Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-visum Kaliningrad en St Petersburg - Forum Wereldfietser

E-visum Kaliningrad en St Petersburg

Er staat wel wat over dit onderwerp op dit forum.
Toch wat vragen voor een fietsreis vanaf voorjaar 2022.

- Ik zou het visum voor Kaliningrad bij voorkeur thuis al aanvragen. Ik begrijp dat ik dan 30 dagen de tijd heb om daar te komen. Dat moet normaal gesproken lukken maar bij tegenslag kan het toch nog misgaan. Of is het geen probleem het visum onderweg te regelen? Moet het geprint worden?
- Je moet een adres van hotel oid doorgeven. Moet dat bij het aanvragen van het visum of aan de grens?
- Voor St Petersburg moet ik sowieso een visum aanvragen nadat ik Kaliningrad weer verlaten heb neem ik aan?
- Op de website voor het aanvragen van een E-visum staat bij st Petersburg de optie: "te voet" maar bij Kaliningrad niet. Ik neem aan dat "te voet" ook "per fiets" betekent en dat dit ook mogelijk is voor Kaliningrad?

Nog andere tips?
Al weer 6 jaar geleden maar toen was Kal. visum alleen mogelijk te regelen vanuit thuis. 30 dagen voor inreis is maximum dus eerder mag en is goed te doen . Wij namen een Pools-russ. grensovergang en lokale mensen wezen ons er op dat niet alle grensposten open waren. Grensformaliteiten namen nog geen half uur.
Uitreizen via de Koerische landtong kan ik aanraden ; prachtig ! Er vaart een oude veerboot naar 't Litouwse vasteland.
Groeten van Pier.
Ik heb ergens gelezen dat de regels eenvoudiger zijn geworden de afgelopen jaren. Mogelijk was dat nadat jij er bent geweest. Zou dat kunnen?
piviets schreef:
zo 15 aug, 2021 21:20
Al weer 6 jaar geleden maar toen was Kal. visum alleen mogelijk te regelen vanuit thuis.
Thnx Pier.
Hoe moet dat dan met een visum voor St Petersburg? Dat zal ik toch echt moeten regelen als ik al op reis ben.
Ken je deze al:
https://www.bicycle39.ru/

Na 2019 ogenschijnlijk niet ge-update maar geeft een goed beeld.
CorneK schreef:
ma 16 aug, 2021 15:43
Ken je deze al:
https://www.bicycle39.ru/

Na 2019 ogenschijnlijk niet ge-update maar geeft een goed beeld.
thnx
Als ik het goed begrijp is printen niet nodig.
Wel opmerkelijk dat er staat dat je voor St Petersburg een gewoon visum nodig hebt. Dat klopt hopelijk niet.
Wat ik van de nieuwe regels begrijp is dat je 1 van beide gebieden mag bezoeken voor 8 dagen voor 40 Euri.
Dus regulier visum en e-visum als je alles in 1 jaar wilt zien.
Of lekker plannen maken voor volgend jaar.
Ik weet dat je in Helsnki een treinkaartje St Petersburg kunt kopen ,visumvrij , voor 1 of 2 dagen, maar inderdaad ; dat is geen fietsreis.
Groetjes Pier.
piviets schreef:
ma 16 aug, 2021 21:56
Wat ik van de nieuwe regels begrijp is dat je 1 van beide gebieden mag bezoeken voor 8 dagen voor 40 Euri.
Dus regulier visum en e-visum als je alles in 1 jaar wilt zien.
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert.
Volgens de website van de Russische ambassade in Nederland kun je zowel voor Kaliningrad als voor St. Petersburg gratis een E-Visum aanvragen:

Info Kaliningrad:
https://netherlands.mid.ru/en_GB/web/ne ... egion?cn=1

Info St. Petersburg:
https://netherlands.mid.ru/en_GB/web/ne ... pb-en?cn=1

Beide pagina's laten ook een overzicht zien van toegestane grensovergangen.

Toen ik in 2016 (Kaliningrad) en 2017 (St. Petersburg) daar was bestond het E-Visum nog niet. Ik heb toen beide keren e.e.a. geregeld via een visumbureau in Den Haag. Ik heb toen geen hotels of andere overnachtingsplaatsen opgegeven en beide keren aan de grens daar geen problemen mee gehad.

Als ik de info van de ambassade goed lees dan kun je nu dus terwijl je onderweg bent je E-visum aanvragen (uiterlijk 4 dagen voordat je de grens overgaat). Voor Kalingrad zou je dat dus in Polen kunnen regelen en voor St Petersburg in Letland of Estland.
LHTJoost schreef:
ma 16 aug, 2021 22:04
piviets schreef:
ma 16 aug, 2021 21:56
Wat ik van de nieuwe regels begrijp is dat je 1 van beide gebieden mag bezoeken voor 8 dagen voor 40 Euri.
Dus regulier visum en e-visum als je alles in 1 jaar wilt zien.
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert.
Goed de kleine lettertjes lezen ; E-visum bestaat , voor 3 gebieden ;St pter / Vladi / Kalinin.
8 Dagen maximum verblijf en : SINGLE ENTRY . Dus stel dat je in 8 dagen van Kalin. naar St Peter kunt fietsen dan kom je er niet in want je Entry is benut.
M.Vr.Gr. Pier.
piviets schreef:
di 17 aug, 2021 19:54
LHTJoost schreef:
ma 16 aug, 2021 22:04
piviets schreef:
ma 16 aug, 2021 21:56
Wat ik van de nieuwe regels begrijp is dat je 1 van beide gebieden mag bezoeken voor 8 dagen voor 40 Euri.
Dus regulier visum en e-visum als je alles in 1 jaar wilt zien.
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert.
Goed de kleine lettertjes lezen ; E-visum bestaat , voor 3 gebieden ;St pter / Vladi / Kalinin.
8 Dagen maximum verblijf en : SINGLE ENTRY . Dus stel dat je in 8 dagen van Kalin. naar St Peter kunt fietsen dan kom je er niet in want je Entry is benut.
M.Vr.Gr. Pier.
JJFietst zegt iets anders. Namelijk dat je tussen Kaliningrad en St Petersburg een 2e E-visum aan kan vragen. Daar ga ik voorlopig maar even vanuit. En hopelijk zonder te printen maar anders is dat ook wel ergens te fiksen.

Aanvullingen of correcties zijn nog steeds welkom :D
LHTJoost schreef:
di 17 aug, 2021 20:52
piviets schreef:
di 17 aug, 2021 19:54
LHTJoost schreef:
ma 16 aug, 2021 22:04


Ik ben benieuwd waar je dat op baseert.
Goed de kleine lettertjes lezen ; E-visum bestaat , voor 3 gebieden ;St pter / Vladi / Kalinin.
8 Dagen maximum verblijf en : SINGLE ENTRY . Dus stel dat je in 8 dagen van Kalin. naar St Peter kunt fietsen dan kom je er niet in want je Entry is benut.
M.Vr.Gr. Pier.
JJFietst zegt iets anders. Namelijk dat je tussen Kaliningrad en St Petersburg een 2e E-visum aan kan vragen. Daar ga ik voorlopig maar even vanuit. En hopelijk zonder te printen maar anders is dat ook wel ergens te fiksen.

Aanvullingen of correcties zijn nog steeds welkom :D
Wat JJFietst zegt, klopt. Je moet zowel voor Kaliningrad als voor Sint-Petersburg een gratis e-visum aanvragen. Lees wel heel goed alle kleine lettertjes want als je ook maar één letter verkeerd invult, sturen ze je terug aan de grens. Vandaar dat nogal wat mensen het invullen aan een bureautje overlaten. Maar nodig is dat niet.