Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis Zuid Frankrijk - Nederland - Forum Wereldfietser

Fietsreis Zuid Frankrijk - Nederland

Hallo,

ik ben van plan om half juli de fietsroute "fietsen naar Barcelona" in omgekeerde richting te fietsen.
Met de fietsbus naar Zuid Frankrijk en vanaf daar richting Nederland.

Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en hun ervaring willen delen?
- is de route vergelijkbaar in zwaarte?
- hoeveel dagen circa? is natuurlijk erg afhankelijk van je conditie etc. maar meer als vraag bedoeld doe je er andersom veel langer over bijvoorbeeld?
- ik heb iets gelezen over mistral wind. Betekent dit constant tegenwind?
- heeft iemand misschien ook de gpx in deze richting? of anders tips hoe ik deze zonder betaalde versie van een app kan omdraaien?
en tot slot:
- heeft er iemand misschien nog routeboekjes liggen die ik over kan nemen?

en alle overige tips en ervaringen zijn natuurlijk ook welkom :-)

alvast super bedankt.

groeten ina
Ik ben van plan om half juli de fietsroute "fietsen naar Barcelona" in omgekeerde richting te fietsen.
Dan heb je een mooie tocht in het vooruitzicht.

Je bent van plan de route van Paul Benjaminse ‘’Fietsen naar Barcelona’’ te doen? Dus https://www.cyclingeurope.nl/routes/barcelona/index.php

Dan is de vraag waar je in Zuid-Frankrijk wilt beginnen? Avignon? Perpignan? Beziers?

Met de fietsbus naar Zuid Frankrijk en vanaf daar richting Nederland.
Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en hun ervaring willen delen?

In 2016 fietste ik van Girona via de Barcelonaroute terug naar Nederland. Ik koos steeds de meest westelijke routevarianten.
De route via de Auvergne is door het klimwerk zwaarder dan de Rhônevariant. Maar als je een beetje conditie en een fiets met voldoende versnellingen hebt dan is het prima te doen.


- is de route vergelijkbaar in zwaarte?

Wat bedoel je precies met deze vraag? De oostelijke variant is lichter dan de westelijke.

- hoeveel dagen circa? is natuurlijk erg afhankelijk van je conditie etc. maar meer als vraag bedoeld doe je er andersom veel langer over bijvoorbeeld?

Van de Pyreneeën tot Eindhoven heb ik 17 dagen nodig gehad (zonder rustdag).
ZN of NZ zal niet veel verschil maken tenzij de wind uit de ‘’verkeerde’’ hoek waait
:wink:

- ik heb iets gelezen over mistral wind. Betekent dit constant tegenwind?
Van de mistral zal je meer naar het oosten wel hinder kunnen ondervinden. In 2011 heb ik er een dag tegenin gefietst. Dat was straf doorfietsen, terwijl een Fransman tegen me zei dat de mistral slechts fluisterde 😉

- heeft iemand misschien ook de gpx in deze richting? of anders tips hoe ik deze zonder betaalde versie van een app kan omdraaien?

Op de site van Benjaminse kun je de GPS-tracks downloaden: https://www.cyclingeurope.nl/routes/barcelona/gps.php
In Mapsource heb ik de tracks van NZ omgedraaid naar ZN.


Veel pfietsplezier.

Jan
Bij dat omdraaien: zijn dan ook de routes op microschaal aangepast zodat je niet gaat spookfietsen op fietspaden aan de verkeerde kant of rotondes 'op zijn Engels' gaat doen?
Leon schreef:
wo 30 jun, 2021 19:37
Bij dat omdraaien: zijn dan ook de routes op microschaal aangepast zodat je niet gaat spookfietsen op fietspaden aan de verkeerde kant of rotondes 'op zijn Engels' gaat doen?
Nee, je zult dan onderweg gewoon zelf moeten uitkijken. Als je in Mapsource omdraait dan is het een track die omgedraaid wordt. Routes omdraaien, dat verlangt dat de richtingen van een fietspad goed op de kaart staan. En dat is een illusie.
Ivo Miesen schreef:
do 01 jul, 2021 00:40
Routes omdraaien, dat verlangt dat de richtingen van een fietspad goed op de kaart staan. En dat is een illusie.
Ik snap niet wat je bedoelt. Als ik met Brouter een route uitzet van de ene kant van de stad naar de andere dan houdt de route keurig rechst bij Emmaplein, Tongerseplen etc. Als ik dan klik op richting omkeren dan floept de route keurig naar de andere kant van de weg. Testje in Frankrijk: In Clermont-Ferrand ook.

Van steden in Frankrijk weet ik dat je goed moet oppassen met eenrichtingsstraten. Je wordt soms bijkans gemolesteerd als je je als fietser daar niet aan houdt. Zomaar een ander straatje zoeken dat wel in de juiste richting gaat kan tegenvallen.

Hoeveel werk zou het zijn om een track in de juiste richting in te tekenen?
Leon schreef:
do 01 jul, 2021 09:41
Ivo Miesen schreef:
do 01 jul, 2021 00:40
Routes omdraaien, dat verlangt dat de richtingen van een fietspad goed op de kaart staan. En dat is een illusie.
Ik snap niet wat je bedoelt. Als ik met Brouter een route uitzet van de ene kant van de stad naar de andere dan houdt de route keurig rechst bij Emmaplein, Tongerseplen etc. Als ik dan klik op richting omkeren dan floept de route keurig naar de andere kant van de weg. Testje in Frankrijk: In Clermont-Ferrand ook.

Van steden in Frankrijk weet ik dat je goed moet oppassen met eenrichtingsstraten. Je wordt soms bijkans gemolesteerd als je je als fietser daar niet aan houdt. Zomaar een ander straatje zoeken dat wel in de juiste richting gaat kan tegenvallen.

Hoeveel werk zou het zijn om een track in de juiste richting in te tekenen?
@Leon: wat je schrijft over Frankrijk, geldt ook voor Duitsland.
Maar op het scherm van je navigatiesysteem kun je bijvoorbeeld makkelijk een parallel lopende straat zien.

Zelf de track tekenen / wijzigen kan, maar dat kost tijd en weegt voor mij niet op tegen het in de praktijk vinden van een alternatief.

Jan
Bedankt voor de eerste reacties!

Ik was van plan om met de fietsbus naar Arles te gaan en vanaf door richting De Route te gaan (via Nimes koersen naar Ales)
en dan zou ik inderdaad bij voorkeur de westelijke variant willen nemen.

Met de zwaarte bedoel ik idd maakt het veel uit of je van noord naar zuid fiets of van zuid naar noord?
ik dacht misschien qua hellingspercentages of windrichting?

ik ga proberen de gpx via mapsource om te draaien :-)
Als alternatief voor mapsource kun je routes ook omdraaien via https://cycle.travel/ (mijn favoriete routeplanner)

Je kunt de GPX uploaden in je journeys
Afbeelding

en vervolgens bij de route zelf deze zo omdraaien
Afbeelding

Dit houdt rekening met eenrichtingsverkeer etc (op basis van OpenStreetmap info). Je ziet de oorspronkelijke route als dunne lichtblauwe lijn, en de omgekeerde (berekende) route als dikke blauwe lijn. Deze kun je vervolgens desgewenst aanpassen.
Afbeelding
Houdt bij Cycle.travel er wel rekening mee dat te lange tracks niet geupload kunnen worden. Richard Fairhurst, de ontwikkelaar, geeft een grens aan van een dagetappe. Dat is een rekbaar begrip, maar mijn ervaring is dat uploaden van tracks boven de 150 à 200 kilometer een probleempje kan zijn. Tenzij hij dat al weer gewijzigd heeft. Er zijn voortdurend verbeteringen bij deze planner.
Ik heb deze route twee jaar geleden gefietst van Den Haag naar Barcelona.
Ik heb toen een reisblog bijgehouden via Polarsteps en ben ook meerdere malen van de route afgeweken omdat ik zelf routes wilde maken. Ik heb toen Dijon bezocht en de wijnvelden route gereden.
Het begin van de reis is redelijk vlak en doordat ik al een dag of 13 gefietst had voordat het echte klimmen begon was ik conditioneel sterker.

Als je andersom begint dan begin je zwaar en eindig je licht, maar onthoud: "De afdaling is de beloning op je klim".

https://www.polarsteps.com/WouterDuijnd ... naar-ibiza
inavandijk schreef:
vr 02 jul, 2021 00:42
Ik was van plan om met de fietsbus naar Arles te gaan en vanaf door richting De Route te gaan (via Nimes koersen naar Ales)
en dan zou ik inderdaad bij voorkeur de westelijke variant willen nemen.
Met de zwaarte bedoel ik idd maakt het veel uit of je van noord naar zuid fiets of van zuid naar noord?
ik dacht misschien qua hellingspercentages of windrichting?
De zwaarte maakt in die zin wel uit, dat je meteen al bij Ales een hele reeks heuveltjes op en af gaat en iets verderop na Les Vans naar het hoogste punt van de route klimt, tot 1250 meter. Dat is weliswaar een geleidelijke, maar ook heel lange klim en ook de bovenloop van de Loire is op en af. Kortom je moet gelijk aan de bak, anders dan wanneer je in Nederland begint. Over de wind valt niet veel te zeggen, die kan van alle kanten komen maar valt gewoonlijk wel mee buiten het Rhônedal. Op mijn website vind je een verslag van de route in omgekeerde richting: fietsen van Bourgondië naar de Middellandse Zee.
Wij fietsten in juni 2019 op de tandem van Barcelona naar huis. Prachtige tocht die goed te doen is. Echter, wij kregen te maken met een heel hete periode waarbij de temperatuur tot 40 graden op liep. Fietsen in de hitte vind ik erger dan de mistral of flinke heuvels. Voor ons was de Rhonevallei een uitkomst want daardoor hoefden we in de hitte geen heuvels op en af.
De boekjes van Benjaminse waren onze leidraad. De GPS route gebruikten we er bij als extra controle.
Veel succes en plezier tijdens de tocht!
Route in omgekeerde richting?
Met het programma www.gpsies.com kan je een onder het kopje Convert een track omdraaien door deze eerst te selecteren en dan onder opties het vakje reverse aan te vinken.

Jan
Kan deze discussie niet goed volgen.
Zijn de meeste gpx tracks niet richtingloos? het zijn toch gewoon lijntjes?
Op zich klopt dat.
Maar het gaat erom dat het 'lijntje' juist loopt; bv bij een eenrichtingsstraat kan het lijntje daar liggen als je de juiste richting in gaat. Als je de tegengesteld richting fietst, hoort het lijntje daar niet te lopen, maar via een andere route.
Leuk, je kunt ook zelf een route uitzetten,
er zijn ook nog de 'voies vertes'.. de groene of rustige fietsroutes, kortere stukjes maar aan elkaar te rijgen wellicht, misschien kun je die meenemen daarin, als je bv. zelf een route uitzet.

(Dit is maar een voorbeeldkaart.. misschien meer googlen voor evt. 'gewenst' resultaat.)

https://umap.openstreetmap.fr/fr/map/ca ... .184/4.087

de voies vertes gaan meestal over redelijke vlakke fietspaden; over de 'heuvels' gaan is natuurlijk ook een uitdaging en leuk en mooi. Succes en veel plezier!
Wij vonden het een heel mooie route (bovenlangs gegaan).
Tsja, wat moeten we hier nog aan toevoegen anders dan te melden dat de routeboekjes van Paul Benjaminse tenenkrommend zijn, dat de westelijke route, in tegenstelling tot wat hij beweert, zowel in Zuid-Noordelijke als in Noord-Zuidelijke richting, zwaar te noemen is (veel dagen met bijzonder veel hoogtemeters). Beter kies je een alternatief en laat je de routes van Benjaminse links liggen.

Veel succes gewenst!

Alfred
Wat is er dan 'tenenkrommend' aan?
Wat is zwaar? Je vond het misschien tegenvallen, maar 'zwaar' is behoorlijk subjectief.
alfredhog schreef:
ma 02 aug, 2021 22:44
Tsja, wat moeten we hier nog aan toevoegen anders dan te melden dat de routeboekjes van Paul Benjaminse tenenkrommend zijn, dat de westelijke route, in tegenstelling tot wat hij beweert, zowel in Zuid-Noordelijke als in Noord-Zuidelijke richting, zwaar te noemen is (veel dagen met bijzonder veel hoogtemeters). Beter kies je een alternatief en laat je de routes van Benjaminse links liggen.

Veel succes gewenst!

Alfred
In 2016 de Barcelonaroute van zuid naar noord gefietst. Ik koos voor de westelijke variant, dus door de Auvergne. Een prachtige route.
Tja, wat heet zwaar en wat zijn veel hoogtemeters? Je weet, als je voor de westelijke route kiest, dat je per dag hoogtemeters maakt.
Op het traject St. Hippolyte - Béaune, waar ik 6 dagen voor nodig had, lag het aantal hoogtemeters per 100 km op rond de 1100. In totaal was dat traject 593 km met 6600 hoogtemeters. Eén dag van Langogne naar Allègre waren het er 1551 over 95, 4 km. Dat was de uitschieter.
Neem de tijd, haast je niet en geniet van het mooie landschap.

Jan