Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht (van de fiets) vs. klimmen... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gewicht (van de fiets) vs. klimmen...

De zitpositie op de fiets zou er ook nog wel wat mee te maken kunnen hebben.

Op een racefiets zit je natuurlijk gestrekter en is het makkelijker je gewicht naar voren en op de pedalen te gooien. In de sprint en kort en steil bergop maakt dat echt verschil met een reis/toerfiets waarbij je meer rechtop zit.

En verder inderdaad een kwestie van 'trainen' a.k.a. gewoon veel doen, dan word je er vanzelf goed in :D
Shrek schreef:
vr 14 mei, 2021 15:08
Op een racefiets zit je natuurlijk gestrekter en is het makkelijker je gewicht naar voren en op de pedalen te gooien. In de sprint en kort en steil bergop maakt dat echt verschil met een reis/toerfiets waarbij je meer rechtop zit.
Ik heb hier nog nooit iemand een hele helling op zien sprinten, ook geen halve. Tom Dumoulin-lookalikes incluis.
Reisfietsen zijn trouwens wel gemaakt om langdurig bergop te fietsen, want dat is wat je er in de praktijk heel veel mee doet

Het viel me daarstraks tijdens een tochtje wel op dat het Tom Dumoulin-baardje erg populair is. Lijkt me niks. Denken ze dat ik Tom ben en krijg ik te horen: "Gaat wel langzaam hé, ben je ziek?". :wink:
Twee kanttekeningen:

[1] Toen ik 10 kilo lichter was (en 7 jaar jonger) ging ik aanmerkelijk sneller omhoog dan nu. Maar hoe meer ervaring ik heb, hoe makkelijker ik boven kom. Vroeger klapte ik er meestal vol in en het laatste stuk was altijd afzien. Nu doseer ik gewoon beter. Dat moest ik leren en met een gepast verzet kom ik nu redelijk makkelijk over elke heuvel en berg heen.

[2] Een Rohloff-naaf is niet ideaal op een klimfiets. Ik ben met een Rohloff-naaf over de Alpen heen gertrokken (incl. Stelvio en meer van dat soort passen). Op een toerfiets is het moeilijker kracht te zetten, moeilijker om uit het zadel te komen en (op echte steile stukken) ligt het gewicht van de fiets te ver naar achteren door de zware achternaaf waardoor je voorwiel te weinig contact maakt met het asfalt. Bij het klimwerk prefereer ik een derailleurfiets met een krom stuur.
slugbait schreef:
vr 14 mei, 2021 20:00
Bij het klimwerk prefereer ik een derailleurfiets met een krom stuur.
Bij het afdalen is een krom stuur ook een stuk prettiger. :wink:
WimB schreef:
vr 14 mei, 2021 20:04
slugbait schreef:
vr 14 mei, 2021 20:00
Bij het klimwerk prefereer ik een derailleurfiets met een krom stuur.
Bij het afdalen is een krom stuur ook een stuk prettiger. :wink:
Dat sowieso!
Dat zijn meningen, geen feiten.

Als een reisfiets niet lekker bergop fietst heb je de verkeerde gekocht, de fiets verkeerd op je maat afgesteld of de fiets verkeerd beladen. Er zijn geen fietsers die langer achter elkaar bergop fietsen dan reisfietsers.
Mijn excuses, presenteerde ik het als een feit? Persoonlijk klim ik het liefst op een derailleurfiets met een krom stuur om de bovengenoemde redenen :wink:
Mijn reactie was niet helemaal handig vormgegeven inderdaad. Ik reageerde meer hierop:
slugbait schreef:
vr 14 mei, 2021 20:00
. Op een toerfiets is het moeilijker kracht te zetten, moeilijker om uit het zadel te komen en (op echte steile stukken) ligt het gewicht van de fiets te ver naar achteren door de zware achternaaf waardoor je voorwiel te weinig contact maakt met het asfalt.
Leon schreef:
vr 14 mei, 2021 14:16
Een wielrenfiets krijg je mij niet aan want dan kun je net de mooiste stukken - onverhard dus - niet fietsen. Ik heb het ooit geprobeerd en kwam er achter dat ik zelden een toch fiets zonder een essentieel stukje onverhard.
Dit schrééuwt 'gravelfiets' :lol:
Verdiep je ook in klimtechniek (en gelijk veilig dalen).
Shrek schreef:
vr 14 mei, 2021 15:08
De zitpositie op de fiets zou er ook nog wel wat mee te maken kunnen hebben.
Inderdaad, comfortabel rechtop is mijn ervaring niet de efficiëntste manier om je vermogen in beweging om te zetten, zeker niet op hellingen.

Maar om even terug te komen op het eerste bericht van de topicstarter ...
Anders moet ik misschien toch op zoek naar een 2e fiets...
Natuurlijk heb je een tweede fiets nodig.
Zo, hiermee heb ik het antwoord gegeven waarop de topicstarter stiekem hoopte. En ik meen het nog ook.
Fedor schreef:
do 13 mei, 2021 23:04

Anders moet ik misschien toch op zoek naar een 2e fiets...
Klinkt als een verstandige zet. Kun je daarna op zoek naar een derde.

;)
derdekeer schreef:
vr 14 mei, 2021 21:55
...
Natuurlijk heb je een tweede fiets nodig.
Zo, hiermee heb ik het antwoord gegeven waarop de topicstarter stiekem hoopte. ...
Dat dacht ik ook gelijk bij de openingspost. Fedor wil gewoon een nieuwe fiets. Hilarisch! 🤭
Niet alleen een nieuwe fiets, doe bij die mooie racefiets ook maar meteen een mooie indoor trainer! Voor je het weet vlieg je alle dikke wielrenners voorbij
Leon schreef:
vr 14 mei, 2021 21:06
Mijn reactie was niet helemaal handig vormgegeven inderdaad. Ik reageerde meer hierop:
slugbait schreef:
vr 14 mei, 2021 20:00
. Op een toerfiets is het moeilijker kracht te zetten, moeilijker om uit het zadel te komen en (op echte steile stukken) ligt het gewicht van de fiets te ver naar achteren door de zware achternaaf waardoor je voorwiel te weinig contact maakt met het asfalt.
OK, dat maakt het wat duidelijjker. Die eerste twee redenen zijn inderdaad heel persoonlijk. De toerfiets in kwestie was comfortabel (vlakke fietsvakanties waren geen probleem!), alleen het paste niet bij mijn klimstijl met relatief veel uit zadel fietsen.
Aantal tips ter harte genomen :)

Vandaag in de namiddag over heerlijk lege wegen o.a. de Camerig gedaan en flink laag gezeten in de versnellingen. Totaal 423 hm (en 242 klimpunten) in 33 km. Ging prima :) (maar de afstanden die ik gewend was haal ik nog niet ;))

Een extra fiets is dus (nog) niet nodig sowieso nergens te krijgen), wel misschien twee tandjes extra nemen achter zodat ik net wat meer ruimte heb. Met het gewicht leer ik voorlopig verder maar leven.
Goed zo, Fedor!

Liever slank op een tractor dan met een bierbuik op een racefiets.
WimB schreef:
vr 14 mei, 2021 20:04
Bij het afdalen is een krom stuur ook een stuk prettiger. :wink:
Is dat zo?

Heb nu met een recht stuur wel lekker veel controle bij het afdalen, plus de remgrepen echt onder handbereik. Vang alleen wel meer wind maar ik hoef geen snelheidsrecords te breken. Met een dropbar moeten je handen bij een afdeling onderin vanwege de remgrepen. Zit je wel lekker laag maar je gaat dan ook loeihard. En een smal stuur lijkt me minder controle te geven in de bochten.

Bij het motorrijden zie je het ook: in de bergen gaan de all-roads harder dan de afgetrainde racemotoren.
Fedor schreef:
do 20 mei, 2021 20:58
WimB schreef:
vr 14 mei, 2021 20:04
Bij het afdalen is een krom stuur ook een stuk prettiger. :wink:
Is dat zo?

Heb nu met een recht stuur wel lekker veel controle bij het afdalen, plus de remgrepen echt onder handbereik. ...
@WimB: Vervang dat "is" maar door "vind ik".

Ik vind het véél fijner om met een recht stuur af te dalen. Ik durf dan ook harder te gaan. Om de redenen die Fedor noemt plus dat ik met een recht stuur nooit last van mijn handen zal krijgen in een lange afdaling (zeg: meer dan 1000 hm met lange steile stukken, al tref je dat natuurlijk niet in Zuid-Limburg aan.)
Fedor schreef:
do 20 mei, 2021 20:58
... controle bij het afdalen, plus de remgrepen echt onder handbereik.
Dat vind ik honderd procent essentieel in een kleinschalige omgeving waar hindernissen en struikelblokken constant op de loer liggen.