Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Barcelona - Forum Wereldfietser

Barcelona

Hallo allemaal,

Een vriend van mij en ik zijn van plan om in juni 2022 op de fiets naar Barcelona te vertrekken met behulp van de boekjes van Benjaminse. Wij kunnen niet wachten om te gaan aangezien de voorpret op de reis al aan de gang is ;-)

We fietsen nu al een paar jaar tussen de 5.000 en 10.000 km per jaar en zien dit als een avontuur: Onze eerste meerdaagse fietsreis !

We hebben beiden een carbon racefiets. Ik heb echter onlangs een aluminium gravelbike ( Bianchi Impulso ) gekocht: Zo kan ik met een gerust hart extra kilo's meenemen zonder me druk te hoeven maken over de combinatie van mijn behoorlijke zware gewicht en extra mee te nemen kilo's aan bagage.

We zijn van plan om te overnachten in B&B's, hotels of campings met accommodatie. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in mee te nemen spullen. We hebben hiervoor 17 dagen uitgetrokken, we hebben echter daarna nog extra ruimte in onze agenda's zodat we nog "uitloop" hebben. Dagelijks zal er, afhankelijk van de zwaarte van de etappe, tussen de 100 en 150 km worden gefietst. Nu heb ik echter een paar vragen waar ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen:

- Welke bandenmaat zal ik gebruiken op mijn gravelbike ? We gaan alleen over asfalt dus de standaard 40mm is aan de (erg) brede kant maar m.i. is comfort natuurlijk ook prettig. Adviseren jullie mij 28 mm (heb ik ook op mijn racefiets), een tussen maat of zelfs de 40mm banden ?

- Ik heb de combinatie Topeak backloader 15 liter op het oog i.c.m. de Topeak frontloader voor de bagage. Hebben jullie ervaring met deze combinatie ? Adviseren jullie een andere set voor mijn situatie ?

https://www.mantel.com/topeak-backloader-sml
https://www.mantel.com/topeak-frontloader-8l

Het is erg prettig om jullie ervaringen te lezen: Er gaat een wereld voor me open.

Dank jullie wel.

Gr. Scheepie
Wij vonden het een mooie maar redelijk zware route, zeker als je voor de mooie routevariant over het hoogland van Auvergne kiest. Je gaat erg blij worden van de breedst mogelijke banden. Brede banden zijn niet noodzakelijkerwijs langzamer maar geven wel meer comfort en grip op slecht wegdek. Hoeveel bagage je meeneemt moet je zelf weten, maar weinig is fijner. Ik kan niet goed zien hoe het met de verzetten op deze fiets gesteld is, maar zorg ervoor dat je voldoende licht verzet kunt kiezen. Klimmen met bagage is toch andere koek dan op de racefiets.
Misschien heb je hier nog wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
scheepie schreef:
wo 16 feb, 2022 11:25
- Welke bandenmaat zal ik gebruiken op mijn gravelbike ? We gaan alleen over asfalt dus de standaard 40mm is aan de (erg) brede kant maar m.i. is comfort natuurlijk ook prettig. Adviseren jullie mij 28 mm (heb ik ook op mijn racefiets), een tussen maat of zelfs de 40mm banden ?
Continental GP5000 32mm is in mijn ogen de fijnste band om met een sportieve fiets te rijden. Ik zou de tubeless variant adviseren maar daar moet je wat ervaring mee hebben om je er goed bij te voelen. Ik heb genoten van mijn GP5000's tijdens mijn dieet dat een groot stuk van "Fietsen naar Barcelona" omvatte.

Ik heb wel de laaggelegen variant van de route gereden (wegens het jaargetijde) maar ik voorzie geen problemen om het stuk door het centraal massief met 32mm banden te rijden. Paul Benjaminse heeft een voorkeur voor goed asfalt.
scheepie schreef:
wo 16 feb, 2022 11:25
Zo kan ik met een gerust hart extra kilo's meenemen zonder me druk te hoeven maken over de combinatie van mijn behoorlijke zware gewicht en extra mee te nemen kilo's aan bagage.
Bij een wat hoger totaalgewicht heb je met bredere banden duidelijk meer reserve waar je op slechte wegen in het buitenland zeker wat aan hebt. Ik opteer voor 37 of 40.
Welkom. Mooi plan heb je!


-Banden:
ten eerste het gaat natuurlijk niet alleen om de maat, maar nog veel meer om het type band. Dat zul je snappen :wink:. Ten tweede zou ik, indien je inderdaad vrijwel niet het asfalt verlaat, opteren voor lichtere smallere banden. In mijn geval zeer tevreden met gravelking slicks 32-622. Rijdt super met lichte bagage, zeer efficiënt en comfortabel zat.

-Bagage:
die bianchi ziet er tof uit. Voorzien van nokjes voor drager. Ik zou als ik drie weken weg ging 100% gaan voor een achterdragertje met 2x12,5 liter tasjes ofzo. Kun je supernetjes alles wat je wilt meenemen. Vergeet niet dat wanneer je een uurtje of 5 aan het fietsen bent je nog altijd een uurtje of 19 op de dag over hebt. Wil je dat uitsluitend in dezelfde korte broek met shirt. Heb je ook rustdagen, dagen in Barcelona, een terugreis? Spullen daarvoor gewenst?
Leuke plannen!

Wat gaat je reisgenoot doen qua fiets? Gaat die ook aan de gravelaar, of wordt dat gewoon de carbon racer? Probeer niet teveel de pakezel van jullie twee te worden, terwijl de ander dansend om je heen omhoog gaat met stukken minder bagage ;)

Met een juiste verdeling van bagage is de kans het grootst dat jullie er allebei net zoveel lol in kunnen hebben.

Zie ook bijvoorbeeld dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=36989
Heel tof plan!

Banden:
Een brede slick zou mijn voorkeur hebben. Panacer gravelking slick m, G one Speed of Compass Barlow Pass, allemaal in 700x38. Lijkt misschien breed, maar met bagage ben je dan maar wat blij met bredere bandjes.

Bagage:
Frontroll en zadeltas, prima. Misschien nog 2 toptube tasjes en dan spartaans inpakken. Zie Paklijst topic.

Reis:
17x150 is een hoop, hoor. Vergis je niet. Dat gaat wellicht 3 dagen achter elkaar goed…(uitzinderingen daargelaten) maar dan moet je er nog 14! Iedere dag. Rustig aan, je bent op vakantie. Geniet van je reis en jakker niet naar je eindbestemming. Die valt meestal tegen en je baalt dat je mooie reis er nu al weer opzit.