Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel impact heeft minder bagage? - Forum Wereldfietser

hoeveel impact heeft minder bagage?

138 berichten
Ik word ouder en fietsen weegt zwaarder dan vroeger. Ik ben nu in Albanië en heb twee dagen in de bergen gefietst waarbij ik de helft van mijn bagage niet bij me had. Dat scheelde een slok bij klimmen. Toch was ik echt wel moe aan het ein van de dag.

De neiging is om drastisch te gaan bezuinigen op gewicht. Maar tillen die paar kilo's extra echt zo zwaar? Of heeft 10 kilometer fietsen hetzelfde resultaat qua energie huishouding. Ik fiets toch wel vaak 700 tot 1000 hoogtemeters op een dag.

Wat zijn jullie ervaringen?
In een echt heuvel/bergachtig gebied tel je alleen hoogtemeters, geen kilometers.
Het energieverbruik en moeheidsgevoel gaat dan naar rato van het totaalgewicht, dus berijder + fiets + bagage incl. water, mits (en dat is belangrijk) je genoeg versnellingen heb om soepel te blijven fietsen. "Genoeg" betekent hier iets anders dan "Het gaat wel"; als je een tekort aan versnellingen hebt kost dat nodeloos energie.

Je wordt voor de gek gehouden als je verwachting anders is dan de werkelijkheid en je tóch probeert te gaan fietsen zo ver of zo hard als je zonder bagage zou kunnen. Ook als je met een maatje mee moet fietsen die kennelijk nergens last van heeft en je moet continu 10% sneller dan je zelf zou rijden, dan ga je stuk.

Maar uiteraard scheelt het om minder mee te nemen.
Het wegdek maakt ook uit. En dan vergeet ik nog je behoeften tijdens en na het fietsen. Denk aan wel of niet kamperen, zelf koken etc.

Verder maakt het natuurlijk uit hoeveel gewicht je nu mee zeult. Misschien valt daar veel winst op te halen, misschien ook niet.

Kortom, wat meer context en specificatie is nodig om jou te kunnen adviseren.
Voor mij is het verschil tussen lopen in een klim en kunnen blijven fietsen zover mogelijk verleggen erg fijn.

En off-road nog een enigszins wendbaar geheel bij me hebben vind ik ook wel fijn.

Daarom rij ik met zo min mogelijk bagagegewicht en -volume. Al hou ik wel van kookspullen meenemen, een volledige tent en geen stress voor mogelijk watergebrek.
bikelike schreef:
wo 14 jul, 2021 14:26
Ik word ouder en fietsen weegt zwaarder dan vroeger. Ik ben nu in Albanië en heb twee dagen in de bergen gefietst waarbij ik de helft van mijn bagage niet bij me had. Dat scheelde een slok bij klimmen. Toch was ik echt wel moe aan het ein van de dag.

De neiging is om drastisch te gaan bezuinigen op gewicht. Maar tillen die paar kilo's extra echt zo zwaar? Of heeft 10 kilometer fietsen hetzelfde resultaat qua energie huishouding. Ik fiets toch wel vaak 700 tot 1000 hoogtemeters op een dag.

Wat zijn jullie ervaringen?
Voor mij persoonlijk (net als jij word ik ook ouder) is er een enorm verschil tussen mijn lichte hotelbepakking van twee Arkel-achtertasjes (450 gram, totaal gewicht 6 kg, plus tas met proviand etc. bovenop de drager) en een campingbepakking met twee volgepakte Ortlieb achtertassen (1800 gram, totaal gewicht 12 kg, plus tas met proviand etc. bovenop de drager). Met Arkel merk ik nauwelijks dat ik bagage heb, met Ortlieb laat het gewicht zich bij elke helling héél goed voelen, ook al is het maar 6 of 7 kg meer. Maar ik rijd inmiddels op souplesse, zoals dat heet, en niet op kracht. Als je jong bent en een surplus aan spierkracht hebt, zal het je allemaal niet veel uitmaken.
Ook als je jong bent maakt het uit. Zo gauw je met hoogteverschillen te maken hebt maakt gewicht heel erg veel uit. Want bij het omhoog fietsen is door de lage snelheid niet de luchtweerstand je belangrijkste tegenstander, maar de zwaartekracht. De energie die je in de klim geleverd hebt verdien je in de afdaling meestal bij langena niet terug, omdat je moet afremmen voor de bochten, en, als je geen durfal bent, ook op de rechte stukken. Van elke kilogram die je kunt besparen heb je dus veel plezier. Het is dan een afweging hoeveel je op comfort ná het fietsen wilt inleveren door minder mee te nemen en hoeveel geld je wilt uitgeven aan ultralichte spullen.
Albanië is een prachtig fietsland, maar de wegen zijn vaak echt beroerd, en de hellingen kunnen steil zijn. Ook is het er nu vast warm. Kortom, veel redenen om zo licht mogelijk te gaan, want ja bij dat klimmen voelen die kilo's ineens heel zwaar.
Google geeft tientallen websites die je willen vertellen hoe je inspanningen zijn verdeeld over luchtweerstand, zwaartekracht, rolweerstand, enz.
Deze bijvoorbeeld:
https://werktuigbouw.nl/calculators/fietsen.htm

Ik vind dat deze calculator verrassend weinig "gewicht" toekent aan je bagage.

Een geoefende vakantiefietser trapt 150 watt, is mijn inschatting.
Maar niet alleen berg op heb je lol van minder gewicht mee. Ook als je je fiets moet tillen omdat er een hek in de weg staat, een trap, je een trein in wil, etc etc
tndmbkr schreef:
wo 14 jul, 2021 17:27
Google geeft tientallen websites die je willen vertellen hoe je inspanningen zijn verdeeld over luchtweerstand, zwaartekracht, rolweerstand, enz.
Deze bijvoorbeeld:
https://werktuigbouw.nl/calculators/fietsen.htm

Ik vind dat deze calculator verrassend weinig "gewicht" toekent aan je bagage.
Gewicht speelt op het vlakke nauwelijks een rol.
Pas bij versnellen, maar vooral bij stijgen, gaat het gewicht een grote rol spelen!

(ook voigens de door jou aangedragen rekentool!)
Verhoog het gewicht maar eens met 25 kg (mijn volle bagage all-in bedraagt zelfs altijd meer) en vul 5 procent stijging in,
zie 'gewcht' en 'Helling k', zelfs wanneer je de snelheid flink terugbrengt, nog steeds neemt het energie-verbruik met sprongen toe!
Wim schreef:
wo 14 jul, 2021 15:59
Albanië is een prachtig fietsland, maar de wegen zijn vaak echt beroerd, en de hellingen kunnen steil zijn. Ook is het er nu vast warm. Kortom, veel redenen om zo licht mogelijk te gaan, want ja bij dat klimmen voelen die kilo's ineens heel zwaar.
Wim, ik was daar alweer een aantal jaar geleden en de hoeveelheid wegen tussen Macedonië en Montenegro met goed asfalt overtroffen het aantal wegen met slecht asfalt. Het kan ook dat ik mazzel gehad heb, maar ze waren op veel ook kleinere wegen toen bezig de boel te verbeteren.
In rondjes [kunnen] blijven trappen ipv stoempen [ zo van trap.. trap.. trap..] maar dus gewoon soepel rond blijven malen scheelt al veel, ook je bovenlichaam niet te veel mee laten doen, dat zorgt er bij mij al voor dat de ademhaling al naar beneden gaat en je dus minder inspanning levert met het zelfde resultaat.

verder erg belangrijk, voeding en dan vooral na de inspanning, binnen 15 minuten na het stopen van je tocht een hersteldrank nemen maakt dat je lichaam veel beter hersteld, sporters die dat doen presteren na een rust periode daarna veel beter dan sporters die dat niet doen, [magere] chocomel is vreemd genoeg een heel redelijke herstel drank, nu hoef je niet heel fanatiek op je voeding te letten, als je afwisselend en gezond eet krijg je wel binnen wat je nodig hebt maar vooral in het begin van je tocht en na zware etappes herstel je sneller en bouw je meer conditie en kracht op daar bv een hersteldrank te nemen.

Beginnend sporters bouwen ook nog eens veel sneller een hogere Vo2 max op met een hersteldrank zoals bv chocomel.

Gewicht scheelt natuurlijk maar voor je motor zorgen is ook erg belangrijk :wink:
De beste resultaten bereik je met het reduceren van je eigen gewicht en een of meer tandjes extra achter.
Ik hanteer een simpele regel om de invloed van gewicht te bepalen als je klimt.
Stel dat jij + fiets zonder bagage 80 kg weegt.
Stel dat het met bagage 100 kg wordt.
Dat is 25 % meer (een kwart).
Die 25 % tel je op bij het stijgingspercentage.

Een helling van 6 % voelt dus mét bagage aan als een helling van 7,5 % (een kwart meer vergeleken met dezelfde helling zonder bagage). Een helling van 8 % voelt aan als een helling van 10 % enzovoort.

Omgekeerd: als je 10 % van je totaalgewicht afhaalt, worden de hellingen (ongeveer) 10 % minder steil. Enzovoort.
't Is een benadering, maar ze beschrijft aardig goed hoe ik het aanvoel.
derdekeer schreef:
wo 14 jul, 2021 20:18
't Is een benadering,
Het is een behoorlijk goede benadering. Het klopt volgens mij gewoon.
Een paar kilo meer of minder gewicht zal op je totale vermogen niet zo heel veel uitmaken. Zolang iemand de hoogtemeters makkelijk wegtrapt maakt die kilo meer of minder dus weinig uit. Dus het verschil tussen 150W en 160W lijkt niet zo groot.

Waar je dan echter geen rekening mee houdt is dat mensen drempelwaardes in hun fitheid hebben. Onder X aantal Watt kan je makkelijk uren volhouden, boven X aantal Watt gaat het meteen een stuk moeizamer en bouw je vermoeidheid op. Als je qua totaalgewicht rond dit kantelpunt zit lijkt het mij dat een paar kilo minder een groot verschil kan maken!
Poppink schreef:
wo 14 jul, 2021 19:57
De beste resultaten bereik je met het reduceren van je eigen gewicht...
Voordat mensen in hongerstaking gaan:
- Reduceren van je vetmassa helpt inderdaad.
- Je hebt ook spieren nodig, en die zijn nog best zwaar.

derdekeer schreef: Ik hanteer een simpele regel om de invloed van gewicht te bepalen als je klimt.
...[iets met cijfers]...
't Is een benadering, maar ze beschrijft aardig goed hoe ik het aanvoel.
Kwantificeren op basis van gevoel? Ik voorzie een paradigmaverschuiving in de wetenschap! 😉 Al gebeurt het in onderzoek ook, bijvoorbeeld bij het afnemen van vragenlijsten. Het gereken doet me trouwens denken aan de verhalen van Frank van Rijn die, om de tijd op de fiets te doden, zich suf gaat rekenen. Zelf doe ik dat ook op dagen dat ik slechte benen heb maar nog wel tig kilometer moet klimmen.
willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 21:03
derdekeer schreef: Ik hanteer een simpele regel om de invloed van gewicht te bepalen als je klimt.
...[iets met cijfers]...
't Is een benadering, maar ze beschrijft aardig goed hoe ik het aanvoel.
Kwantificeren op basis van gevoel? Ik voorzie een paradigmaverschuiving in de wetenschap!
De benadering kan ook wetenschappelijk onderbouwd worden: het is een 'vertaling' van het feit dat een sinus van een hoek bij benadering even snel stijgt als de hoek zelf, wat waar is voor kleine hoeken. 8)
nicolevelo schreef:
wo 14 jul, 2021 21:15
willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 21:03
derdekeer schreef: Ik hanteer een simpele regel om de invloed van gewicht te bepalen als je klimt.
...[iets met cijfers]...
't Is een benadering, maar ze beschrijft aardig goed hoe ik het aanvoel.
Kwantificeren op basis van gevoel? Ik voorzie een paradigmaverschuiving in de wetenschap!
De benadering kan ook wetenschappelijk onderbouwd worden: het is een 'vertaling' van het feit dat een sinus van een hoek bij benadering even snel stijgt als de hoek zelf, wat waar is voor kleine hoeken. :-)
Het is geen benadering omdat hellingpercentages gedefinieerd zijn als stijging ten opzichte van de horizontale afstand, niet de werkelijk afgelegde afstand.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hellingsgraad
(Of ik vergis me want ik heb de facts niet helemaal gedubbelcheckt)
Edit: je moet natuurlijk wel je snelheidsmeter instellen op horizontaal afgelegde afstand. ... :wink: :shock:
ThomasG schreef:
wo 14 jul, 2021 20:56
Een paar kilo meer of minder gewicht zal op je totale vermogen niet zo heel veel uitmaken. Zolang iemand de hoogtemeters makkelijk wegtrapt maakt die kilo meer of minder dus weinig uit. Dus het verschil tussen 150W en 160W lijkt niet zo groot.

Waar je dan echter geen rekening mee houdt is dat mensen drempelwaardes in hun fitheid hebben. Onder X aantal Watt kan je makkelijk uren volhouden, boven X aantal Watt gaat het meteen een stuk moeizamer en bouw je vermoeidheid op. Als je qua totaalgewicht rond dit kantelpunt zit lijkt het mij dat een paar kilo minder een groot verschil kan maken!
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel dat je stuk gaat als je net iets snellere maatje probeert bij te houden, en ook de mits die ik stel aan de beschikbare verzetten.