Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inspiratie meivakantie - Forum Wereldfietser

Inspiratie meivakantie

We weten dat het verreweg het beste is om er in de meivakantie op uit te trekken, en ja ook Nederland is heel mooi, alleen de inspiratie is inmiddels wel een beetje op (we wonen in de kop van overijssel). Een inspirerend doel werkt dan het beste, maar tot nog toe kunnen we niet beter verzinnen dan naar Zeeland omdat we daar lang niet geweest zijn, of naar Limburg om toch wat heuvels te ervaren (eigenlijk wilden we de Vogezen of zo opzoeken). Ben bang dat het in Limburg veel te druk wordt (ook pre-corona hadden we daar broertje dood aan).

Wie helpt ons aan een mooi doel buiten de noordoosthoek van Nederland?
Hoeveel dagen heb je?
Ga je vanuit thuis fietsen (en weer terug)?
Hoeveel km rijden jullie zo op een dag?

Wat dacht je van een ronde langs de IJssel naar Arnhem, doorsteken naar Nijmegen, pontje bij Millingen, via Montferland langs de Oude IJssel (ijzergieterijengebied), naar Twente, wat heuvels mee pakken boven Oldenzaal en dan via Ommen weer terug. Maar vooral je eigen route plannen, langs rivieren en beken, door bossen, door glooiend landschap en af en toe een coffee-to-go. Doen!

N.B.
Ik zou de Peel en omstreken mijden: te veel varkensboeren.
Hier kan je ook inspiratie uit halen.
Fietsen langs De Grens.

Peter
Met Zeeland en Zuid Limburg noem je twee doelen die echt in een uithoek liggen, waarom niet een beetje centraal kijken? Via Flevoland, Utrecht, Groene Hart en weer terug kan je een prima rondje uitstippelen!

Flevoland ben ik door de aanhoudende noorderwind afgelopen weken meerdere keren geweest, en ik was aangenaam verrast als fietser. Er zijn bijna overal wel fietspaden te vinden door de natuur en wegen voor ander verkeer zijn vaak erg rustig. Het ziet er nog steeds kunstmatig aangelegd uit, maar ik vind dat juist wel bijzonder. En alle bomen hebben nu een acceptabele hoogte, waardoor het er stukken beter uitziet dan 30 jaar geleden.

Utrecht is wat mij betreft de meest veelzijdige provincie voor fietsers. Veel leuke fietspaden door het bos, maar ook meer open landschappen langs de rivieren, de enorme open vlakte tussen Utrecht en Hilversum of de Loosdrechtse plassen. Langs de rivieren is de Lekdijk Zuid nu mooi, met uitzicht over de Betuwe in bloesem.

In het Groene Hart valt ook genoeg te fietsen, bijvoorbeeld bij de Reeuwwijkse plassen, de Nieuwkoopse plassen of langs de Meije. Of iets meer naar het zuiden langs de Vlist.
Recent vernieuwde Kustroute, Maasroute of Zuiderzeeroute al uitgefietst?
Een combinatie van de Zuiderzeeroute en een deel van de Kustroute? De oude polders en Zuiderzeestadjes van Noord-Holland vonden wij prachtig, en terug langs de kust naar het Zuiden bijv. Of vanuit Overijssel naar het westen tot het IJsselmeer, dan zuidom tot Enkhuizen en met het veer terug naar Stavoren, terug naar huis?
Wegfietsen, eind van de dag zien waar je uitkomt, volgende dag weer een stukje verder fietsen?
willem.m schreef:
za 17 apr, 2021 16:22
Hoeveel dagen heb je?
Ga je vanuit thuis fietsen (en weer terug)?
Hoeveel km rijden jullie zo op een dag?
Dank voor alle suggesties tot nu toe. Na zovaak verzetten van plannen (vorig jaar mei zouden we naar Parijs fietsen, in november in optimisme vaccins toch fietsbus voor komende meivakantie naar Basel geboekt), wordt het toch steeds lastiger om de zinnen te verzetten in enthousiast te worden over iets anders. Ja, het is een luxeprobleem in deze pandemie, maar toch.

We hebben er in ieder geval een week voor, maar kunnen er ook nog wel een paar dagen bij plakken. Liefst vanuit huis. Door de reacties bewust geworden waarom we Limburg of Zeeland als eerste opperden: we willen km's maken (100-150km) en nemen de ligfiets zonder ons vast te leggen op campings. In de voorjaarsvakantie hebben we al een vastgelegde route met beperkte afstanden (rond 65km) gedaan, nu echt wat meer avontuur. Wegfietsen met een globale richting en elke dag maar zien waar we stranden, past daar wel bij.

Flevoland en groene hart kennen we best goed net als grote delen van de zuiderzeeroute. De betuwe met bloeiende boomgaarden is echt lang geleden en klinkt aantrekkelijk, net als heuveltjes boven Oldenzaal. Onze zoon (12) wil de deltawerken wel eens zien (is daar nog nooit geweest).
Even voorbijgaand aan het feit dat ik niet weet wanneer de meivakantie precies is en wat er dan aan maatregelen geldt:
blokdoorn schreef:
zo 18 apr, 2021 14:29
De betuwe met bloeiende boomgaarden is echt lang geleden en klinkt aantrekkelijk [...]. Onze zoon (12) wil de deltawerken wel eens zien (is daar nog nooit geweest).
Tip: ook Zuid-Beveland is fruitteeltgebied.

Groetjes,

Carl
blokdoorn schreef:
zo 18 apr, 2021 14:29
Onze zoon (12) wil de deltawerken wel eens zien (is daar nog nooit geweest).
Dan kun je dat m.i. het beste dit jaar gaan doen want over een paar jaar denkt hij waarschijnlijk aan heel andere dingen, misschien volgend jaar al.
Leon schreef:
zo 18 apr, 2021 15:36
blokdoorn schreef:
zo 18 apr, 2021 14:29
Onze zoon (12) wil de deltawerken wel eens zien (is daar nog nooit geweest).
Dan kun je dat m.i. het beste dit jaar gaan doen want over een paar jaar denkt hij waarschijnlijk aan heel andere dingen, misschien volgend jaar al.
Inderdaad, dat is een overweging om zoveel mogelijk te doen wat wel kan, al kost het soms veel moeite om de zinnen te verzetten. Afgelopen zomer hadden we zonder corona toch echt een heel andere tocht gedaan, hij is nu heel enthousiast en fietst graag in de bergen, maar dat kan ook zo anders worden. De oudste (18) ging afgelopen paar jaar niet meer mee, maar wil wel heel graag mee naar Noorwegen (heeft hij goede herinneringen aan), dus erg hopen dat dit kan komende zomer, vraag is of hij dat volgend jaar nog wil.... In die zin heeft corona best veel impact, hoewel een luxeprobleem vergeleken met pakweg Brazilie.
Na de Deltawerken de LF13? Je zou daarna via het Bels lijntje naar de Loonse duinen kunnen of de LF13 naar Venlo volgen. En daarna via de eerder genoemde heuveltjes naar huis.

Ik heb nog nooit een rondje Nederland gedaan, dus noodgedwongen ga ik die naar doen.
Dat klinkt inderdaad als een mooie optie om via wat heuvels naar huis te gaan.
Ik heb al eens een rondje Nederland gedaan door alle provinciehoofdsteden te bezoeken en Amsterdam. Was toen meen ik ongeveer 1350 kilometer in totaal. Ik ging toen van Maastricht via België naar Middelburg (en toen Brussel nog aangedaan / geen idee of het op dit moment handig is de grens over te steken).