Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Caravans verstoten tentkampeerders: 'Uitstervend ras' - Forum Wereldfietser

Caravans verstoten tentkampeerders: 'Uitstervend ras'

https://www.1limburg.nl/caravans-versto ... ervend-ras
Plekken voor tentkampeerders worden schaarser door de toegenomen behoefte aan caravans en campers.

De vraag naar caravans en campers steeg de afgelopen tijd explosief, zo meldden brancheorganisaties BOVAG en RDC. Dit jaar werden er tot dusver al 20.141 nieuwe en tweedehands caravans en campers verkocht. Een stijging van maar liefst 42 procent ten opzichte van vorig jaar.

Hype
"Twee jaar geleden hebben wij een paar extra camperplaatsen ingericht, maar dat het nu zo'n animo betreft hadden we nooit verwacht. Het is echt een hype. We gaan daarom de komende tijd nog meer camperplaatsen inrichten, ten koste van de tentkampeerplaatsen", vertelt Ton Hazen van kampeercentrum Reigershorst in Montfort.

Kind van de rekening
Hazen biedt plaats voor ongeveer vijfentwintig vakantieplekken, variërend van plaatsen voor caravans, campers en tenten. Maar die laatste worden dus steeds vaker geslachtofferd. Plan de campagne is nu om zo'n tien tentplekken om te toveren tot camper- en caravanplekken, waarbij de caravan bijvoorbeeld aangesloten kan worden op het stroomnet. Over de tentkampeerders maakt Hazen zich weinig zorgen: "Die kunnen we altijd wel ergens kwijt. Maar ik zie dat het kamperen met tent langzaam aan het verdwijnen is."

Verwende vrijheid
Als reden voor deze verschuiving noemt Hazen de voorkeur voor vrijheid en luxe, tentkamperen is dan iets te primitief: "Iedereen is verwend. De luxe die we thuis hebben, willen we op vakantie ook. Daar richten wij ons park op in." Desiree van der Poel, vestigingsmanager van camper- en caravanverkooppunt Ridderbeks in Echt onderschrijft de drang naar vrijheid. "We merken dat mensen zelf willen bepalen waar ze gaan en staan tijdens een vakantie, juist omdat het dagelijks leven soms zo hectisch en volgepland kan zijn. Dat merk ik bij mezelf eigenlijk ook wel." Toch beschouwt ze de veranderde vakantiementaliteit niet als enige oorzaak: "De corona-crisis doet mensen inzien hoe mooi het eigen land is. Met de caravan richting Zuid-Limburg, de Veluwe of Zeeland is daarbij een stuk veiliger momenteel dan naar Frankrijk of Spanje."
Gelukkig bestaan er nog natuurcampings en andere kampeerplekken waar we terecht kunnen :)

Helaas raakt op veel "echte kampeercampings" ook het "betalen per standplaats" steeds meer ingeburgerd. Nogal prijzig voor een trekkerstent + 1 persoon.
Ik vind het jammer, maar vanuit het standpunt van de ondernemers snap ik het wel. Op zich zijn campings die tentjes nog wel willen plaatsen niet eens de ergste, dat zijn de grote betonnen camper-vlakten waar je je op de parking van Schiphol waant. Daar heb je als tentkampeerder helemaal niks te zoeken.

Ik ben benieuwd hoe lang de huidige hype nog een hype blijft als het corona gedoe over is en het vliegverkeer wat genormaliseerd is. Ik denk dat een substantieel deel dat nu met camper/caravan dan toch weer liever met de vliegtuigcharter naar benidorm gaat... Het zou me niks verbazen dat marktplaats dan ook volstaat met goedkope afgedankte campers en caravans 😉

Ben overigens ook blij met de natuurkampeerterreinen, al ben ik tijdens het fietsen toch vooral afhankelijk van wat er op de route ligt, dan heb je wat minder te kiezen.
Het is altijd makkelijk om naar anderen te wijzen. Waarom kunnen wij tentkampeerders ons niet aanpassen? Laten we beginnen met de kleur: vanaf nu alleen nog maar properwitte tenten. En als het doek vies is er gewoon even met de Swiffer overheen. Daarna het minihondje uitlaten en met andere campinggasten met minihondjes gezellig kletsen over de avonturen van onze minihondjes. En om van die inspanning uit te rusten voldaan met een Mepal kop koffie uit de thermoskan en een bastognekoek in de hand neerzijgen in de Dukdalf stoel met hoofdsteun, ondertussen heerlijk genietend van de rust en reinheid van het echte kampeerleven. YOLO.
Belle schreef:
do 03 jun, 2021 22:00
Je vergeet. de. Senseo! Hoe kun je die vergeten?
Verdorie! En ook de i-pad (voor Wordfeud), lichtbruine badjas, oversized toilettas, led-lichtslang en vrolijke tuinkabouter. Het past allemaal maar moeilijk in de fietstassen.
Als de vraag voor tentplekken afneemt, kan je als tentkampeerder ook bij minder beschikbare plekken toch nog slagen. Als ik in Nederland natuurkampeerterreinen selecteer waar geen caravans en campers welkom zijn, kom ik toch nog op een aardig rijtje verspreid over het land. Heel veel leuke, kleine campings voor tenten. En in bv Frankrijk hoop ik nog terecht te kunnen op een Municipal of andere eenvoudige camping. Hopelijk hebben die de corona-crisis overleefd.
Ik ben zowel fiets/tentkampeerder als caravantrekker. En ik zie tot mijn spijt dat ook/zelfs de caravan steeds vaker vervangen wordt door huisjes, een ontwikkeling die zich zowel in NL als in bijvoorbeeld Frankrijk voordoet.
Aan campers heb ik een beetje een hekel zogezegd; regelmatig komt er op een camping zo'n dieselende vrachtwagen voorbij, ook als men even boodschappen gaat doen.
De tent is uiteraard het meest puur kamperen, maar ook met een (niet te grote) caravan vind ik dat nog steeds het geval.
Helaas is op veel gebieden de trend luxer en groter, wat in mijn ogen afbreuk doet aan de ervaring.
willem.m schreef:
do 03 jun, 2021 21:43
Het is altijd makkelijk om naar anderen te wijzen. Waarom kunnen wij tentkampeerders ons niet aanpassen? Laten we beginnen met de kleur: vanaf nu alleen nog maar properwitte tenten. En als het doek vies is er gewoon even met de Swiffer overheen. Daarna het minihondje uitlaten en met andere campinggasten met minihondjes gezellig kletsen over de avonturen van onze minihondjes. En om van die inspanning uit te rusten voldaan met een Mepal kop koffie uit de thermoskan en een bastognekoek in de hand neerzijgen in de Dukdalf stoel met hoofdsteun, ondertussen heerlijk genietend van de rust en reinheid van het echte kampeerleven. YOLO.
hahahah! :lol:
Ik ga elke dag met mijn grote badjas en slippers 10.10 uur douchen, omdat ze dan net begonnen zijn met schoonmaken en ga dan vragen of ik er langs mag en heel verbaasd doen.
Ik denk dat de beschreven volksstam niet minder geamuseerd naar ons kijkt. Santos fietsje, ortlieb tasjes, vouwstoeltje, Trangia setje, Zweterig luchtje en verlichte blik in de ogen. :D
Stond een keer op bijzonder aangeharkte luxemburgse camping op een 10 bij 10 veld tussen de caravans met voortenten e.d. met gezinnen die daar voor 2 of 3 weken waren neergestreken. Ze keken wat meewarig hoe we rond 18.30 aankwamen, tentje op zetten, eten regelden en het zwembad in sprongen. De volgende ochtend waren keken ze stomverbaasd toen ze rond 9 uur hun broodjes bij de receptie gingen halen hoe wij onze fietsen al weer bepakt hadden om verder te fietsen.
Ieder zijn liefhebberij: moet er niet aan denken om langer dan 1 nacht op zo'n camping te staan.
Maar de topper is uiteraard als je tegelijk met zo'n grootkampeerder aankomt en tegelijk de tent op gaat zetten. Tegen de tijd dat hij - toch nog steeds meestal een hij - klaar is heb jij ook al gedouched en gekookt en zit je aan je tweede glas wijn :) Die keren vinden ze mij echt geen zielepoot.
Joris Flemming schreef:
do 03 jun, 2021 22:44
Ik ben zowel fiets/tentkampeerder als caravantrekker. En ik zie tot mijn spijt dat ook/zelfs de caravan steeds vaker vervangen wordt door huisjes, een ontwikkeling die zich zowel in NL als in bijvoorbeeld Frankrijk voordoet.
Aan campers heb ik een beetje een hekel zogezegd; regelmatig komt er op een camping zo'n dieselende vrachtwagen voorbij, ook als men even boodschappen gaat doen.
De tent is uiteraard het meest puur kamperen, maar ook met een (niet te grote) caravan vind ik dat nog steeds het geval.
Helaas is op veel gebieden de trend luxer en groter, wat in mijn ogen afbreuk doet aan de ervaring.
Dit klinkt toch wel een beetje als: doe wat ik doe, dan is het goed. Ik wordt niet blij van zowel caravans als campers. Dus probeer ik die te mijden bij het uitzoeken van campings. En als dat niet lukt dan is het maar zo.
^^^ Ik begrijp niet dat je dat er in leest. Ik geef alleen aan dat er (ook) een groot verschil is tussen caravans en campers, zowel in praktische zin als in de overlast op een camping, als in "verstoting" op campings en door de veranderingen op kampeerterreinen die de laatste jaren zichtbaar zijn geworden, waar dit topic over gaat dus.

Nu is dit een fietsersforum, dus het is enigszins bezijden het onderwerp, maar als toevoeging toch wel aardig dacht ik.
Er wordt juist, ook door fietsers, veel in hokjes gedacht, het is of de fiets, of gemotoriseerd op pad. (net als dat je alleen van honden houd, of juist van katten)
Ik houd van beiden.

Evengoed sta ik als fietskampeerder ook liever niet tussen de glanzend witte muren van caravans, maar ik moet zeggen dat ik dat zelden of nooit tegenkom. Wellicht omdat ik nooit in het hoogseizoen op de fiets stap. Keuze van bestemming helpt ook.
Joris Flemming schreef:
za 05 jun, 2021 09:17
Evengoed sta ik als fietskampeerder ook liever niet tussen de glanzend witte muren van caravans, maar ik moet zeggen dat ik dat zelden of nooit tegenkom. Wellicht omdat ik nooit in het hoogseizoen op de fiets stap. Keuze van bestemming helpt ook.
Ik heb menigmaal in het laagseizoen, dat op werkdagen ruim 10 maanden duurt, tussen stacaravans gestaan in stilte. Natuurlijk zoek ik dan een plek waar ik net niet tussen twee "wiite muren" in sta.
Ik vergat nog te vermelden dat ik, naast verwoest fietser en caravanner, ook nog vaak wandelaar ben!
En moet je voorstellen, hoe het is, om na een dag met rugzak door de natuur, te moeten kamperen in het aanzicht van al die SUV-fietsen van tegenwoordig, al die blinkende en opdringerige Rohloffnaven! The horror!
Joris Flemming schreef:
za 05 jun, 2021 09:45
Ik vergat nog te vermelden dat ik, naast verwoest fietser en caravanner, ook nog vaak wandelaar ben!
En moet je voorstellen, hoe het is, om na een dag met rugzak door de natuur, te moeten kamperen in het aanzicht van al die SUV-fietsen van tegenwoordig, al die blinkende en opdringerige Rohloffnaven! The horror!
Tsja, als je als fietser en caravanner eenmaal verwoest bent blijft er maar één ding over: lopen :D
geelfietsje schreef:
vr 04 jun, 2021 21:53
Ik denk dat de beschreven volksstam niet minder geamuseerd naar ons kijkt. Santos fietsje, ortlieb tasjes, vouwstoeltje, Trangia setje, Zweterig luchtje en verlichte blik in de ogen. :D
*Hoofdschuddend:

"Waarom zou je je zo moe maken..."
Leon schreef:
vr 04 jun, 2021 22:27
Maar de topper is uiteraard als je tegelijk met zo'n grootkampeerder aankomt en tegelijk de tent op gaat zetten. Tegen de tijd dat hij - toch nog steeds meestal een hij - klaar is heb jij ook al gedouched en gekookt en zit je aan je tweede glas wijn :) Die keren vinden ze mij echt geen zielepoot.
Al moet ik zeggen dat ik de nieuwe systemen om de caravan volledig automatisch te verplaatsen en horizontaal neer te zetten wel erg comfort verhogend vind. En altijd leuk om ff de caravan uit te laten :lol:
geelfietsje schreef:
vr 04 jun, 2021 21:53
Ik denk dat de beschreven volksstam niet minder geamuseerd naar ons kijkt. Santos fietsje, ortlieb tasjes, vouwstoeltje, Trangia setje, Zweterig luchtje en verlichte blik in de ogen. :D
Ik kan me van de autokampeervakanties als kind herinneren dat we een heel enkele keer weleens motorrijders op de camping zagen verschijnen. Wij keken daar, met het gezin gezeten voor de bungalowtent, met een mengeling van medelijden en respect naar: had je de hele dag in zo'n zweterig pak op een motor gezeten, en dan moest je ook nog in zo'n tentje verblijven waar je amper rechtop in kon zitten! (Ik kan me niet herinneren in mijn jeugd ooit vakantiefietsers gezien te hebben; die kwamen misschien niet op de campings die wij in de uit de bibliotheek geleende ANWB-campinggids vonden.)

Daarom moet je ook altijd je tent in de buurt van een bewoonde caravan opzetten: uit schuldgevoel op basis van medelijden zullen de bewoners je nooit weigeren hun tenthamer te lenen of wat je ook maar nodig hebt, en met een beetje geluk krijg je er zelfs een stoel (o luxe!) bij te leen, of je wordt onthaald op een koud blikje drinken of eten. Gezien het openingsbericht van deze discussie wordt het dus almaar makkelijker om aan één losse pleerol (mijn kostbaarste bezit onderweg) te komen, je voorraad olie/bouillonblokjes/elektriciteit/sociale contacten op peil te houden of je uitgewassen fietsbroek bij een elektrisch kacheltje te drogen.

Groetjes,

Carl
Voor eigenaren van kampeerterreinen.
1) Een fietser met een klein tentje heeft slechts een klein stukje gras nodig.
2) Een fietser met een klein tentje komt vaak laat in de middag aan en is in de regel de volgende morgen al vroeg weer vertrokken. Betekent dat het gras meer kans krijgt om zich te herstellen.
3) Een fietser met een klein tentje heeft slechts een smal toegangspaadje nodig en geen brede, verharde weg.
4) Een fietser met een klein tentje laat geen diepe bandensporen na in het gras door het in - en uit-manouveren van de caravan op de juiste plek en het los en aankoppelen van de automobiel.
Wat ik in Frankrijk zie op de populaire fietsroutes is dat op diverse campings met het kwaliteitsslabel Accueil Vélo (fietsers welkom) een paar caravanplaatsen worden samengevoegd tot een veldje voor fietserstenten, waarop ruimte is voor meerdere tentjes, inclusief picknicktafels. Zie: https://media.huttopia.com/destinations ... tykamp.pdf "espace Loire à Vélo".
Dichtbij het sanitair en het zwembad.