Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurtas: ja of nee? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Stuurtas: ja of nee?

Volgens een vent die zich met fietsspullen bezighoudt in de omgeving van Seattle is een stuurtas ook aerodynamisch.

Ik was nog vergeten dat het voor mij ook essentieel is om bovenop de stuurtas een (Michelin) landkaart te hebben voor het fraaie overzicht dat mijn GPS met het kleine schermpje niet heeft.
Joris Flemming schreef:
ma 12 apr, 2021 12:21
Volgens een vent die zich met fietsspullen bezighoudt in de omgeving van Seattle is een stuurtas ook aerodynamisch.
Volgens een post op Facebook van Zwitserse dokter die afgestudeerd is (in bloemschikken) aan de universiteit van Womablowwi in Saswatchestan leef je langer als je elke dag twee gele pruimen eet. Hij verkoopt ook een boek.
Joris Flemming schreef:
ma 12 apr, 2021 12:21
Volgens een vent die zich met fietsspullen bezighoudt in de omgeving van Seattle is een stuurtas ook aerodynamisch.
Je zal waarschijnlijk dit blog van meneer Heine bedoelen.

https://www.renehersecycles.com/aerodyn ... -bicycles/

Daarin zegt hij niet zozeer dat een stuurtas aerodynamisch is, wel dat een grote zadeltas minder aerodynamisch is.
Leon schreef:
ma 12 apr, 2021 12:27
Volgens een post op Facebook van Zwitserse dokter die afgestudeerd is (in bloemschikken) aan de universiteit van Womablowwi in Saswatchestan leef je langer als je elke dag twee gele pruimen eet. Hij verkoopt ook een boek.
:lol: :lol: :lol:
Volgens een post op Facebook van Zwitserse dokter die afgestudeerd is (in bloemschikken) aan de universiteit van Womablowwi in Saswatchestan leef je langer als je elke dag twee gele pruimen eet. Hij verkoopt ook een boek.
Dat is het nadeel van ouder worden, je wordt ook sarcastischer (me to!) :D .
Bert van Sprang schreef:
ma 12 apr, 2021 12:51
Volgens een post op Facebook van Zwitserse dokter die afgestudeerd is (in bloemschikken) aan de universiteit van Womablowwi in Saswatchestan leef je langer als je elke dag twee gele pruimen eet. Hij verkoopt ook een boek.
Dat is het nadeel van ouder worden, je wordt ook sarcastischer (me to!) :D .
...en muggenzifter: het is "me too" :twisted:
Jan Heine, want die was het, heeft toen wel echt windtunnel onderzoek gedaan. Ik geef overigens toe dat bij zijn onderzoekjes altijd maar een uitkomst mogelijk lijkt: de Franse [i]constructeurs [/i]van lang geleden wisten alles beter. Maar misschien is dat ook wel zo. Die mooie fiets met stuurtas waarvan non-fixie een foto plaatste is dus ook een Alex Singer.
Senior2 schreef:
ma 12 apr, 2021 11:49
J de Groote schreef:
zo 11 apr, 2021 11:38
Ben ook ooit begonnen met de volledige setup. Voor-, achtertassen een kanotas en een stuurtas. De stuurtas een paar keer gebruikt. De kanotas was na een lichtere tent niet meer nodig. Voor een midweek en of weekend kon ik het ook zonder voortassen af.

Onlangs de stokoude stuurtas in ere hersteld op mijn gestripte vakantiefiets. Voor een boterham, thermosfles, regenjasje, camera, ehbo, binnenband en andere 'kleinkram'.

IMG_2434.jpg
Stuurtas van Bever, gemaakt bij Bach ?
Idd, zo goed als nieuw;-)
Ik weet precies wie de man in Seattle is.

Ik vind het een enorm irritante betweter, maar ik moet ook toegeven dat hij over het algemeen z'n beweringen uitstekend onderbouwt, reden ook om zijn schrijfsels te lezen.
Vandaar dat ik even hintte op z'n windtunnel onderzoek waaruit bleek dat een (forse, vierkante) stuurtas een aerodynamisch voordeel biedt, ook tov de situatie zonder tas, of tov twee lowrider tassen.
Geen zin om de link op te zoeken overigens. Google zelf maar.
Belle schreef:
ma 12 apr, 2021 17:37
NEEEE! Volgens mij was de stuurtas vroeger vooral belangrijk als kaarthouder, er zat zo’n transparante map op het deksel voor een papieren kaart. Dat was een soort geprinte versie van Google Maps. ;-) Lijkt me nu vooral erg in de weg zitten van de houder met je smartphone.
Afhankelijk van je stuurvorm kun je de telefoon vaak ook makkelijk kwijt op de voorbouw van de stuurpen.
Belle schreef:
ma 12 apr, 2021 17:37
(...) een papieren kaart. Dat was een soort geprinte versie van Google Maps. (...)
:D
Belle schreef:
ma 12 apr, 2021 17:37
Volgens mij was de stuurtas vroeger vooral belangrijk als kaarthouder, er zat zo’n transparante map op het deksel voor een papieren kaart. Dat was een soort geprinte versie van Google Maps. ;-) .
Now we're talking!
Jurr schreef:
za 10 apr, 2021 15:29
Als je een bolt-on fuel tank combineert met Fidlock kun je die makkelijk meenemen zag ik bij Saint Christopher in Gorssel. Die kan je vast ook wel helpen in welke onderdelen je dan precies nodig hebt.
Hieronder zie je een Brooks cockpittasje die ik klikbaar heb gemaakt met Fidlock magneten. Dit kan ik met bijna alle bovenbuistasjes doen. Hoeft geen bolt-on tasje te zijn.

Het Fidlocksysteem wat ik hiervoor gebruik, ontdekte ik aan het gereedschapstasje van dit merk, maar de koppeling bleek niet los te koop. Na stevig aandringen bij Fidlock heb ik een doos met de benodigde onderdelen kunnen bestellen.

Er zijn ook handige tasjes met een geïntegreerde telefoonhouder (Zéfal, Agu, Vaude, enz) en ruimte eronder voor je accu, portemonnee, enz. Zo is het een praktisch alternatief voor een stuurtas.

Bijlagen

Christophorus schreef:
zo 09 mei, 2021 12:31
Jurr schreef:
za 10 apr, 2021 15:29
Als je een bolt-on fuel tank combineert met Fidlock kun je die makkelijk meenemen zag ik bij Saint Christopher in Gorssel. Die kan je vast ook wel helpen in welke onderdelen je dan precies nodig hebt.
Hieronder zie je een Brooks cockpittasje die ik klikbaar heb gemaakt met Fidlock magneten. Dit kan ik met bijna alle bovenbuistasjes doen. Hoeft geen bolt-on tasje te zijn.
Goed idee. Prima alternatief. Ik lees ov er het tasje van Brooks dat het waterbestendig is. Bedoelen ze daarmee waterdicht of een soort van waterdicht? Dat maakt nogal verschil.
Alles met een rits is ‘een soort van’ waterdicht.
Ik heb wel een stuurtas, omdat je hem gemakkelijk even meepakt als je in winkel in moet.
Verder spulletjes erin die "bij de hand" moeten blijven: reservebatterij voor de GPS, portemonnee, pen.
Grandonneur schreef:
ma 12 apr, 2021 12:47
Joris Flemming schreef:
ma 12 apr, 2021 12:21
Volgens een vent die zich met fietsspullen bezighoudt in de omgeving van Seattle is een stuurtas ook aerodynamisch.
Je zal waarschijnlijk dit blog van meneer Heine bedoelen.

https://www.renehersecycles.com/aerodyn ... -bicycles/

Daarin zegt hij niet zozeer dat een stuurtas aerodynamisch is, wel dat een grote zadeltas minder aerodynamisch is.
Toch zijn die grote Carradice-achtige zadeltassen wel heel erg fijn om mee te rijden. Er kan een hoop in, het maakt de fiets vaak stabieler tijdens het rijden, plus je kan ze lekker customizen.

Toegegeven, ze hoeven echt niet zo groot te zijn als een 23 liter grote Carradice Super-C. Een kleinere 9L Carradice Super-C Audax is vaak ook al groot genoeg om een hoop praktische zaken in te stoppen.

Mijn volgende tour wordt een 23L Carradice Super-C zadeltas + 17L Restrap Rando bag + 2x 12,5L Ortlieb Sport Roller Plus en waarschijnlijk nog een frametas op maat. Met 65L + 5-10L voor de frametas moet ik toch wel een eind komen als ik een tent en kookspullen meeneem.

Afbeelding
Al een ouder topic maar nog steeds relevant ;)

Hier de stuurtas eraf gehaald aangezien deze lang niet altijd volledig gevuld was. Ik had al twee snackpacks waar nu de telefoon en camera in gaan (naast sleutels, portomonneetje en ja ook wat repen). Vandaag de eerste langere tocht (met camera dus) en dat ging prima. Stuurtas iig niet gemist.

De andere spullen gaan nu in de zijtas. Nadeeltje: de bananen die normaal ook in de snackpack gingen, zaten nu ook in de zijtas en laat ik nu net een uitglijertje maken over natte bladeren waarbij de zijtas de (zachte) klap opving... :lol:

Edit: Helaas geen foto van gemaakt want die had anders mooi in het Brokken-topic gekund ;)
Stuurtasje, dat snap ik.
Maar snackpacks?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Verticale kokertasjes naast de stuurpen.