ik denk dat ik uiteindelijk bijna alles heb. Het lukt om het op mijn etrex te zetten. Oef ... !!
Koop een extra SD-kaartje en maak een kopie van degene die je in Etrex hebt zitten, kost bijna niks en neemt ook nauwelijks ruimte in. Soms wil een kaartje nog wel eens corrupt raken en dan zit je zonder.
Ik heb de 1.1 MB ook eens binnengeladen en gezien dat het 46 tracks zijn maar er is 1:hoofd die je waarschijnlijk wilt hebben, dat is de hoofdroute Zuidoost Schotland. Er is ook 2:hoofd en dat is de hoofdroute Noordwest Schotland. De overige tracks zijn route alternatieven.

Zoals @_Peter_ schrijft wordt het allemaal wel goed weergegeven maar je wilt waarschijnlijk niet afgeleid worden door al die route alternatieven.

Ik heb @Sabien een PM gestuurd met een link naar alleen de hoofdroute.
Wat je ook kan doen is om het (te) grote GPX bestand te openen in een teksteditor. Iets als Sublime Text, of Notepad++ maar gewoon "kladblok" werkt wellicht ook wel. Dat ziet er +- zo uit:

Code: Selecteer alles

<trk>
  <name>Mijn veel te lange route</name>
 <trkseg>
   <trkpt lat="50.724396" lon="3.04211"><ele>17.75</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.724558" lon="3.042545"><ele>17.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.72463" lon="3.042726"><ele>17.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.724694" lon="3.04287"><ele>17</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.724761" lon="3.042995"><ele>17</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.724859" lon="3.043137"><ele>17</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.725343" lon="3.043782"><ele>16.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.726364" lon="3.045171"><ele>16</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.726439" lon="3.045281"><ele>16</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.72649" lon="3.045372"><ele>16</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.726534" lon="3.045465"><ele>16</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.72657" lon="3.045561"><ele>16</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.726597" lon="3.045657"><ele>16</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.726617" lon="3.045772"><ele>16</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.72683" lon="3.047982"><ele>16.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.726892" lon="3.048503"><ele>16</ele></trkpt>
   ....
    <trkpt lat="50.726126" lon="3.404742"><ele>15.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.725777" lon="3.405745"><ele>14.75</ele></trkpt>
   <trkpt lat="50.725627" lon="3.406334"><ele>14.75</ele></trkpt>
  </trkseg>
 </trk>
</gpx>


Als ik een lange track wil opsplitsen, bv in drie delen, doe ik dat als volgt:

Ik maak drie kopies van het op te splitsen .GPX bestand en hernoem die bestanden dan naar "deel_1.gpx", "deel_2.gpx", "deel_3.gpx".

Ik open de bestanden daarna één voor één in een teksteditor. In deel 1 verwijder ik +- de laatste 2/3de van de van de <trkpt>-tags, in deel 2 het eerste derde en laatste derde, en in deel3 het eerste 2/3de. Belangrijkste is dat je gewoon niets verwijdert buiten de trkseg-tags.

Bovenaan in de <name>-tag verander ik dan ook de inhoud naar "mijn route - deel 1" (en 2 en 3), zodat de GPS 'm ook duidelijk toont in de menus.

Vanzelfsprekend alle drie effe testen in de GPS.

Beetje prutsen, maar het werkt wel.
Dat zou ik alleen doen als je een beetje verstand hebt van wat er staat en snapt wat een header of een footer is. Er zijn verschillende XML/GPX dialecten die allemaal een track op een andere manier indelen.
HenkS schreef:
wo 06 jul, 2022 20:45
Dat zou ik alleen doen als je een beetje verstand hebt van wat er staat en snapt wat een header of een footer is. Er zijn verschillende XML/GPX dialecten die allemaal een track op een andere manier indelen.
Als je het met Basecamp (hoe *** het ook is) doet dan heb je toch zeker het Etrex-dialect?
Wat een gedoe met in veel stukjes opgeknapte GPX routes, die je met trucjes achter elkaar moet zien te krijgen. Ik werk met Basecamp en Etrex en heb dit probleem niet.
Ik ga vaak een geïmporteerde route helemaal op basis van de lijn/spoor opnieuw uitzetten in Basecamp. Is een heel gedoe, maar dan heb ik wel de route gecontroleerd op evt. fouten of onmogelijkheden en kan ik ze voor mij uitzetten in stukken van ongeveer 30-40 km. Dat vind ik fijn onderweg. Als er dan iets niet klopt pakt de Etrex de route snel op over zo'n afstand van 30-40 km en loopt het ook niet vast.
En ik zet aan iedere start van een nieuwe 30-40 km een Waypoint, zodat ik in geval van vastlopen daar altijd naar toe kan fietsen om de route weer op te pakken, zonodig meerdere waypoints, zodat ook de route bij evt. vastlopen blijft kloppen.

Ook gebruik ik altijd een zelfde volgorde van kleuren, paars-geel-lichtblauw, rood-groen-donkerblauw en weer herhalen, wat inmiddels een fijne gewoonte is geworden. Ik vind Basecamp icm met Etrex heel fijn werken. Het kost even wat tijd, maar als je de route goed uitzet, een reserve kaartje met ook de route, meeneemt, kun je er onderweg heel fijn van op aan. Ik ben er helemaal middels uitgezette route van Aarlen naar Andorra en Toulouse meegefietst in 2019 en dat was mijn eerste jaar met een gps, dan kom je op plaatsen waar je met kaart niet zo snel zou komen, was weer, voor mij een nieuwe ervaring. Ook supermarkten en pinautomaten en mogelijke campings zette ik erop, dat was fijn in afgelegen gebieden. Die van te voren ook allemaal uitgezocht.

Ik weet niet eens of het mogelijk een antwoord was op wat je zoal tegenkwam, maar wilde dit benoemen. :)
Ik ken het probleem. In Basecamp kun je van vele korte één lange maken. Geen probleem. Ik nummer de overgebleven stukken ook. Bij de start zoek je de juiste track op en die je als nummer 01 (of 001 zo je wil) staat dan als eerste genoemd.

Aan het einde van 01 zoek je weer de rij met tracks en staat automatisch 02 bovenaan omdat die het dichtst bij is. Klinkt logisch en dat is het ook wel.

Wel zit je met allerlei omleidingsroutes e.d. Meestal laat ik dan zo'n track eindigen op een plek waar eventueel een keuze gemaakt kan worden tussen bijvoorbeeld de hoofdroute en omleidingsroute.

Ook die van Schotland had ik in 2020 zo voorbereid, alleen toen nooit gefietst vanwege Corona. En het is er ook nog niet weer van gekomen. Vorig jaar wel in Lake District op deze manier routes samengesteld. Allerlei GPX bestanden van verschillende routes van een Engelstalige website gehaald en die heb ik gecombineerd en een eigen route van gemaakt. Zo kon ik toch verschillende fietsroutes combineren en er een rondje van maken.

Werken met Etrex en met Basecamp vergt veel oefenen, dat wel.

Gr. Anno
Handiger dan Basecamp (dat al jaren op mijn pc staat zonder dat het me ooit gelukt is er iets zinnigs mee te doen) vind ik Mapsource (dat een voorganger van Basecamp is). Mapsource had ik destijds snel onder de knie. Aaneenrijgen of splitsen van tracks is met dit programma heel simpel. Wat ik ook prettig vind, is dat je van Mapsource meerdere sessies in aparte vensters naast elkaar kunt uitvoeren.
Grappig…bij mij is het precies andersom. Basecamp heeft zo zijn beperkingen maar ik red me er prima mee. Ook wat betreft de functies die je noemt.