Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Praag..... Nederland - Forum Wereldfietser

Praag..... Nederland

23 juli vertrek ik naar Praag met de trein.
25 juli vertrek ik met de fiets van Praag naar huis.
Ik ga een bestaande route fietsen ,
Zijn er nog tips , of mensen die ook deze route gaan rijden?
Ik probeer te overnachten op campings nadat ik Praag verlaat.
henkioo schreef: Zijn er nog tips , of mensen die ook deze route gaan rijden?
Ik probeer te overnachten op campings nadat ik Praag verlaat.
Mijn advies na zo'n vage vraag.
Zoek op tijd een camping.
Wat voor route ga je rijden?, een bestaande zoals te vinden bij Europafietsers. Daar is een boekje van en staan ook campings beschreven langs de route.
Maak je een eigen route? via bijv. Garmin Basecamp. Dan haal je bij Archies bestanden binnen met de campings in Tsjechie en Duitsland (of andere landen) en kun je zelf campings gaan selecteren die langs je eigen gemaakte route liggen. Althans zo doe ik het, gebruik wel Garmin gps met kaarten, tracks en campings als waypoints c.q. poi's.
Ga je voor 3 dagen naar Praag?
Toch maar even reageren, al heb ik zelf nog niet heel veel ervaring.

Wat mij is bijgebleven van vooral de laatste tocht, maar ook van de 3 andere tochten die ik al gefietst heb. Zorg er voor dat je op tijd je fiets op orde brengt. Dus loop op tijd (1-3 weken van te voren of zo) even je fiets na;
- Zijn de banden nog okay?
- Zijn de spaken op de juiste spanning gespannen?
- Is de remmerij op orde?
- Zijn alle lagers op orde?
- Ketting nog okay?
- Tandwielen nog okay?
- Kabels nog okay?
- Zijn er overige problemen aan je fiets? (Hint dingen gaan altijd op vakantie kapot. Dus als je weet dat er dingen de geest gaan geven, vervang ze alvast).
Als je het fijn vindt, kun je natuurlijk ook naar de fietsenmaker. Maak dan morgen nog een afspraak. Momenteel zijn de wachttijden lang. Als er dan ook nog eens iets gerepareerd moet worden ben je helemaal de sjaak. Zeker nu het maar al te vaak lastig is om aan onderdelen te komen.

Neem in ieder geval ducttape (handig om allerhande reparaties uit te voeren) binnenbanden, een multitooltje en tiewraps mee. Een ventielnippel kan ook handig zijn. Vergeet ook zonnebrandcremé niet. Voor je het weet is het toch mooier weer dan gedacht en verbrand je. Maak op tijd een inpaklijst. Dan vergeet je niks en heb je genoeg tijd om goed na te denken wat je mee moet nemen. Je kunt natuurlijk meer gereedschap meenemen. Maar dat is aan jou. Hoe meer je mee neemt, des te meer je ook weer moet meeslepen. Ik ben (nog) in de (naïeve) veronderstelling dat de kans redelijk klein is dat je ander gereedschap nodig hebt, mits je van te voren je fiets grondig gecontroleerd hebt. Bedenk ook even op wat voor terrein je fiets. Fiets je op uitsluitend glad asfalt, dan volstaat iedere band. Fiets je op slecht wegdek of zelfs offroad, houd daar dan rekening mee bij het kiezen van je banden en zorg er voor dat je extra binnenbanden hebt. Kans op lekrijden wordt groter is mijn beperkte ervaring.

Wat betreft pakken. Neem niet teveel mee. Voor 3 dagen zijn 2 setjes fietskleding en 1 setje alledaagse kleding voldoende. Als je je er comfortabel bij voelt, kun je misschien zelfs 1 setje fietskleding meenemen. Maar dan heb je geen schone fietskleding mocht dit nodig zijn. In ieder geval kun je erg vieze kleding weer even opfrissen onder de douche, desnoods met wat douchegel. Je loopt dan wel het risico dat je natte kleding niet kunt wisselen. Pyjama neem ik nooit mee. Is niet persé nodig en neemt ruimte in beslag. Verder van alles kleinverpakkingen meenemen. Shampoo, zeep, zonnebrandcremé, tandpasta, handtandenborstel. Desnoods doe je 2-in-1 douchesgel in een klein flesje, heb je zelfs geen 2 flesjes maar slechts 1 flesje nodig. Vergeet niet om voldoende adapters mee te nemen voor je telefoon, fietscomputer enz. Ik neem ook altijd lampjes (kun je aan je fiets laten) en een powerbank mee.

Tenslotte vind ik het fijn om pessimistisch te plannen. Een dag waar je 3x lekrijdt, Buitenbanden kapot rijdt en tegen allerhande andere narigheid oploopt duurt een stuk langer. Niks zo vervelend als in het donker op je slaapplek aankomen naar mijn mening. Echter een terrasje heb je overal wel. Desnoods ga je daar een uurtje zitten als je te vroeg bent. Je kunt natuurlijk onderweg ook een keer even van de natuur genieten.
Onze ervaring van tien jaar geleden was dat er genoeg campings langs de route lagen. En die haalde we destijds gewoon uit het routeboekje. Nog geen smartphone of navigatie destijds. Dat waren pas tijden... "pardon, weet u ook waar de supermarkt is?" haha

Wij zijn toen geëindigd in Praag en stonden de eerste nacht langs dat kanaal. Het zal wel duur en erg lawaaierig geweest zijn. Wij zijn vervolgens in Noord Praag op een kleine camping gaan staan. Dat was gewoon een hele lang tuin achter iemands woning. Stonden behoorlijk wat gasten, maar lekker rustig en een stuk goedkoper. Kregen zelfs nog kaartjes voor de tram. Zomaar een tip als je daar wat aan hebt. Geen idee of het er nog is en ook geen idee waar die camping was. Ik kan mij zo voorstellen dat we het gezien hadden op een stadsplattegrond in een bushokje ;-)
Hallo,..

Een andere optie is, om vanuit Praag, in een paar dagen naar Regensburg te fietsen,..Is een mooie route.
Daarvandaan kun je al dan niet met een boekje, de Limes-route doen, deel -1, terug naar Nederland,

Succes met je keuze,

Squash
luchtfietser schreef:
za 02 jul, 2022 19:15
Wij zijn vervolgens in Noord Praag op een kleine camping gaan staan. Dat was gewoon een hele lang tuin achter iemands woning. Stonden behoorlijk wat gasten, maar lekker rustig en een stuk goedkoper. Kregen zelfs nog kaartjes voor de tram. Zomaar een tip als je daar wat aan hebt. Geen idee of het er nog is
Die zijn er nog steeds, de straat heet trojska. Richting Prague Zoo fietsen.

Wij zijn vandaag in Praag aangekomen :D met boekje van de europafietsers.
Mooi! :D
Heb er zin in. Vrijdagochtend 0500 uur de trein.
Hopelijk zit het weer een beetje mee dit jaar.
Jaar geleden 2 weken regen gehad.
Bedankt voor de reacties.