Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vergelijking van de diverse routeplanners - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

vergelijking van de diverse routeplanners

Ik heb https://cycle.travel/map weer eens tevoorschijn gehaald. Werkt prettig op een laptop en als het echt moet ook op een mobiel. Ik kom van brouter-web en was daar erg tevreden over, maar met cycle.travel heb ik veel sneller resultaat.
+ bekende fietsroutes zijn duidelijk herkenbaar (kent ook minder populaire paden)
+ live tussenpunten toevoegen en verschuiven (zoals Google Maps het doet)
+ link naar Streetview en Mapillary
+ campings langs de route of bij een overnachtingspunt, uit Archies
+ routes opslaan en terughalen
+ gratis account

Ik plan op een laptop en open daarna op mobiel: 1-klik download en direct te openen in bijvoorbeeld Osmand. Dat kan doordat de routes in mijn account staan.
image_2022-05-16_163507369.png
image_2022-05-16_164639329.png
image_2022-05-16_170645395.png
fietsAr schreef:+ gratis account
En voor een kleine maandelijkse bijdrage, hoogte zelf te bepalen, krijg je nog een aantal extra kaartlagen.
Ik weet niet waar ik deze kwijt kan.
https://www.pdok.nl/datasets
Wat een schat aan informatie.
robhuls schreef:
ma 02 mei, 2022 15:05
fietsreiziger schreef:
za 30 apr, 2022 20:13
Ik zou graag een onderwerp openen voor een vergelijking van de diverse routeplanners.
Ik kom Komoot veel tegen,evenals RideWithGPS en BRouter; zelf gebruik ik Strava zo nu en dan om een route te plannen.
Ik gebruik tegenwoordig altijd komoot in de betaalde variant. Het profiel touring werkt voor mij erg goed. Ik maak heel veel gebruik van het onderliggende kaartmateriaal om routes bijvoorbeeld over de knooppunten te leiden en ik gebruik ook de 'highlights' die gebruikers hebben toegevoegd erg veel (al is het maar voor de mooie plaatjes bij je route omschrijving). Ook vind ik het overzicht van ondergronden erg praktisch, zeker als je met de racefiets op pad gaat en het aantal hoogtemeters en profiel komen in het buitenland ook goed van pas. Synchronisatie met mijn Wahoo werkt super. Al met al voor mij een goede en gebruiksvriendelijke toepassing. Specifiek voor mijzelf is de integratie met statshunters (voor het aftikken van tegels) en wandrer.earth (voor het aftikken van weggetjes) een grote meerwaarde.

In het verleden gebruikte ik ook Strava en RideWithGPS. Beiden routeren naar mijn smaak te veel langs grote doorgaande wegen. Voor de racefiets routeerde RideWithGPS me te vaak over stukjes onverhard. Nog langer geleden gebruikte ik de Garmin tool, dat was echt waardeloos.
Ik ben me nu aan het verdiepen in diverse apps ivm een trip door zuid oost Azië eind 2024.
En ik merk dat Komoot wel door heel erg veel mensen met succes wordt gebruikt. Het is natuurlijk wel even wat anders dan de knooppunten in Nederland :wink:
Ik vind het wel lastig om al die apps goed te kunnen vergelijken. In eerste instantie was ik bezig met OsmAnd maar ik had er niet direct een klik mee (pun intended Haha) :D . Met de mobiele én online versie van Komoot heb ik dat juist weer wel. Ze bieden allemaal zoveel mogelijkheden, het is net als met telefoons iedereen heeft een bepaalde voorkeur. Maar dat maakt een ander model nog niet slecht.

Als iemand nog een gouden tip heeft voor navigatie door zuid oost Azië dan houd ik me van harte aanbevolen.

Groeten,

Don
Ik denk dat in verre streken de kwaliteit van het kaartmateriaal dat de planners gebruiken meer bepalend is voor het resultaat dan de plansoftware zelf.
Leon schreef:
vr 07 jul, 2023 23:05
Ik denk dat in verre streken de kwaliteit van het kaartmateriaal dat de planners gebruiken meer bepalend is voor het resultaat dan de plansoftware zelf.
Mooi gesproken! Daar ligt ook de uitdaging voor ons straks… wat is het beste kaartmateriaal voor navigatie in zuid Oost-Azië?
Vandaar mijn interesse in dit topic.
Al die planners maken uiteindelijk gebruik van open street map.
Dat betekent dat ze allemaal ongeveer hetzelfde resultaat opleveren.
Kies uit bikerouter.de , mapy.cz of organic maps.
De eerste is online, de beide laatsten zijn offline.
Poppink schreef:
za 08 jul, 2023 00:40
Al die planners maken uiteindelijk gebruik van open street map.
Dat betekent dat ze allemaal ongeveer hetzelfde resultaat opleveren.
Kies uit bikerouter.de , mapy.cz of organic maps.
De eerste is online, de beide laatsten zijn offline.
Als eerste mijn excuses als ik misschien wat dom overkom. Ik ben echt nieuw in de wereld van fietsnavigatie. Daarom ook zo blij met dit forum! Er zit hier zoveel kennis en ervaring.

Maar waarom zou ik die opties in overweging moeten nemen? Welke extra’s bieden zij? En wat zijn hun mogelijke zwakke kanten?

Dit alles met het gebruik in zuid oost Azië in mijn gedachten natuurlijk. Kan me voorstellen dat Nederland/Europa een heel ander verhaal is.
Opties waar je aan moet denken zijn o.a.:

# Online versus offline. Je hebt tijdens de reis waarschijnlijk niet continu bereik, of er zijn kosten aan verbonden, of maakt het niet uit omdat je lang genoeg van tevoren de route uitstippelt? Wil je onderweg ook nog tracks maken? Of volstaat de telefoon om het hotel te vinden?

# Abonnement of niet.

# Aanmelden/inloggen of niet.

# Veel mogelijkheden of niet, waarbij veel mogelijkheden beslist niet per definitie een voordeel is.

# Hoeveel kliks heeft een toepassing nodig om een track te maken vanaf de toepassing starten totdat je de track op de plek hebt waar je hem wilt hebben?

# Hoeveel kliks kost het aanpassen van een route?
Don van D. schreef:
za 08 jul, 2023 09:40
Als eerste mijn excuses als ik misschien wat dom overkom. Ik ben echt nieuw in de wereld van fietsnavigatie. Daarom ook zo blij met dit forum! Er zit hier zoveel kennis en ervaring.

Maar waarom zou ik die opties in overweging moeten nemen? Welke extra’s bieden zij? En wat zijn hun mogelijke zwakke kanten?
Integendeel, je vraagt. Er is geen beter begin.
Ik zou zeggen, bedenk een stuk route wat je zelf wilt fietsen in Azië en maak een route met verschillende apps.
Kijk eens hoe het allemaal werkt.
Vervolgens plan je wat routes in Nederland en onderzoek hoe je met de verschillende apps uit de voeten kunt.
Blijf nieuwsgierig.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen en ik weet zeker dat er meer zijn op dit forum die je verkenning met belangstelling zullen volgen.
Poppink schreef: Ik zou zeggen, bedenk een stuk route wat je zelf wilt fietsen in Azië en maak een route met verschillende apps.
Kijk eens hoe het allemaal werkt.
Vervolgens plan je wat routes in Nederland en onderzoek hoe je met de verschillende apps uit de voeten kunt.
IMHO net de verkeerde volgorde.
Iedere routeplanner heeft zijn eigenaardigheden. Bedenk een route dicht bij huis. Zo'n stuk waar je alle wegen, paadjes, en andere kortsluitingen kent.
En laat daar een aantal routeplanners op los.
En verbaas je over de verschillende uitkomsten.
En analyseer dan goed de verschillen.
Dat geeft al veel duidelijkheid wat je een prettige planner vindt.
Poppink schreef:
za 08 jul, 2023 00:40
Al die planners maken uiteindelijk gebruik van open street map.
Dat betekent dat ze allemaal ongeveer hetzelfde resultaat opleveren.
Daarom plan ik mijn routes liever zelf. Is wel wat meer werk maar geeft de mooiste resultaten. Gewoon de kaart goed bekijken en bepalen hoe je fietsen wil. Als de track klaar is, kijk ik er een paar dagen later opnieuw naar en slijp hem nog wat bij.
Don van D. schreef:
za 08 jul, 2023 09:40
Dit alles met het gebruik in zuid oost Azië in mijn gedachten natuurlijk.
Dag Don,
Ik heb enkele fietsreizen zelf gepland in ZO-Azie en dit is hoe ik het doe (voor wat het waard is).

1. Ik bepaal eerst wat ik grosso modo wil fietsen (startpunt, eindpunt, evt steden onderweg)

2. Dan gebruik ik de BRouter website om snel een initiele route te laten berekenen tussen die punten. Hint: rechtsboven kies ik 'Snelfiets Azie/Stille Oceaan'. Dat geeft je meestal asfaltwegen die van punt A naar punt B gaan. Indien je daar 'Vakantiefiets' kiest dat wordt je bij elk dorpje langs de meest pietluttige straatjes geleid en gaat het echt niet vooruit (en het biedt ook niet echt een meerwaarde mijns inziens).

3. Dan open ik Google maps en check op streetview de kwaliteit van de belangrijkste verbindingswegen (of mogelijkheid om drukke snelwegen over te steken). Dat lukt voor veel ZO Aziatische landen nog niet, maar Thailand is bijzonder goed gecoverd. Ik vind [windowstoets + pijltje links / rechts] een zeer makkelijke shortcut om Brouter/Google Maps/StreetView naast elkaar te hebben op je scherm voor deze quality check ;-). Persoonlijk zoek ik de snellere rural roads op, liefst met brede schouder, zoals dit voorbeeld. Kleine off-road wegen lopen dikwijls dood, hebben soms verschrikkelijke pot holes en zijn veelal speelterrein voor territoriale hondjes. Snelwegen zijn... tja, veelal gewoon te druk om grote afstanden over af te leggen.

4. Op dat moment gebruik ik Google Maps ook om leuke bezienswaardigheden te vinden in de buurt ('Things to do' / fototoestelicoontjes op de map / ...). Vind ik iets interessant (tempel, waterval, opvallend landschapselement...), dan leid ik mijn track daarheen op mijn Brouter-scherm. Zo ben je natuurlijk enkele dagen bezig met een route van pakweg 1000km, maar dat is deel van de voorpret, vind ik. En belangrijk: ter plekke kan je altijd afwijken van de route voor gelijk welke reden.

5. Ik exporteer de route als GPX (en vink 'inclusief routepunten' aan). Wanneer je verder wil werken aan je route op een ander moment laad je de track terug op (kies linksboven de juiste fietsmodus - voor mij 'Snelle fiets Azie/Oceanie' en 'Laad track als route').

6. Navigeren doe ik met Osmand op de smartphone (verbonden met powerbank). Osmand is niet zo gebruiksvriendelijk, maar na een tijdje went het wel. Eens alle instelling goed staan en kaarten zijn gedownload hoef je telkens maar een beperkt aantal handelingen uit te voeren om te navigeren volgens je track.
Leon schreef:
za 08 jul, 2023 10:53
Opties waar je ... aanpassen van een route?
Dank @Leon Ik neem je tips zeker mee in mijn testperiode.

Poppink schreef:
za 08 jul, 2023 12:04
Integendeel, je vraagt ... je verkenning met belangstelling zullen volgen.
Bedankt @Poppink Voor dat "blijf nieuwsgierig" vind ik een hele mooie.

Peter Molog schreef:
za 08 jul, 2023 18:19
Ik zou zeggen ... prettige planner vindt.
Bedankt @Peter Molog

Aniphys schreef:
wo 12 jul, 2023 10:39
Dag Don,
Ik heb enkele fietsreizen ... te navigeren volgens je track.
Bedankt @Aniphys voor de praktische tips en informatie.

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Helpt enorm.

Het is echt stapjes zetten op weg naar een workflow die bij me past. Dit weekend meteen maar eens begonnen met een simpele test. Een (voor mij bekende) route van A naar B.

Als startpunt heb ik twee apps (OsmAnd en Komoot) gekozen om maar eens te kijken hoe en waarin ze verschillen. En ondanks dat de gekozen route vrij simpel is kreeg ik twee afwijkende routes aangeboden. Was ik al verbaasd over want zoveel is er niet te kiezen.
Komoot kiest in dit geval veel meer voor de fietspaden langs de grote weg. Is niet gewenst, dus dat is echt jammer. Want hier kan ik het nog aanpassen, maar straks in Azië zal dat best lastig in te schatten zijn. OsmAnd koos de leukste route met wat meer rustige binnendoor weggetjes.

Ervaringen OsmAnd
+ Kiest fijne(re) route
- Bediening moet ik er aan wennen (geen iOS feel)
- Aanpassen route omslachtig

Ervaringen Komoot
+ Routes maken op de computer en heel simpel naar je telefoon sturen.
+ Fijne menustructuur
+ Aanpassen route makkelijk(er)
- Kiest niet de meest aantrekkelijke route

Workflow zal ik nog verder aanpassen nadat ik me verder verdiept heb ik in al jullie tips. Maar wilde dit alvast met jullie delen.

Groeten,

Don