Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OSMAND volgen en 'aanhaken' van/aan bestaande GPX-route e.a. - Forum Wereldfietser

OSMAND volgen en 'aanhaken' van/aan bestaande GPX-route e.a.

beste medefietsers

Sinds kort gebruik ik de laatste versie van Osmand op mijn android telefoon. Voor een geplande fietstocht (Praag-Wenen-Budapest) wil ik namelijk de gpx-routes van Benjaminse en Clemens Sweerman volgen.
Ik ben nu aan het oefenen met de nieuwe LF-route Zuiderzee, maar heb enkele vragen, dingen die ik niet op een rijtje krijg, zoals:
- de route/track omkeren, dus vanuit Amsterdam niet richting Lemmer maar richting Den Oever; linksom.
NB kan het zijn, omdat dit rondje hetzelfde start en eindpunt heeft dat het niet lukt?
- hoe kan ik als ik zo ongeveer op de track zit deze volgen: hoe zeg je dan 'hallo track hier ben ik'?
- hoe kan ik aansluiten/aanhaken op/aan de track vanuit huis-Amsterdam ofwel vanuit elk ander zelf gekozen punt?
NB ik weet dat dit kan maar krijg het niet voor elkaar.
- Osmand vraagt me soms om een traject te kiezen - de totale route bestaat uit een aantal segmenten. Maar welk segment moet
ik dan kiezen?
- en, af en toe stuit ik ook op een lijst met 'punten', maar hoe kan ik die op de kaart zien?
Jammer genoeg zijn er door de Corona geen cursussen, MAAR, hopelijk kunnen jullie me verder helpen?

alvast dank, theo
theodosius schreef:
zo 21 mar, 2021 15:59
- de route/track omkeren, dus vanuit Amsterdam niet richting Lemmer maar richting Den Oever; linksom.
NB kan het zijn, omdat dit rondje hetzelfde start en eindpunt heeft dat het niet lukt?
Echt omkeren kan niet met een track. Dat is alleen maar de afbeelding van een lijntje op de kaart. Je kunt die track, als hij getoond wordt op de kaart, wel actief maken, en dan krijg je aanwijzingen over hoeveel meter je een hoek om moet. Die track kun je dan wel omkeren, maar hij wordt niet herberekend, zodat je bijvoorbeeld aan de verkeerde kant van de weg een fietspad moet volgen, of door de verkeerde tunnelbuis door een aquaduct geleid wordt. Als je zelf een beetje je gezonde verstand gebruikt kom je er dan ook wel, maar je moet soms al tijdig afwijken van het lijntje op je scherm.

theodosius schreef:
zo 21 mar, 2021 15:59
- hoe kan ik als ik zo ongeveer op de track zit deze volgen: hoe zeg je dan 'hallo track hier ben ik'?
Omdat je track niet echt gebruik maakt van de gegevens op je kaart, en ook niet van je positie, kan de track dat niet zeggen. Met een door OSMand berekende route kan dat waarschijnlijk wel, maar daar heb ik te weinig ervaring mee.
Ook met je andere vragen kan ik je helaas niet helpen.

Peter
Waarom zou je een track omdraaien? Ik gebruik een track alleen als een lijntje op de kaart en volg dat zonder dat OSMand aanwijzingen geeft.

Stukken route uit de een complete route knippen en dan weer aan elkaar plakken met andere stukken route kan maar daarvoor moet je goed thuis zijn in de betreffende programma's en dat zou ik nooit doen in OSMand. In plaats daarvan zou ik de route plannen op je computer (op tablet) en daarna de track overzetten en in OSMand gebruiken. Het grotere scherm maakt werken veel makkelijker.

Ik denk dat het handiger en voor de meeste mensen ook sneller is om een routeplanner als brouter te gebruiken. Je kan daar tracks inladen (bijv. die van Benjaminse en Clemens Sweerman) en daarna de route overtrekken. Klinkt als veel werk maar als de route een beetje logisch is zou je niet al te veel tussenpunten nodig moeten hebben. Voordeel is dat je daarmee gelijk de route een stuk beter kent.

Het kan handig zijn om de Cycling (Waymarked Trails) Overlay layer aan te zetten (icoontje van stapel blaadjes reacht boven) zodat je duidelijk (andere) fietsroutes ziet. De routes van Benjaminse en Clemens Sweerman staan niet in Waymarked Trails omdat ze niet in Open Street Map staan en dat is omdat ze niet uitgezet zijn in het veld.
daulagari schreef: Het kan handig zijn om de Cycling (Waymarked Trails) Overlay layer aan te zetten (icoontje van stapel blaadjes reacht boven) zodat je duidelijk (andere) fietsroutes ziet. De routes van Benjaminse en Clemens Sweerman staan niet in Waymarked Trails omdat ze niet in Open Street Map staan en dat is omdat ze niet uitgezet zijn in het veld.
Deze informatie klopt niet. "Waymarked" heeft niets te maken met bordjes langs de weg, zoals hier gesuggereerd wordt.
Het gaat er om of een route op OpenStreetMap is aangegeven.
Kijk eens naar de Eurovelo5 in Italië. Grote delen staan wel op Waymarked trails, maar staan op de site van Eurovelo5 nog als te ontwikkelen. Ik verwacht daar geen bordjes hier linksaf.
Peter Molog schreef:
zo 21 mar, 2021 17:59
daulagari schreef: De routes van Benjaminse en Clemens Sweerman staan niet in Waymarked Trails omdat ze niet in Open Street Map staan en dat is omdat ze niet uitgezet zijn in het veld.
Deze informatie klopt niet. "Waymarked" heeft niets te maken met bordjes langs de weg, zoals hier gesuggereerd wordt.
Het gaat er om of een route op OpenStreetMap is aangegeven.
Ik geloof dat ik dat ook schreef, het gaat erom dat ze in OpenStreetMap staan.

Kijk eens naar de Eurovelo5 in Italië. Grote delen staan wel op Waymarked trails, maar staan op de site van Eurovelo5 nog als te ontwikkelen. Ik verwacht daar geen bordjes hier linksaf.
Er zal altijd wel een route te vinden zijn die (nog) niet gemarkeerd is en toch in OpenStreetMap staan maar dat zijn uitzonderingen. Een officiële regel bestaat denk ik niet maar feit is dat de routes van Benjaminse, Clemens Sweerman en Europafietsers niet in OpenStreetMap staan en daar vermoedelijk ook niet thuis horen/toegelaten worden.

Misschien is het beter het officiële/openbare routes te noemen.
PeterVanRijn schreef:
zo 21 mar, 2021 16:40
theodosius schreef:
zo 21 mar, 2021 15:59
- de route/track omkeren, dus vanuit Amsterdam niet richting Lemmer maar richting Den Oever; linksom.
NB kan het zijn, omdat dit rondje hetzelfde start en eindpunt heeft dat het niet lukt?
Echt omkeren kan niet met een track. Dat is alleen maar de afbeelding van een lijntje op de kaart. Je kunt die track, als hij getoond wordt op de kaart, wel actief maken, en dan krijg je aanwijzingen over hoeveel meter je een hoek om moet. Die track kun je dan wel omkeren, maar hij wordt niet herberekend, zodat je bijvoorbeeld aan de verkeerde kant van de weg een fietspad moet volgen, of door de verkeerde tunnelbuis door een aquaduct geleid wordt. Als je zelf een beetje je gezonde verstand gebruikt kom je er dan ook wel, maar je moet soms al tijdig afwijken van het lijntje op je scherm.
Peter
Als je een track omkeert dan is het wel degelijk mogelijk dat je een 1-richtings verkeer straat geleid wordt, ik heb dat meerdere keren meegemaakt door op een Garmin de track om te keren, en in Osmand is dat ook prima mogelijk. Je zal dan inderdaad even slim na moeten denken, al is dat in onbekend terrein niet altijd mogelijk.

Als de track een rondje is heb je ook altijd nog een begin en eindpunt. Als je in Hoorn begint waar de maker in Amsterdam begonnen is en je rijdt ook nog eens in tegengestelde richting kan het zijn dat je volgens de diverse programma's steeds verder van het startpunt (Amsterdam) verwijdert bent. De track omkeren zorgt er dan weer voor dat de afstand tot het beginpunt (Amsterdam) wel weer afneemt. Sommige programma's (en toestellen) proberen je overigens wel weer op de track te krijgen, iets wat ik liever uitzet, maar soms wel handig kan zijn als je een uitstap naar een dorpje of bezienswaardigheid naast de track hebt gemaakt en je niet dezelfde weg terug wil fietsen.
daulagari schreef:
zo 21 mar, 2021 17:28
Waarom zou je een track omdraaien? Ik gebruik een track alleen als een lijntje op de kaart en volg dat zonder dat OSMand aanwijzingen geeft.
In diverse programma’s kan het goed, omdraaien van tracks. Wij doen het als we veel tracks geladen hebben in de Etrex. Daarmee is een langere reis waar we diverse tracks willen rijden, gemakkelijker omdat de Etrex de volgorde van de tracks zo maakt dat de track met het dichtstbijzijnde startpunt boveneaan zet.
Inderdaad worden de tracks niet aangepast aan een-richtingsverkeer e.d., dus bijven oppassen (zoals altijd bij kaart en weg. Niks is zeker)
Wat betreft het omkeren van track om te zorgen dat het eenrichtingsverkeer goed wordt gevolgd vraag ik me af wat de grootste verandering is die "terecht" je door het omkeren in Nederland kan krijgen. Leuk als iemand een goed voorbeeld in Nederland heeft waar "terecht" de route aanzienlijk korter of langer is.

Wat ik wel weet is dat nog vele éénrichtingsstraten in OSM het attribuut oneway:bicyle=no niet is gezet terwijl je als fietsers wel tegen de richting in mag fietsen.

Als de fietsrouter z'n weg tegen komt (brouter neemt aan dat je met de fiets mag lopen tegen de richting in) dan krijg je onterecht een andere route. Dat probleem speelt denk ik voornamelijk in bebouwd gebied met smalle straten en ja, het is ook een probleem bij het uitzetten van de initiële route.