Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets met bepakking onbewaakt achterlaten? - Forum Wereldfietser

Fiets met bepakking onbewaakt achterlaten?

Hallo,

Hebben jullie misschien tips wat te doen als je (in Europa) aan het fietsen bent en je wil onderweg wat bezoeken (museum, kasteel, etc)? Zetten jullie je fiets dan op slot en laat de bagage (behalve de tas met waardevolste spullen) er op zitten of pakken jullie dit anders aan?

Groet,
Gerard
Bij een museumbezoek neem ik soms de tassen mee naar binnen in de lockers, of vraag ik of ik ze ergens achter de balie kan achterlaten. Vaak blijven de tassen buiten op de fiets, dat hangt eenbeetje van de omstandigheden af. Het is elke keer inschatten of het kan/veilig is.
Alles van waarde in de stuurtas mee naar binnen, fietsen op slot en aan elkaar met kettingslot, uitvalnaven voorwiel los zetten.
Hoe minder fietsen in een land hoe eerder de bewaker/parkeerhulp op je fiets wil letten. Na 45 jaar wereldfietsen in 51 landen nog niets kwijt.......
Groetjes Pier.
Oh ; hoe langer je reist hoe meer je beseft dat er geen slechte mensen zijn.
Hoe ontwikkelder het land hoe groter de kans dat er iets gepikt wordt, het is elke keer een afweging, als je het niet vertrouwd doorfietsen of bij een uitspanning wat eten en drinken en vragen of ze de boel in de gaten willen houden.
Ik denk dat bepakking op een fiets niet snel doelwit van diefstal zal zijn aangezien er vanuit gegaan zal worden dat het geen waardevolle spullen zijn. Desondanks loopt het niet lekker door een museum en zal ik het daarom alleen doen wanneer ik mijn fiets ergens achter kan laten met een goed gevoel, zoals hierboven al benoemd.
Alternatief is cultuurbarbaar worden en musea ed links laten liggen. Dat lukt mij al aardig overigens.
Wij googlen even op "bewaakte stalling". Vaak is dat bij een treinstation. Musea e.d. liggen meestal bij het stadscentrum nabij een station. Anders even lopen of het O.V. nemen.
Overigens is bij ons in 47 jaar nog nooit iets van de fiets gejat (vroeger had je geen Google).
gps_dude schreef:
za 14 aug, 2021 20:19
Hebben jullie misschien tips wat te doen als je (in Europa) aan het fietsen bent en je wil onderweg wat bezoeken (museum, kasteel, etc)?
Dit is een van de meest gestelde vragen op dit forum. Ik kan je dus aanraden ook de zoekfunctie even te gebruiken.

Veel fietsplezier gewenst,

Carl
Het helpt wel als je “dude” bent.

Ik zwaai, nadat ik mijn stalen ros heb vastgeketend, altijd even demonstratief met mijn kromzwaard. Dat maakt indruk.
Verder zou ik, als je een dure tent hebt op de bagagedrager, de zak met de merknaam goed zichtbaar positioneren, dat leidt de aandacht af van alle kostbaarheden die verborgen zitten in de overige fietstassen.
Vervolgens snel de winkel of bezienswaardigheid in om in recordtijd de visite af te ronden en tijdens de laatste meters terug naar het dierbare vervoermiddel te hopen op de goede afloop.
Ja, dat verwachtte ik ook, maar kon geen goede zoektermen bedenken.
Groet,
Gerard
Carl schreef:
zo 15 aug, 2021 10:40
Dit is een van de meest gestelde vragen op dit forum. Ik kan je dus aanraden ook de zoekfunctie even te gebruiken.

Veel fietsplezier gewenst,

Carl
Bij de tent gewoon op slot met het gewone AXA ringslot.
In steden gewoon op slot met het gewone AXA ringslot.
Ik heb vroeger wel een kettingslot meegezeuld, maar toen had ik geen ringslot op de fiets.
Het Ortlieb voortasje altijd op slot.
De fiets op een levendige plaats betekent dat er niemand naar omkijkt, bewonderende blikken daargelaten.
Ik maak me er eerlijkgezegd niet druk om.
Heb rijbewijs en pasje altijd bij me plus fototoestel en mobiel.
Niemand wil mijn tent hebben, niemand mijn slaapzak, niemand mijn matje, niemand mijn kleren of vuile was.
Mijn Ortlieb tassen zijn geld waard, de voortas afgesloten, de achterassen gaat niemand mee sjouwen.
De fiets neemt echt niemand mee.
Ik zet het spul nooit in achteraf steegjes.

Waar zou ik me druk om maken.

Vertel: zijn er mensen op dit forum waarvan de tassen zijn leeggeroofd?
Van wie de fiets is gestolen?
Vertel!
Ja, Vande achtertas gejat in Barendrecht toen ik even 5 minuten in een bloemenwinkel was. Naast de bloemenwinkel was een terras met koffiedrinken gasten. Tsja, was een pakaf tas.
Dingen als fietstassen en tenten worden denk ik niet snel gejat. In veel landen zijn fietsers met bepakking losers die blijkbaar te arm zijn om een autovakantie te kunnen betalen. Daar wil je geen stinkende spullen van hebben.
willem.m schreef:
zo 15 aug, 2021 19:23
In veel landen zijn fietsers met bepakking losers die blijkbaar te arm zijn om een autovakantie te kunnen betalen.
In Europa (daar gaat de vraag over) zijn we eerder trendy buitensporters die goud geld uitgeven aan uitrusting volgens mij.
gps_dude schreef:
zo 15 aug, 2021 18:53
kon geen goede zoektermen bedenken.
Bijvoorbeeld: fiets achterlaten? viewtopic.php?f=21&t=34113&p=351082&hil ... en#p351082

Groetjes,

Carl
We vragen aan de kaartjesmevrouw of ze een plekje heeft om onze fietsen even binnen of in het zicht neer te zetten. 90% van de gevallen krijgen de fietsen dan een mooi directieplekje ergens in het museum/kerk/kasteel. Zeker wanneer we een extra entreekaart voor de fietsen willen kopen.

20 jaar geleden eens een zadeltasje vermist na een stadswandeling. Dat is het enige. Was toch ergerlijk.
Bedankt Carl en alle anderen.
In de link hieronder wordt verwezen naar nog een vraag uit 2011 waar veel informatie in staat. Heel nuttig forum!

Groet,
Gerard
gps_dude schreef:
zo 15 aug, 2021 18:53
kon geen goede zoektermen bedenken.
Bijvoorbeeld: fiets achterlaten? viewtopic.php?f=21&t=34113&p=351082&hil ... en#p351082

Groetjes,

Carl
Poppink schreef:
zo 15 aug, 2021 19:02
De fiets neemt echt niemand mee.
Laatst moest ik mijn fiets op een camping in Limburg verplicht in de fietsenstalling zetten, die 's avonds afgesloten werd.
Ze waren het helemaal zat, al dat gedoe met gejatte fietsen op de camping (meest e-bikes tegenwoordig, dat wel). In Overdinkel of all places hetzelfde verhaal.. Maar volgende keer zal ik ze laten weten dat dat allemaal onzin is.
Gisteren op de TV, bij "Wij zijn er bijna". In de nacht uit een mountainbike een wiel gestolen. De fiets stond vastgeketend, maar net niet via dat wiel
99 van de 100 keer gaat het goed. We hebben het hier over fietsen met tassen. Hiervoor werd de vraag gesteld bij wietijdens een fietsvakantie weleens fietsen of tassen zijn gestolen. Overigens neem ik in NL altijd een zwaarder slot mee als in het buitenland en bezoek ik tijdens fietsvakanties geen musea.
Ronald van der Perk schreef:
zo 15 aug, 2021 19:11
Ja, Vande achtertas gejat in Barendrecht toen ik even 5 minuten in een bloemenwinkel was. Naast de bloemenwinkel was een terras met koffiedrinken gasten. Tsja, was een pakaf tas.
Was jouw fiets toen bepakt en bezakt en herkenbaar als een vakantiefietser?
Ook van spatborden?
Aan de foto te zien zouden ze hun nut mooi kunnen bewijzen.