Peter Molog schreef:
Ik heb bij bij die trap eerst gekeken wat de tagging was. Die leek me correct. Toch ging het fout in de routing. Note geplaatst met omschrijving van het probleem.
Reactie was dat alles in orde was. En dat ik een fout maakte. Dus was ik het wel zat om nog opmerkingen te plaatsen.
Is dit dezelfde trap als @Leon? Jammer maar van zijn positie uit gezien is die reactie begrijpelijk (niet iedereen is even goed thuis in routing), het probleem ligt niet bij jou maar in het samenspel van de OSM data en de routeplanner.
Het standaard brouter profile, Trekking staat standaard trappen toe met een kostenfactor van 40, wat betekend dat de "weg" wordt meegenomen in de berekeningen met een prijs van 40 maal de lengte. Normale wegen hebben een kostenfactor van 1.
In brouter is het makkelijk trappen niet toe te staan, druk op "t" of op de steeksleutel rechts en je krijgt een menu met als eerste optie "allow steps". Uitvinken en de route zal niet meer over de trappen gaan.
Nog trickier dan trappen zijn pontjes, het is niet voor niets dat er ook een optie is "allow_ferries". Stel je maar eens een pontje voor dat alle tijdens werkdagen vaart. De routeplanner weet niet of jij de route plant voor door de week of in het weekend.
Bij de trap van @Leon vraag ik me wel af of het probleem niet anders is, mag je wel fietsen op het Mergelpad en het Modderlaarzenpad?