Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Polarsteps - Forum Wereldfietser

Polarsteps

Even afgesplitst van mij “Oostzee” draadje.

Ik ga Polarsteps gebruiken voor mijn fietsreis. Nou twijfel ik over het delen van de link. Natuurlijk kan ik hem privé delen en alleen volgers laten meekijken. Ik kan hier ook een link zetten (denk ik) en ik zou Polarsteps ook volledig openbaar kunnen zetten. Kortom: ik weet het niet zo goed. Enerzijds schat ik de risico's daarvan niet erg hoog in. Ik denk niet meteen dat ongure types mij komen opzoeken of op zoek gaan naar mijn huis om achterblijvers lastig te vallen. Anderzijds is het de vraag wat mensen die ik niet persoonlijk ken, hebben aan mijn ontboezemingen onderweg.
Wat ook nog kan is de mogelijkheid om mij een PB te sturen als je de link graag krijgt.

Hoe gaan anderen hiermee om?
Voor mij zou dit meerdere levels boven de no-go zijn. Ik vertel achteraf wel hoe het was.
Dan ben ik benieuwd naar al die levels. Uit jou reactie maak ik op dat de vraag stellen al ongehoord is.
Als ik het goed heb begrepen, laat Polarsteps je hele spoor zien vanaf de dag dat je reis ingaat. Stel dat je die dag op een andere plek dan je woonadres begint en de laatste dag op een andere plek dan je thuisadres je Polarstepsreis eindigt, is er niks aan de hand. Niks, tenzij je met je volledige naam in Polarsteps staat, want dan is je woonadres met wat Googlen vaak al snel gevonden.

Persoonlijk zou ik voor de privégroep gaan met evt. de gedeelde link via PB zoals je zelf al voorstelt.

Ik zou het wel leuk vinden om je avontuur te volgen, al wil ik me dan niet hoeven aan te melden voor Polarsteps.

Een reisverslag achteraf kan voor geïnteresseerden ook leuk zijn, maar dan mis je zelf wel een stuk interactie, mocht je dat op prijs stellen.
Als ik onderweg ben houd ik meestal een blog bij, daar maak ik op beperkte schaal reclame voor. Ik heb hier nog nooit negatieve ervaringen mee opgedaan. Eerder het omgekeerde, dat mensen op een aardige manier met je mee(be)leven.
LHTJoost schreef:
ma 28 mar, 2022 17:40
Dan ben ik benieuwd naar al die levels. Uit jou reactie maak ik op dat de vraag stellen al ongehoord is.
Nee hoor, prima vraag. Ik wil echter niet 100% electronisch gevolgd worden (1), deel dat niet met anderen (2), laat staan onbekenden (3), laat staan live (4).
Ik lees het nu dat Polarsteps je idd volgt. Dat is voor mij een no-go.

Wel deel ik met familie en vrienden mijn locatie (in Apple's Zoek mijn) tijdens de langdurige fietstochten. Da's toch wat anders dan een commerciële partij zoals PS.
Ieder zijn meug. Er zijn wel meer commerciële partijen die mijn informatie verzamelen. Ben benieuwd wat er interessant is aan de data van een mannetje die een rondje rijdt op een fiets.
LHTJoost schreef:
ma 28 mar, 2022 19:50
Ben benieuwd wat er interessant is aan de data van een mannetje die een rondje rijdt op een fiets.
Op een ander forum heeft iemand zich wel eens de vraag gesteld, hoe hij hulp kan inroepen, mocht dat nodig zijn.
Een smartphone heeft bijv niet altijd bereik.
En meer van dat soort problemen.

Een afdoende oplossing voor alle situaties heb ik nooit gelezen
Het aantal fietsers dat voor het ontstaan van de digitale wereld om het leven kwam doordat ze geen hulp konden inroepen was statistisch niet bepaald significant.
We kwamen gewoon altijd aan waar we moesten zijn.
En anders liep je naar een boerderij of je daar mocht bellen. Als ze daar geen telefoon hadden dan was er wel een andere oplossing.
Mee eens. Daar ben ik ook niet mee bezig. Vooral vervelend voor het thuisfront als je van de radar bent. Verder zal het wel goed komen.
Leon schreef: En anders liep je naar een boerderij of je daar mocht bellen. Als ze daar geen telefoon hadden dan was er wel een andere oplossing.
Zo ging dat. Bellen naar je lief. 2 uur wachten in het Bureau des Postes.
spoorzoeker schreef:
ma 28 mar, 2022 20:40
Op een ander forum heeft iemand zich wel eens de vraag gesteld, hoe hij hulp kan inroepen, mocht dat nodig zijn.
Een smartphone heeft bijv niet altijd bereik.
En meer van dat soort problemen.

Een afdoende oplossing voor alle situaties heb ik nooit gelezen
Nou, nou, je hoeft toch echt niet altijd en overal zichtbaar te zijn.

Ik heb sowieso altijd mijn rijbewijs in m'n wielershirt of jasje.
Kunnen ze opzoeken wie daar ligt.
En op fietsvakantie deel ik mijn locatie, zodat ze na een dag of zo kunnen achterhalen waar ik het laatst zichtbaar was.
Tijdens mijn reizen laat ik mensen bewust niet meegenieten, dat komt wel als ik terug ben op mijn blog.

Tijdens mijn reizen heb ik vakantie, dus dan moet ik niks. Als ik dan elke dag 'moet' gaan bijhouden waar ik die dag geweest ben om de sociale kringen te vermaken, dan begint het op werken te lijken.

Ik stuur alleen sporadisch wat dingetjes per whatsapp naar familie, maar daar zit soms best lang tussen 8)

Heerlijk, zoveel mogelijk off the grid. Voor mij werkt dat het fijnste, en ik snap dat dat voor iedereen anders is.
De vraag van TS gaat over de privacygevoeligheid van het gebruik van Polarsteps (privé- vs openbare modus).
@willem.m, ik wilde zeggen dat, hoewel privacy een groot goed is, je ook verantwoordelijkheid hebt naar je naasten.
Het feit dat jij er voor kiest om in je eentje de bush in te trekken, maakt dat anderen zich ongerust kunnen maken.

Daarenboven kan het handig zijn dat men je kan vinden, mocht je hulp van anderen willen hebben.

Voor deze doeleinden kan je je aanmelden bij Google, bij ..., bij Polarsteps, bij ...., bij ...
De ene serviceaanbieder kost je geen geld.
De ander kost een bedrag dat wij er niet voor willen betalen.
LHTJoost schreef:
ma 28 mar, 2022 19:50
Ieder zijn meug. Er zijn wel meer commerciële partijen die mijn informatie verzamelen. Ben benieuwd wat er interessant is aan de data van een mannetje die een rondje rijdt op een fiets.
Verzamelen ook de data van de volgers van het mannetje....
Misschien is dat interessanter... ;-)

Zelf hou ik het heel beperkt toegankelijk...
Lijkt me ook niet het media om je tocht openbaar te delen, daar zijn andere medias geschikter voor....
Maak bv youtube filmpjes (en vink aan dat het ook "geschikt" is voor kinderen dan is er geen reclame voor, tijdens en achter...)
PhilipBe schreef:
di 29 mar, 2022 10:28
Maak bv youtube filmpjes (en vink aan dat het ook "geschikt" is voor kinderen dan is er geen reclame voor, tijdens en achter...)
Wat een gouden tip!
Hoi,
Ik heb bij rondje Nederland en fietsen naar Zweden de polarsteps link verspreid bij vrienden en werk. Je hebt geen account nodig om iemand te volgen via de link, je kunt dan alleen geen reacties achterlaten. Maar kreeg vaak persoonlijk whatsapp berichtjes. Zij vonden het ontzettend leuk me te volgen en ik kreeg veel leuke berichtjes terug. Als het even wat zwaarder was, werd ik juist gemotiveerd door de achterban. Als ik dan aan eind vd dag in mijn slaapzak lag, was het gezellig de berichtjes te lezen en de dag weer langs me heen te gaan door een verhaaltje en foto’s te plaatsen.
De mensen die ik onderweg tegenkwam gaf ik ook de link, zij waren vaak nieuwsgierig hoe mijn reis verder verliep. Ik geniet van het fietsen alleen, het opschrijven van de avonturen en dan toch ook de contactmomenten met vrienden tijdens de reis.
Na afloop ook het fotoboek gemaakt via polarsteps, dat is het verdien model van het bedrijf, kost wat, maar mijn reis op papier is me ook wel wat waard.
Zelf zou ik niet de link openbaar verspreiden; niet vanwege privacy, maar aan geen behoefte te hebben van reacties van ‘vreemden’. Dan zou ik eerder de link verspreiden via een PB, zodat je nog enige controle hebt aan wie je polarsteps leest.
Ik ga er wel altijd met het plaatsen van de blog en foto’s die je op internet zet, door een hack of wat dan ook, alsnog (ongewenst) openbaar wordt.
Veel succes met de voorbereiding van je reis!
Groeten ot
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Herkenbaar wat je schrijft over alleen op pad en toch een lijntje hebben met de thuisblijvers.
Ik denk inmiddels ook dat ik Polarsteps beter niet geheel openbaar zet. 👍🏻