Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gps wel of niet doen? - Forum Wereldfietser

Fiets gps wel of niet doen?

Hallo

Wij willen met ons gezin vaker op fietsvakantie gaan. Tot nu toe hebben we onze routes uitgestippeld via fietsknooppunten en dat op een papiertje geschreven. Dat werkt op zich wel prima maar bij regen weer kan dit natuurlijk wat problemen opleveren.

Daarom dachten wij aan een fiets gps. Aangezien wij op vakantie gaan met onze bakfiets (3 wielen), vallen wij eerder onder de recratieve fietsers. echt offroad proberen we eerder te vermijden. Onderhouden onverharde wegen zijn geen probleem. Ons reis start altijd vanuit thuis aangezien de bakfiets niet op de fietsendrager of de trein kan. Dus we blijven altijd binnen europa. Duitsland en luxemburg zullen vanuit ons huis (sint Niklaas) al te ver zijn aangezien we maar max 50km per dag doen. Onze dochter van 3 jaar vind het dan wel genoeg geweest. Wij hoeven niet perse te weten wat onze hartslag was of iets dergelijks. Enkel weten waar we naartoe moeten is voldoende.

Echter is het wel zo dat we al gemerkt hebben dat de route via fietsknooppunten soms onderbroken is. Dan is het handig om een mapje te kunnen zien en zo onze weg te kunnen vinden.


Is de fiets gps echt een verrijking of is het eerder een handigheidje in ons geval? Dit is natuurlijk een persoonlijke vraag. Ik vraag me ook af hoeveel mensen op dit forum eigenlijk zo'n gps gebruiken.
We willen er maximaal 200 euro aan uitgeven.
Ik heb een Mio gehad en die weer weggedaan.
De Mio was prima, maar ik ben niet geschikt voor zo'n ding. Veel te wispelturig. Waar het mooi is daar ga ik en zo'n apparaat begint steeds te piepen als ik het 'niet goed' doe.
Ik hou het bij een goede landkaart en diverse apps op de telefoon zodat ik kan kiezen.
Windy, Maps en Google.maps wijzen mij de weg.
Ik kijk, beslis en onderweg stop ik zo nu en dan om me te oriënteren.
Als je met de bakfiets op pad gaat lijkt me dat zeker een optie.
Je hebt de tijd, neem de tijd en geniet.
In dit onderwerp wordt een en ander ook besproken:
viewtopic.php?f=12&t=35753&sid=8ad4dab9 ... b263#start
Ik ben erg te spreken over mijn recent aangeschafte Garmin Edge 530. Een review plaats ik binnenkort. Deze is wel vanaf ~270 euro, dus buiten jullie budget.

(Nu ik er toch aan denk, moet ik niet vergeten mijn Garmin eTrex 30x incl. houders en oplaadbare batterijen te gaan verkopen.)

In jullie geval kan je overwegen om het eerst eens met een (oude) telefoon te proberen. Die kan je in een waterproof hoesje op je stuur(pen) bevestigen, en koppelen aan een powerbank in je stuur- of frametas. Dat kost weinig, en je leert zo ervaren wat je behoefte is. Misschien bevalt de telefoon en ga je daarmee verder, en anders kan je later alsnog een dedicated gps device kopen.
Beknopte keuzewijzer:
  • wil je beginnen met ervaring met GPS navigatie opdoen, fiets je (nog) geen lange ritten en/of niet ver van de bewoonde wereld, neem dan gewoon je smartphone met een navigatie app, liefst in combinatie met een powerbank of eventueel een naafdynamo+omvormer.
  • ga je wat intensievere tochten rijden, langer en verder van huis, en heb je last van nadelen van smartphone navigatie zoals slecht afleesbaar scherm in de zon, problemen met kou/hitte, problemen met regen of het probleem van snel leeglopende accu, of wil je besparen op gewicht, kies dan een specifiek GPS navigatie apparaat.
    • Wil je specifieke features zoals draadloze koppeling met smartphone, sportfuncties zoals hartslag/vermogensmeter, kies dan een fietscomputer zoals de Wahoo Elemnt of Garmin Edge series. Dit zijn ook de lichtste opties.
    • Wil je enkel navigatie, hecht je niet zo'n waarde aan koppeling met je smartphone en/of vind je het handig dat ie batterijen werkt, of wil je er ook wandelvakanties mee doen, neem dan een apparaat uit de Garmin Etrex series.
Hallo,
Ik fiets in Europa en Oceanie en gebruik nog steeds gewoon fietskaarten. Zo ben ik nooit afhankelijk van stroom en de werking van apparaten.
Groet, Petra.
In feite heb je het dan over twee dingen: de mogelijkheid leukere ritten te plannen dan al die knooppunten, en de mogelijkheid het resultaat mee te nemen en uit te lezen in de vorm van een gps apparaat of telefoon met een kaart. Want realiseer je goed dat zo'n gps meestal niet werkt als een Tomtom - dat zou teveel stroom kosten. Dus je zet van tevoren een rit uit of haalt zo'n rit van een website, en die zet rit (dat heet een track) zet je dan op je navigatieapparaat. De eerste stap zou dus kunnen zijn een leuke rit uit te zetten met de routeplanner van de fietsersbond: https://routeplanner.fietsersbond.nl/ In mijn ervaring ontdek je zo allerlei leuke mogelijkheden waar je nog nooit op gekomen bent. Zolang je nog geen gps apparaat hebt kun je die rit printen met een beschrijving in de stijl van, na 450 meter meter rechtsaf, dan 630 meter rechtdoor, dan linksaf etc.
Daarna komt de vraag hoe je dit met een gps kunt doen: zoals gezegd zijn er dan twee mogelijkheden, namelijk de track op een telefoon zetten waarin een kaart zit en een gps functie die vertelt waar je nu bent, of op een dedicated gps apparaat waarop je zo'n kaart zet, en ook weer de eerder gemaakte track. Zelf geef ik de voorkeur aan die laatste optie (met een Garmin Etrex 30) omdat dat veel minder stroom gebruikt, maar anderen hebben liever een smartphone met een extra stroomvoorziening zoals een battery pack of naafdynamo met omvormer. Maar een rit plannen met een routeplanner is het begin. Die van de Fietsersbond maakt het dus ook mogelijk daarvan een print te maken in plaats van een track voor een gps apparaat.
Ik heb tot 2008 ook op kaarten gereden. Ik vond destijds overstappen op goede GPS navigatie een enorme verbetering:
- Geen pakken kaarten meer mee, aanzienlijke gewichtsbesparing
- Geen kaarten die stuk gaan door gebruik, zeker met slecht weer zijn papieren kaarten erg kwetsbaar
- Niet meer steeds moeten stoppen om de juiste positie en weg te zoeken
- Ik ontdekte veel meer routes over voornamelijk kleine wegen en die met kaartnavigatie slecht te doen zijn

Betrouwbaarheid en stroomgebruik is m.i. goed op te lossen door de juiste keuze van (combinatie van) apparatuur, al is het nadeel van wat meer complexiteit en een nieuw systeem moeten uitzoeken en leren gebruiken natuurlijk niet te ontkennen.
bast1aan heeft het prima verwoord.....
Zelfs de hard core kaarten lezer stapt over op een GPS (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd). Een GPS is echt niet meer iets voor de avonturier. Wij combineren dat met lekker veel met de mensen onderweg praten en regelmatig de route op de GPS aanpassen. Zou hou je veel flexibiliteit als je dat wilt en zekerheid als je dat nodig hebt (laatste 10 km naar een overnachting met je tong op je schoenen is zekerheid best wel fijn :D ). Wel gekozen om het nu via de telefoon te doen. net iets meer flexibel in het aanpassen van routes dan een GPS (persoonlijke mening).
Ik was van uit mijn werk gewend te werken met topografische kaarten en een kompas, en vond af en toe verdwalen wel iets romantisch hebben. Toch ben ik al weer heel wat jaren om: je komt op plaatsen waar je anders niet kwam, en je hebt minder aandacht nodig voor de navigatie, en dus meer oog voor de natuur.
Hier ook een GPS op de telefoon gebruiker. Voordeel dat nog niet genoemd is: minder discussie over waar je nu precies bent. Het zal bekend voorkomen, op welk punt staan we nu en waar moeten we rechtsaf. Discussie met partner over de plek.

We hebben nu een aantal routes van Benjaminse gefietst en dan is GPS echt een onmisbare aanvulling op de boekjes.

Met een GPS kruimelspoor kan je nog steeds verkeerd fietsen, maar je hebt het veel eerder door dat je fout zit.
Wim schreef:
zo 11 apr, 2021 13:07
Want realiseer je goed dat zo'n gps meestal niet werkt als een Tomtom - dat zou teveel stroom kosten. Dus je zet van tevoren een rit uit of haalt zo'n rit van een website, en die zet rit (dat heet een track) zet je dan op je navigatieapparaat.
Wat met zo'n apparaat namelijk ook niet of nauwelijks kan is even lekker gaan zitten om om de kaart te kijken waar je eventueel (bijvoorbeeld morgen) wilt gaan fietsen. Daarvoor zijn de schermpjes op zijn minste klein en met te weinig resolutie en vaak te traag in schuiven en vergroten/verkleinen. Op een smartphone gaat dat al veel beter al prefereer ik het grote computerscherm thuis met de muis- en toetsenbordbesturing.

De GPS-apparaten zijn wel bruikbaar om, op het moment dat een weg is afgesloten, op de kaart te kijken of er in de directe omgeving een alternatieve route is. Dan heb ik het over stukjes van enkele kilometers.

Voor een fietsvakantie waarbij je elke dag opnieuw bepaalt waar je de volgende dag verder gaat is het lastiger.
Als geograaf ben ik logischerwijze verzot op kaarten. Die gebruikte ik in het verleden bij het uitstippelen van fietstochten.
In 2010 ben ik overgestapt op GPS (Garmin). Een kaart - buiten Nederland een kleinschalige - heb ik wel altijd bij me voor een overzicht van het grote geheel. Op mijn Garmin zie ik namelijk maar een beperkt gebied en bij het uitzoomen zie ik te weinig details.

Binnen Nederland gebruik ik meestal de routeplanner van de Fietsersbond om een route uit te zetten: https://routeplanner.fietsersbond.nl/.
De route kun je vervolgens op je GPS zetten.

Buiten Europa fiets ik alleen nog maar tochten waarvan tracks beschikbaar zijn o.a. die van Benjaminse, Reitsma, Europafietsers of de boekjes van Bikeline, BVA en de Stichting Recreatief Fietsen.

Onderweg geen gezoek meer op kaarten, rustig door peddelen. Ik zou niet meer zonder willen!

De meningen over het gebruiken van een speciaal GPS-apparaat of navigatie via een smartphone zijn verdeeld. Zoek wat dat betreft maar op dit forum.

Hoe dan ook, veel fietsplezier.

Jan
Oh, zo doen wij het helemaal niet. met Mapout zet ik de eerste 40 km ruw uit en ga dan lekker fietsen. Onderweg pas ik de route, soms zelfs rijdend, aan. Kan in Mapout heel snel. Tijdens de lunch kijken we welke kant we verder opgaan. Thuis voorbereiden doen we heel ruw. Niets anders dan het gebied uitzoeken en wellicht een paar punten markeren waar we naar toe willen.
Tijdens de off road tocht met de wereldfietser (volgens mij was dit de laatste activiteit die nog gezamenlijk kon) hebben we uiteindelijk heel iets anders gereden dan wat ik in de GPS had uitgezet. Want je weet hoe het gaat, je gaat weg met een groep en de snelheid blijkt ineens heel anders te zijn dan je dacht en moet je al na 5 km alternatieven gaan verzinnen. Dat hoort ook voor een deel bij het fietsen vind ik.

Juist op fietsvakanties vinden we de flexibiliteit van een smartphone ideaal. En ik weet niet hoe het bij jullie is, maar uiteindelijk hebben we op al onze reizen nooit de gepande route gefietst. Vaak gebeurd er al iets op de eerste dag waardoor plannen (gelukkig maar :D ) gaan schuiven.
Op een reguliere GPS ben ik het wel moet jullie eens. dat is veel lastiger om lekker snel te wijzigen. Maar met een telefoon en een goede app zijn de mogelijkheden eindeloos. En ja, soms nemen we nog een kaart mee maar uiteindelijk gebruiken we die nauwelijks meer.
Marco Meijerink schreef:
zo 11 apr, 2021 13:22
Een GPS is echt niet meer iets voor de avonturier.
Tegenwoordig zijn papieren kaarten juist iets voor de avonturier :wink:
Hilver schreef: Als geograaf ben ik logischerwijze verzot op kaarten. Die gebruikte ik in het verleden bij het uitstippelen van fietstochten.
In 2010 ben ik overgestapt op GPS (Garmin).
Ik ben ook gek op kaarten en dat heeft GPS niet veranderd. Tegenwoordig zijn kaarten namelijk digitaal en dat is voor mij geen principieel verschil. Een kaart is zo goed als de beschrijving van het landschap dat er op staat en ook zo goed als de kaart leesbaar is. In het verleden waren digitale kaarten vaak slecht: er stonden veel dingen niet op en (veel erger) er stonden wegen op die in werkelijkheid niet bestonden en de kleuren waren zo slecht gekozen dat je nauwelijks kon zien waar je naar keek. Dat is inmiddels wel veranderd, al zijn ze me meestal te flets van kleur (Google, OSM). De mogelijkheden zijn echter eindeloos: combinaties van allerlei kaarten met fiets-, wandel-, MTB en andere routes en met satellietbeelden.
Papieren kaarten worden door de lagere verkoopaantallen inmiddels slechter bijgehouden. Digitale kaarten zoals Openstreetmap worden soms nog bijgewerkt in de week dat een weg wordt geopend of een fietsbruggetje in gebruik wordt genomen.
Hilver schreef:De meningen over het gebruiken van een speciaal GPS-apparaat of navigatie via een smartphone zijn verdeeld.
Ik snap wat je bedoelt maar ik vind het geen goed beschrijving.
Ik denk dat het meer iets is van dat de gebruiksdoelen voor mensen zo sterk verschillen dat ze er heel anders tegenaan kijken en dus ieder voor zich heel rationeel tot een ander resultaat komen.
Leon schreef:
zo 11 apr, 2021 13:36
Wim schreef:
zo 11 apr, 2021 13:07
Want realiseer je goed dat zo'n gps meestal niet werkt als een Tomtom - dat zou teveel stroom kosten. Dus je zet van tevoren een rit uit of haalt zo'n rit van een website, en die zet rit (dat heet een track) zet je dan op je navigatieapparaat.
Wat met zo'n apparaat namelijk ook niet of nauwelijks kan is even lekker gaan zitten om om de kaart te kijken waar je eventueel (bijvoorbeeld morgen) wilt gaan fietsen. Daarvoor zijn de schermpjes op zijn minste klein en met te weinig resolutie en vaak te traag in schuiven en vergroten/verkleinen. Op een smartphone gaat dat al veel beter al prefereer ik het grote computerscherm thuis met de muis- en toetsenbordbesturing.
Wat voor mij heel goed werkt is vlak voor de rit of tijdens de etenspauze even door de kaart van het apparaat scrollen om te kijken waar ik de komende 50 a 100km ga rijden. Ik zet dan vlaggetjes (waypoints) op plekken waar ik af moet slaan. Eventueel kan je met een groter scherm van je smartphone, of een kaart langs de weg, erbij houden voor wat meer overzicht.
Tijdens het rijden heb ik dan mijn huidige positie, de kaart en de vlaggetjes die ik gezet heb in beeld en zie ik bijna altijd op tijd het vlaggetje waar ik moet afslaan. Ik vermijd zo gedoe met tracks laden/uitzoeken van te voren, met bijbehorende noodzaak voor internet, PC, werkende connectie met GPS, lange voorbereiding, niet meer makkelijk van de track kunnen afwijken, etc.
bast1aan schreef:
zo 11 apr, 2021 14:23
Wat voor mij heel goed werkt is vlak voor de rit of tijdens de etenspauze even door de kaart van het apparaat scrollen om te kijken waar ik de komende 50 a 100km ga rijden. Ik zet dan vlaggetjes (waypoints) op plekken waar ik af moet slaan.
In een land als Spanje gaat dat prima. Je hebt daar dagen dat je nauwelijks drie keer bij een kruispunt iets anders moet dan rechtdoor. In Nederland en Vlaanderen is dat wel anders. Juist de tochten die ik van tevoren heb uitgezet waar ik soms paden in sla waarvan ik het bestaan nauwelijks kende, ondaks dat ik er al jaren langskom, omdat ze zo slecht zichtbaar zijn vind ik erg leuk met de GPS.
Ik pauzes geniet ik graag van de omgeving, liefst natuur. Mijn uren onderweg zijn me kostbaarder dan de uren thuis waar ik voor de PC routes in elkaar knutsel.
Afgelopen zomer heb ik door Nederland, Duitsland, Denemarken en Noorwegen gefietst. Tot Glückstadt (boven Hamburg) heb ik op tracks gereden, verder weg heb ik de genoemde vlaggetjes-methode gebruikt, ook voor de kleine wegen langs de Deense kust. Beide methodes werken voor mij prima en hebben hun voor- en nadelen. Vlaggetjes zetten voor de komende 50km is 10 minuten werk. Net als de methode die Marco noemde, wat flexibiliteit is wel fijn.
Dan heb je misschien geen Etrex?