Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camping selector: Campings in de buurt van je GPX route - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Camping selector: Campings in de buurt van je GPX route

Goed gedaan, misschien wat overbodig voor wie Archies als app op de telefoon heeft staan.


(boodschap van de sponsor)

Vergeet niet om Archie input te geven zodat hij zijn lijst uptodate kan houden. Help anderen en uzelf. Vooral nuttig voor verdwenen campings.
CarlW schreef: misschien wat overbodig voor wie Archies als app op de telefoon heeft staan
Het is dan ook bedoeld voor mensen zónder Archies op de telefoon. Kwestie van startbericht lezen:

Het enige dat met die smartphone-loze manier van navigeren wat moeilijker is, is het vinden van campings.
Ik word altijd erg blij van dit soort initiatieven. Innovatie moet je stimuleren. Hulde.
nicolevelo schreef:
zo 21 nov, 2021 09:57
eenbeetje verwarrend is dat de waypoints die bij de gpx track zelf zitten op dezelfde manier worden weergegeven als de campings uit Archies. Bij het invoeren van een gravelroute die ik van internet plukte zag ik tal van campings verschijnen langs de route, maar dat bleken tankstation te zijn, een Lidl, een knooppunt, een bezienswaardigheid. Is er geen manier om de weergave van de archies waypoints te wijzigen zodat de campings er duidelijk uitspringen?
Hopla! Na een beetje graven in de GPX specificaties worden de campings nu getoond als tentjes.

Afbeelding
Kijk aan, mooie verbetering!
Mooi tool voor fietsers, Deze zou ook voor wandelaars geschikt kunnen zijn

Als de het aantal km rondom de route vrij instelbaar is of ook de waarde 1 km toevoegen (voor een wandel is een straal van 5km al veel :roll: :)
Ik heb respect voor je vindingrijkheid en oplossend vermogen!

is het je bekend dat je met OSMAND op een telefoon ook zonder 4G verbinding campings en nog veel meer kunt opzoeken naast of bij jouw route?
robgru schreef:
do 30 dec, 2021 17:24
... is het je bekend dat je met OSMAND op een telefoon ook zonder 4G verbinding campings en nog veel meer kunt opzoeken naast of bij jouw route?
En niet alleen met Osmand, maar ook met diverse andere apps, en ook zonder 2g en 3g. 😉
Probleempje. Alle trucjes ten spijt. Dat soort algemene oplossingen geven ook minder prettige oplossingen.
Stuk voor stuk onderzoek is wel nuttig.
Hier een voorbeeld (google) van een foute oplossing. 1000 statics, en een onderkomen stukje om je tent op te zetten.
Gezellig.jpg
willem.m schreef:
do 30 dec, 2021 17:39
robgru schreef:
do 30 dec, 2021 17:24
... is het je bekend dat je met OSMAND op een telefoon ook zonder 4G verbinding campings en nog veel meer kunt opzoeken naast of bij jouw route?
En niet alleen met Osmand, maar ook met diverse andere apps, en ook zonder 2g en 3g. 😉
Het is dan ook bedoeld voor mensen die op een smartphone-loze manier navigeren. Kwestie van startbericht lezen ipv afschieten.
Vos schreef:
do 30 dec, 2021 18:08
willem.m schreef:
do 30 dec, 2021 17:39
robgru schreef:
do 30 dec, 2021 17:24
... is het je bekend dat je met OSMAND op een telefoon ook zonder 4G verbinding campings en nog veel meer kunt opzoeken naast of bij jouw route?
En niet alleen met Osmand, maar ook met diverse andere apps, en ook zonder 2g en 3g. 😉
Het is dan ook bedoeld voor mensen die op een smartphone-loze manier navigeren. Kwestie van startbericht lezen ipv afschieten.
Ik schoot niet af, maar vulde aan op de reactie van robgru. Is dat soms verboden?
Kwestie van goed lezen ipv afschieten 😉
robgru schreef:
do 30 dec, 2021 17:24
Ik heb respect voor je vindingrijkheid en oplossend vermogen!

is het je bekend dat je met OSMAND op een telefoon ook zonder 4G verbinding campings en nog veel meer kunt opzoeken naast of bij jouw route?
Dat is me zeker bekend. Zo heb ik vorig jaar door Frankrijk moeten (!) navigeren op zoek naar campings. (Het is ook toen tijdens het fietsen dat ik het idee kreeg voor mijn camping selector).

Het probleem was toen effectief dat ik bij vertrek gewoon de hele Frankrijk-file van Archies op mijn GPS had gezet en pas op locatie erachter kwam dat mijn Etrex 20x niet de volledige file liet zien. Omdat ik smartphoneloos op reis ga heb ik me dus moeten behelpen met de campings die binnen de OSM op GPS stonden.

Ik had toen de indruk dat daar lang niet alle campings in zaten. Langs de andere kant vond ik het ook hoogst ongebruiksvriendelijk om telkens dat hele Garmin menu te doorlopen op zoeken naar die campings. Ik vind net het idee dat je campings gewoon altijd toont op de kaart erg handig. Vandaar :-)
Stef,

Wat is hier mis? Zie bijlage.

BVD

Hub
hubmarlou schreef:
ma 06 jun, 2022 13:25

Wat is hier mis? Zie bijlage.
Het probleem is opgelost.

De oorzaak was dat de veldnaam van het output-file veld in de database te kort was. Aan de output file wordt een prefix "waypoints_" toegevoegd, waardoor die bestandsnaam iets langer wordt dan het input bestand. Bij bestandsnamen tussen 100 en 110 karakters gaf dit dus problemen. Bij langere bestandsnamen kreeg je wel al een juiste foutmelding te zien.
Naar aanleiding van de data van Archie die niet meer beschikbaar staat voor eenieder en met behulp van enkele andere forumgangers converteerde ik mijn camping selector naar Open Street maps.

De werking is nog steeds hetzelfde:
  • Upload een GPX-bestand met een (of meerdere) tracks
  • Als resultaat krijg je een andere GPX met daarin waypoints, in de buurt van je route, die campings voorstellen
  • Zet de bestanden samen op je GPS en op je kaart verschijnen de waypoints (als tentjes) naast de track

Wellicht vooral interessant voor wie fan is van smartphoneloos op reis te gaan, of gewoon graag gebruikt maakt van GPS-toestelletjes als de Etrex 20x.

Volgende zaken zijn anders dan voorheen:
  • Er zitten nu +- 2000 campings meer in de dataset. Ik ben zo vrij geweest om campings waar de tags 'access=private' of nudism=['yes','obligatory','designated','customary'] aanwezig waren uit de dataset te halen. Als iemand nog andere nuttige filters bedenkt, ik hoor het graag.
  • Wanneer je een camping aanklikt op de kaart op je GPS kan je meer details van die waypoint zien. Ik vermeld daar het telefoonnummer en e-mailadres indien beschikbaar. Wellicht is vooral dat telefoonnummer interessant voor het doelpubliek. De GPX standaard ondersteunt ook een veld 'website' per waypoint, dat wordt ook ingevuld, maar ik krijg dat op mijn Etrex20x alvast niet te zien.
Binnenkort breid ik de tool uit naar de rest van de wereld, voorlopig cfr. het origineel enkel Europa.
Stef: ik heb de nieuwe versie getest met een gereden track (gpx-bestand) van mijn woonplaats in NL naar Berlijn in 2021.
Afstand 20 km gaf 532 waypoints (campings). Gpx gedwonload maar de Garmin programma's Mapsource als wel Basecamp gaven problemen. Het bestand geconverteerd met RTWtool van JaVaWa en deze gpx is wel door beide programma's in te lezen.

Edit 5/2/23: Zie ook hieronder, na aanpassing door Stef geen problemen meer met Basecmap en Mapsource. :D
Dankzij enkele zeer bereidwillige meedenkers nog enkele fouten eruit gehaald:
  • De geëxporteerde file is nu een valide GPX file. Dat zou het niet openen in enkele programma's zoals Basecamp moeten verhelpen.
  • Voorheen was er een limiet 4Mb op de grootte van de geüploade bestanden. Die is verhoogd naar 8Mb. Dat zou problemen met het uploaden van GPX-bestanden met langere/meer tracks moeten oplossen. Houd wel in het oog dat als je bv. een Etrex 20 hebt, de bestanden die je op je toestel zet de limiet van 10.000 lijnen per bestand niet overschrijden.
  • De URL van een camping wordt nu ook meegenomen in de omschrijving die je van een waypoint kunt zien. Het 'omschrijving-veld' op o.a. een Etrex 20x te klein is voor telefoon, URL én e-mail, dus ik heb ervoor gezorgd dat telefoon altijd eerst staat in die lijst, gezien het waarschijnlijke doelpubliek van de tool.
Er was ook de terechte opmerking dat niet alle 'campings' in de dataset effectief campings zijn. Dat is helaas omdat de data in OSM niet correct/up to date is. Ik ga proberen om met data te werken die enigszins up to date is maar als er iets niet klopt is het het meest logische omdat via OSM aan te passen, dan zijn alle andere tools die OSM gebruiken, en uiteindelijk de mijne ook, het snelst up te date.
Ik zou aanraden geen bestanden op je gps te zetten maar op de SD-kaart. Als je gps crasht, dan heb je de data nog en als de data op de SD-kaart staat, kan je die uit het toestel halen en het toestel resetten. Indien ook Garmin zelf je toestel niet meer opgestart krijgt, kan je onderweg een nieuw toestel kopen en de data makkelijk overplanten.
@stef, wat een prachtig werkstuk heb je afgeleverd.
Hopsakee, alle campings van de wereld zitten er nu in.

Afbeelding

Interessant genoeg zijn dat er +- 89000. Europa (+- 33000) is dus goed voor een dik derde.
De knop 'upload an other gpx' doet het niet (macOS 13.2.1 + Safari 16.3).

Ben ik nu per abuis of is dit een geweldig tooltje :D
(nu nog bezien of de gpsmap 66s en ik ooit een werkende band krijgen)