Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buienradar - Forum Wereldfietser

Buienradar

Overmorgen vertrekken wij richting de dolomieten om via de Drauradweg en de Alpe Adria naar de adriatische kust te fietsen. Het weer ziet er op de weerapps wat wisselvallig uit. Vandaar dat ik een fijne buienradarapp will installeren. Iemand een aanrader?

Christel
Ik gebruik buienradar en buienalarm.

Meestal is de informatie correct, maar eergisteren zaten ze er allebei goed naast. Als een bui zowat plaatselijk blijft ronddraaien, dan hebben ze het allebei goed fout voor de korte termijn. (1 uur).
Die doen het alleen in .nl en .be toch?

Ik gebruik WeatherPro, de betaalde versie van €1 per maand. (En Buienalarm)
Ik gebruik altijd 'lokale' weersvoorspellers, dus in NL een nederlandse, in Duitsland een duitse, in zwitserland een zwitserse.

Waarom? Geeft een stuk betere resultaten dan een 'allesoverkoepelende' (bijv. amerikaanse) app gebaseerd op algemene data. De landelijke/lokale weersvoorspeller weet een stuk beter de invloed van die ene berg of rivier op het weer dan die Amerikaanse weersvoospellers :roll:
Deze bijvoorbeeld: https://www.wetter.at/
Onder het kopje Wetter-Videos zie je onder andere de regenverwachting.
Polariteit schreef:
wo 28 jul, 2021 08:49
Ik gebruik altijd 'lokale' weersvoorspellers, dus in NL een nederlandse, in Duitsland een duitse, in zwitserland een zwitserse.
Ook voor realtime waarnemingen. De Vlaamse weerradar is hier in Zuid-Limburg gewoon beter dan de Nederlandse. KMI.be versus KNMI.nl.
Buienradar werkt ook in het buitenland; het beeld springt dan over van NL naar Europa.
Verder gebruik ik “Meteox”.
Wij gebruiken al een tijd de app van Windy. Als verrassing zit er een heel aangenaam kaartbeeld onder, daarvoor even flink inzoomen.
Joris Flemming schreef:
wo 28 jul, 2021 10:36
Buienradar werkt ook in het buitenland; het beeld springt dan over van NL naar Europa.
De site en de app van Buienradar (de afdeling van RTL) zal wel werken in het buitenland, maar toont daarom nog niet de beste lokale radarbeelden.
Best is altijd naar de data van de lokale neerslagradars te kijken. In België (en de streek van Maastricht) vertrouw ik enkel op de neerslagradar van (de app van) het KMI.

Hier legt onze Belgische weerman Frank het uit:

"Een weerradar kan natuurlijk niet "achter" de horizon kijken, zie figuur 1. De aarde is gekromd. Motregen die ontstaat op lage hoogte kan door de weerradar worden gedetecteerd tot op een afstand van enkele tientallen km. Verderop zit de radarbundel al "te hoog" om de lage neerslag te kunnen waarnemen. Heel fijne motregen wordt zelfs bijna helemaal niet gedetecteerd.
Ook sneeuwvlokken bevinden zich meestal op lage hoogten en worden daardoor maar opgepikt door de radar tot op een afstand van enkele tientallen kilometer. Torenhoge donderwolken (met een hoogte van 10 km) kunnen door de radar worden gezien tot op 240 km afstand.
Figuur 3 toont het resultaat van de Nederlandse weerradars. Voor deze waarnemingsstations zijn de regenwolken boven de Ardennen en boven het noorden van Frankrijk nog niet zichtbaar. In figuur 2 zie je het overeenkomstige beeld van de Belgische weerradars. Hier is de Ardense en de Franse neerslag wel aanwezig.
Algemeen geldt dus dat lage regenwolken die vanuit het zuiden en het zuidwesten komen, door de Nederlandse weerradars veel later zullen worden geregistreerd."
https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag134.php

'"Historisch was de eerste voor Zaventem, voor de burgerluchtvaart. Later kregen ook de Ardennen en Jabbeke een radar en sinds 2016 staat er een in Houthalen-Helchteren.
[...]
"Gewoon naar de wolken kijken, is altijd een goed idee", besluit Deboosere. Daarnaast raadt hij de app van het KMI aan. "Die voegt een extra computersysteem aan dat van Buienradar toe dat nagaat in welk mate buien ontstaan, oplossen of doorgroeien."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/29 ... ar-uit---/
Aanrader ? Regenpak........
@DriesO; de laatste dagen hier in Frankrijk flink wat buien zien komen en gaan en de beelden van Buienradar en de Franse meteo (die ik ook bij voorkeur gebruik hier) kwamen vrijwel overeen.
Nu weer ik niet waar Buienradar precies zijn beelden/gegevens vandaan haalt, maar dit is een bericht uit de praktijk.
Jur schreef:
wo 28 jul, 2021 11:21
Wij gebruiken al een tijd de app van Windy. Als verrassing zit er een heel aangenaam kaartbeeld onder, daarvoor even flink inzoomen.
Windy is inderdaad een goede, ook op de Desktop (www.windy.com) naast het weer kun je bijvoorbeeld ook zien waar de luchtvervuiling zit.
De Nederlandse buienradar vind ik nogal onbetrouwbaar. Mijn woonplaats getypt en bijvoorbeeld zag ik op het grafiek regenbuien aankomen, maar in werkelijkheid bleef het droog.
Ik gebruik altijd de zeer betrouwbare www.yr.no die ik ook voor mijn molen in Kolham gebruik. Want als molenaar heb je altijd met het weer te maken. Je kunt op die site allerlei plaatsnamen invoeren en iedere uur wordt er aangegeven wat voor weer er is.
De meest exacte die ik heb gezien is de meteosuisse app.
Op die voorspelling kan je je klok gelijk zetten.
Helaas alleen in Zwitserland.
Ik zie dat YR ook een mooie app heeft, maar eens geïnstalleerd. Kijken hoe die bevalt, buienradar is inderdaad niet erg betrouwbaar.
Hallo,

Ik ben enkele jaren geleden bij een lezing van Peter Kuipers Munneke geweest, een van de weermannen bij het Achtuurjournaal. Hij vertelde dat hij zelf nooit een weerapp gebruikte omdat weerapps bij buiïg weer heel onbetrouwbaar zijn. Het meest betrouwbaar zijn ze bij strak blauwe luchten :lol:
Wat hij daarom altijd doet? Hij kijkt naar buiten en ziet dan vanzelf of er donkere wolken aankomen. Een plu of regenpak bij de hand hebben werkt daarbij dan het beste. Prima advies!

Groet, Petra.
Petra137 schreef:
vr 20 aug, 2021 12:51
Peter Kuipers Munneke […] kijkt naar buiten en ziet dan vanzelf of er donkere wolken aankomen. Een plu of regenpak bij de hand hebben werkt daarbij dan het beste.
Dat doet een beetje denken aan periodieke onthouding als anticonceptie volgens Herman Finkers: het wil wel, maar je moet gek zijn met kinderen. Als je een dagje gaat fietsen, kun je in een klimaat als het onze natuurlijk prima naar buiten kijken, bij blauwe lucht met een enkel donzig cumuluswolkje vertrekken en een paar uur later in de gietende regen terechtkomen. Ik vind een buienradar thuis weleens handig om te zien of het de rest van de dag blijft regenen, of dat ik over een uurtje droog boodschappen kan gaan doen. Vanuit mijn raam kan ik dat niet zien. Kuipers Munneke woont misschien vrijstaand in een lege polder.

Op fietsreis kun je in het vrije veld meestal wel zien of het loont om een half uurtje in het bushokje te gaan zitten, of dat je beter je regenpak aan kunt trekken en doorrijden om te voorkomen dat je er over drie uur nog zit. Maar als je een schuilmogelijkheid bij de hand hebt, zul je natuurlijk net zien dat je in een stad bent en dat het postzegeltje lucht waar je uitzicht op hebt, geen informatie biedt over de duur van de neerslag.

Groetjes,

Carl
Een voorspellende app voor één lokatie is alsof je naar één pixel van een voorspellende buienradar-animatie kijkt. Je mist dan de complete context van de buien om he heen en kunt alleen hopen dat die ene pixel klopt.
Zo'n animatie is wel leuk voor de komende 24 uur.
Voor de komende paar uur heb je meer aan een goed en superrecent buienradarbeeld zelf. De kunst is dan om de site te vinden met de meest oorspronklijke data, die niet zijn nagekookt en grappig ingekleurd of zo.

Daarnaast is het interpreteren van radarbeelden in bergachtige omgevingen als bv Zuid-Frankrijk of de Alpen heel anders dan in Nederland. Buien ontstaan en verdwijnen daar als gevolg van het reliëf, wat bij ons minder het geval is.
Voor Frankrijk is meteociel.fr een betrouwbare. Wordt onder meer gebruikt door landbouwers.
Afgelopen dinsdag las ik een interessant artikel in de krant over weersvoorspelling, pluimen en meer.
In dat artikel werd positief geschreven over de KNMI app (lees: de app van het KMI, Meteolux en het KNMI samen)
Ik heb de app geïnstalleerd en inderdaad.
Deze app haalt buienradar, weerplaza en weeronline links en rechts in.
Misschien niet eens omdat de KNMI app 'beter' is, maar vooral omdat de app niet vraagt om in de gegevens op je mobiel te mogen snuffelen en volstrekt reclamevrij is.

Ik sluit me aan bij de eerdere post van Martin en wat mij betreft verdient YR een eervolle vermelding.
YR heeft ook geen reclame en doet ook niet aan ongewenst gesnuffel in je telefoon.
YR was tot 2 dagen geleden mijn favoriete weer app.
knmi.jpg
knmi.jpg (6.83 KiB) 813 keer bekeken
buienradar.jpg
buienradar.jpg (7.61 KiB) 813 keer bekeken
weeronline.jpg
weeronline.jpg (6.65 KiB) 813 keer bekeken
weerplaza.jpg
weerplaza.jpg (6.47 KiB) 813 keer bekeken