Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel impact heeft minder bagage? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

hoeveel impact heeft minder bagage?

138 berichten
Fedor schreef:
ma 10 okt, 2022 11:55
Als ik bij beide fietsen in de heuvels echt tot de max. zou gaan is het verschil wel groter (zo'n 3-4 km/h gemiddeld maar waarschijnlijk niet veel meer) dan bij "toeristisch" fietsen.
Ik vind dat wel erg optimistisch, ofwel pessimistisch.
Als je 10 kilo bespaart op een totaalgewicht van 100 kg krijg je in een asfaltklim 10% meer snelheid (eigenlijk 11,1, maar je spaart 10% van de tijd). Omlaag gaat de zware fiets juist sneller.
Dan zouden die 3-4 km/u alleen kunnen als de Koga slecht onverhard klimt maar met die dikke banden zou je toch denken dat die juist heerlijk over de rotsige bodem omhoog rolt. Ook onverhard dalen zou met die dikke banden geweldig moeten gaan.
Op het vlakke maken de kilo's niets uit maar gaat het alleen om de aerodynamica. Daar zou wel eens een flink verschil in kunnen zitten. Zitten op de Koga spatborden, spatlappen, zijtassen met openstaande flappen of een kerel met een dikke jas terwijl op de gravelbike niets van dat zit en een man in racetenue?
Leon schreef:
ma 10 okt, 2022 12:38
Fedor schreef:
ma 10 okt, 2022 11:55
Als ik bij beide fietsen in de heuvels echt tot de max. zou gaan is het verschil wel groter (zo'n 3-4 km/h gemiddeld maar waarschijnlijk niet veel meer) dan bij "toeristisch" fietsen.
Ik vind dat wel erg optimistisch, ofwel pessimistisch.
"Heuvels" is misschien wat overdreven. Het gaat om een trainingsrondje van 20km met een hoogteverschil van 140m (in het Duitse grensgebied). Alles asfalt. Flinke delen zijn hoogvlakte waar de wind vrij spel heeft. Daar speelt de betere aerodynamica een rol, helemaal onderin de beugels.
Vrijdag a.s. "De tijd van ons leven" deel II. Afgelopen vrijdag deel een geweest. In een andere stoel kan je volgen wat je moet doen om op een fiets stukken beter vooruit te komen. Of de tijd van je leven te maken. Best aardig om te zien.
Leon schreef:
ma 10 okt, 2022 12:38

Op het vlakke maken de kilo's niets uit maar gaat het alleen om de aerodynamica.....
Vandaar (voor op asfalt) de aerobars....
IMG_20221010_095316.jpg
IMG_20221010_095442.jpg
Verschil tussen beide set-ups zit vooral in de "wendbaarheid" en de naamgeving :wink:
Gravel / off-road is het verschil heel duidelijk en veiliger....
Leon schreef:
ma 10 okt, 2022 12:38
Als je 10 kilo bespaart op een totaalgewicht van 100 kg krijg je in een asfaltklim 10% meer snelheid (eigenlijk 11,1, maar je spaart 10% van de tijd).
Aanvullinkje: De laatste 6 weken ben ik zelf ook 7,2 kilo afgevallen (moest even het zomerse bourgondische vet van veel wijn en schnitzels afschudden). Zou dat er ook mee te maken hebben? ;)
Fedor schreef:
ma 10 okt, 2022 16:44

Aanvullinkje: De laatste 6 weken ben ik zelf ook 7,2 kilo afgevallen (moest even het zomerse bourgondische vet van veel wijn en schnitzels afschudden). Zou dat er ook mee te maken hebben? ;)
Now we're talking. De consensus begon wat veel te luiden: snel bergop is een kwestie van rekenen. Duh!
Zo veel afvallen in zo'n korte tijd ... Pas op dat je geen spieren verbrandt.
Fedor schreef:
zo 09 okt, 2022 20:03
Eerlijk gezegd vind ik zo'n gravelbike eigenlijk wel veel leuker (puurder?) fietsen dan een lompe trekkingbike, hoe comfortabeler en handiger die laatste ook is.

Andere lui met beide types fietsen (of een trekkingbike en racefiets combi) die hetzelfde hebben?
Soortgelijke ervaring. Ik heb net een week in Zweden gefietst met een oude trekkingbike, erfstuk van mijn overleden vader. Comfortabel, maar traaaag. Er zaten ook nog eens hele trage banden op (Marathon Plus van 15 jaar oud). Voor een rustig kort ritje over gravelpaden met alle tijd van de wereld is het leuk. Maar als je ergens wil komen op een dag niet. Na 80km gewoon uitgeput. Ik heb ook met hartslagmeter gefietst, de snelheid/hartslag verhouding was overduidelijk slecht vgl mijn eigen fietsen in Nederland die ik gewend ben.

Ik besef me weer hoe belangrijk ik een vlotte fiets vind, zeker op lange afstanden. Deze fiets ga ik weg doen.
Op het vlakke maken de kilo's niets uit maar gaat het alleen om de aerodynamica.
Dat ben ik niet met je eens. Ook versnellen, afremmen en bochten nemen gaat met een lichtere fiets merkbaar beter.
Ja, en gewicht in termen van hoeveelheid tassen aan je fiets maakt veel uit voor de aerodynamica.
Bovendien heeft gewicht met een lineair verband direct invloed op de rolweerstand.
Ja, en gewicht in termen van hoeveelheid tassen aan je fiets maakt veel uit voor de aerodynamica.
Gewicht en volume zijn twee verschillende grootheden.
Bert van Sprang schreef:
di 11 okt, 2022 09:45
Gewicht en volume zijn twee verschillende grootheden.
In de praktijk bij het reizen houden die verband met elkaar ;) maar inderdaad, als je alles super compact weet in te pakken heeft dat geen invloed.
Mijn punt was: mensen vergeten nog wel eens dat veel fietstassen en andere frutsels aan je fiets hangen een negatieve invloed heeft op makkelijk vooruit kunnen komen.
bast1aan schreef:
ma 10 okt, 2022 22:57
Soortgelijke ervaring. Ik heb net een week in Zweden gefietst met een oude trekkingbike, erfstuk van mijn overleden vader. Comfortabel, maar traaaag. Er zaten ook nog eens hele trage banden op (Marathon Plus van 15 jaar oud).
Hoe weet je of die banden met misschien nog een of twee andere zaken niet dé oorzaak waren van het trage en is het verder een heel fijne fiets. Ik heb menigmaal meegemaakt dat het fietsgevoel van mijn fiets in één keer opklaarde bij het monteren van fijne banden.
Heb je een foto van de fiets?
Bert van Sprang schreef:
ma 10 okt, 2022 23:17
Op het vlakke maken de kilo's niets uit maar gaat het alleen om de aerodynamica.
Dat ben ik niet met je eens. Ook versnellen, afremmen en bochten nemen gaat met een lichtere fiets merkbaar beter.
Natuurlijk is dat zo, maar ik wilde niet meteen heel precies gaan doen.
Ik zat nog even na te denken over de mindset: Zou het koffiemolen-geluid bij een Rohloff in de eerste 7 versnellingen (dus in een klim) er ook mee te maken kunnen hebben? Dat je daardoor denkt dat je zwaarder trapt?

Bij 8 en hoger lijkt het altijd gevoelsmatig lichter te gaan, maar ligt dat niet aan het feit dat je dan sowieso harder fietst? Volgens allerlei tests zou het voor de weerstand niet uitmaken.
Ik denk zelfs dat de extra weerstand uitmaakt.
Bedenk dat de meeste fietsers hier vroeger op hun stadsfiets echt wel konden merken, en niet alleen horen, dat hun banddynamo aan stond. Fietsers zijn dus best gevoelig voor een paar Watt extra die ze moeten leveren.
Dat verklaart ook (tenminste dat is mijn ervaring)) waarom het zo frustrerend is als je maatje nét iets te hard fietst en je niet prettig kunt volgen. Je raakt in een kwartier 100 m achter. Je weet dat als je 0,4 km/u harder zou fietsen je bij hem was, maar toch is dat te veel.
Fedor: je slaat de spijker op zijn kop: soms DENK je dat iets zwaarder of lichter gaat. Mijn stelling als fietsende psycholoog is dan ook altijd: "fietsen doe je tussen de oren". Dit is natuurlijk ook te simpel, maar toch (tenminste ik) kan de ene precies dezelfde fietstocht met hetzelfde materiaal, zelfde wind, etc. de ene keer zwaarder vinden dan de andere keer
Zeker mee eens Theo!
Als ik 's morgens mijn been stoot aan de bedplank, een kras oploop van de klimroos en mijn fiets blijkt met een lekke band in het hok te staan dan wordt die tocht waarschijnlijk geen topper meer. :-)

N.b. dit voorbeeld is zuiver illustratief.
Leon schreef:
di 11 okt, 2022 10:23
bast1aan schreef:
ma 10 okt, 2022 22:57
Soortgelijke ervaring. Ik heb net een week in Zweden gefietst met een oude trekkingbike, erfstuk van mijn overleden vader. Comfortabel, maar traaaag. Er zaten ook nog eens hele trage banden op (Marathon Plus van 15 jaar oud).
Hoe weet je of die banden met misschien nog een of twee andere zaken niet dé oorzaak waren van het trage en is het verder een heel fijne fiets. Ik heb menigmaal meegemaakt dat het fietsgevoel van mijn fiets in één keer opklaarde bij het monteren van fijne banden.
Heel goed punt. Maar er is meer mee. De 3x7 dual drive naaf doet raar en vind ik sowieso geen geweldige keus, ik vind de remmen een verschrikking (velgremmen die bij regen en gravel als ijsblokjes lijken te smelten, zeker als het een beetje heuvelachtig is), het stuur is onhandig breed, de verende voorvork voelt te zacht, en de fiets heeft neiging om te shimieën als je niet beide handen aan het stuur hebt, en nog wel meer dingen.
In theorie waarschijnlijk allemaal oplosbaar, en misschien wordt het dan ook een vlotte fiets. Maar, het is al eerder genoemd, het psychologisch effect is hier groot, en ik zie het alles bij elkaar momenteel niet zo zitten om met deze fiets verder te gaan. Ik ben wel blij dat ik het iig goed geprobeerd heb.

Komt ook bij dat ik wil ontspullen en minder fietsen wil hebben. Een goede velomobiel, een goede diamantframe fiets die helemaal custom aan mijn wensen voldoet (met ws schijfremmen), en een vouwfiets, is mijn huidige ultieme doel.
Theo B schreef:
di 11 okt, 2022 10:51
Fedor: je slaat de spijker op zijn kop: soms DENK je dat iets zwaarder of lichter gaat. Mijn stelling als fietsende psycholoog is dan ook altijd: "fietsen doe je tussen de oren". Dit is natuurlijk ook te simpel, maar toch (tenminste ik) kan de ene precies dezelfde fietstocht met hetzelfde materiaal, zelfde wind, etc. de ene keer zwaarder vinden dan de andere keer
Als het fietsen lekkerder gaat kan het ook zijn dat er dunne wind is. Hoge en lage luchtdruk zorgen ook voor verschil.
Of warmer. Dat maakt veel uit in rolweerstand van de banden (een uitrolproef met een aantal Schwalbe banden mat bv 30% meer weerstand bij -5° dan +18°) , en ook in mindere mate stugheid van smeermiddelen. Je lichaam presteert ook minder in de winter om goede fysiek-biologische redenen, scheelt 20% meen ik me te herinneren.