Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigeren in Zuidoost Europa - Forum Wereldfietser

Navigeren in Zuidoost Europa

Het plan is fietsen in Zuidoost-Europa in april, mei en juni.
Beginnen in de Balkan en dan richting Griekenland, Bulgarije, Roemenie etc.
Ik navigeer met mijn telefoon. Meestal met Topo-GPS maar die heeft geen kaarten voor ZO-Europa
Alle ander OSM systemen hebben data verbinding nodig om te kunnen navigeren.
En ik wil graag off-line kunnen navigeren om batterijen te sparen en ook omdat ik verwacht dat in sommige gebieden geen of een slechte verbinding heb.
Heeft er iemand een idee hoe ik dat moet aanpakken?
Ik gebruik op mijn Android telefoon Locus Pro.

Met deze app kan je prima routes maken en navigeren. Ik ben vooral zeer tevreden over de offline kaarten van Locus zelf. Die zijn goed afleesbaar, bevatten veel informatie en zijn prettig in gebruik. Voor die offline kaarten moet je wel betalen. De kosten bedragen misschien een euro voor een land, ook afhankelijk van het detailniveau. (Je moet wel heel arm zijn als je dat niet kunt betalen.) Eenmaal gekocht kan je een kaart downloaden wanneer je wilt. Je kunt 'm dus zonder extra kosten tussendoor verwijderen en daarna weer downloaden. Pas als je de kaart wilt updaten (bijvoorbeeld na een aantal jaar in Nederland of België is dat toch wel handig vanwege de vele bouwactiviteiten) moet je weer betalen.

Als je Apple hebt ligt Osmand voor de hand.

Screenshot_20211201-205649.png
Heb daar prima genavigeerd (afgezien van een haperende naafdynamo) met osmand en android.
Terra schreef:
wo 01 dec, 2021 20:28
Alle ander OSM systemen hebben data verbinding nodig om te kunnen navigeren.
Volgens mij werken de meeste navigatie-apps (Android en iOS) met offline kaarten, OSM of anderszins. Dus deze opmerking bevreemd mij.

Voor iOS is Pocket Earth denk de beste optie, maar ook Guru is een goed alternatief. En nog vele anderen, eigenlijk.

Waarbij opvalt dat de apps op Android vaak wat goedkoper zijn, of gratis, maar je per kaart betaalt, en voor iOS er een bescheiden bedrag per app wordt gevraagd, maar dan alle kaarten over het algemeen gratis zijn.
Waardoor je uiteindelijk een stuk goedkoper uit bent. Vooral als je gelijk de hele wereld binnenhaalt, wat ik graag doe, want reuze handig voor allerlei zaken.

PS: het is handig om het systeem van je smartphone bij de vraag te zetten.
Ik zou gewoon OSMAnd+ installeren en dan ook meteen de app kopen, dan heb je onbeperkt toegang tot kaarten, en die worden best regelmatig bijgewerkt. Dat is overdraagbaar op alle apparaten die aan jouw account gekoppeld zijn, dus als je een nieuwe telefoon of tablet koopt blijft het gewoon werken.
willem.m schreef:
wo 01 dec, 2021 20:43
Ik gebruik op mijn Android telefoon Locus Pro.

Met deze app kan je prima routes maken en navigeren. Ik ben vooral zeer tevreden over de offline kaarten van Locus zelf. Die zijn goed afleesbaar, bevatten veel informatie en zijn prettig in gebruik. Voor die offline kaarten moet je wel betalen. De kosten bedragen misschien een euro voor een land, ook afhankelijk van het detailniveau. (Je moet wel heel arm zijn als je dat niet kunt betalen.) Eenmaal gekocht kan je een kaart downloaden wanneer je wilt. Je kunt 'm dus zonder extra kosten tussendoor verwijderen en daarna weer downloaden. Pas als je de kaart wilt updaten (bijvoorbeeld na een aantal jaar in Nederland of België is dat toch wel handig vanwege de vele bouwactiviteiten) moet je weer betalen.

Als je Apple hebt ligt Osmand voor de hand.


Screenshot_20211201-205649.png
Hier ook Locus Pro in gebruik. Zou dan wel OpenCycleMaps als kaart kiezen.
Screenshot_20211202-091856.png
Bronsky schreef:
do 02 dec, 2021 09:22
...Zou dan wel OpenCycleMaps als kaart kiezen...
Als je graag gebruik maakt van bestaande fietsroutes en knooppunten dan is dat zeker een goed advies. Verder is het denk ik persoonlijk wat je een prettige look & feel vindt.

Dit zijn de vragen voor TS:
1. Wat is je platform? (IOS, Android, iets anders)
2. Welke app vind je prettig om routes te maken en beheren en te navigeren? (diverse apps zijn al genoemd)
3. Welke type offline kaart vind je prettig om mee te werken? (bijv. OpenSteetMap, OpenCycleMap, LO Maps, iets anders)

Zoals uit de vorige reacties al blijkt, zijn er in elk geval zijn er voldoende mogelijkheden om offline kaarten te gebruiken voor fietsen in o.a. Zuidoost-Europa.
willem.m schreef:
wo 01 dec, 2021 20:43
Ik gebruik op mijn Android telefoon Locus Pro.
Hm, ik gebruikte tot nu toe Viewranger (android) maar die simpele en betrouwbare app is door de Engelse eigenaars tot woede van veel gebruikers aan het Duitse Outdooractive verkocht en wordt daarin geïntegreerd, en dat is echt een enorme achteruitgang. Ik heb al heel wat andere apps geprobeerd, maar in Osmand verdwaal ik voortdurend (in de menus van de app wel te verstaan) en Komoot mist ook de nodige functies. Op het eerste gezicht lijkt Locus een goede vervanger voor Viewranger, als ik het goed begrijp is die pro-functie inmiddels wel vervangen door een silver- en gold-lidmaatschap van 10 of 25 euro.
peter de rijk schreef:
do 02 dec, 2021 14:43
... Als ik het goed begrijp is die pro-functie inmiddels wel vervangen door een silver- en gold-lidmaatschap van 10 of 25 euro.
Voor niets gaat de ☀️ op. Ik besefte dit (n=1) ook toen we in Huaraz (Peru) iemand ontmoetten die tijdens zijn vakantie voor Locus maps verlaten valleien beter in kaart bracht.

Als iedereen voor gratis apps en gratis kaarten gaat, zullen we uiteindelijk allemaal uitkomen bij Google Maps, Apple Maps en wie weet Facebook Maps, Amazon Maps en AliMaps.
willem.m schreef:
do 02 dec, 2021 15:19
peter de rijk schreef:
do 02 dec, 2021 14:43
... Als ik het goed begrijp is die pro-functie inmiddels wel vervangen door een silver- en gold-lidmaatschap van 10 of 25 euro.
Voor niets gaat de ☀️ op. Ik besefte dit (n=1) ook toen we in Huaraz (Peru) iemand ontmoetten die tijdens zijn vakantie voor Locus maps verlaten valleien beter in kaart bracht.

Als iedereen voor gratis apps en gratis kaarten gaat, zullen we uiteindelijk allemaal uitkomen bij Google Maps, Apple Maps en wie weet Facebook Maps, Amazon Maps en AliMaps.
Voor alle duidelijkheid, ik heb er helemaal geen bezwaar tegen om te betalen voor een goeie app. Met € 25 voor de duurste Gold-versie is Locus dan zelfs relatief goedkoop.
Het verdienmodel van de meeste gratis apps, zit hem in het verkopen van de data die over jou bij elkaar gesprokkeld wordt of door advertenties, dus is een vaak eenmalige bijdrage een kleine prijs om daar vanaf te zijn.
(net even de maps in OSMAnd+ van Noord Europa geupdate, dat is toch wel 11 Gb aan data, en dat doe je het beste thuis met een fatsoenlijke verbinding.)
willem.m schreef:
do 02 dec, 2021 15:19
Voor niets gaat de ☀️ op....

Als iedereen voor gratis apps en gratis kaarten gaat, zullen we uiteindelijk allemaal uitkomen bij Google Maps, Apple Maps en wie weet Facebook Maps, Amazon Maps en AliMaps.
Dat is wel de wereld op zijn kop: de meeste apps voor fietsnavigatie zijn gebaseerd op de gratis en collaboratief ontwikkelde Open Streetmap, bv Komoot en Strava. Anders kan je als kleine app-maker niets beginnen tussen de Meta-giganten van hierboven.

Dus als iedereen meewerkt en wijzigingen aanbrengt in Open Streetmap wordt iedereens navigatie beter. De kaart editen kan via je browser, ik doe het regelmatig, meestal omdat ze in mijn buurt weer eens een veldweg voor fietsers afgesloten hebben.

PS Voor iOS mis ik MapOut, heel fijn programma.
Sorry, ik maakte een fout in mijn reactie. OSM en OFM moeten we uiteraard juist koesteren. Ik had het angstbeeld van de gratis Google Maps in mijn hoofd en scheerde toen alles over één kam. 😔
Bij het overstappen van Android naar ios, raakte ik al mijn gekochte kaarten van TOPO gps kwijt.
Topo gps gebruik ik nu enkel nog voor Nederand

Vandaar dat ik opzoek ben naar een goede navigatie app voor Android, die ik in Zuidoost Europa wil gebruiken.
Wat voor mij belangrijk is, is dat ik vooraf kaarten per gebied kan downloaden via wifi, zodat je onderweg je data verbinding kan uit kan zetten om batterijen te besparen.
Maar in de gratis apps bijv Osmand, kan ik vooraf niet zien wat de kwaliteit van aangekochte kaarten is, pas nadat ik de premium versie heb aangeschaft klopt dat?
Eventueel mag je bij mij de oost-europa-kaarten van Osmand bekijken. Wel op tijd afspreken, want ik moet ze dan wel eerst downloaden.
Terra schreef:
zo 05 dec, 2021 20:06
Maar in de gratis apps bijv Osmand, kan ik vooraf niet zien wat de kwaliteit van aangekochte kaarten is, pas nadat ik de premium versie heb aangeschaft klopt dat?
Nee, met de gratis versie van Osmand mag je 5 kaarten gratis downloaden. Via de website https://osmand.net/list.php kan je nog meer installeren maar dan wel handmatig en niet automatisch via de app.
De kwaliteit van de kaarten kun je zien door de OFM kaarten in bijvoorbeeld Garmin Basecamp te installeren. Die zijn overigens prima, al zullen er net als in NL vooral in de grotere steden wel eens wat dingen niet kloppen. Maar dat heb je met TomTom ook.
Als je dan ook nog eens 2 euro of zo uitgeeft heb je ook de beschikking over hoogtelijnen zodat je kan zien hoe het landschap er uit ziet.
Naast het sparen van de accu zal het sparen van data denk ik nog meer uitmaken, want in ZO-Europa kun je niet overal gebruik maken van je eigen bundel, en dan lopen de kosten snel op.
De OFM installeren om alleen te kijken hoe compleet die kaart is lijkt me teveel moeite.
Je kan de kaart ook bekijken in je browser op via https://www.openstreetmap.org
Wil je ook de navigatie uitproberen ga dan naar https://brouter.de/brouter-web/#map=6/4 ... ls-Cycling
Goeie app Osmand.
Denk dat ik daar wel mee verder wil.
Heb een prima instructie video gevonden met goede basis uitleg.
Nu nog uitvogelen, hoe ik de fietskaarten met routes in Europa erin krijg?
Fietsroutes kan je gewoon aan of uitzetten, staan in de kaarten die je download via de app. Je hoeft dus géén specifieke fietskaart te downloaden.