Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camping selector: Campings in de buurt van je GPX route - Forum Wereldfietser

Camping selector: Campings in de buurt van je GPX route

Ik programmeerde een tooltje om een probleem voor mezelf op te lossen, maar het is bij deze ook bruikbaar voor eenieder. Wellicht enkel interessant voor wie navigeert met een GPS-toestel.

De tool en de Engelse uitleg hier: https://lijsttrekkers.be/camping-selector/

Ik licht hier even in het Nederlands toe:

Als ik op reis ga maak ik op voorhand een .GPX-bestand met mijn route. Die zet ik op mijn Etrex 20x. Ik begin te fietsen. Simpel.

Het enige dat met die smartphone-loze manier van navigeren wat moeilijker is, is het vinden van campings.

Het is echter mogelijk om de camping waypoints van http://www.archiescampings.eu/ op de Garmin te zetten (lees: alle campings van Europa). Ze verschijnen dan gewoon als vlaggetjes op de kaart. Zin om te stoppen met fietsen? Effe uitzoomen en naar het dichtstbijzijnde vlaggetje fietsen. Handig.

Probleem is dat die waypoints bestanden zeer groot zijn. Ze vertragen het opstarten van de GPS enorm, en hele grote bestanden worden zelfs niet ingeladen.

Wat je eigenlijk nodig hebt is een waypoints bestand met de campings in de buurt van je route. En dat is precies wat mijn tooltje doet: Upload je GPX-route en luttele ogenblikken later krijg je tweede een GPX-bestand als resultaat, met daarin de waypoints op +- 20km rond je route.

Alle feedback welkom.

En vanzelfsprekend een vermelding voor Archie voor het mogen gebruiken van zijn dataset.
20 km is wat krap. 30 km lijkt me wat meer reserve geven. In een land als Spanje zijn zo weinig campings dat je ook wel 200 km of 400 km zou kunnen nemen, dan heb je ook nog genoeg bij je als je eens flink van de route afwijkt. Een instelbare afstand zou dus wel handig zijn.
Vreemd. Ik heb een map62 van Garmin die al meer dan 10 jaar oud is en heb de 40000 poi's van archies allemaal gewoon in het geheugen staan. Ik merk absoluut geen vertraging bij het opstarten van mijn gps
stef schreef:
za 13 nov, 2021 15:02

Alle feedback welkom.

En vanzelfsprekend een vermelding voor Archie voor het mogen gebruiken van zijn dataset.
Top!

Ik zat er al over te denken zelf zoiets te gaan maken - en nu is het er al.

Mij lijkt 20Km een prima marge. Maar die afstand instelbaar maken als parameter is wel mooi.

Ik ga het snel eens proberen.
Is wel heel fraai, dank.
Ik heb z'n selectie wel eens zelf gedaan met gpsbabel Include Only Points Inside Polygon. Die polygoon gewoon met de hand om de track heen getrokken en omgezet in het bestandsformaat dat gspbabel verwacht. Vervolgens:

gpsbabel -i gpx -f archies.gpx -x polygon,file=mijnroute.txt -o gpx -F campings_langs_route.gpx

Dat werkt ook maar dit is makkelijker.
Leon schreef:
za 13 nov, 2021 16:45
20 km is wat krap. 30 km lijkt me wat meer reserve geven. In een land als Spanje zijn zo weinig campings dat je ook wel 200 km of 400 km zou kunnen nemen, dan heb je ook nog genoeg bij je als je eens flink van de route afwijkt. Een instelbare afstand zou dus wel handig zijn.

Hopla, je kan nu kiezen tussen 5, 10, 20, 30 of 50 km.
Ronald van der Perk schreef:
za 13 nov, 2021 17:02
Vreemd. Ik heb een map62 van Garmin die al meer dan 10 jaar oud is en heb de 40000 poi's van archies allemaal gewoon in het geheugen staan. Ik merk absoluut geen vertraging bij het opstarten van mijn gps

Bij mijn Etrex 20x is het in ieder geval wel zo. Als ik effe kijk is de processor van de map62 een stukje sneller, wellicht ligt het daaraan. De Etrex 20x (en familie) lijken vooral geoptimaliseerd voor batterijduur. Voor mij dan ook dé reden om te blijven werken met dat toestelletje.


Nog een extra aanpassing, na het genereren van de waypoints wordt alles nu ook getoond op een kaart. Wel net zo handig me dunkt.

Afbeelding
Heb 't gisteren en vandaag even getest, het lijkt prima te werken. Nogmaals dank hiervoor.

Nog enkele bevindingen:
- Het werkt alleen met 'tracks'/sporen (in Garmin terminologie). Als ik een route (Garmin) upload dan hangt de site. Geen probleem maar misschien goed om te vermelden dat het alleen met tracks werkt.
- Mijn indruk is dat 20Km al meer dan genoeg resultaten geeft, maar prima dat het nu instelbaar is. Ik zou 5-10-15-20 doen ipv 5-10-20 als instelmogelijkheden.
- De download knop werkt bij mij niet (Chrome, MacOS), als ik er op klik opent de GPX file op een nieuwe tab. Ik weet niet waarom dit zo gaat.
Prachtig! Precies waar ik behoefte aan had, maar te lui was om zelf te maken.
br@m schreef:
zo 14 nov, 2021 13:35
- Het werkt alleen met 'tracks'/sporen (in Garmin terminologie). Als ik een route (Garmin) upload dan hangt de site. Geen probleem maar misschien goed om te vermelden dat het alleen met tracks werkt.
Inderdaad, dat was niet duidelijk. Ik heb de naamgeving nu wat aangepast. Er wordt ook een error getoond als er een foutief bestand werd upgeload.

- Mijn indruk is dat 20Km al meer dan genoeg resultaten geeft, maar prima dat het nu instelbaar is. Ik zou 5-10-15-20 doen ipv 5-10-20 als instelmogelijkheden.
Bij deze.

- De download knop werkt bij mij niet (Chrome, MacOS), als ik er op klik opent de GPX file op een nieuwe tab. Ik weet niet waarom dit zo gaat.
Wellicht omdat je Chrome zag dat het om platte tekst ging en ie die kon openen. Ik voeg nu het content type toe bij de download. Downloadt ie nu wel? (mogelijk wel effe SHIFT+refresh doen om cache te wissen)
Mocht je toch je track voorbereiden op je pc, en daarbij de Archies camping importeren kan je, éénmaal je track gemaakt, de overtollige campings (+20km of zoiets) gewoon verwijderen. Dan hoef je toch geen overvloed aan campings mee te sleuren. Je 'saved' dan gewoon je track met pakweg 100 of 200 campings als Waypoints in je track.
stef schreef:
zo 14 nov, 2021 15:41

Wellicht omdat je Chrome zag dat het om platte tekst ging en ie die kon openen. Ik voeg nu het content type toe bij de download. Downloadt ie nu wel? (mogelijk wel effe SHIFT+refresh doen om cache te wissen)
Ja de download werkt nu zoals 't hoort, cache wissen was niet nodig.

Dank je wel!
Wat een mooie toepassing Stef. Helemaal blij!
Stef,
Helemaal top, hier wordt ik nu blij van.

Hub
Super app is dit. Knap gemaakt en erg handig. Ik ga deze zeker gebruiken.

Je vraagt feedback: eenbeetje verwarrend is dat de waypoints die bij de gpx track zelf zitten op dezelfde manier worden weergegeven als de campings uit Archies. Bij het invoeren van een gravelroute die ik van internet plukte zag ik tal van campings verschijnen langs de route, maar dat bleken tankstation te zijn, een Lidl, een knooppunt, een bezienswaardigheid. Is er geen manier om de weergave van de archies waypoints te wijzigen zodat de campings er duidelijk uitspringen?
Deze app scheelt me een hoop werk met het weghalen van camping die ik niet nodig heb omdat ze toch te ver van min route liggen. Bedankt voor het maken!

nicolevelo schreef: Is er geen manier om de weergave van de archies waypoints te wijzigen zodat de campings er duidelijk uitspringen?
Ik wijzig de icoontjes van de campings altijd naar het tent-icoontje. In mapsource kan dat heel handig in één keer.

Pieter
kwootje schreef:
zo 21 nov, 2021 10:19
Ik wijzig de icoontjes van de campings altijd naar het tent-icoontje. In mapsource kan dat heel handig in één keer.
Mijn vraag gaat over de weergave in de app die Stef maakte. Het handige daarvan is net dat je mapsource niet nodig heb.
stef schreef:
za 13 nov, 2021 15:02


Alle feedback welkom.

En vanzelfsprekend een vermelding voor Archie voor het mogen gebruiken van zijn dataset.
Dag Stef, nog een paar opmerkingen:

- Op de site staat: "A GPX-file with one or more tracks in Europe." Echter met meer dan 1 track in een GPX file wordt alleen de eerste track verwerkt. De rest niet.

- Misschien is het nog een idee om als optie aan te bieden alleen campings in een straal rond het eindpunt van een track op te nemen in plaats van alles langs de route. Of alleen langs de laatste x kilometer van een route. Daarmee verklein je de data-set nog verder. En de campings aan het begin van de route rijd je toch voorbij.
br@m schreef:
zo 21 nov, 2021 13:06
- Misschien is het nog een idee om als optie aan te bieden alleen campings in een straal rond het eindpunt van een track op te nemen in plaats van alles langs de route. Of alleen langs de laatste x kilometer van een route. Daarmee verklein je de data-set nog verder. En de campings aan het begin van de route rijd je toch voorbij.
Ik stel ook wel prijs op campings aan het begin van de track van huis naar Rome. ;) Maar als optie is het misschien wel handig ja, voor dagafstanden per track.

Groetjes,

Carl
Hartelijke dank voor alle feedback. Ik heb enkele bugs kunnen pletten en hier en daar wat kunnen optimaliseren.
br@m schreef:
zo 21 nov, 2021 13:06
Misschien is het nog een idee om als optie aan te bieden alleen campings in een straal rond het eindpunt van een track op te nemen in plaats van alles langs de route. Of alleen langs de laatste x kilometer van een route. Daarmee verklein je de data-set nog verder. En de campings aan het begin van de route rijd je toch voorbij.
Als je enkel de campings rond de eindpunt(en) wil, dan je nog altijd snel een file maken met mini-trackjes rond de eindpunten en enkel dat uploaden. Persoonlijk zou ik dat nooit doen. Je moet maar eens vertraging hebben en dan ineens geen camping meer kunnen zoeken omdat je net tussen twee eindpunten zit. De winst in bestandsgrootte gaat ook miniem zijn.

De redenering betreft dat beginpunt had ik ook bedacht maar er zijn wel scenario's te bedenken waarbij je die campings tóch wel wil (bv. je komt 's avonds aan met de trein, logeert eerst in de buurt van de start, en begint de volgende ochtend pas te fietsen) dus laat ik het maar gewoon zo lekker simpel.