Additionally, paste this code immediately after the opening tag: smartphone in Rusland - Forum Wereldfietser

smartphone in Rusland

Ik had deze week iemand van Vodafone aan de lijn (die bellen je ongevraagd op zoals bekend). Kwam deze keer niet slecht uit want ik had wat vragen over mijn geplande reis naar St Petersburg. Hij raadde mij af om mijn smartphone in Rusland te gebruiken maar mijn simkaart over te zetten in een Nokia op leeftijd. "De Russen" zouden bij binnenkomst meteen spyware oid op mijn smartphone installeren. Nou ben ik niet van het achterdochtige type maar hoe serieus moet ik dit nemen?
De kans is aanwezig maar dat is denk ik eerder bij mensen die voor hen interessant zijn. Ben je een gewone toerist, dan lijkt me de kans hierop klein.
Ik zou zeker voor een smartphone gaan maar dan met een lokale SIM kaart en niet met je Nederlandse SIM kaart (en dat zal hij je waarschijnlijk niet aanraden).

Wellicht heb je nog een oude smartphone waar je alleen het noodzakelijke opzet en die meeneemt? Dan heb je het beste van 2 werelden.
Koop voor zo'n gelegenheid bijvoorbeeld een sim kaart bij de Aldi in Duitsland.
Zorg er wel voor dat je de boel daarna installeert met zo weinig mogelijk privé gegevens.
Gebruik Signal ipv Whatsapp.

Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast.
Zoek eens op Ebay naar "Russian SIM-card". Je krijgt dan genoeg aanbod.
Tijdens mijn tocht in 2017 heb ik vooraf via Ebay een Russische SIM kaart gekocht en gewoon in mijn eigen (dual-sim) smartphone gezet. Zo was ik in Rusland voor het geval dat toch gewoon bereikbaar op m'n eigen nummer, maar data had ik omgezet naar het Russische nummer. Rondom St. Petersburg was de snelheid van het 4G netwerk goed, op het platteland was het een stuk trager, maar wel bruikbaar.
Oude toestellen van voor de smartphone tijd worden weer populair. Bij de bovenwereld én de onderwereld omdat spionage via software op het toestel dan (bijna) niet mogelijk is.
Poeh...als ik al Rusland inkom gaat het om 2 dagen Kaliningrad en ee dag of 5 St Petersburg. Veel gedoe voor weinig.
Misschien gewoon mijn data helemaal uitzetten en alleen bellen en sms-en. Of maak ik dan een denkfout?
Nee hoor. We hebben ons al tijden lang gered zonder een smartphone met dataverbinding.😉
LHTJoost schreef:
zo 26 sep, 2021 20:26
Poeh...als ik al Rusland inkom gaat het om 2 dagen Kaliningrad en ee dag of 5 St Petersburg. Veel gedoe voor weinig.
Misschien gewoon mijn data helemaal uitzetten en alleen bellen en sms-en. Of maak ik dan een denkfout?
Nee hoor, goed bedacht. De mogelijkheden om je telefoon te hacken worden daarmee aanzienlijk ingeperkt.
Als je nou bang bent dat "de Russen" stiekem software op je smartphone zetten, is het misschien niet zo verstandig om een Russische sim-kaart in je toestel te proppen?
Ik ben afgelopen november/december nog in St. Petersburg (Lomonosov) geweest, mijn telefoon heeft e-sim en ik gebruik daarvoor GigSky.
Is in vergelijking met NL providers wel duur, maar je kunt kiezen uit diverse data-mogelijkheden. Zelf gebruik ik mijn NL sim-kaart dan voor bellen, en de e-sim voor wat data. Werk redelijk goed/snel (maar dus verhoudingsgewijs wel duur).
Je kunt dit regelen vóór vertrek, met een app uit de app-store.
Naast GigSky zijn er nog wel meer van deze aanbieders.

Groet,
Tom.
JJFietst schreef:
zo 26 sep, 2021 19:29
Zoek eens op Ebay naar "Russian SIM-card". Je krijgt dan genoeg aanbod.
Tijdens mijn tocht in 2017 heb ik vooraf via Ebay een Russische SIM kaart gekocht en gewoon in mijn eigen (dual-sim) smartphone gezet. Zo was ik in Rusland voor het geval dat toch gewoon bereikbaar op m'n eigen nummer, maar data had ik omgezet naar het Russische nummer. Rondom St. Petersburg was de snelheid van het 4G netwerk goed, op het platteland was het een stuk trager, maar wel bruikbaar.
Dan kun je beter direkt na de grens een telefoonwinkel binnenlopen (of zelfs een gewone kiosk) en daar een lokale SIM kaart kopen. Dan heb je er eentje die voor de gewone Rus bedoeld is, de kans dat daar voor geïnstaleerde software op staat gericht op buitenlanders is nog minder dan nihil. Het enige dat ze dan verlangen is dat je je identificeert, normaliter is dan je ID kaart voldoende, ik heb voor dit klusje nooit mijn pas/visum moeten laten zien.
LHTJoost schreef:
zo 26 sep, 2021 20:26
Poeh...als ik al Rusland inkom gaat het om 2 dagen Kaliningrad en ee dag of 5 St Petersburg. Veel gedoe voor weinig.
Misschien gewoon mijn data helemaal uitzetten en alleen bellen en sms-en. Of maak ik dan een denkfout?
Ja, dat is een denkfout. Dat jij de data op je toestel uitzet, betekend niet dat je provider geen data op je toestel aflevert. Je zet het gebruik van data uit, niet de ontvangst daarvan. Dat kan met een toestel wat geen data ontvangen kan, zoals pré data toestel.
Het was in ieder geval een goede vraag :wink:
LHTJoost schreef:
zo 26 sep, 2021 20:26
Misschien gewoon mijn data helemaal uitzetten en alleen bellen en sms-en. Of maak ik dan een denkfout?
Misschien wel. Veel verstand heb ik er niet van, maar ik heb bij mijn telefoon (die ik uitsluitend in geval van nood gebruik) wifi, mobiele gegevens, en locatie altijd uitstaan, en aan het eind van de maand is het verbruik uit mijn 2 euro 50 - internetbundeltje dan ook nul.
Kijk ik dan echter op de gespecificeerde rekening dan staat daar een maand lang meerdere keren per dag “internet-verbruik” op, elke keer tussen de 10 en 16 minuten, de duur gespecificeerd tot op de seconde, steeds met 0 mb verbruik, maar dus wel dagelijks, en een hele lijst. Blijkbaar doet het ding toch van alles waar je geen weet van hebt. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in Rusland gaat, maar ik maak me geen illusies.
Ik heb het ministerie van buitenlandse zaken gemaild. Ben benieuwd of en hoe ze reageren.
Ivo Miesen schreef:
zo 26 sep, 2021 12:55
De kans (op spyware bij binnenkomst/verblijf in Rusland) is aanwezig maar dat is denk ik eerder bij mensen die voor hen interessant zijn. Ben je een gewone toerist, dan lijkt me de kans hierop klein.
Het is voor zeer grote overheden en bedrijven (kosten)technisch zo eenvoudig en goedkoop om dit op zeer grote schaal te doen en om vervolgens verkregen gegevens automatisch op te slaan, dat het voor (bijv.) Rusland niet nodig is om vooraf te selecteren bij wie ze dit zullen doen. Alleen effectieve wetgeving zou hier een rem op kunnen zetten, maar ja, het gaat hier over Rusland.

De vervolgvraag "hebben we er dan last van?" of "heeft een toerist die in Rusland is, of is geweest (!), iets te verbergen?", is niet eenvoudig. De kennis die vergaard wordt kan, icm met andere online beïnvloeding, in zijn (extreem grote) totaliteit op den duur een machtsmiddel zijn. Moeilijk voor te stellen dat dit ook op individueel niveau kan uitwerken. Zolang de rechtstaat in de westerse wereld op lange termijn overeind blijft, zou je zeggen dat het voor Jan met de Pet niet veel kwaad kan. Niet om te speculeren, maar als onze wereld instabieler wordt dan kan dit, voor de meeste mensen vrijwel ongemerkt, geleidelijk anders worden.

Hans
Er wordt zomaar vanuit gegaan dat de Russen, of zo je wilt de Chinezen (die nog veel actiever zijn hierin, volgens mij), spyware op je smartphone kunnen zetten, specifiek via het GSM signaal.
Hoe dan?

Voor Android durf ik zo geen uitspraak te doen, o.a. door de mogelijkheid van sideloading op deze devices.
Maar voor iPhones is dat niet zo makkelijk. Zolang je geen juist op die plekken niet gaat experimenteren met app's, downloads of jailbreaken, e.d., is er geen kans op malware.
Het gat van de berucht Pegasus spyware van het Israëlische cyberwapenbedrijf NSO Group is inmiddels gedicht. Kan best zijn dat er een opvolger is die gebruik maakt van andere zero-day exploits, maar dan nog: deze sophisticated software wordt op hele specifiek doelen ingezet, en niet op de oninteressante gemiddelde toerist. En daarvoor hoef je dan ook evengoed niet voor naar Rusland te fietsen om besmet te worden, want als je getarged wordt, kun je je overal bevinden. Het komt namelijk simpelweg over het WWW naar je toe.

Dus ik vind zelf al dit soort gedachtes onzin, en zie geen reden om je telefoon niet, met de normale voorzichtigheid in acht nemend, in Rusland of China te gebruiken.
Van een andere orde zijn autoriteiten die on the spot malware op telefoons installeren: https://tweakers.net/nieuws/154724/chin ... jiang.html. Maar ik krijg niet de indruk dat Rusland dat doet, en zeker niet bij gewone toeristen. Er ontbreekt gewoonweg een (politiek/financieel) verdienmodel.
Flix schreef:
di 28 sep, 2021 01:47
Er wordt zomaar vanuit gegaan dat de Russen...
Ik ga nergens vanuit maar hoor vooral veel verschillende meningen. Die van jou is ook interessant en spreekt me zeker aan want minder gedoe. :)

Thnx
Beste Joost, ga gewoon, maak je niet druk en geniet.
De voorbeelden die genoemd zijn, zijn voor Rusland niet bewezen.
Het kan elke grondslag missen en het kan ook nog veel erger zijn.
Niemand die het weet.
Maar als je het zelf niet vertrouwt dan kan je maatregelen nemen.

Wat ik zelf zou doen?
Optie 1
Ik zou de gelegenheid aangrijpen en voor een grijpstuiver een prachtige Nokia 3310 kopen.
Zo'n dng gaat op een nieuwe batterij een week mee.
Geen internet, geen aandacht voor politiek, lekker vakantie.
Bellen en SMS-en als enige band met het vaderland.
Het enige nadeel van je smartphone thuislaten is dat je de mooie landkaarten op dat ding mist.

Optie 2
Gewoon je eigen telefoon meenemen maar eerst een nieuwe Google identiteit aannemen.
In plaats van LTHJoost@gmail.com bijvoorbeeld Joost007@gmail.com
Geen enkel adres invoeren behalve van je vrouw en kinderen.
Dan valt er verder niets te halen.
En ook hier geldt lekker even weg, de banden met het vaderland doorgesneden.
Komt later heus wel weer terug.

Laatste opmerking: Welk belang kan een ander hebben om jouw gegevens in te zien en met jouw telefoon ' aan de haal te gaan'. Mensen als jij en ik zijn totaal niet belangrijk.
Poppink schreef:
di 28 sep, 2021 21:12
Laatste opmerking: Welk belang kan een ander hebben om jouw gegevens in te zien en met jouw telefoon ' aan de haal te gaan'. Mensen als jij en ik zijn totaal niet belangrijk.
Dat lijkt mij ongeveer net zo'n steekhoudend argument op het gebied van privébescherming als 'ik heb niets te verbergen'. De ervaring leert dat je al belangrijk kunt zijn als je stemrecht hebt.

Groetjes,

Carl