Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routes samenstellen - Forum Wereldfietser

Routes samenstellen

Hallo iedereen

Ik ben stilaan mijn fietsvakantie(s) aan het plannen.
Echter heb ik nog geen idee welke sites ik het best gebruik om mijn routes samen te stellen, hebben jullie hier tips over?

Groetjes
Brecht
brouter

Wat mij betreft de meest gebruiksvriendelijke website om routes te plannen, zowel voor korte als langere trips.

https://brouter.de/brouter-web/#map=5/5 ... 0/standard

De vraag is echter wat je precies zoekt: (1) informatie om keuzes te maken voor landen, regio's en/of plaatsen, of (2) een handige routeplanner als je al weet waar je heen en langs wilt. Brouter is geschikt voor optie 2.
Het jammere is dat veel routeplanners (ook bijv. brouter en basecamp) niet de mogelijkheid hebben om een "rechte lijn" te trekken (zoals in afstandmeten.nl). Soms komt het voor dat hij echt niet de route wilt selecteren die je wilt rijden, ook als is dat gewoon een weg of een fietspad. Terwijl 1 punt verder het wel weer goed gaat. Soms lukt het om dit te voorkomen door punten vlak achter elkaar te plaatsen, maar niet altijd. Gelukkig kan je het wel altijd nog in de track aanpassen maar dat is wel extra werk.

Of is er een manier om dat te overvleugelen mocht het voorkomen?
Ik kom dat regelmatig tegen bij het maken van tracks waar stukken bospad e.d. in zitten en ik weet of op satellietbeeld kan zien dat er een pad is maar het niet op de OSM staat of in ieder geval niet wordt herkend door het route-algoritme.
Wat ik dan doe is de route laten lopen tot het laatst geaccepteerde punt en weer verder laat lopen op het eerstvolgende geaccepteerde punt. Onderweg kan ik op het schem van de Garmin wel zien dat het niet de bedoeling zou zijn om ter plekke te keren. Meestal ben je dan zo dichtbij het volgende geaccepteerde punt dat je het dan wel weer begrijpt.
Maar dat is inderdaad een onhandig lapmiddel en de telling van de kilometers en zo kloppen dan uiteraard niet. De gemaakte track van later klopt dan weer wel.
Fedor schreef:
za 13 mar, 2021 13:44
Het jammere is dat veel routeplanners (ook bijv. brouter en basecamp) niet de mogelijkheid hebben om een "rechte lijn" te trekken (zoals in afstandmeten.nl). Soms komt het voor dat hij echt niet de route wilt selecteren die je wilt rijden, ook als is dat gewoon een weg of een fietspad. Terwijl 1 punt verder het wel weer goed gaat. Soms lukt het om dit te voorkomen door punten vlak achter elkaar te plaatsen, maar niet altijd. Gelukkig kan je het wel altijd nog in de track aanpassen maar dat is wel extra werk.

Of is er een manier om dat te overvleugelen mocht het voorkomen?
Bij het plannen van tracks in het eveneens gebruiksvriendelijke Locus Maps Pro (Android, dus op mobiel en tablet) kan dat wel. Je kan voor elk segment aangeven welk vervoermiddel je kiest. Dus bijv. voor een stukje eenrichtingsverkeer zet je 'm even op 'wandelen' en na het volgende punt weer op 'mountainbiken' of 'racefietsen'. Helaas is er nog geen webversie van Locus, al schijnt er een in de maak te zijn (https://www.locusmap.eu/locus-map-3-50/). Er zijn wel trucs om Android apps op je laptop/pc te draaien, maar daar heb ik me niet in verdiept.
Fedor schreef:
za 13 mar, 2021 13:44
Het jammere is dat veel routeplanners (ook bijv. brouter en basecamp) niet de mogelijkheid hebben om een "rechte lijn" te trekken (zoals in afstandmeten.nl). Soms komt het voor dat hij echt niet de route wilt selecteren die je wilt rijden, ook als is dat gewoon een weg of een fietspad. Terwijl 1 punt verder het wel weer goed gaat. Soms lukt het om dit te voorkomen door punten vlak achter elkaar te plaatsen, maar niet altijd. Gelukkig kan je het wel altijd nog in de track aanpassen maar dat is wel extra werk.

Of is er een manier om dat te overvleugelen mocht het voorkomen?
Ja.
Met
https://cycle.travel/map
is dat in voorkomende gevallen oplosbaar.
Bijkomend voordeel is dat de planner ook over voetpaden is te routeren. Geeft dan ook keurig aan waar en hoeveel je moet lopen. Daarnaast is ook zichtbaar hoeveel grote weg, fietspaden en onverhard er in in de route zit

Het voor mij DE planner.
Voordeel is ook nog dat de maker ervan via dit
https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?f=16&t=128273
topic aanspreekbaar is.
Het topic begint in 2013. Het loopt dus al een paar jaar. En als je supporter wordt, krijg je ruwweg eens in de maand een nieuwsbrief met nieuwigheden, en de aankondiging van komende nieuwe ontwikkelingen.
Peter Molog schreef:
za 13 mar, 2021 14:30
https://cycle.travel/map
is dat in voorkomende gevallen oplosbaar.
Bijkomend voordeel is dat de planner ook over voetpaden is te routeren. Geeft dan ook keurig aan waar en hoeveel je moet lopen. Daarnaast is ook zichtbaar hoeveel grote weg, fietspaden en onverhard er in in de route zit
Dat is inderdaad een concurrent vanwege het kunnen routeren over voetpaden.
Brouter kun je ook over voetpaden dwingen, maar je moet dan soms op meer plaatjes prikkers erbij slepen om hem te overtuigen, want hij heeft daar weerstand tegen.
Lastige van cycle.travel/map is dat het lastig is het onderscheid te zien tussen een goede gravelweg en een wandelpad waar je je fiets met moeite zult moeten voortduwen. Ik heb het even virtueel in de plaatselijke heuvels geprobeerd. Hij laat je hier in het plaatselijk bos over tamelijk lastige paden fietsen. O.a. deze trap ga je niet leuk vinden:
Afbeelding

Bij nader inzien lukt dat bij Brouter ook over die trap. Bij brouter heb je ook een trackanalyse naar wegdek, zeer verwarrend overigens. Bijvoorbeeld:
unclassified 2,82 km
Track grade3 0,76 km
tertiary 0,75 km
path 0,45 km
Track unknown 0,27 km
Track grade1 0,16 km
steps 0,04 km

Ik zie bij CTM geen overlays van fiets- en wandelroutes. Dat lijkt me een echt gemis. Ook sommige andere kaarten bij Brouter gebruik ik graag, zoals de MtbMap en 4Umap.
Leon schreef: Hij laat je hier in het plaatselijk bos over tamelijk lastige paden fietsen. O.a. deze trap ga je niet leuk vinden:
Terzijde: op mijn PC is de foto van de trap niet te zien, op mijn tablet wel. Kijk er even naar.

Probleem bij al dit soort routeplanners is dat ze afhankelijk zijn van wat er op Open StreetMap is ingevoerd. Het is mij ooit gelukt om in Mapsource een fietsroute over een lange trap te maken.
Daarnaast is er ook vaak de neiging om om zandpaden als halfverhard op te nemen. Daar loopt een planner dus vast in het mulle zand.
Leon schreef:trackanalyse naar wegdek, zeer verwarrend overigens
Dit is een vermelding van de Tags uit OSM. Als je dus geen OSM-knutselaar bent, is dit inderdaad wartaal.
Leon schreef:Ik zie bij CTM geen overlays van fiets- en wandelroutes
Er staan inderdaad geen wandelroutes op. cycle.travel richt zich alleen op de fietser. Alle fiets en knooppuntroutes staan er wel in.
Een plaatje van Maastricht.
afbeelding_2021-03-13_154437.png
brouter en cycle.travel zijn ook mijn favorieten.

Een site die ik ook nog wel wil noemen is https://cycling.waymarkedtrails.org, een site die fietsroutes laat zien en (druk de Routes knop rechtsonder in het scherm) ook details kan geven over die routes.

Zowel brouter als cycle.travel hebben een (standaard) een voorkeur voor routes maar geven niet de routes niet weer en daarvoor is deze site weer handig.

NB: Het zou me niet verbazen als brouter over niet al te lange tijd functionaliteit krijgt om rechte lijnen te trekken.
@Peter
Inderdaad, maar dat vindt ik dan weer een vervelend kaartbeeld omdat alles dezelfde kleur heeft. Bossen en industriegebieden kun je niet onderscheiden. Je moet stevig inzoomen om te ontdekken dat Schiphol geen weiland is. Pernis en Rozenburg lijken best rustige omgevingen.

@Daulagari
Bij Brouter krijg je de overlag van waymarkedtrails te zien door rechts in beeld "Cycling (Waymarked Trails)" aan te zetten.
Waymarkedtrails heeft wel een ding dat ik bij Brouter niet kon vinden en dat is het lijstje met routes dat je krijgt met de knop rechtsonder.
Brouter heeft ook meerdere voorkeurssystemen waarvan er eigenlijk maar twee nuttig: Vakantiefiets origineel en Vakantiefiets geen voorkeur fietsroutes. De eerste probeert je over de routes te leiden. Dat heeft vaak mijn voorkeur omdat je dan redelijk zeker bent van een prettige fietsroute. Maar de andere optie geeft soms veel kortere routes die ook acceptabel zijn en weer eens wat anders.
Fedor schreef:
za 13 mar, 2021 13:44
Het jammere is dat veel routeplanners (ook bijv. brouter en basecamp) niet de mogelijkheid hebben om een "rechte lijn" te trekken (zoals in afstandmeten.nl). Soms komt het voor dat hij echt niet de route wilt selecteren die je wilt rijden, ook als is dat gewoon een weg of een fietspad. Terwijl 1 punt verder het wel weer goed gaat. Soms lukt het om dit te voorkomen door punten vlak achter elkaar te plaatsen, maar niet altijd. Gelukkig kan je het wel altijd nog in de track aanpassen maar dat is wel extra werk.

Of is er een manier om dat te overvleugelen mocht het voorkomen?
Ja dat kan wel in Basecamp. Je kan bij tussenpunten de routering wijzigen in directe route.
Zie bijvoorbeeld bij de Afsluitdijk, waar je een stukje van B-C de bus moet nemen. De OFM routeert hier niet.
Route A naar C geeft dan een enorme omweg. Bij punt B moet je dan de routering wijzigen van fiets naar directe route:
viapunt.jpg
Vanaf punt C en verder moet je dan natuurlijk weer de fiets als vervoermiddel kiezen naar punt D:
viapunt2.jpg
Leon schreef:
za 13 mar, 2021 15:05
O.a. deze trap ga je niet leuk vinden:
Lekkere trap, waar ligt die ergens? Ik gok langs het kanaal of in de ENCI-groeve maar ik kan hem ff niet vinden.
Basecamp heeft nog wel een paar dingen waarvoor ik het toch vaak gebruik:
* Je kunt het percentage van een helling gemakkelijk bepalen in de grafiek.
* Je kunt de gereden track aanpassen.

Maar Basecamp heeft ook nadelen. Dat zjin er best veel. :shock:

De trap is hier: https://www.google.com/maps/dir//Berg+e ... 50.8700684
De trap gaat richting westen omhoog. Boven wordt best veel gewandeld en fietsers worden daar niet erg op prijs gesteld. Ik geloof ook dat er natuurgebied-bordjes staan die vertellen dat het niet mag. Daar zijn kaarten nog best slecht in: fietsen mag wel/mag niet.
Peter Molog schreef:
za 13 mar, 2021 15:45
Probleem bij al dit soort routeplanners is dat ze afhankelijk zijn van wat er op Open StreetMap is ingevoerd. Het is mij ooit gelukt om in Mapsource een fietsroute over een lange trap te maken.
Ik snap de dat het de manier van zeggen is maar probleem?

Openstreetmap heeft de beste dataset voor het plannen van fietsroutes, op de data van de fietsersbond routeplanner in Nederland na, maar die is niet vrij toegankelijk.

Ik ben zelf actief in Openstreetmap dus vandaag wat oplossen en morgen is de oplossing in brouter beschikbaar.
Je mag me een PM sturen of laat een Opmerking/Note op de kaart achter of bewerk zelf de kaart.
Ik gebruik het liefst ridewithgps.com
Deze heeft ook de mogelijkheid te switchen tussen vervoerstypen (auto, fiets wandelaar) of "lijnen slepen" dwz rechte lijnen trekken. Ander voordeel is dat je kunt kiezen uit diverse kaarten als OSM, Google maps, Satelliet. Streetview is ook aanwezig.
Als router heb je ook nog eens de keuze tussen OSM en Google of zelfs een combi van beide. Kortom m.i. de beste planner die er momenteel is. In onderstaan voorbeeld heb ik weer een route over de afsluitdijk gepland, van A naar D. Vanaf B naar C kan je niet fietsen dus moet je met een pendelbus. Je switch dan over op "lijnen slepen" en tekent globaal handmatig de route in. Vanaf C weer per fiets routeren tot D. Werkt veel simpeler dan Basecamp.
ridewithgps.jpg
Cycle.travel:
Geen googlemaps. Wel satelite (voor supporters only).
Wel streetview, in Duitsland Mapillary, bij gebrek aan streetview.
daulagari schreef: Ik ben zelf actief in Openstreetmap dus vandaag wat oplossen en morgen is de oplossing in brouter beschikbaar.
Je mag me een PM sturen of laat een Opmerking/Note op de kaart achter of bewerk zelf de kaart.
Ik heb bij bij die trap eerst gekeken wat de tagging was. Die leek me correct. Toch ging het fout in de routing. Note geplaatst met omschrijving van het probleem.
Reactie was dat alles in orde was. En dat ik een fout maakte. Dus was ik het wel zat om nog opmerkingen te plaatsen.
Peter Molog schreef: Ik heb bij bij die trap eerst gekeken wat de tagging was. Die leek me correct. Toch ging het fout in de routing. Note geplaatst met omschrijving van het probleem.
Reactie was dat alles in orde was. En dat ik een fout maakte. Dus was ik het wel zat om nog opmerkingen te plaatsen.
Is dit dezelfde trap als @Leon? Jammer maar van zijn positie uit gezien is die reactie begrijpelijk (niet iedereen is even goed thuis in routing), het probleem ligt niet bij jou maar in het samenspel van de OSM data en de routeplanner.

Het standaard brouter profile, Trekking staat standaard trappen toe met een kostenfactor van 40, wat betekend dat de "weg" wordt meegenomen in de berekeningen met een prijs van 40 maal de lengte. Normale wegen hebben een kostenfactor van 1.

In brouter is het makkelijk trappen niet toe te staan, druk op "t" of op de steeksleutel rechts en je krijgt een menu met als eerste optie "allow steps". Uitvinken en de route zal niet meer over de trappen gaan.

Nog trickier dan trappen zijn pontjes, het is niet voor niets dat er ook een optie is "allow_ferries". Stel je maar eens een pontje voor dat alle tijdens werkdagen vaart. De routeplanner weet niet of jij de route plant voor door de week of in het weekend.

Bij de trap van @Leon vraag ik me wel af of het probleem niet anders is, mag je wel fietsen op het Mergelpad en het Modderlaarzenpad?
daulagari schreef:
zo 14 mar, 2021 12:52
Het standaard brouter profile, Trekking staat standaard trappen toe met een kostenfactor van 40, wat betekend dat de "weg" wordt meegenomen in de berekeningen met een prijs van 40 maal de lengte.
40 is veel maar het is in dit geval tóch nog hopeloos optimistisch want verreweg de meeste mensen zullen überhaupt niet in staat zijn hun fiets die trap op of af te slepen. Stel je een trappenhuis van 7 verdiepingen in een flat voor, maar dan krapper en steiler, afhankelijk van het weer in de wind en glibberig nat.

Nee, je mag niet fietsen op die paden als ik me de bordjes goed herinner.

Ik zie nu wel een trap op OSM. :D
Ja, voor de trap van @Leon is de 40 veel te laag, maar over het algemeen leidt het bij mij wel toe de goede keuzes. Het zou nog verbeterd kunnen worden als meer trappen met fietsgoot worden voorzien van "ramp:bicycle=yes" en het profiel op basis daarvan andere kosten neemt, maar zoals het voorbeeld van de pont laat zien blijft het behelpen.
Leon schreef:Nee, je mag niet fietsen op die paden als ik me de bordjes goed herinner.
Bij het begin van het Mergelpad staat inderdaad een bordje maar leesbaar is het niet, dus nog even achterwege gelaten het aan te passen tot het zeker is, mountainbiken valt ook onder fietsen. Wel kan je vanaf morgen kan je niet meer met de auto over de Bronsdalweg de berg over in brouter.