Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis, waarop letten bij aankoop tweedehands fiets? - Forum Wereldfietser

Fietsreis, waarop letten bij aankoop tweedehands fiets?

Hallo,

Deze vraag is vaker langsgekomen, dus sorry.. maar als beginnend 'lange-tochten'- fietser ben ik zoekende naar een 2e- hands fiets geschikt voor lange(re ) tochten en zie door de bomen het bos momenteel niet zo goed.

Al een paar jaar lees ik af en aan mee op het forum en inmiddels ben ik ook lid van de WF-vereniging geworden.
Fietsen doe ik veel ( tot zover veelal tochtjes van 1 of 2 dagen ) en ( wild-)kamperen ook, maar graag wil ik nu langere tochten ( enkele weken minstens ) gaan maken en Scandinavië staat op de wenslijst. Daar komt best wat bij kijken. Een cursus fietsreparatie moet nog gevolgd worden...en om te beginnen zoek ik dus een geschikte fiets.

Er wordt veel aangeboden op het internet en ik probeer iets te vinden voor een wat bescheidener budget.
Na aankoop zou ik hem dan door de fietsenmaker natuurlijk laten nakijken en zonodig 'voorbereiden' op een lange reis. ( 'k heb ook een advertentie 'fiets gezocht' op 't forum gezet, die heb ik inmiddels iets aangepast )
Ondanks alle info die ik heb gelezen, weet ik nog niet waar ik nu het beste op af kan gaan qua fiets. Wat je graag wilt, is niet altijd te krijgen, dus dan moet je het blikveld verruimen.
Bijvoorbeeld: een vintage fiets zoals een peugeot ( dragers erop laten zetten ) zou die sterk genoeg zijn voor zo'n tocht met bepakking? Of toch beter op zoek naar bijv. een oudere k. randonneur ? Of misschien een giant exp./trooper?
Wat voor framemaat zou dan geschikt zijn voor een onderkruipsel van 1.65 m.?
Verder vraag ik me af of het aan te raden is om een herenfiets voor lange tochten aan te schaffen als je gewend bent aan 'dameshybrides'.


Bedankt voor het lezen en ook bij voorbaat dank voor advies.
Lees
https://fietsvakantie.home.blog
en
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... framematen

Vintage kan mooi zijn maar als je prioriteit bij een fietsreis van een paar weken ligt is het niet het beste zoekgebied.
Bij kleine frames is een damesframe minder een bezwaar dan bij grote frames, maar ik geef geen garanties natuurlijk.
Wat is je budget? Sommige fietsenwinkels kunnen je nauwelijks helpen als je maar 2500 euro te besteden hebt... :roll:
Gambit schreef:
ma 22 feb, 2021 16:25
Na aankoop zou ik hem dan door de fietsenmaker natuurlijk laten nakijken en zonodig 'voorbereiden' op een lange reis.
Houd er rekening mee dat zo'n bezoek met een fiets waarvan je zelf niet weet wat de staat van onderhoud is met een béétje pech serieus in de papieren kan lopen.
Nu twee parallele topics maar ach, ook even hier.

Wat moet er mee aan bagage? Ga je ultralight bikepacken of hang je de fiets vol met 6 bomvolle kleurrijke Ortlieb tassen?
Ik wil je sterk aanraden om in je zoektocht naar een goede tweede hands fiets.een ervaren en deskundig lange afstand fietser mee te nemen. Daar zijn er genoeg van op dit forum. Een geschikte fiets hoeft niet duur te zijn, als je weet wat je zoekt en oog hebt voor de essentiële zaken.
Mic schreef:
di 09 mar, 2021 22:35
Ik wil je sterk aanraden om een ervaren en deskundig lange afstand fietser mee te nemen in je zoektocht naar een goede tweede hands fiets.
Gezien de eigen lengte van Gambit lijkt me een vrij korte lange-afstandsfietser handiger. :wink: