Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel impact heeft minder bagage? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

hoeveel impact heeft minder bagage?

138 berichten
Leon schreef:
ma 06 sep, 2021 09:10
10% trager is ook behoorlijk veel. Na een helling van een kilometer ben je dan 100 meter achter geraakt. Om in wielercommentatortermen te spreken: er voltrekt zich een persoonlijk drama voor deze rijder.
Dat klopt dan wel :lol: :lol: :lol:

Alee Denham nam bij zijn berekeningen ook de afdalingen mee, Met meer gewicht daal je sneller wat het verlies bij de klim enigszins compenseert. Maar de snelheid in de afdaling interesseert me me niet zo. Als ik niet hoef mee te trappen is het al lekker genoeg :)
liefhebber schreef:
ma 06 sep, 2021 09:38
Nu ben ik het spoor bijster.
Het is niet zo moeilijk. Boven op de berg heb je meer potentiële energie dan beneden. Je krijgt meer potentiële energie door de inspanning die je levert, het klimmen, de arbeid. In het theoretische geval zonder rol en luchtweerstand is de arbeid natuurlijk net even veel als het verschil in potentiële energie.

Energie en arbeid worden uitgedrukt in Joule. Om de inspanning, de arbeid, binnen een bepaalde tijdsspanne te leveren heb je een vermogen nodig. Vermogen is niet meer of minder dan energie (of arbeid) per tijdseenheid. Het wordt uitgedrukt in Watt oftewel Joule per seconde.

Dus, als je een bepaalde arbeid, bv. een klim, dubbel zo snel wil uitvoeren heb je dubbel zoveel vermogen nodig.
Zo is het; bij zowel potentiële energie (de beklimming) als ook kinetische energie (de afdaling) is het gewicht een rechtevenredige (lineaire) factor in het geheel, met in de 𝑬pot evenredigheidsconstante 1, en in 𝑬kin ½.
Je hebt er dus iig meer nadeel van dan voordeel.😁

(Afgezien van complexe processen als band vervorming e.d.)
Fedor schreef:
zo 05 sep, 2021 21:42
Ik ben nu een aantal maanden aan het fietsen (vooral dagtochten) in Limburg en de Eifel. Met meer dan 30 hoogte-km's in de benen zou ik nu toch wel een beetje omhoog kunnen trappen. En toch verbaas ik me er steeds over hoe makkelijk en snel anderen me passeren terwijl ik helemaal stuk aan het gaan ben op de Panzerfahrrad (ruim 10 kg zwaarder dan hun fiets), en dat dan met een 1:1 verhouding of zwaarder (ik trap veel lichter). Misschien toch maar eens een gravelbike of racefiets huren om het zelf te voelen.
Oude post maar toch even omhoog gehaald.

Laatste tijd flink met een oude gravelbike aan het rondrijden. Deze is zo'n 10 kilo lichter dan de WT-S en veel hellingen zijn met een verzet van 1:1 idd prima haalbaar (na wat trainen).

Wat me echter opvalt is dat ik gevoelsmatig veel sneller omhoog ga dan met een lompe fiets met veel versnellingen onderin. Voor mijn gevoel vlieg ik tegen de hellingen omhoog (relatief gezien dan, ik maak me geen illusies ;)). Het fiets-gevoel is echt totaal anders dan met de trekking-bike. Als ik echter na afloop de gemiddelde snelheden vergelijk is het verschil veel kleiner dan ik zou denken. Blijkbaar doet het sportievere fietsen en het zwaardere trappen (ondanks dat de fiets lichter is, maar minder kleine versnellingen) ook wat met de mindset. Eerlijk gezegd vind ik zo'n gravelbike eigenlijk wel veel leuker (puurder?) fietsen dan een lompe trekkingbike, hoe comfortabeler en handiger die laatste ook is.

Andere lui met beide types fietsen (of een trekkingbike en racefiets combi) die hetzelfde hebben?
Fedor schreef:
zo 09 okt, 2022 20:03

Andere lui met beide types fietsen (of een trekkingbike en racefiets combi) die hetzelfde hebben?
Als ik naar het werk fiets, is dat met de racefiets. Maar toen ik mijn huidige trekkingfiets pas had (een randonneur van VSF Fahrradmanufaktur) heb ik die trip van 35 kilometer ook eens gemaakt met mijn nieuwe aanwinst.
Gevoelsmatig viel dat flink tegen. Er zitten een paar korte hellingen in het parcours en dan was het alsof ik een betonblok tussen de benen had. Ook vertrekken na een stop ging heel wat moeizamer. Ik moest vaker naar kleinere versnellingen, etc.
Maar toen ik naar mijn gemiddelde snelheid keek, viel het best mee.
Ik was trager geweest, maar lang niet zoveel als ik vooraf dacht.

Racefiets, trekkingfiets, het voelt helemaal anders aan. Maar zoals mijn oude fietsenmaker vijfentwintig jaar geleden tegen me zei: 't Zain de biën, joeng.

(Mocht je geen Leuvens spreken: in het Limburgs van het midden van Belgisch Limburg zou dat geweest zijn: 't Zen de bien, menneke.)

EDIT:
Eerlijk gezegd vind ik zo'n gravelbike eigenlijk wel veel leuker (puurder?) fietsen dan een lompe trekkingbike, hoe comfortabeler en handiger die laatste ook is.
Alleen met de racefiets in de Vlaamse heuvels, met mijn vrouw op fietsreis met bagage ergens in Zuid-Frankrijk ... Ik vind het allebei puur fietsen.
Het ligt voor de hand dat minder gewicht makkelijker omhoog gaat. En je kan ervoor kiezen om een grote reis te maken met minimaal gewicht met een bikepacking setup. Ik wil best nadenken over gewichtsbeperking maar voor een langere reis ga ik niet voor een dergelijke setup. Ik zou vooral ruimte missen om flexibel in te zetten zoals eten voor meerdere dagen. Voor een kortere trip ben ik wel van plan meer thuis te laten en te zoeken naar een goede combi tussen traditioneel en bikepacking.
Fedor schreef:
zo 09 okt, 2022 20:03
Andere lui met beide types fietsen (of een trekkingbike en racefiets combi) die hetzelfde hebben?
De laatste meerdaagse tocht (2,5 dag) was met onze gravelbikes, rondje Sallandse Heuvelrug, Achterhoek, Posbank, Deventer en weer terug. De eerste dag hebben we in een middag 76 km gefietst. Iets wat we met onze vakantiefietsen in een dag doen.

Onze ervaring is dat het klimmen met bepakte gravelbikes wel wat gemakkelijk gaat dan met onze vakantiefietsen. Maar, wat zeker invloed heeft is de hoeveelheid bepakking.

Op de gravelbikes hadden we onze bikepacking tassen, een tentje van 990 gr. en verder vooral veel spullen niet meenemen.
Op onze vakantiefietsen hebben we zwaardere Ortlieb tassen, een tent van 3,3 kg, Helinox stoeltjes, wat meer kleding, etc.

Als je zonder bepakking fietst, gebruik je de fietsen ook anders t.o.v. elkaar. Hier op de Sallandse Heuvelrug en omgeving kun je lekker snel doortrappen met je gravelbikes en af en toe een klimmetje meepakken.
In dezelfde omgeving pakken we met onze vakantiefietsen zonder bepakking andere routes, fietsen we doorgaans wat rustiger en komen we minder bezweet aan.

Als ik dan kijk naar de gemiddelde snelheid, dan zit daar zeker wel verschil tussen.

Eigenlijk kijk ik meer naar de kruissnelheid dan naar de gemiddelde snelheid. De kruissnelheid ligt bij onze gravelbikes toch echt wel hoger dan bij onze vakantiefietsen. De gemiddelde snelheid wordt ook weer beïnvloed door het traject wat je aflegt: veel of weinig bochten, veel of weinig hoogtemeters, het aantal stops tussendoor, wind mee of tegen, etc.

Mijn ervaring/beleving is dat het fietsen op de gravelbike een stuk sneller gaat dan op de vakantiefiets.
Op beide fietsen kun je genieten, alleen op een verschillende manier.
Fedor schreef:
zo 09 okt, 2022 20:03

Eerlijk gezegd vind ik zo'n gravelbike eigenlijk wel veel leuker (puurder?) fietsen dan een lompe trekkingbike
Klein vraagje: hoe zit je op die trekkingfiets? Hoe meer je rechtop zit op een fiets, hoe lomper die aanvoelt. Dat is toch mijn ervaring (die ik vanzelfsprekend niet wil veralgemenen).
Ja wat maakt een gravelbike een gravelbike? Ik zou ook wel een gravelbike willen, maar dan zou ik er toch mijn huidige rechte stuur met barends op zetten, dezelfde houding afstellen want dieper zitten vind ik niet fijn, mijn huidige zadel monteren en ook stevige banden omdat ik dat fijn vind. Het gewichtsvoordeel zou dan voor een aardig deel wel weg zijn. En heb ik dan nog een gravelbike?
Leon schreef:
zo 09 okt, 2022 22:05
Ja wat maakt een gravelbike een gravelbike? Ik zou ook wel een gravelbike willen, maar dan zou ik er toch mijn huidige rechte stuur met barends op zetten, dezelfde houding afstellen want dieper zitten vind ik niet fijn, mijn huidige zadel monteren en ook stevige banden omdat ik dat fijn vind. Het gewichtsvoordeel zou dan voor een aardig deel wel weg zijn. En heb ik dan nog een gravelbike?
Ik zou je vraag eens aan één van deze mannen voorleggen.
Leon schreef:
zo 09 okt, 2022 22:05
Ja wat maakt een gravelbike een gravelbike? Ik zou ook wel een gravelbike willen, maar dan zou ik er toch mijn huidige rechte stuur met barends op zetten, dezelfde houding afstellen want dieper zitten vind ik niet fijn, mijn huidige zadel monteren en ook stevige banden omdat ik dat fijn vind. Het gewichtsvoordeel zou dan voor een aardig deel wel weg zijn. En heb ik dan nog een gravelbike?
En ook de gravelbike is weer in 2 types opgedeeld. De ene is de wedstrijdgerichte met zo min mogelijk poespas maar wel geschikt voor de minder goede wegen en de ander is erop gericht om lichte bagage mee te kunnen nemen, met allerlei nokjes voor dragers en dat soort dingen. Is niet eigenlijk elke fiets een soort hybride model?
Ik bedoel natuurlijk de meer recreatieve versie met bagagemogelijkheden. Racen doen ze op andere fora.
derdekeer schreef:
zo 09 okt, 2022 20:26
Er zitten een paar korte hellingen in het parcours en dan was het alsof ik een betonblok tussen de benen had. Ook vertrekken na een stop ging heel wat moeizamer. Ik moest vaker naar kleinere versnellingen, etc.
Maar toen ik naar mijn gemiddelde snelheid keek, viel het best mee.
Ik was trager geweest, maar lang niet zoveel als ik vooraf dacht.
Dit geeft perfect mijn gevoel aan :)

Bij de lichtere fiets kan je meer spelen met de kracht in je benen ("even aanzetten"), bij de zware fiets is dat veel lastiger en moet je meer schakelen (en die versnellingen heb je dan ook, i.t.t. de lichtere fiets).

Het één is niet slechter dan het ander, maar wel totaal "anders".
derdekeer schreef:
zo 09 okt, 2022 21:40
Klein vraagje: hoe zit je op die trekkingfiets? Hoe meer je rechtop zit op een fiets, hoe lomper die aanvoelt. Dat is toch mijn ervaring (die ik vanzelfsprekend niet wil veralgemenen).
Ik zit behoorlijk diep (stuur lager dan zadel en relatief lang frame). Wel dikke en zware banden (62 mm) er onder.

Met de gravelbike zit ik maar iets dieper maar het scheelt weinig. Pak wel regelmatig de drops.
Fedor schreef:
zo 09 okt, 2022 20:03
Laatste tijd flink met een oude gravelbike aan het rondrijden. Deze is zo'n 10 kilo lichter dan de WT-S
10 kilo vind ik wel een heftig verschil. Wat heb je met die Koga uitgehaald of wat voor wonderlichte fiets is die gravelbike?
Leon schreef:
ma 10 okt, 2022 10:32
Fedor schreef:
zo 09 okt, 2022 20:03
Laatste tijd flink met een oude gravelbike aan het rondrijden. Deze is zo'n 10 kilo lichter dan de WT-S
10 kilo vind ik wel een heftig verschil. Wat heb je met die Koga uitgehaald of wat voor wonderlichte fiets is die gravelbike?
De Koga is kaal denk ik zo'n 17 kilo. Daarnaast neem ik standaard meer mee (stuurtas en achtertas met wat inhoud (zoals EHBO-setje), meer en grotere bidons (die ook nog van RVS zijn ;)). De gravelbike heeft maar 1 kleine plastic bidon (plan langere routes in Z-Limburg dan ook altijd langs wat watertappunten) en een klein zadeltasje.

Ik zou de Koga wel wat kunnen strippen natuurlijk (minder meenemen, bij de kortere dagtochten zit er amper wat in mijn stuurtas). Dat was ik sowieso (en dan grootschaliger, dus echt kaler maken) van plan als blijkt dat ik begin te neigen naar een e-bike ;)
Fedor schreef:
ma 10 okt, 2022 10:38
Leon schreef:
ma 10 okt, 2022 10:32
Fedor schreef:
zo 09 okt, 2022 20:03
Laatste tijd flink met een oude gravelbike aan het rondrijden. Deze is zo'n 10 kilo lichter dan de WT-S
10 kilo vind ik wel een heftig verschil. Wat heb je met die Koga uitgehaald of wat voor wonderlichte fiets is die gravelbike?
De Koga is kaal denk ik zo'n 17 kilo. Daarnaast neem ik standaard meer mee (stuurtas en achtertas met wat inhoud (zoals EHBO-setje), meer en grotere bidons (die ook nog van RVS zijn ;)). De gravelbike heeft maar 1 kleine plastic bidon (plan langere routes in Z-Limburg dan ook altijd langs wat watertappunten) en een klein zadeltasje.

Ik zou de Koga wel wat kunnen strippen natuurlijk (minder meenemen, bij de kortere dagtochten zit er amper wat in mijn stuurtas). Dat was ik sowieso (en dan grootschaliger, dus echt kaler maken) van plan als blijkt dat ik begin te neigen naar een e-bike ;)
Maar met een verschil van 10 kg moet er toich wel een significant verschil in de gemiddelde snelheid van de tocht met de gravelbike en de tocht met de trekkingfiets zitten?
O, inclusief bagage.
Ik heb net mijn tas even volgestouwd zoals hij vaak vol zit en dat weegt meestal 4,5 kg. Daarbij komt meestal een bidon van 750 gram. Bij kouder weer zoals nu 500 en als het tegen de 30 graden gaat 1250 gram.
Dus samen 5 à 6 kg. Daarbij komt de huidige 16,5 van mijn fiets en daarna hetgeen waar het meeste te besparen valt ;-)

Met 10 kg verschil zou je inderdaad verschilletje verwachten, al heb ik ook vaak ervaren dat gevoelsmatige verschillen meestal een stuk groter zijn dan het uiteindelijke getal dat een apparaat voor je produceert, waarbij ik niet twijfel aan die apparaten.
Edwin* schreef:
ma 10 okt, 2022 10:53
Maar met een verschil van 10 kg moet er toich wel een significant verschil in de gemiddelde snelheid van de tocht met de gravelbike en de tocht met de trekkingfiets zitten?
het terrein zal flink uit kunnen maken. Op vlak speelt de wind en dus de aerodynamica een flinke rol.

Als ik bij beide fietsen in de heuvels echt tot de max. zou gaan is het verschil wel groter (zo'n 3-4 km/h gemiddeld maar waarschijnlijk niet veel meer) dan bij "toeristisch" fietsen. Met de Koga daal ik sneller af (meer vertrouwen) maar stijg ik minder snel. Met de gravelbike ben ik bovenaan een klim vermoeider dus is het daar "he he ff rustig aandoen". Met de Koga kan ik makkelijker meteen doorfietsen.