Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips fietsreis Athene - Forum Wereldfietser

Tips fietsreis Athene

Hallo allemaal,

3 mei aanstaande wil ik vertrekken voor mijn eerste lange afstand reis. Athene is de eindbestemming. Is er bij jullie nog nieuwe informatie bekend over de covid situatie en grensposten?

Mijn reis gaat er ongeveer zo uit zien:
E7E8F1B4-532A-4F1A-AB23-475D72E92685.jpeg
De eerste kilometers volg ik eerst de IJssel en daarna de Rijn om vervolgens via Beieren Oostenrijk binnen te komen. Hier is het plan om de Grosglockner Hochalpenstrase op te fietsen vanuit Zell am see, ervaringsdeskundigen aanwezig? Daarna via Slovenië naar Triest en door naar Kroatië waar ik af en toe van de kustweg af wil wijken (overal terugkerend advies) richting de nationale parken. Later weer de kustlijn aan houden tot Kotor, waarna ik weer het binnenland in ga en via het meer van Shköder, het meer van Ohrid en de Vikos kloof naar de Peloponnesos te fietsen. Als laatste nog 2 maal met de veerboot naar eerst Salamina en dan door naar Piraeus & Athene. De route telt zo’n 3300 km waar ik 60 voor heb uitgetrokken, waarvan eens per week een rustdag en halverwege 3 dagen rust als mijn vriendin me in Rijeka komt opzoeken (wanneer mogelijk ivm ...)

Zijn er nog mensen die mij als onervaren vakantiefietser kunnen voorzien van praktische tips en adviezen? Of qua route wat zouden afraden of aanbevelen?

Alle kennis is van harte welkom!

Groeten Bjorn
Ooit wilde ik op 21 juni de Grosglockner Hochalpenstrase over fietsen. Helaas was deze weg toen een no go vanwege sneeuw en zeer lage temperaturen. In 2020 ging de pasweg eind mei open.

Hopelijk heb jij wél geluk met de Hochalpenstrasse. En anders kan je, net als ik destijds deed, met de fiets in de trein onder de bergen door.
Kunnen we je ergens volgen? Wij willen dit in 2022 gaan doen of in ieder geval die kan t uit en door naar Istanboel of Cappadocië. Hebben daarvoor 4 maanden de tijd, maar fietsen denk ik iets minder per dag.
Hallo Bjorn,

Wat een leuk plan! Ik heb eenzelfde soort route gefietst, maar dan incl. terugreis.

Ik raad je een stuk van de Parenzana aan en wat kroatische eilanden. Daarnaast was ik gek op Montenegro, Bosnie en Albanie.

Als je het leuk vindt om door mijn blog te bladeren (engelstalig): madeloes.wordpress.com

Bij vragen, pb gerust!

Marloes
Er is een negatief uitreisadvies van de overheid tot en met 15 mei a.s. Houd daarmee rekening als je voor die datum wil vertrekken. Volgens mij zou je best meer kilometers per dag kunnen rijden, maar ik weet niet of je dat wil of kan. Op cyclingeurope.nl is informatie te vinden over een Balkan-kustroute en een route door Griekenland. Misschien heb je daar wat aan. Veel succes met de voorbereidingen van deze mooie route.
Vergeet het maar, tenzij je al gevaccineerd bent, en dan nog.
Wim schreef:
za 27 mar, 2021 16:21
Vergeet het maar, tenzij je al gevaccineerd bent, en dan nog.
Ik denk dat 3 mei inderdaad te vroeg is. Geboortejaar 1946 is pas einde mei aan de beurt voor de tweede prik, dus ik zou nog maar even wachten.
Je kunt overigens de ook Eurovelo 6 langs de Donau volgen tot Bulgarije volgen en dan doorsteken naar Griekenland.
Het negatieve reisadvies hoeft geen belemmering te zijn daar het een advies is. Ik verwacht dat je binnen de eu met de fiets de grenzen zonder problemen kunt passeren (Belgie vermijden). Echter moet je bij ieder nieuw land steeds opnieuw in quarantaine, dat schiet niet op. Om het aantal grensoverschrijdingen te beperkten zou ik een route door Italie plannen.
Ook zou ik denken aan het signaal wat je afgeeft aan je omgeving: 'negatief reisadvies? Niet voor mij'.
En ook zorgmedewerkers, door heel Europa, die klaar mogen staan als nodig is.
Mijn advies: ga pas fietsen als dat voor iedereen weer kan/mag...
Gr. Rickie
+1
Ik zou gewoon wachten totdat het wat veiliger is. Vakantie is leuk, maar een goede gezondheid lijkt mij leuker.
Ik vertrek begin mei ook om fietsreis. Ik doe vlak voor ik vertrek een coronatest en neem dit bewijs dan mee onderweg. Ik ben ook van plan om een zelftest mee te nemen, just in case. Ik zie wat wat het geeft onderweg. Rome normaal de eindbestemming... Ik verwacht dat je met de fiets overal vrij vlot door zal geraken eigenlijk. Ik zat een beetje met dezelfde vraag als jij 😀

En als solofietser in de buitenlucht, veel veiliger kan niet denk ik dan...
Tim1983 schreef:een coronatest en neem dit bewijs dan mee onderweg
Kom je niet ver mee. Een coronatest is 48 (?) uur geldig.
Weet ik Peter, maar dan heb je toch "iets" mee.
Een andere optie is natuurlijk met het vliegtuig naar Athene, dan ben je toch al daar. En dan den omgekeerde weg? Al vind ik persoonlijk ook " fietsen naar..." leuker dan terug fietsen.
https://reopen.europa.eu/nl/

Hier staat per land best wel redelijk actuele info.

Ik vind dat fiets (en ook wandel)-reizen prima moeten kunnen in deze tijd, ook als de overheid keihard roept dat je levensgevaarlijk bezig bent als je een of ander theorisch lijntje op een kaart voorbij gaat. Er is niemand die mij gaat vertellen hoe gevaarlijk bezig ben voor mijn naasten of de zorg of wat dan ook. Wat mij zelf vooral tegenhoudt: door de grote wirwar aan strenge- en minder strenge regels waar je wel en niet aan moet voldoen heb je best wel wat uitzoekwerk voor de boeg. En met een beetje pech is al je bij elkaar gevonden info na een dag alweer verouderd door de politieke waan van de dag. Het kan zomaar gebeuren dat je op het ene moment nog redelijk vrij mag rondreizen omdat je een negatieve test hebt, en de volgende dag mag je bij wijze van sprake niet meer je huis uit. En dat is best lastig. En eigenlijk ook vervelend als je bij elk dorpje/stadje angstig over je schouder moet kijken of er geen politie in de buurt is. Ook zijn er landen waar toeristisch overnachten verboden is (Duitsland).Op zich op de fiets low profile blijven prima te doen, maar ga je dat de hele tijd van je reis tot aan Athene willen?

Maar goed, het is voorlopig nog niet zo ver, de situaties kunnen volgens mij nog 200x veranderen :D
Uit de Volkskrant van 31 maart:

Frankrijk vanaf zaterdag opnieuw in strengere lockdown

Frankrijk gaat vanaf zaterdag opnieuw in een strengere lockdown. Er geldt een avondklok vanaf 19 uur, verplicht thuiswerken en een verbod om verder dan 10 kilometer van huis te gaan.
Lieve mensen, de werkelijkheid is gewoon nog even wat hij is. Het is niet alleen vooralsnog allemaal zo ongeveer verboden, maar ook onverstandig, voor jezelf en voor anderen. Dat gaat gelukkig veranderen, maar nog even niet.
Bedankt allemaal voor de berichten. Morgen ga ik aan mijn reis beginnen en zal ik ervaringen en foto’s delen via mijn blog: https://merlekeessen.wixsite.com/bjornmeijer

Vriendelijke groeten en bedankt voor het meedenken en alle waardevolle tips!
Dat is een mooie reis! Heel veel plezier! Die wil ik ook gaan maken, ietsje later!
Ik dacht nog; wat is dit draadje en deze blog destijds ineens opgehouden.

Blijkt dat de fiets in Athene uit de lobby van een hotel is gestolen. Was toch een sterk slotakkoord van het stuk geweest.

https://www.destentor.nl/deventer/dure- ... ~a738aa41/