Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel impact heeft minder bagage? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hoeveel impact heeft minder bagage?

138 berichten
/fullyofftopic:
@Leon: Moet jij inmiddels niet met al je spullen op de fiets naar hoger gelegen delen gaan klimmen? 🌧️🚵🏞️
willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 21:03

Kwantificeren op basis van gevoel? Ik voorzie een paradigmaverschuiving in de wetenschap! 😉
Ik zou er formules kunnen bij halen die "het gevoel" iets minder een gevoel maken. Het is geen onaardige benadering, ook niet wanneer je het iets wetenschappelijker bekijkt.

@Leon

Wat Nicolevelo schrijft, is wiskundig perfect OK voor kleine hoeken. En de hoeken zijn klein voor hellingspercentages van ietwat normale wegen, hoewel we dat wellicht niet zo ervaren.
Om het iets formeler te zeggen: tan(x) is ongeveer gelijk aan sin(x) is ongeveer gelijk aan x voor kleine hoeken (zolang je die hoeken maar uitdrukt in radialen, wat een fatsoenlijke wiskundige doet. Ik begin trouwens te vermoeden dat Nicolevelo iets met wiskunde heeft, anders weet je dat niet).
willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 21:32
/fullyofftopic:
@Leon: Moet jij inmiddels niet met al je spullen op de fiets naar hoger gelegen delen gaan klimmen? 🌧️🚵🏞️
Geen probleem hier. De regenmeter jn de tuin noteert wel al ca 100 mm sinds gisterochtend. 3x per dag het bekertje leegmaken. Absurd.
Poppink schreef:
wo 14 jul, 2021 19:57
De beste resultaten bereik je met [...] of meer tandjes extra achter.
Soms zit je daar met een technische limiet. Bijvoorbeeld bij Rohloff, waar je niet onbeperkt omlaag mag in overbrenging.
Recent artikel op Cycling About: Alee Denham's kijk op weight watching.
https://www.cyclingabout.com/why-we-sho ... ar-weight/
Zelf heb ik me er nooit druk over gemaakt of m'n bagage nou 12 of 15 of wat-dan-ook kilo weegt. Ik neem mee wat ik denk nodig te hebben voor die komende trip. Tempo dusdanig verlagen zodat het wel vol te houden is, vind ik geen schande.

Groet,
Tom.
Ik zag recent dit fimpje over dit onderwerp - https://www.youtube.com/watch?v=sDzMrbJTK-U
Bedankt voor deze link https://werktuigbouw.nl/calculators/fietsen.htm.

Waarom een bijzonder vervelend letter stype als je in het antwoord veld moet typen? Of heb ik dti alleen?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Ik zie dit (nadat ik op SOLVE heb geklikt) :
SmartSelect_20210715-142639_Opera.jpg
Dus toen jij je antwoord typte krijg je een lekkere vette letter op het scherm.
Ik krijg een mager licht gekleurd lettertje. Bij het lezen op het Forum is het lettertype wel zwart en vetter.
Waarom zo ielig is dit modern.
Moet ik ergens iets veranderen.
RalphP schreef:
do 15 jul, 2021 13:35
Ik zag recent dit fimpje over dit onderwerp - https://www.youtube.com/watch?v=sDzMrbJTK-U
Wilde dit net ook posten idd. Says it all.
Ik begrijp niet waarom jullie zo enthousiast zijn over dit filmpje op YouTube.
Mijn samenvatting van het filmpje: je kan ook een tandje terugschakelen, en wat langer over je reis doen.

Als ik tegenwind heb, druk ik eerst mijn neus op het stuur ( om het frontaal oppervlak te verkleinen), en schakel pas een tandje terug als dat niet voldoende is.
Maar volgens de teneur van het filmpje zou ik gewoon rechtop moeten blijven zitten, en beginnen met een tandje terug te schakelen.
Ik zie dat als een flinke omschakeling in mijn denken.
Tom vds schreef:
wo 14 jul, 2021 23:38
Recent artikel op Cycling About: Alee Denham's kijk op weight watching.
https://www.cyclingabout.com/why-we-sho ... ar-weight/
Toch als ik zo rondkijk op internet is dit één van de zeer weinig bronnen die "dit evangelie" verkondigen. Vrijwel alle andere bronnen melden: in de bergen speelt het gewicht een héél belangrijke rol. Zie bijv. Tip 2 hier: https://grimpeur.nl/zo-ga-je-beter-klim ... ielrennen/

Ik ben nu een aantal maanden aan het fietsen (vooral dagtochten) in Limburg en de Eifel. Met meer dan 30 hoogte-km's in de benen zou ik nu toch wel een beetje omhoog kunnen trappen. En toch verbaas ik me er steeds over hoe makkelijk en snel anderen me passeren terwijl ik helemaal stuk aan het gaan ben op de Panzerfahrrad (ruim 10 kg zwaarder dan hun fiets), en dat dan met een 1:1 verhouding of zwaarder (ik trap veel lichter). Misschien toch maar eens een gravelbike of racefiets huren om het zelf te voelen.
Ben je misschien overtraind?
Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 22:05
Ben je misschien overtraind?
Ik moest er wel even op googelen ;) maar ik herken weinig symptomen.

Ik neem overigens wel mijn rustdagen (althans: dan wandel ik meestal ;)) en laatst zelfs een hele week niet gefietst (fiets stond bij de dealer).
Ik zit nu met http://bikecalculator.com/ te werken (werd door Alee Denham aan gerefereerd).

Met mijn gegevens zou ik bij 8% met 200 watt 8,25 km/h fietsen. Haal ik er 10 kilo van af (fiets van 22 naar 12 kilo) dan gaat de snelheid naar 9,13 km/h. Da's zo'n 10% sneller.

Naar percentage gerekend: Met hetzelfde wattage ga je even snel (of makkelijk) een helling van 9% (ipv 8%) op met 10 kg lichter. Dat vind ik best substantieel.

Het strookt niet echt met de rest van het verhaal van Denham... (of ik heb het verkeerd gelezen. Misschien gaat het bij hem alleen om de totale dagafstand waarbij ook gedaald wordt?... bij mij gaat het juist om de moeite bij het klimmen.).
Fedor schreef:
zo 05 sep, 2021 21:42
En toch verbaas ik me er steeds over hoe makkelijk en snel anderen me passeren terwijl ik helemaal stuk aan het gaan ben op de Panzerfahrrad (ruim 10 kg zwaarder dan hun fiets), en dat dan met een 1:1 verhouding of zwaarder (ik trap veel lichter).
Ik herken het verhaal, ik moet het bergop ook altijd afleggen tegen andere kameraden uit het los-vaste gravelgroepje. Ik zie een aantal redenen:

Gewicht: van de fiets en de rijder. Dit maakt wel veel, 10kg verschil is groot.
Mogelijkheden: als je terug kan schakelen doe je dat snel, als 1:1 de limiet is moet je wel naar boven tegen een redelijke snelheid.
Reserves: sommige mensen gaan graag diep en zitten dan na 60km erdoor, ik moet meestal nog 35km extra naar huis dus houd ik reserve.
bdr schreef:
zo 05 sep, 2021 23:14
Mogelijkheden: als je terug kan schakelen doe je dat snel, als 1:1 de limiet is moet je wel naar boven tegen een redelijke snelheid.
Dan moet je wel de pedalen rond kunnen krijgen ;)
Fedor schreef:
zo 05 sep, 2021 23:21
bdr schreef:
zo 05 sep, 2021 23:14
Mogelijkheden: als je terug kan schakelen doe je dat snel, als 1:1 de limiet is moet je wel naar boven tegen een redelijke snelheid.
Dan moet je wel de pedalen rond kunnen krijgen ;)
In groep is afstappen altijd schaamtelijk ;-)
Fedor schreef:
zo 05 sep, 2021 23:01
Met mijn gegevens zou ik bij 8% met 200 watt 8,25 km/h fietsen. Haal ik er 10 kilo van af (fiets van 22 naar 12 kilo) dan gaat de snelheid naar 9,13 km/h. Da's zo'n 10% sneller.
Daar heb ik geen calculator voor nodig. Bij die snelheden kun je luchtweerstand praktisch vergeten. De wrijving stelt niet veel voor en dan is het vermogen evenredig aan het gewicht.

10% trager is ook behoorlijk veel. Na een helling van een kilometer ben je dan 100 meter achter geraakt. Om in wielercommentatortermen te spreken: er voltrekt zich een persoonlijk drama voor deze rijder.

Het kan ook zijn dat de anderen weekendrijders zijn en jij drie keer per week fietst. De anderen gebruiken hun wekelijkse opgestapelde energie misschien wel in één dag.

Of ze zijn gewoon beter. De fietsers die de moeite nemen om in een weekend naar een verre hoek van het land te gaan fietsen zijn misschien ook niet de slechtste.

Of allemaal een beetje.
Ik heb van mijn schooltijd onthouden dat je potentiele energie toeneemt met de hoogte: mgh
Als je bij je klim bagage meezeult, neemt je potentiele energie extra toe.
Hoe snel je naar boven gaat, is niet relevant voor de potentiele energie.

Een hooggeleerde heer heeft een poging gedaan om op een eenvoudige manier allerlei fietsgerelateerde vragen te beantwoorden.
Waaronder de vraag hoeveel vermogen je moet leveren om boven te komen.
Maar in zijn formule speelt de snelheid wel een rol.

Nu ben ik het spoor bijster.
Snelheid speelt in mijn beleving alleen een rol als je de weerstand meeneemt in je formule, en als je van snelheid gaat veranderen.
Maar niet als je met een constante snelheid zonder weerstand omhoog gaat.

https://www.ietsoverdefiets.nl/3-energi ... t7q6xam1d2