Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over aankoop Marktplaatsfiets - Forum Wereldfietser

Advies over aankoop Marktplaatsfiets

Hallo allemaal,

Ik ben op Marktplaats een fiets tegengekomen die mijn interesse heeft gewekt. De advertentie overviel me eigenlijk wat omdat ik pas net begonnen ben met het zoeken naar een fiets, maar mijn bod dat mij erg laag leek werd geaccepteerd dus nu ga ik binnenkort een proefrit maken. Het gaat om de volgende advertentie waar ik 800 euro op geboden heb.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html

Ik wil de fiets gebruiken om een paar duizend kilometer te gaan fietsen. Het plan is nu om vanuit NL naar Zuid-Spanje te fietsen, dan de oversteek naar de Canarische Eilanden te maken en daar verder te fietsen. Wellicht ga ik daarna richting Zuid-Amerika maar ik verwacht dat ik alles bij elkaar niet meer dan 10.000 km ga fietsen. Verhard/onverhard schat ik 80/20 procent. Omdat dit mijn eerste fietstocht van die grootte is leek dit me een goede fiets om mee te beginnen.

Met mijn nog beperkte kennis en van wat ik op internet en dit forum kan vinden lijkt 800 euro (of misschien dat dit na onderhandelen uiteindelijk 900 wordt) voor deze fiets me erg weinig en dat maakt me wantrouwig. Heb ik hier mogelijk een goede deal te pakken (mits die goed zit en fietst) of zien jullie op basis van de foto's al zaken (bijv. dat die fiets al 10 jaar oud is, onderdelen die aan vervanging toe zijn, ik noem maar wat) die alarmbellen af doen gaan?

Bedankt voor het meedenken!
Camille
Het is maat 57. Dat is in VSF-termen extra large, dwz meestal geschikt voor mensen van 180 tot 195 cm lichaamslengte.

Verder zie ik wel een paar bijzonderheden op de foto's.
De beide tubusdragers zijn stevig gebruikt, maar min of meer qua kleur bijgewerkt.
De achterdrager zit aan de rechterkant met een verzinkt (flut)boutje gemonteerd bij de achteras.
De voorrem is licht van kleur, de achterrem zwart.
De delen van de voordrager zitten aan elkaar met voor mij vreemde niet originele boutjes.
De standaard is een niet bij de fiets behorende waar de fiets ook zeker niet zo goed op staat.
De niet originele pedalen zien er uit alsof ze heel veel hebben meegemaakt.
Op een foto zie ik op de linker liggende achtervork, achter de standaard, een vlek. Daar is helaas geen detailfoto van, maar daar zie ik niet graag een vlek.
Waarom zit er een Tektro remhendel op en geen Shimano?
Ik mis ook een foto van de zadelpen, en andere zaken. Ik mis zo ook de sticker van de achtervelg op de foto's om te zien of het de originele velg is.
Waarom lees ik "ube" op het stuur dat een Humpert Ergotec moet zijn. Zou dat een Cube stuur kunnen zijn?
Ik lees niks over de leeftijd van de fiets.

Je zult er vast prima mee op vakantie kunnen, maar zo goed als nieuw is bij mij iets anders.
Ook de draaiende onderdelen zul je daardoor ook op slijtage moeten beoordelen.
....en de getoonde rekening betreft een model met schijfremmen.
Terwijl op de aangeboden fiets, goedkope Tekro's zitten!

Aanbieder heeft nog meer fietsen in de aanbieding. Doet me denken aan een handelaar/opknapper.

Al met al, lijkt me (zeer) raadzaam om verder te kijken....
Je moet er van uit gaan dat mensen altijd liegen.

De verkoper schreef mij, dat deze fiets 4 jaar oud is. Dat is onzin. Dan had deze fiets magura remmen moeten hebben

Ik kocht 1 maand geleden een vsf t400. De verkoper schreef, dat de fiets in goede staat is.

Gelukkig heb ik verstand van fietsen. Toen ik ging kijken bleek het volgende:

De achter as was los, 4 spaken waren gebogen, het balhoofd was stuk, ketting, cassette en midden blad waren weg gesleten, bedrading was stuk spatbord achter was stuk.

Deze fiets was 10 jaar oud en had magura 11 remmen.

De fiets waar jij naar wil kijken is 4 jaar oud, volgen verkoper, maar heeft v-brakes?

Op passen. Neem anders iemand mee die er verstand van heeft.
Leon schreef:
vr 27 aug, 2021 22:07

De niet originele pedalen zien er uit alsof ze heel veel hebben meegemaakt.

[...]

Waarom lees ik "ube" op het stuur dat een Humpert Ergotec moet zijn. Zou dat een Cube stuur kunnen zijn?
Goede punten in je post, van duidelijk een oplettende en kritische kijker. Maar ach, pedalen en een stuur zijn nog wel persoonlijke dingen. Kan me zelfs voorstellen dat de fiets bij aflevering al door de leverancier al hiermee is aangepast aan de wensen van de klant door wat onderdelen die van andere nieuwe fietsen af kwamen.

V-brakes in plaats van Magura's kan ik me ook nog wel iets bij voorstellen, sommigen zijn zo klassiek qua wensen dat men geen hydraulische remmen wil.

Net als dat er ook mensen zijn die van een nieuwe VSF gelijk de naafdynamo af halen en weer verkopen ;)

Maar als men volledig XT vermeldt, zou ik wel willen dat er wel een setje XT shifters op zit. Crankset is dat namelijk niet, remmen zijn het niet en de voornaaf niet. Natuurlijk zijn achternaaf en achterderailleur dat wel, maar dat maakt het slechts deels en niet volledig XT.

supermario schreef:
za 28 aug, 2021 04:57
Je moet er van uit gaan dat mensen altijd liegen.

[...]
Da's een vrolijk wereldbeeld...

Leon schreef:
vr 27 aug, 2021 22:07

Je zult er vast prima mee op vakantie kunnen, maar zo goed als nieuw is bij mij iets anders.
+1

Camille schreef:
vr 27 aug, 2021 21:45

Ik wil de fiets gebruiken om een paar duizend kilometer te gaan fietsen. Het plan is nu om vanuit NL naar Zuid-Spanje te fietsen, dan de oversteek naar de Canarische Eilanden te maken en daar verder te fietsen. Wellicht ga ik daarna richting Zuid-Amerika maar ik verwacht dat ik alles bij elkaar niet meer dan 10.000 km ga fietsen. Verhard/onverhard schat ik 80/20 procent. Omdat dit mijn eerste fietstocht van die grootte is leek dit me een goede fiets om mee te beginnen.

Op wat voor termijn wil je vertrekken?

Als je over een maand weg wil is het wel handig om nog wel even tijd te hebben een fiets naar jouw persoonlijke wensen aan te passen en eventuele kinderziektes eruit te kunnen filteren. Als dit je maat is en de fiets in een staat goed genoeg om duizenden kilometers mee te fietsen zou dit eventueel op dit moment misschien wel eens je beste optie kunnen zijn.

Als je beoogde vertrekdatum pas volgend jaar is dan kun je je zoektocht een stuk relaxter insteken en veel meer informeren, proberen en wachten op de juiste fiets voor de juiste prijs.
Ik haak altijd direct af als een advertentie slordig en met weinig aandacht is opgesteld. Dat zegt m.i. veel over het aangeboden product. Alleen de titel al, een “Tracking” fiets.🤔
Pfff, ik had nog aardig wat dingen gemist. Mijn idee: laten staan die fiets. Wat je op de genoemde reizen voor fiets wilt heeft voor een aardig deel te maken met zekerheid. Dat biedt deze fiets bij nader inzien juist niet.
Het is idd een fiets met veel aanpassingen. En zelfs als hij wél oorspronkelijk was geweest (en niet al te hard versleten): nieuw in (bijvoorbeeld) 2015 €1599. Daar nu meer dan €800 voor betalen is geen koopje maar véél te duur betaald.

Plus natuurlijk dat lange frame icm laag gezaagde ahead vork. Zit je er wel lekker op?
Leon schreef:
za 28 aug, 2021 09:01
Pfff, ik had nog aardig wat dingen gemist. Mijn idee: laten staan die fiets. Wat je op de genoemde reizen voor fiets wilt heeft voor een aardig deel te maken met zekerheid. Dat biedt deze fiets bij nader inzien juist niet.
Onzin dat je best nog wel veel punten hebt gemist.
Onterechte bescheidenheid/zelfkritek.

Zoals @Jurr in dit geval volkomen terecht opmerkt:
"Goede punten in je post, van duidelijk een oplettende en kritische kijker"

Het is altijd veel makkelijker om later nog een paar minor details toe te voegen, dan zelf met zo'n grondige analyse aan te vangen....
Ik heb nog een goede koga randonneur te koop 60cm frame van staal.

Mario
supermario schreef:
za 28 aug, 2021 09:48
Ik heb nog een goede koga randonneur te koop 60cm frame van staal.

Mario
pas op...ga ervan uit dat mensen altijd liegen. Grapje Mario :wink:
Parts bin special zeggen ze aan de andere kant van de plas, ik zou 400 al veel vinden voor zo’n allegaartje…
Zodra een nieuwe fiets is gebruikt, daalt de marktwaarde naar de helft van de aankoopprijs. Als de fiets juist wordt gebruikt, goed wordt onderhouden en onderdelen juist zijn vervangen blijft deze marktwaarde een paar jaar vrij stabiel.
Wouw, wat een reacties, bedankt voor alle bijdrages! Dat helpt me enorm. Met al jullie opmerkingen op zak wil ik alsnog gaan kijken en een ritje maken, al is het maar om mijn eigen blik op dit gebied te ontwikkelen en te leren waar ik naar kan/moet kijken. Helaas heb ik niemand in mijn omgeving met kennis van zaken op dit gebied die mee kan maar ik voel me nu al een stuk zekerder.

Mijn plan is voor nu om in december pas te vertrekken dus ik heb nog alle tijd om eens rustig rond te kijken en zo mijn ervaring op te bouwen. Ik had bijvoorbeeld niet zo door dat dit een XL-frame is en daardoor met de sportieve zit waarschijnlijk wat te groot voor mij (ik ben 1,78). Ik denk dat de Koga die Mario te koop heeft staan ook te groot is voor mij, maar ik waardeer het aanbod! Ook als jullie nog iets anders tegenkomen dan sta ik daar open voor. Ik hoop voor max €1000 een fiets te vinden (het was mooi dromen in de winkel van de Vakantiefietser, maar voor een eerste tocht vond ik die investering uiteindelijk toch iets te pittig).

Ik ben benieuwd naar het verhaal van de beste man op al deze opmerkingen, ik ga er in ieder geval een mooi uitje van maken.
om iets te kunnen zeggen (en er is heel veel over te zeggen) over maat van een fiets:
- hoe lang ben je?
- wat is je binnenbeenlengte?
- hoe hoog staat (gemeten vanaf midden trapas langs zitbuis tot bovenkant zadel) het zadel op je huidige fiets?
- hoe zit je nu fijn op een fiets (qua houding, stand van je romp, type stuur)?
met wat rekenwerk is dan in te schatten op welke framemaat fiets je mogelijk past. en dan is hoe 'lang' je zit en hoe lang je fiets is (o.a. bovenbuis), net zo belangrijk als lengte van de zitbuis (zeg maar de klassieke framemaat)
Hoi Joost

Ik begrijp je opmerking.

Als ik een fiets verkoop vervang ik alles wat niet goed is.

Mario
Bij het bekijken van de fiets uit mijn eerste bericht bleek er nog meer mis te zijn dan de punten die jullie aandroegen: versleten tandwielen, slag in het wiel, kapotte verlichting voor en achter, dus die heb ik laten staan. Na veel advertenties afgelopen te hebben trok onderstaande mijn aandacht:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e5504db095

De foto's zijn niet erg duidelijk, dus ik heb telefonisch contact gehad met de eigenaar. Die was zelf vroeger ook een langeafstandsfietser en heeft er dus enige kijk op. Hij zei dat los van het achterlicht alles nog in originele staat is. De fiets is dan ook weinig gebruikt en werd als opknapper aan de huidige eigenaar verkocht. Daar bleek dat enkele onderdelen verkeerd gemonteerd waren en dat het opknapgehalte best mee viel. De achterband zal vervangen moeten worden en ik hou een slag om de arm dat dat met meerdere onderhoudsgevoelige onderdelen het geval kan zijn.

Als de zit goed is dan leek dit me een mooie basis voor mijn reis. Misschien zet ik er een ander zadel op en in ieder geval een voordrager, maar dat valt alsnog ruim binnen mijn budget. Ik vroeg me nog wel af of de prijs voor een fiets van (meer dan?) 10 jaar oud niet wat fors is. Wat is jullie kijk op dit alles?

(En als ik deze ga bekijken dan kan ik dat meteen combineren met een proefrit bij Mario :D )
En nu moeten wij aan de hand van die paar vage foto's inschatten of die fiets echt weinig gebruikt is?
Want dat is wat telt. Technisch boeit het namelijk voor geen meter hoe oud een fiets is. 20 jaar geleden maakte men namelijk ook erg goede fietsen. Ik heb liever een oude fiets die weinig gebruikt is dan een van 2 jaar die al 20.000 km zware heeft gehad. (Op dit forum heb je dat soort fietsers: "maar één vakantie gebruikt"... :D )
Maar allez, ik doe een poging: de velgen lijken op de zo vage foto's hol. Dan wordt het een dure opknapbeurt want dan zijn de velgen vast niet het enige.
Het is in ieder geval een traveller
En geen World traveller

Of ik moet het echt heel erg verkeerd zien

Fiets is dacht ik model 2006 of 2008
En wat is de vraagprijs?

Als het 150 euro is is het anders dan dat hij er nog 750 euro voor wil hebben.
Er staat 575 euro bij.