Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wijzigen fietsplannen vanwege inval Oekraïne.. - Forum Wereldfietser

Wijzigen fietsplannen vanwege inval Oekraïne..

Het grootste deel van ons plan stond min of meer vast.
We starten met fietsen in Italië (Venetie) om via de kustroute door de Balkan naar Griekenland (Atene) te fietsen en vandaar via Bulgarije langs de Zwarte zee naar de Donau-delta in Roemenië. Daar zouden we verder kijken hoeveel tijd we nog hebben om bijvoorbeeld door Oekraïne richting Polen verder te fietsen.
Ons vertrek is gepland begin april en we hebben beide 3 maanden verlof genomen voor deze tocht, de treintickets zijn geboekt.
De inval van Rusland in Oekraïne dwingt ons om op korte termijn het plan te herzien. Wellicht is de westzijde van de Zwarte zee relatief gezien veilig, omdat de Russische aanvallen zich vooralsnog in het noorden, oosten en zuiden van Oekraïne afspelen. En niet aan de kant van Roemenië. Het alternatief om vanuit Donau-delta via de Karpaten terug te fietsen naar het westen, om in Hongarije de trein pakken naar Nederland is daarmee een optie. Maar ik heb hier toch een vreemd gevoel bij en verwacht dat ook in de buurlanden er een gespannen sfeer zal hangen. Hier gaan we ongetwijfeld iets van meekrijgen. En het voelt niet goed om daar nu te zijn. Misschien is het een alternatief om vanuit Griekenland (Athene) de veerboot naar Italie (Sicilië) te nemen om vandaar door Italie weer terug naar Venetië te fietsen. Enfin..ik weet het is een luxe probleem en staat in geen verhouding tot de ellende en zorgen die de mensen in Oekraïne meemaken. De gedachten om solidair te zijn en alles af te blazen spoken ook door mijn hoofd. We moeten een keuze maken.

Terra
Je kan vanuit Athene beter via de Peloponnesos naar Patras of Igoumenitsa fietsen om daar de boot naar Italië te pakken en vandaar verder. Vanuit alle 3 de plaatsen varen er geen veerboten op Sicilië. Brindisi is het dichtste bij.
Het schiereiland is zeker de moeite waard om rond te fietsen al zijn er maar weinig campings (ook niet in de binnenlanden)
Logisch om de reisplannen aan te passen. Fietsen door de Oekraïne, Rusland en Belarus, en ook in regio's in aangrenzende landen, is in deze tijd voor niemand een goed idee.

Zonder ongevoelig te willen overkomen, valt jullie 'verlies' in het niet bij dat van de mensen in het gebied waar je wilde fietsen. Bovendien is Europa groot, en er zijn meer dan voldoende alternatieven.

Besef dat er jaarlijks vele reizigers zijn die hun plannen noodgedwongen moeten aanpassen. Denk aan covid-19 maatregelen, ziekte en blessures of familieomstandigheden. Jullie kunnen wél vertrekken.

Door wél op fietsvakantie te gaan realiseer je je dat je in de gelukkige omstandigheden verkeert om in vrijheid door (soms imperfect-)democratische landen te reizen. Dat besef is denk ik veel waard.

Solidair zijn door niet op fietsvakantie te gaan lijkt me persoonlijk weinig effectief. Tenzij je in die periode vrijwilligerswerk gaat doen voor bijv. gevluchte Oekraïners of het vakantiebudget overmaakt naar Giro 555.

Solidariteit met de burgers in de Oekraïne 🇺🇦 betuigen? Geef gul aan Giro 555 (https://giro555.nl/).
willem.m schreef:
do 03 mar, 2022 10:57
Logisch om de plannen aan te passen. Fietsen door de Oekraïne, Rusland en Belarus, en ook in regio's in aangrenzende landen, is in deze tijd voor niemand een goed idee.

Zonder ongevoelig te willen overkomen, valt jullie 'verlies' in het niet bij de mensen in het gebied waar je wilde fietsen. Bovendien is Europa groot, en er zijn meer dan voldoende alternatieven.

Besef dat er jaarlijks vele reizigers zijn die hun plannen noodgedwongen moeten aanpassen. Denk aan covid-19 maatregelen, ziekte en blessures of familieomstandigheden. Jullie kunnen wél vertrekken.

Door wél op fietsvakantie te gaan realiseer je je dat je in de gelukkige omstandigheden verkeert om in vrijheid door (soms imperfect-)democratische landen te reizen. Dat besef is denk ik veel waard.

Solidair zijn door niet op fietsvakantie te gaan lijkt me persoonlijk weinig effectief. Tenzij je in die periode vrijwilligerswerk gaat doen voor bijv. gevluchte Oekraïners of het vakantiebudget overmaakt naar Giro 555.

Solidariteit met de burgers in de Oekraïne 🇺🇦 betuigen? Geef gul aan Giro 555 (https://giro555.nl/).
Mooie reactie van jou Willem.
Dank je Willem, zou denken wij er ook over.
Het is een nietig probleem in relatie tot wat er in Oekraïne gebeurt.
Toch voelde ik de drang om mijn overwegingen hier te delen. Dit komt wellicht vaker voor dat wereldfietsers plannen moeten wijzigen en delen, ook al is het klein leed. Wat wel extra zuur is dat ik 2 jaar geleden ook het plan had om een lange fietsocht te maken. Vlak voor vertrek brak Corona uit en gingen de grenzen kort daarna op slot. Weg plan, de reisgidsen liggen nog op dezelfde plek waar ik ze had neergelegd.
Na 2 jaar wachten dacht ik, het kan weer! En alsof de duvel ermee speelt gooit Poetin flink wat roet (en bommen) in het eten...
Maar goed, we kunnen gelukkig nog onze plannen aanpassen. Tenzij dat hij besluit om op de 'rode knop te drukken', dan gaat niemand nog ergens heen...laten we het daar maar niet aan denken.
Voor mij geldt hetzelfde in dezelfde periode. Gelukkig zijn we inderdaad flexibel, is de wereld groot en fietst ons fiets waar we maar willen. Dat in tegenstelling tot de onvrijheid en het gevaar in en rond Oekraïne.
Ik ga in ieder geval Rusland en de Baltische Staten mijden. Zie mijn andere draadje hierover (rond decOostzee).

Succes met het maken van keuzes en geniet desondanks van de reis.

🇺🇦 ♥️
LHTJoost schreef:
do 03 mar, 2022 13:42
Voor mij geldt hetzelfde in dezelfde periode. Gelukkig zijn we inderdaad flexibel, is de wereld groot en fietst ons fiets waar we maar willen. Dat in tegenstelling tot de onvrijheid en het gevaar in en rond Oekraïne.
Ik ga in ieder geval Rusland en de Baltische Staten mijden. Zie mijn andere draadje hierover (rond decOostzee).

Succes met het maken van keuzes en geniet desondanks van de reis.

🇺🇦 ♥️
Jij ook succes met wijzigen van je reis. Gelukkig zit er een stuur op de fiets.
BTW Ik zou de ontwikkelingen in Finland ook in de gaten houden. Er daar nu geen dreiging maar dit land heeft een lange geschiedenis met Rusland en ze gaan wellicht mobiliseren.


.
Klopt…alle opties open houden.
Terra schreef:
wo 02 mar, 2022 22:41
De inval van Rusland in Oekraïne

Vanaf heden staan zowel Terra als de WF op de zwarte lijst van Rusland :)