Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avignon - Forum Wereldfietser

Avignon

Beste,

Er zijn twee routes naar Avignon:
  • Groene weg naar de middelandse zee
  • velo route du soleil
Ik wil graag in Luxembourg of Trier beginnen. De route naar die steden heb ik al gefietst.
Welke route raden jullie aan?
Hoe lang ben je vanaf hier ongeveer onderweg?
Als ik de laatste week van Augustus tot half September wil gaan, is het weer dan nog aangenaam?

Ik hoor graag tips :D

Groeten,
Martin
Wat wil je? De Veloroute du soleil is lichter.
Je kunt gemakkelijk in Trier beginnen en gewoon de Moezel stroomopwaarts volgen.
Je kunt vanaf Luxemburg-stad gemakkelijk de trein nemen naar Thionville en vanaf daar de Moezel volgen.
Je kunt vanaf Luxemburg-stad ook een Luxemburgse fietsroute volgen naar Schengen. Daar de brug over en de Moezel volgen.
Wat wil je? De Veloroute du soleil is lichter.
Je kunt gemakkelijk in Trier beginnen en gewoon de Moezel stroomopwaarts volgen.
Dank je wel :D

Hoeveel ben je ongeveer onderweg vanaf Trier met een gemiddelde van 80km per dag?

Wat zal de gemiddelde dag temperatuur zijn?

Groeten,
Martin
martinmack schreef:
do 20 jan, 2022 07:47
Als ik de laatste week van Augustus tot half September wil gaan, is het weer dan nog aangenaam?
Om te fietsen is het weer in september vaak aangenamer dan in juli en augustus. Overdag wordt het dan in Noord-Frankrijk nog wel rond de 20 graden en in Zuid-Frankrijk zo'n 25 graden. Hitte, die midden in de zomer steeds vaker voorkomt (met dagelijks urenlang temperaturen rond 35 graden), is in de nazomer zeldzamer en minder hevig (hooguit een paar uur rond de 30 graden). In de bergen kan het een stuk frisser zijn.
martinmack schreef:
do 20 jan, 2022 10:16
Hoeveel ben je ongeveer onderweg vanaf Trier met een gemiddelde van 80km per dag?
800 km duurt dan 10 dagen hè? Neem er twee pech/moe/baal/onderhouds/was/luie/toeristische dagen bij en je zit op 12.
Vorig jaar september heb ik vanaf Maastricht de groene weg richting Avignon gereden. Helaas maar tot Dijon gekomen door ziekte. Het weer was overdag prima, meestal niet al te warm. 's Nachts heb ik het in mijn tentje (en mijn niet al te dikke slaapzak) wel een paar keer koud gehad. De groene weg en de veloroute kruisen elkaar een aantal keer dus je kan makkelijk afwisselen. De groene weg is afwisselender, mooier maar ook wat zwaarder (meer hoogtemeters), de veloroute volgt vaak rivieren en dat fietst makkelijker maar wordt op gegeven moment natuurlijk wel saai.
Op de site van Europafietsers staan veel routes ingetekend. Je zou ook een gedeelte van de Maasroute of de Barcelonaroute kunnen fietsen en dan overspringen op de Blauwe Loper of de Groene Weg, of andersom.
De Blauwe Loper helemaal volgen tot Avignon lijkt mij op een gegeven moment saai. Langs een smalle rivier vinden wij het leuk fietsen maar we hebben afgelopen zomer een dag langs de Rijn gefietst van Lahnstein naar Remagen en dat vonden wij niet echt inspirerend.
Als je er op klikt en/of doorklikt krijg je aanvullende info, en ook hoogteprofielen. https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart/
Ik kan me aansluiten bij de vorige reacties: ik vind dat lange stukken langs water erg snel saai worden.
De Groene Weg is heuvelachtiger maar dat mag je niet overdrijven.
In 2012 hebben twee niet bepaald getrainde dames en ik die gevolgd van de stad Luxemburg tot in Avignon.
Dat ging zonder problemen in negen hele en twee halve dagen.
Zo'n hele dag bestond uit vijf tot zes uur fietsen, naargelang het terrein. Allemaal nogal relaxed, dus.

Heel merkwaardig: in 2012 kon je nog onbezorgd naar Avignon fietsen en daar in het station een ticket kopen om overmorgen terug naar België te keren. Om 11.30 u. de TGV mét fietsplaatsen naar Parijs, daar de TGV mét fietsplaatsen naar Lille, en dan verder met lokale treinen (mét fietsplaatsen!). Om 21.30 u. waren we thuis.
Ik zou het nu niet meer durven.
derdekeer schreef:
vr 21 jan, 2022 10:42
Ik kan me aansluiten bij de vorige reacties: ik vind dat lange stukken langs water erg snel saai worden.
De Groene Weg is heuvelachtiger maar dat mag je niet overdrijven.
In 2012 hebben twee niet bepaald getrainde dames en ik die gevolgd van de stad Luxemburg tot in Avignon.
Dat ging zonder problemen in negen hele en twee halve dagen.
Zo'n hele dag bestond uit vijf tot zes uur fietsen, naargelang het terrein. Allemaal nogal relaxed, dus.
Klopt, het is allemaal prima te doen, je hebt er geen marathontraining voor nodig. De groene weg vanaf Maastricht tot aan Luxemburg daarentegen, door de Ardennen, is wel best pittig. Uiteindelijk ook wel te doen maar ik moest onderweg wel een paar keer afstappen, en ik vond het wel een hele prestatie van mezelf toen ik eindelijk in Luxemburg was aangekomen hoor. :lol:
De veloroute gaat een klein stukje via Duitsland en gaat dus voornamelijk om de Ardennen heen.
Heel merkwaardig: in 2012 kon je nog onbezorgd naar Avignon fietsen en daar in het station een ticket kopen om overmorgen terug naar België te keren. Om 11.30 u. de TGV mét fietsplaatsen naar Parijs, daar de TGV mét fietsplaatsen naar Lille, en dan verder met lokale treinen (mét fietsplaatsen!). Om 21.30 u. waren we thuis.
Ik zou het nu niet meer durven.
Treinen zijn lastig inderdaad. Bijna alleen de regionale (TER) treinen hebben nog fietsplaatsen, en dan moet je beetje geluk hebben om een plek te hebben want reserveren kan niet. Toen ik terugging vanuit Dijon heb ik de TER naar Parijs gepakt en vanaf Parijs met de flixbus naar Rotterdam. Het lukte me niet om voor dat stuk een trein te boeken. Ja met tig keer overstappen lukt het wel maar daar had ik geen zin in.
Farenji schreef:
vr 21 jan, 2022 11:15

Klopt, het is allemaal prima te doen, je hebt er geen marathontraining voor nodig. De groene weg vanaf Maastricht tot aan Luxemburg daarentegen, door de Ardennen, is wel best pittig. Uiteindelijk ook wel te doen maar ik moest onderweg wel een paar keer afstappen, en ik vond het wel een hele prestatie van mezelf toen ik eindelijk in Luxemburg was aangekomen hoor.
In 2015 heb ik de Groene Weg nog eens gereden, die keer met Maastricht als vertrekpunt. Die Ardennen waren inderdaad pittig. Ik was blij dat ik ultralight op de racefiets op weg was. Met bagage moet het nog veel pittiger zijn.
Maar ik vond het ook een erg mooi stuk. Door in Luxemburg te vertrekken zoals de TS voorstelt, mis je toch iets.
Het was een ervaring, aan de Maas vertrekken en amper 50 kilometer verder in Jalhay aan de poort van de Ardennen staan.
Dank voor al jullie adviezen :D

Langs water fietsen is altijd even mooi. Maar het klopt wel wat jullie zeggen, dorpjes zien is ook leuk. Dan zie je wat van de cultuur. Ik zat te denken om in Pluny de weg te nemen naar Le Puy. En van daar uit verder naar het zuiden :)
800 km duurt dan 10 dagen hè? Neem er twee pech/moe/baal/onderhouds/was/luie/toeristische dagen bij en je zit op 12.
Dank je wel :D
De Groene Weg is heuvelachtiger maar dat mag je niet overdrijven.
In 2012 hebben twee niet bepaald getrainde dames en ik die gevolgd van de stad Luxemburg tot in Avignon.
Dat ging zonder problemen in negen hele en twee halve dagen.
Mooie prestatie :D

Laat ik het zo zeggen, ik ben door heel zuid Limburg gefietst met bepakking, ook de Vaalse berg op en Cauberg. De Vennbahn was voor mij een makkie :) Ik heb onderweg zelfs echte heuvels gepakt in Luxenburg naar Esch Sur Sure :)

Ik zal snel een mooie route gaan maken? Welke steden raden jullie om echt te zien?
martinmack schreef:
vr 21 jan, 2022 20:58

Laat ik het zo zeggen, ik ben door heel zuid Limburg gefietst met bepakking, ook de Vaalse berg op en Cauberg. De Vennbahn was voor mij een makkie :) Ik heb onderweg zelfs echte heuvels gepakt in Luxenburg naar Esch Sur Sure :)

Ik zal snel een mooie route gaan maken? Welke steden raden jullie om echt te zien?
De Groene Weg moet je niet doen voor de interessante steden onderweg. Er is Lunéville met zijn mooie paleis maar meestal is het toch vooral landelijk, als u mij permitteert. Het verandert pas als je al flink in het zuiden bent (vanaf pakweg Hauterives).
Je kunt dat een plus of een min vinden. Ik vond het wel prettig.
derdekeer schreef:
vr 21 jan, 2022 10:42
Heel merkwaardig: in 2012 kon je nog onbezorgd naar Avignon fietsen en daar in het station een ticket kopen om overmorgen terug naar België te keren.
Toen reed nog de nachttrein tussen Nice en Luxemburg, met dus o.a. een stop in Avignon. Perfect!
Maar helaas: damals...