Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurtas: ja of nee? - Forum Wereldfietser

Stuurtas: ja of nee?

Hey iedereen,

ik vroeg me af wat jullie vinden van het belang van een stuurtas. Aangezien ik al vier fietstassen heb, (2 voor en 2 achter) vroeg ik me af of een extra stuurtas wel nodig is.

De meeste fietsers met stuurtas gebruiken die om waardevolle zaken in te steken zoals camera, powerbank, geld... Mijn powerbank zit in een frametas, een camera neem ik niet mee omdat ik met mijn smartphone en go pro beelden wil vastleggen...En waarom kan je die al die zaken niet in 1 van de fietstassen steken? In een zakje ofzo die je dan uithaalt zodra je ergens een terrasje doet.

Graag jullie mening! Pro's en contra's 😀
Tim
De belangrijkste reden voor een stuurtas is bij ons misschien wel het 'klimvoer': snel iets lekkers pakken na een steile helling. Voor waardevolle spullen zou je inderdaad net zo goed een zakje in de gewone fietstas kunnen gebruiken.
Tim1983 schreef:
za 10 apr, 2021 10:42
Aangezien ik al vier fietstassen heb, (2 voor en 2 achter) vroeg ik me af of een extra stuurtas wel nodig is.

Graag jullie mening!
Mijn mening is dat jij geen stuurtas nodig hebt.

Groetjes,

Carl
Ik fiets op vakantie meestal zonder voortassen. In dat geval is een stuurtas prettig, omdat je dan net wat meer ruimte voor 'dingetjes' zoals telefoon, portemonnee, zonnebrand, zonnebril, snickers, doekje etc. hebt.

Noodzakelijk is het natuurlijk niet, en toch neem ik standaard een stuurtas mee op fietsvakanties. Zelfs als we ook met voortassen rijden (lees: vakanties waar we soms een week geen eten kunnen kopen). Ik neem namelijk een goede systeemcamera mee. Ik heb die wel eens in een achtertas gedaan, maar dat bleek onpraktisch. Maar voor jou is dat niet relevant, omdat je geen aparte camera meeneemt.

Als ik jou was, dus al met voor- en achtertassen, zou ik geen stuurtas meenemen. Telefoon en portemonnee steek je even in je achterzak of een mini opvouwbaar rugzakje als je een winkel in gaat, dus om die reden hoef je geen stuurtas mee. Scheelt weer gewicht, gerammel, en geld :D
Stuurtas mee. Onder andere met wat (munt)geld voor de pont of een snelle aankoop, pinpas en ID voor de grensovergang. En in mijn geval de Forumslader.
Verder is het niet zo handig om tijdens een hoosbui je tassen te moeten openen. En het zal niet de eerste keer zijn dat we na een lunchstop met een open achtertas aan het fietsen zijn.
Zelf eerst de stuurtas weg gelaten omdat ik dat niet lekker vond rijden. Snel daarna de voortassen en voordrager weg.

Vervolgens de voortassen terug, maar op de plek van de achtertassen.

Daarna alles weg en naar bikepacking, met zadeltas, stuurrol, full-frametas, fueltank op de bovenbuis en feedbags aan het stuur.

Kijk voor inspiratie van anderen eens in het paklijst topic:

viewtopic.php?f=21&t=35033

En plaats je eigen lijstje ook eens :)
Nodig? Nee.

Makkelijk? Ik vind van wel. Ik vind het een stuk makkelijker, en ook sneller, om alle 'belangrijke spullen onder handbereik te hebben. Als ik het in de voor/achtertassen zou doen zou ik binnen notime vergeten in welke tas ik het gedaan had. En daarnaast ben je dan verplicht om af te stappen om het te pakken.

Nadeel: de mijne rammelt als een malloot :D
Polariteit schreef:
za 10 apr, 2021 12:12
Nadeel: de mijne rammelt als een malloot :D
Je bedoelt dat de inhoud rammelt? Dan kun je een stuk schuimrubber er onderin leggen.

Ik heb het ook wel eens zonder stuurtas geprobeerd. Het gaat, maar handig vind ik het niet, om de redenen die anderen al aandragen.

Maar voor Tim: als je vier tassen hebt, dan is er misschien nog ruimte achter het zadel. Daar kan ook een tasje met de belangrijkste spullen.
Ik heb een kleine stuurtas voor de dingen waar ik bij wil zonder te moeten stoppen en om alles makkelijk mee te nemen als ik een winkel in ga. Voordeel van de kleine stuurtas is dat ik mijn voorwiel nog kan zien en ik er niet teveel gewicht in kan proppen, dat fietst niet fijn.
Voor mij altijd een stuurtas. Als ik in de middag even door een stadje wil slenteren, een terrasje pakken of boodschappen doen pak ik alleen de stuurtas mee.
Tijdens het fietsen kan ik makkelijk bij de zonnebril, buff of camera.
Ook wel eens zonder geprobeerd, dan mis ik toch een paar foto-momentjes. Verder heb ik ook wel eens een tasje achterop gehad en toen ben ik wel eens dingen verloren omdat deze buiten mijn gezichtsveld zit.
Hangt er toch van af wat je meehebt?
En of je het ergens anders kunt steken....

Nu het wat kouder is fiets ik met een windjack, die heeft een vooraan zakje voor mijn geld en gsm... Achteraan gaat mijn bril, wat papieren zakdoekjes enz....
Dus nu geen stuurtas nodig....
In de zomer als ik in T-shirt rijd is een tasje wel handig voor de dingen die je bij de hand wilt houden.
Maar het hoeft geen stuurtas te zijn, heb dan een klein tasje aan het frame...

Als ik met de tent op stap ben, hang ik de tentstokken aan de bovenbuis, het tasje gaat dan aan de staande buis en de drinkfles die dan weggaat gaat naar de voorvork.... In de winter doe ik de drinkbussen van de voorvork...

Zo blijf je bezig,.... :wink:

Afbeelding

Bijlagen

Eerst fietste ik met achtertassen, voortassen, een rol achterop en een stuurtas. Natuurlijk veel te veel zooi meezeulend, voor het geval dat....

Nu fiets ik met achtertassen, de tent in een (kleinere) rol achterop, geen voortassen, maar wel een stuurtas.

Het handige van mijn stuurtas (Ortlieb Ultimate) is dat hij in de houder aan de fiets op slot kan. Natuurlijk kun je ‘m open snijden, maar snel even weg grissen is er niet bij.

Tijdens de fietsvakanties bewaar ik er mijn persoonlijke dingen in, zoals mijn huissleutels, bankpas, contant geld, hoofdlampje, evt. handschoenen (mocht het wat kouder en wisselvallig weer zijn), zonnebril, oplader en kabeltjes voor m’n mobiele telefoon en gps navigatie, reepjes voor onderweg, druivensuiker, een zwitsers zakmesje, wat kleine tiewraps, klein multitooltje en een powerbank, etc.

Ik verbaas me er altijd over hoeveel er dan nog bij in gepropt kan worden. Nu zijn we vaak met ons drieën onderweg, met alledrie een stuurtas en kunnen we boodschapjes aan het eind van de dag er ook nog in kwijt.

Bij wisselvallig weer prop ik er nog wel eens m’n Paclite jas in, om ‘m snel voor het grijpen te hebben.

Dit jaar gaan mijn zoon en ik een bikepacking setup gebruiken op onze gravelbikes en mijn vrouw blijft haar achtertassen en stuurtas gebruiken. Met de bikepacking setup hebben we geen stuurtas, maar een stuurrol. Voor het kleine spul wat normaal gesproken in mijn stuurtas zit heb ik een “top tube bag”.
Zal mij benieuwen hoe dit gaat bevallen.
Zolang je niet weet wat je erin gaat stoppen heb je hem ook niet nodig!
Edwin* schreef:
za 10 apr, 2021 14:18
[...]

Voor het kleine spul wat normaal gesproken in mijn stuurtas zit heb ik een “top tube bag”.
Zal mij benieuwen hoe dit gaat bevallen.
Als je een bolt-on fuel tank combineert met Fidlock kun je die makkelijk meenemen zag ik bij Saint Christopher in Gorssel. Die kan je vast ook wel helpen in welke onderdelen je dan precies nodig hebt.

Ook afhankelijk van of je bovenop je frame de bevestiging hebt voor een bolt-on fuel tank, als je die niet hebt kun je de variant nemen die je om je frame heen vastmaakt.

Een klittenband bevestiging van een fuel tank is natuurlijk ook zo los, maar in combinatie met een frametas kom je er al wat lastiger bij.
Mijn stuurtas is mijn vaste handtas. Wat zit erin?
  • portefeuille
  • telefoon aka camera
  • binnenband
  • pomp
  • aanrijdingsformulier
  • nooddeken
  • reserve AA batterijen
  • wc-papier
  • PVC-tape
  • oortjes
  • balpen
  • regenjasje

Voordelen:
  • Alles zit bij elkaar, ik moet niet voor iedere tocht of verplaatsing naar mijn spullen te zoeken.
  • Ik neem de tas overal mee naar binnen, thuis of in de winkel.
  • Je kan de tas op de fiets snel openen om een foto te maken. Dit gaat echt veel sneller in vergelijking met kameraden met stuurrol, frametas of toptube-bag.
Nadelen: als ik de tas bij off-road rijden niet propvol steek rammelt alles door elkaar.
Mijn stuurtas zit altijd vol. Van zonnebril tot verrekijkertje, windjack en allergiepillen. Makkelijk om bij de hand te hebben. En verder natuurlijk een ouderwetse landkaart in het doorzichtige vak bovenop de stuurtas, waar ik overigens bijna nooit op kijk (telefoon wijst de weg).
Achtertassen onderweg openmaken werkt op een of andere manier niet echt lekker.
Jurr schreef:
za 10 apr, 2021 15:29
Edwin* schreef:
za 10 apr, 2021 14:18
[...]

Voor het kleine spul wat normaal gesproken in mijn stuurtas zit heb ik een “top tube bag”.
Zal mij benieuwen hoe dit gaat bevallen.
Als je een bolt-on fuel tank combineert met Fidlock kun je die makkelijk meenemen zag ik bij Saint Christopher in Gorssel. Die kan je vast ook wel helpen in welke onderdelen je dan precies nodig hebt.

Ook afhankelijk van of je bovenop je frame de bevestiging hebt voor een bolt-on fuel tank, als je die niet hebt kun je de variant nemen die je om je frame heen vastmaakt.

Een klittenband bevestiging van een fuel tank is natuurlijk ook zo los, maar in combinatie met een frametas kom je er al wat lastiger bij.
Voor de bikepackingtassen had ik eigenlijk naar Gorssel willen gaan, maar ik las dat hij de bikepackingtassen van Vaude niet geweldig vond (zonder hier overigens een reden voor te noemen).

Ik heb wel een bepaald (positief) gevoel bij Vaude, al was het alleen maar omdat de vertegenwoordiging in NL hele fijne mensen waren, in de tijd van mijn buitensportwinkel vroeger.

Voor mijn zoon zijn het dus Vaude bikepacking tassen geworden en voor mijzelf is een hele set van Alpkit in aantocht.

We moeten hier nog de nodige ervaring in opdoen. Kwestie van uitproberen...
Geen stuurtas voor mij. Gaat al gauw teveel zooi in. Fietst ook fijner zonder vind ik. In plaats daarvan klein tasje op het frame. En ik fiets niet met koersbroek maar met (korte) broek met zakken. Daar gaan iig mijn telefoon en pasjes-houder in. Compactcamera ga ik aan mijn riem meenemen. Dan stap ik nog makkelijker af in een stadje.
Ieder zijn voorkeur. Ik zou hem niet kunnen of willen missen, Gewoon te handig als deze er wel op zit.
Of je wil om principiële reden geen stuurtas.
Gr Jan
Tim1983 schreef:
za 10 apr, 2021 10:42
...
En waarom kan je die al die zaken niet in 1 van de fietstassen steken? In een zakje ofzo die je dan uithaalt zodra je ergens een terrasje doet.
...
Inderdaad zijn er handige zakjes, zoals deze van Sea to Summit: https://seatosummit.com/product/ultra-sil-nano-daypack/. Ik heb zelf iets soortgelijks, maar dan minder compact en steviger van Vango (https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/pac-15). Ideaal om te gebruiken als je in een winkel, bus, taxi, trein, vliegtuig, station, douchehok etc. bent. Zoiets weegt geen drol en neemt weinig plaats in.