Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Komoot; flexibel navigeren meerdaagse tocht - Forum Wereldfietser

Komoot; flexibel navigeren meerdaagse tocht

Hallo allemaal,

Ik ben Willem en ben nieuw op dit forum.
Komende zomer fiets ik met mijn vader van Oss naar Berlijn.
Voor mij is dat mijn eerste meerdaagse bikepacking tocht.
Al heb ik eerder al een georganiseerde meerdaagse gedaan...
Nu heb ik een Premium Komoot account gekocht.
Daarmee kan ik heel makkelijk meerdaagse tochten plannen.

Wij hebben als plan om de R1 te volgen.
Via het boekje heb ik de gpx-bestanden gedownload.

Nu wil ik graag per dag vastleggen wat we moeten fietsen en ook de overnachting al vastleggen.
Mijn vader doet dat liever niet en wil flexibel blijven. Daar valt iets voor te zeggen.

Hoe werkt dat nu in Komoot?
Moet ik 1 tocht aanmaken naar Berlijn en per dag de het startpunt verplaatsen?
Of zijn er andere tips?

Alvast bedankt!

Groet,
Willem
Je kunt toch een route naar Berlijn aanmaken en gewoon stoppen als je moe bent/er een camping in de buurt is en 's-morgen start je waar je een dag eerder gebleven bent.
willemvanwanrooij schreef:
vr 07 jan, 2022 18:46
Nu wil ik graag per dag vastleggen wat we moeten fietsen en ook de overnachting al vastleggen.
Mijn vader doet dat liever niet en wil flexibel blijven. Daar valt iets voor te zeggen.
Beste Willem,
Je hebt een verstandige vader.
De reis is het deel tussen je vertrekpunt en het aankomstpunt.

Ik vind fietsen juist zo leuk omdat ik nooit weet waar ik 's avonds terecht kom.
Zonder vastgelegde overnachtingen kan je van je route afwijken of 's middags veel vroeger dan voorzien in een heel mooi dorpje blijven en genieten van alles om je heen.
Je kunt ook een stukje per trein reizen tijdens je fietstocht of een meer oversteken met een boot in plaats van er omheen te fietsen.
Ik zelf heb de zeer nauwkeurige kaartjes van het bikeline-boekje gebruikt: https://www.esterbauer.com/bikeline/europa-radweg-r1/ Je vindt er ook voldoende verwijzigingen naar overnachtingsplaatsen en eetgelegenheiden. Een aanrader.
Verder kan je oeral de route-pijlen volgen, het is goed aangegeven, enkel in stadjes is het misschien wat lastig zoeken.
Ik had ook de GPX-bestanden van de route van de Bikeline website gedownload. Ongeveer 1 keer per dag keek ik ernaar, verder deed ik het met de papieren versie (oldskool, maar het werkte goed). Je kiest wat je zelf het prettigste vindt.

Ik zou zeker vooraf geen overnachtingen vastleggen, je weet toch niet hoever je dagelijks rijdt (zeker niet als je met een "platte band" gevoelige racefiets gaat rijden). Enkel voor de drukke weekeindes zou ik in de ochtend of een dag vooraf bellen om te proberen iets te reserveren.
Er zijn fietsers, waaronder ik, die voor de overnachtingen veelvuldig Booking.com gebruiken. Als ergens op de dag weet hoeveel km je dan nog ongeveer wilt fietsen, zoek je naar een overnachtingsplaats in de buurt van de route, op ongeveer de nog te rijden afstand. Kun je tenminste ook 1 kamer met 2 aparte bedden in het filter zetten (of hoe je het verder wilt). Je krijgt alleen te zien wat nog beschikbaar is, en je kunt de gewenste accommodatie gelijk boeken, waardoor je het laatste stuk fluitend kunt afleggen, want je weet dat je een goede slaapplek hebt, en geen vermoeiende rit meer hoeft te maken langs allerhande uitspanningen die vol blijken te zijn.

En algemeen: fietsen is geen rocket science. De beentjes rond laten gaan is het belangrijkste, de rest komt vanzelf wel. Niet te strak plannen (of helemaal niet) helpt daarbij.
Dank voor jullie reacties!
Tips zijn duidelijk: niet teveel vastleggen en juist flexibel blijven.

Maar betreft de fietsnavigatie: is het dan handig om één navigatiebestand te maken in Komoot en die dan per dag aan te passen?

Dank!
willemvanwanrooij schreef:
za 08 jan, 2022 14:02
Maar betreft de fietsnavigatie: is het dan handig om één navigatiebestand te maken in Komoot en die dan per dag aan te passen?
Dat ligt een beetje aan het apparaat waarmee je wilt navigeren, maar met de meeste apparaten is het geen enkel probleem om de route halverwege op te pakken. De grootste beperking zit hem vooral in hoe lang/groot de tracks mogen zijn voor jouw navigatie. Ik knip mijn tracks meestal op in stukken van 150 tot 200km, en als je overdag aan het einde van een track bent moet je alleen even de volgende laden.
Dank voor je tip Thomas!
Ik heb nu in Komoot een basis tocht gemaakt. Van Oss naar Berlijn.
Ik ga de tocht ook opknippen in kleinere etappes.

grW
Track opknippen in stukken van 100 tot 200km is wel verstandig, ook thuis al de track na lopen en kijken waar weinig plekken zijn om te overnachten en die gebieden in fiets dagen inplannen als ze er zijn.
wij kamperen en na het Harz gebied richting Berlijn waren erg weinig campings op een stuk, daar dus wel strakke dag etappes tussen de campings gemaakt.
Wat is het voordeel van opdelen van de route? In Osmand zet ik gewoon de hele route er in. Sinds enige tijd kan ik de kleur van de route zelf kiezen, dus soms leg ik er nog een alternatieve route overheen, bv over de harde weg ipv door het bos. Kan ik ter plekke makkelijk kiezen waar ik zin in heb. Na te overnacht te hebben hoef ik niet na te denken over welk deel van de route ik nu moet opstarten.
Bert van Sprang schreef:
za 08 jan, 2022 22:42
Kan ik ter plekke makkelijk kiezen waar ik zin in heb. Na te overnacht te hebben hoef ik niet na te denken over welk deel van de route ik nu moet opstarten.
Leuk idee!
Opslagcapaciteit genoeg.
Ik kan niet met kleuren werken maar wel met de naamgeving van de GPX.
Leuke idee.
willemvanwanrooij schreef:
za 08 jan, 2022 17:17
Dank voor je tip Thomas!
Ik heb nu in Komoot een basis tocht gemaakt. Van Oss naar Berlijn.
Ik ga de tocht ook opknippen in kleinere etappes.

grW
Beste Willem voor wat het waard is heb ik de route ook opgeknipt in dagen, echter niet via de R1, je vind de routes in Komoot gebruikersnaam is Mark Gravemaker