Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vergelijking van de diverse routeplanners - Forum Wereldfietser

vergelijking van de diverse routeplanners

Ik zou graag een onderwerp openen voor een vergelijking van de diverse routeplanners.
Ik kom Komoot veel tegen,evenals RideWithGPS en BRouter; zelf gebruik ik Strava zo nu en dan om een route te plannen.
Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen: Wat zijn de voors en tegens van de verschillende planners en welke komt als 'beste' uit de bus.
(Ik dacht dat zo'n vergelijking vast al wel ergens op dit inmiddels reusachtige forum zou staan, maar ik ben het nog niet tegen gekomen. Kan natuurlijk zijn dat ik niet goed genoeg gezocht heb, dan volstaat een link :wink: )
Er staat inderdaad verspreid een heleboel op dit forum. Ik zou ook moeten zoeken.
Het is belangrijk onderscheid te maken tussen:
Online of offline
Met account of "anoniem"
Betaald of gratis
Op pc of op mobiel device
Ik ben teverden met osmand
Tracks voor dagtripjes maak ik op de telefoon, en tracks voor fietsvakanties op de laptop. Ik gebruik op de telefoon de Locus app, en op de laptop brouter. Voor- en nadelen zijn m.i. niet makkelijk objectief vast te stellen. Het is maar net waar je zelf aan gewend bent en wat je zelf prettig vindt werken, en ook afhankelijk van je digitale vaardigheden en workflow.
RouteYou vind ik tot nu toe best een goede en is goed gefocust op mooie routes.
Het vervelende is dat ik ook niet gemotiveerd ben om andere planners onder de knie te krijgen.
Wel kijk ik af en toe als iemand hier twee plaatsen opgeeft die hij gaat of gefietst heeft en probeer deze na te bootsen en te kijken wat RouteYou zou voorstellen. Daarvan een goede indruk met RouteYou.
Een groot nadeel is de lay-out waar je in moet werken. Veel ruimte van je scherm wordt met onnodig brede randen verkleind. Niet bepaald klant vriendelijk
fietsreiziger schreef:
za 30 apr, 2022 20:13
Kan natuurlijk zijn dat ik niet goed genoeg gezocht heb, dan volstaat een link :wink: )
Deze hier heeft raakvlakken met je vraag.

Ik ben na dit topic en de reisbeschrijving van bdr helemaal om voor bikerouter.de
Je kan er zelfs treinreizen mee op kaart zetten.
De combi van bikerouter.de gezet op gravel bike samen met organic maps en m'n TomTom runner 3
maken me helemaal tevreden.
Er is meer, dat weet ik, maar zoals gezegd, ik ben tevreden zo.
Poppink schreef:
za 30 apr, 2022 22:17
fietsreiziger schreef:
za 30 apr, 2022 20:13
Kan natuurlijk zijn dat ik niet goed genoeg gezocht heb, dan volstaat een link :wink: )
Deze hier heeft raakvlakken met je vraag.

Ik ben na dit topic en de reisbeschrijving van bdr helemaal om voor bikerouter.de
Je kan er zelfs treinreizen mee op kaart zetten.
De combi van bikerouter.de gezet op gravel bike samen met organic maps en m'n TomTom runner 3
maken me helemaal tevreden.
Er is meer, dat weet ik, maar zoals gezegd, ik ben tevreden zo.
Dat is zeker een interessant draadje, ook al grotendeels gelezen enige tijd geleden. Het oorspronkelijke onderwerp is daar alleen wel 'apps voor de smartphone', daar waar het mij juist gaat om de programma's voor de PC waarin ik de route zou willen maken om die vervolgens voor gebruik op mijn Garmin Edge te zetten. Op die Edge staat nu kaartmateriaal van het grootste deel van Europa. Ik zou dat nog willen uitbreiden naar delen van Azie en Europese landen die niet standaard op de Edge-kaarten staan. De mogelijkheden daartoe moet ik nog onderzoeken (suggesties welkom). De echte kaarten gaan overigens zeker ook mee, want dat blijft toch het allermooiste.
Op de PC gebruik ik het liefst brouter*, vrijwel identiek aan bikerouter.

*: ik begin zo: http://brouter.de/brouter-web
fietsreiziger schreef:
za 30 apr, 2022 22:42
...Op die Edge staat nu kaartmateriaal van het grootste deel van Europa. Ik zou dat nog willen uitbreiden naar delen van Azie en Europese landen die niet standaard op de Edge-kaarten staan. ...
Heb je alleen de standaardkaarten op de Edge staan? Begin dan met het toevoegen van een of meerdere openfietsmapkaarten. Zie de website van Tovenaar: https://www.openfietsmap.nl/. Die kaarten bevatten meer details dan die standaard kaarten die Garmin op een Edge zet (of in elk geval op mijn Edge 530).
Ik kies voor BRouter maar dat is omdat dat de enige is waarvoor je zelf profielen kan maken/bijwerken, dat heb ik ook gedaan, zo worden bij mij ook verkeerslichten en "vrijliggende fietstroken" meegenomen.

Als tool gebruik ik QMapShack met BRouter integratie, dat is de enige tool die ik ken die "on-the-fly" routing doet, je verplaatst je muis en de route wordt bijgewerkt, pas als je klikt voeg je een routepunt toe. Als ik mijn GPS aan sluit, dan ziet QMapShack dat en maakt wat op de GPS staat beschikbaar, ook is het bijzonder makkelijk een route naar de GPS te sturen.

De brouter website (of de bikerouter.de clone) vindt ik handig omdat je de track makkelijk kan bijwerken door aan een segment te trekken. Ook handig zijn mogelijkheden voor kleurcodering van de track (C-toets) en de Analysis tab (A-toets) waarmee je slechte stukken van de route kan vinden.

Wat ik nog steeds mis is een planner die de route kiest door de natuur of over een rustige straat ipv de fietspaden van een parallel grote drukke weg, die informatie is niet beschikbaar in OpenStreetMap, de data die door alle routeplanners wordt gebruikt. Wat wel wordt gebruikt is data over fietsroutes en dat is meestal een goed alternatief.

Wat Nederland betreft doet de Fietsersbond Routeplanner dat beter met de Autoluwe/Recreatieve/Natuur Routetypes maar dat is de enige die ik ken die eigen data daarvoor gebruikt en de planner op zich vindt ik minder gebruikersvriendelijk.
Ik heb hier een voorbeeld van een route in BRouter die op de omcirkelde plekken een achteraf weggetje neemt in plaats van de logische hoofdweg. Dit doet ie bij zowel vakantiefiets als snelfiets. Bij auto gaat ie wel over de hoofdweg. In Komoot volgt de route op die plekken wél de hoofdweg. Nou zal dat idd in te stellen zijn (dat moet ik nog uitzoeken), maar kan iemand me de achterliggende reden uitleggen?
Afbeelding
fietsreiziger schreef:
zo 01 mei, 2022 19:29
Ik heb hier een voorbeeld van een route in BRouter die op de omcirkelde plekken een achteraf weggetje neemt in plaats van de logische hoofdweg. Dit doet ie bij zowel vakantiefiets als snelfiets. Bij auto gaat ie wel over de hoofdweg. In Komoot volgt de route op die plekken wél de hoofdweg. Nou zal dat idd in te stellen zijn (dat moet ik nog uitzoeken), maar kan iemand me de achterliggende reden uitleggen?
Afbeelding
Brouter kent 'kosten' toe aan een route die jij tekent tussen twee plaatsen. De route met de laagste 'kosten' levert je het resultaat op dat je hier ziet. Als Komoot tussen de zelfde twee punten een andere route tekent, dan kun je uitsluiten dat het verschil door onderliggende tags in OSM veroorzaakt wordt.

Als je hieronder de URL van de track uit het voorbeeld plaats, kan ik eens meekijken.
Ik heb onder 'profiel' nog niks aangepast.

http://brouter.de/brouter-web/#map=10/3 ... ,36.970518
Hier nog een waar Brouter een hekel heeft aan de kortere route mét fietspad langs een drukke weg: de Tongerseweg in Maastricht: http://brouter.de/brouter-web/#map=14/5 ... ,50.837058
Hoe dat met die kosten werkt snap ik nog niet helemaal, maar zou het zoiets kunnen zijn als dat die door deze omweggetjes te nemen een helling overslaat (of het percentage onder de 1,5 % blijft) en daardoor op lagere kosten uitkomt?
In mijn voorbeeld is er nauwelijks verschil in hellingen, dus nee, dat is het niet.
Leon schreef:
zo 01 mei, 2022 20:18
In mijn voorbeeld is er nauwelijks verschil in hellingen, dus nee, dat is het niet.
Als je in jouw voorbeeld 'avoid unsafe' aanklikt, gaat ie nog steeds niet langs de grote weg over het fietspad, maar maakt ie een nog wat grotere omweg.
Leon schreef:
zo 01 mei, 2022 20:13
Hier nog een waar Brouter een hekel heeft aan de kortere route mét fietspad langs een drukke weg: de Tongerseweg in Maastricht: http://brouter.de/brouter-web/#map=14/5 ... ,50.837058
Als ik inzoom op jouw route, dan zie ik dat op dat kaartje het fietspad op de Tongerse weg uitkomt een paar honderd meter nadat de route afslaat. Dat zal dus de reden zijn dat die hier niet die weg volgt.
Ik heb enkele keren een route proberen aan te maken met Brouter.
Voor Vlaanderen ontbreekt de optie "Vakantiefiets niet te veel lintbebouwing" :(
Voor de rest lijkt Brouter routes te geven die je kunt omschrijven als "niet slecht, maar als je de streek kent, weet je dat het beter kan".
Wat me niet onlogisch lijkt voor een routeplanner.
Het is inderdaad discutabel of je het fietspad op de Tongerseweg op die plaats een fietspad mag noemen of een fietsstrook. Het is een fietsstrook die van de weg gescheiden is door een betonnen opstaande rand. Of het is een pad dat erg dicht langs de weg ligt. Kennelijk vinden de osm-tekenaars het een strook.