Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen vullen... - Forum Wereldfietser

Fietstassen vullen...

Hey iedereen,

ik vertrek vandaag voor een vierdaagse fietstocht naar de Ardennen, een beetje als training voor de maanden mei en juni. Dan vertrek ik voor een lange tocht naar Rome (als corona het toelaat).

Ik vroeg me af of jullie een systeem hebben om fietstassen te vullen. Ik heb het gevoel dat ik iets verkeerd doe want mijn tassen zitten snel vol, waarschijnlijk omdat ik het verkeerd aanpak :roll: Ik probeer wel bvb. kookspullen bij elkaar te steken, kledij... Alle tips zijn welkom!

Gr Tim
Het kan natuurlijk ook dat je gewoon teveel bij je hebt. ;)

Maar daar is deze trip natuurlijk ook voor, om te zien wat je meezeult en uiteindelijk niet nodig blijkt te hebben.

Al heeft Peter ook een punt. Je mag van België helemaal niet de grens over.
Die fiets met blauwe tassen?
Mijn syteem:
Rechtsvoor: Lunch en benzinebrander
Linksvoor: kleding, reparatieset en regenkleding
Rechtsachter: Vochtig: Tent, sandalen, slot, handdoek
Linksachter: droog: de rest
Achter bovenop: stoeltje, slaapzak, rugzakje met etenswaar, extra kleding.
Stuurtas: waardespul.

Maar als het niet past is het te veel. Heb je een lijst?
Je weet dat het kouder is in de Ardennen dan in Nederland? Zondag dooi. Maandag nat.
In dit topic staan voorbeelden wat me zoal meeneemt en in welke tas dat dan gaat.
viewtopic.php?f=21&t=35033
Peter Molog schreef:
vr 12 feb, 2021 09:34
Tim1983 schreef: ik vertrek vandaag voor een vierdaagse fietstocht naar de Ardennen,
Voorlopig lijkt dit voldoende antwoord.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Ik woon in België en blijf in België deze week dus daar zit ik safe... :D Voor mei / juni is het afwachten
Nat & vies scheiden van droog (bijv. elektronica, slaapzak, avondkkeding) & schoon. Gewicht links en rechts ongeveer gelijk houden. Verder gewoon proefondervindelijk zelf uitproberen wat voor jou handig is.
Normaal past bij mij alles prima in twee voortassen, een stuur- en een zadeltas. Als ik nu zou vertrekken naar de Ardennen heb ik ook moeite alles er in te krijgen :D .
Tim1983 schreef:Ik woon in België en blijf in België
Ach ja, misschien zijn wij Hollanders wat te egocentrisch. :oops: :lol:

Uit je bericht wordt me niet helemaal duidelijk of je ruimteprobleem chronisch is of zo nu en dan.
Is het chronisch, dan wil je meer meenemen dan dat je ruimte hebt.
Wel herken ik het probleem van het soms wel, soms niet.
De voortassen heb ik probleem nooit. Rechtsvoor zit de tent gepropt, met pennen, zonder stokken. Linksvoor zit de slaapzak, slaapmat, opblaaskussentje en donsjack.
Rechtsachter kookspullen, eten, handdoek, toilettas, Teva's. Linksachter kleding, regenkleding, elektronicaspullen, papieren kaarten.

Als ik thuis heb gepakt, kan ik de achtertassen inrollen tot aan de bovenrail. Als ik onderweg ben zijn er ochtenden dat de achtertassen soms met moeite dicht te krijgen zijn. En ik heb nog steeds dezelfde spullen bij me. Uitpakken en opnieuw beginnen. Soms werkt het, soms niet. En waar het aan ligt, geen idee. :evil:

Peter
Peter Molog schreef:
vr 12 feb, 2021 11:19
Als ik thuis heb gepakt, kan ik de achtertassen inrollen tot aan de bovenrail. Als ik onderweg ben zijn er ochtenden dat de achtertassen soms met moeite dicht te krijgen zijn. En ik heb nog steeds dezelfde spullen bij me.
Herkenbaar. Daarvan heb ik geleerd dat je thuis je spullen niet heel netjes en strak moet inpakken, opvouwen en oprollen. Als het allemaal superstrak moet zitten om het in de tassen te krijgen wordt het onderweg nog lastiger. Wat luier zijn is hier dus gewoon beter.
JanH schreef:
vr 12 feb, 2021 09:48
In dit topic staan voorbeelden wat me zoal meeneemt en in welke tas dat dan gaat.
viewtopic.php?f=21&t=35033
Inderdaad. Ik heb een hoop geleerd van oudere paklijst topics en ben recent een nieuwe begonnen.

Plaats je eigen lijstje daar eens zo compleet mogelijk. Misschien kunnen andere mensen helpen met schrappen, adviseren waar je een hoop massa en/of volume kunt winnen, of juist dingen die je niet zou moeten vergeten mee te nemen.
Ik gebruik meestal twee kleine achtertassen van samen 33 liter, zonder voortassen. De potentieel vieze en natte tent ligt bovenop de achterdrager, en het zelfde geldt voor de regenkleding. Verder heb ik een stuurtas voor klein spul, en zit mijn brandstof in een fles onder de onderbuis. Van de twee achtertassen is er een voor dingen die echt niet nat mogen worden, dus de slaapzak, de matras en de meeste kleding. Deze achtertas blijft onderweg dus altijd dicht en hangt aan de kant waar ik naast de fiets sta. Aan de andere kant hangt de tas met mijn kookspul, bord en bestek, eten, zowel voor onderweg als voor op de bestemming, en een extra trui of zo, een beetje afhankelijk van de omstandigheden. Deze tas kan onderweg wel open zonder dat er gelijk rampen gebeuren. Om onderweg in deze tas te komen kan ik over mijn fiets reiken terwijl de fiets tegen mijn lichaam leunt (ik heb geen standaard). Het gewicht is zo niet helemaal gelijk verdeeld, maar het totale gewicht (12-15 kg, afhankelijk van kleding en voedsel) is laag genoeg om geen onbalans probleem te geven.
Vroeg in het voorjaar of laat in het najaar gebruik ik wat grotere Ortlieb backrollers voor warmere slaapspullen en kleding. Ook als ik met mijn vrouw fiets gebruik ik die grotere achtertassen. Ik heb dan onze grotere tweepersoons tent achterop, en in de ene achtertas onze tweepersoons slaapzak en de beide matrassen, en in de andere mijn kleding etc. Zij heeft dan niet de tent, maar weer wel de zwaardere kookspullen etc. Voortassen gebruiken we al jaren niet meer. Verder heb ik/hebben we altijd een klein ultralight roltasje bij ons. Als de tent 's morgens nat is halen we de binnentent los en doen die droog in die roltas. Dat is 's avonds soms erg fijn.
Tijdens proefrijden of de eerste dagen van een tocht verander je je indeling vaak nog een paar keer.

Zorg dat je wat ruimte over houdt of dat je een extra tasje hebt voor de boodschappen.

Voor de Alpen hoef je waarschijnlijk iets minder mee te nemen dan nu met deze ijzige kou naar de Ardennen. Als je de Alpen oversteekt slaap je waarschijnlijk niet heel hoog. Een zomerslaapzak en ‘s nachts een donsjasje over je voeten kan al genoeg zijn, terwijl je nu je dikste en warmste slaapzak mee wil. Ook heb je dan waarschijnlijk minder kleding nodig.

Kortom, zorg dat je wat ruimte over houdt als je naar Rome gaat en ga anders ervoor nog een keer proefrijden.
Bert van Sprang schreef:
vr 12 feb, 2021 10:42
Normaal past bij mij alles prima in twee voortassen, een stuur- en een zadeltas. Als ik nu zou vertrekken naar de Ardennen heb ik ook moeite alles er in te krijgen :D .
Dit.

Paklijst kan je nu (hartje winter en in de ardennen) niet vergelijken met mei-juni naar Rome fietsen. Wat je nu nodig hebt om warm/droog te blijven neemt gewoon veel meer ruimte in.
Probeer spullen in spullen t stopen zoals de ruimte in je pannen te vullen, heb je schoenen in je tas stop daar sokken in etc, verder eerst de wat grote dingen in je tas en probeer in de kieren wat kleine zachte spullen te stopen, heb idd ook een natte tas achter voor de tent + tentzeil, en andere dingen die nat zijn of mogen worden zoals de gasflesjes etc.

Ruimte besparen doe je met een donsslaapzak ipv een gewone, een microvezel handdoekje ipv een katoenen, geen spijkerbroek maar een dunne en lichte trekking broek.
Een handdoek? Waarom zou je je wassen tijdens een winterweekendje in de Ardennen? :D
Er komen allemaal goedbedoelde tips & tricks voorbij die al zoooo vaak op dit forum zijn gegeven... Het kost TS minder moeite om daar even op te zoeken dan dit draadje te lezen. 🧐 Overigens gaf TS aan gisteren al te vertrekken. 😉
Net aangekomen in Spa na een vierdaagse oefentrip. Korte analyse: omdat het de eerste dagen ijzig koud was, had ik inderdaad heel wat warme kledij nodig. Dikke handschoenen, winterjas, thermisch ondergoed, enz... Dit lijkt in de wat warme maanden mei en juni weg te vallen. En na een tijdje ondervind je zelf wat het handigst is...

Alvast bedankt voor alle tips!

Bijlagen

Grappig, veel minder sneeuw als bij ons. (tot gisteren in ieder geval).
Zo herkenbaar. Vorig jaar mijn eerste lange fietstocht naar Zuid-Frankrijk. In de Ardennen kwam ik er achter dat elke kilo telt. Had geluk iemand op een camping te ontmoeten die bereid was om bijna vijf kilo spullen mee terug te nemen naar Nederland. Ondanks het proefkamperen in Nederland bleken de heuvels toch een belangrijk verschil. Minder kleding, minder fotospullen en het kookgerei wat uitgedund leverde al snel een flinke gewichtsbesparing op. Nu mijn eigen soortelijk gewicht nog een paar kilootjes doen afnemen.
Comfortabel fietsen is selecteren en improviseren.
Less is more.