Additionally, paste this code immediately after the opening tag: heen of terug - Forum Wereldfietser

heen of terug

Ondanks de huidige vervelende coronatoestanden, begint het stilaan toch te kriebelen... In mei en juni 2021 heb ik namelijk verlof aangevraagd om eindelijk die grote fietsreis te maken. Het doel zal normaal Rome worden. Maar mijn vraag is: vinden jullie het leuker om ergens naartoe te fietsen, met een mooi einddoel (bv. Rome) of nemen jullie liever eerst het vliegtuig om dan vanuit die stad terug naar huis te fietsen? Terug thuiskomen is op zich ook een mooi einddoel. Heen en terug is natuurlijk ook een optie, maar lijkt me wel wat te veel van het goede.

Ik besef dat dit voor iedereen een persoonlijk gevoel is, maar ik had toch graag eens gepolst naar jullie ervaringen hieromtrent...

gr Tim
Eerst vliegtuig, trein of bus nemen en dan naar huis fietsen voelt voor mij tijdens de voorbereiding altijd een beetje suf, het lijkt van te voren veel leuker om naar steeds onbekender gebied te fietsen. Echter, in de praktijk is me dit vaak juist heel goed bevallen. In de loop van de fietsvakantie ga ik naar huis verlangen en dan is het prettig dat je daar al heen onderweg bent. Ook werkt het eigenlijk heel goed om op de eerste fietsdag juist gelijk in een totaal vreemde omgeving te zijn: je bent direct volledig in vakantiemodus.
Mij lijkt het dan weer minder om met het meest exotische te beginnen. Daarna zou alles me teleurstellen. Vanuit Rome zou ik waarschijnlijk de neiging hebben om de trein naar huis te nemen zodra ik over de Alpen was.
Mijn voorkeur zou zijn: thuis vertrekken en aankomen. Best of both worlds.Eerst naar het onbekende en dan naar huis. Ik zou mijn plannen daarop aanpassen.
LHTJoost schreef:
za 14 nov, 2020 13:20
Mijn voorkeur zou zijn: thuis vertrekken en aankomen. Best of both worlds.Eerst naar het onbekende en dan naar huis. Ik zou mijn plannen daarop aanpassen.
Dit.

Maar in het geval van TS, heb ik de voorkeur om ergens heen te gaan en daarna terug te fietsen. Zo heb je geen stress aan het eind van de reis qua planning en organisatie.
Naar Rome en dan doorfietsen naar Zuid-Italie. Kan je daar de boot nemen naar Griekenland, door naar Turkije. Door Georgie en dan Iran. Turkmenistan, Oezbekistan. Tajikistan, Kirgizie, Kazachstan, China, Pakistan, India enz. enz. Nou ja... mijn punt is. Naar huis is naar huis, verder niets :wink:
Ik heb een keer een stuk fietsroute in Frankrijk naar het noorden - naar huis - gefietst. Dat had zijn charme, maar het gevoel van naar het onbekende en het nieuwe te rijden, steeds verder van huis en dus steeds meer verschillend van thuis, ontbrak toch een beetje.

Ik weet niet waar je woont, maar stel dat het Opwijk (B) of Apeldoorn (NL) is. Het is toch iets anders, naar Rome rijden of naar Opwijk (of Apeldoorn).
Bijvoorbeeld:
Neem de trein naar Genua, dan de boot naar Palermo en kachel dan rustig terug naar het noorden om in de Alpen ergens weer de trein te pakken.
Of ga naar Nice en fiets terug naar huis. Nice!

In het algemeen kan ik je aanraden van zuid naar noord te reizen als je op het noordelijk halfrond bent.
Je hebt dan over het algemeen de zon in de rug en kunt nog meer van het landschap genieten.

Naar het zuiden fietsend zit je de hele tijd tegen de zon in te koekloeren.
Tenzij je een pet onder je helm stopt. Maar dat staat zo stom.
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 20:52
Naar het zuiden fietsend zit je de hele tijd tegen de zon in te koekloeren.
Klopt!
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 20:52
Tenzij je een pet onder je helm stopt. Maar dat staat zo stom.
En ik maar denken dat alleen pubers onzeker zijn over hoe anderen over hen denken. 🤔
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 20:52
Tenzij je een pet onder je helm stopt. Maar dat staat zo stom.
En ik maar denken dat alleen pubers onzeker zijn over hoe anderen over hen denken. 🤔
Dat zegt mijn vrouw.
Zelf merk ik het niet of nauwelijks.
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 20:52
Naar het zuiden fietsend zit je de hele tijd tegen de zon in te koekloeren.
Tenzij je een pet onder je helm stopt. Maar dat staat zo stom.
Daarom heb ik een petklep aan de helmklep gemaakt. Valt nauwelijks op en je hebt dan geen zonlicht dat bovenin je zonnebril valt. Dat vind ik een best ernstig gebrek van fietshelmen, want ook zonlicht dat via boven de pupil binnendringt is op de lange duur schadelijk, en we fietsen op dit forum vaak lang.
Je kunt wel een sportbril daarvoor kopen, maar als je ook sterkte en een leesgedeelte in je glazen nodig hebt is dat een gepruts en/of duur en mey zo'n klep overbodig.
Voordeel van terugfietsen ipv er naar toe vind ik dat je geen stress hebt onderweg omdat je de deadline van de (vooraf geregelde) terugvlucht moet halen. Terugfietsend met een beperkte tijd zul je ook op tijd thuis moeten zijn, maar je hebt meer speling en je kan geen vlucht missen. Toch vind ik heenfietsen naar nieuwe bestemmingen aantrekkelijker. Beste is voldoende tijd, je terugreis pas boeken als je (bijna) bent gearriveerd, of nog beter heen en terug fietsen. Fietsen komt in de buurt van totale basale vrijheid, die zo min mogelijk gehinderd moet worden door logistieke deadlines.
Leon schreef:
za 14 nov, 2020 22:24
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 20:52
Naar het zuiden fietsend zit je de hele tijd tegen de zon in te koekloeren.
Tenzij je een pet onder je helm stopt. Maar dat staat zo stom.
Daarom heb ik een petklep aan de helmklep gemaakt. Valt nauwelijks op en je hebt dan geen zonlicht dat bovenin je zonnebril valt. Dat vind ik een best ernstig gebrek van fietshelmen, want ook zonlicht dat via boven de pupil binnendringt is op de lange duur schadelijk, en we fietsen op dit forum vaak lang.
Je kunt wel een sportbril daarvoor kopen, maar als je ook sterkte en een leesgedeelte in je glazen nodig hebt is dat een gepruts en/of duur en mey zo'n klep overbodig.
Voordeel van in jouw geval de klep en in mijn geval den pet met klep is dat ik sinds de pet geen zonnebril meer hoef op te zetten.
Geen zon in de ogen en bij regen geen gespetter in de ogen.
Erg comfortabel.
(maar wel een stom gezicht)

Om bij het onderwerp te blijven: met de banden vol met wind en de wind en de zon in de rug.

Wat me weer doet denken aan de zomervakantie vorig jaar met de wind in de rug naar Duitsland en Zweden en met de trein terug. Ook perfecte planning achteraf.
Zoals je al leest, is het blijkbaar heel persoonlijk. Ik houd ervan om thuis weg te fietsen en aan te fietsen. We proberen dus altijd een rondje te plannen. Soms nemen we op de terugweg onderweg een stuk trein, en dan fietsen we meestal de laatste dag wel naar huis. Voordeel van waar wij wonen is dat we altijd de laatste 15 km moeten fietsen naar huis. ;-)
Als je tijd hebt is het leuk om van huis te vertrekken en weer naar huis terug te fietsen. Ik vind de verandering van landschap en omgeving erg leuk om te zien en te ontdekken en naar huis fietsen geeft mij weer een drive dat ik dan lekker weer thuis ben. Maar de meesten nemen een bus, trein of vliegtuig omdat ze niet de tijd daarvoor hebben en zo lang mogelijk in het voor hen mooie landschap of land willen fietsen.

Je kunt ook een trein nemen, die je iig haalt om alvast een begin te hebben op weg ergens naar toe en een random trein nemen op de terugweg, dat je iig. zoveel mogelijk in 'zuidelijker' gebied (in mijn geval) bent.

Ik houd wel van ergens naartoe fietsen en dan een bus of trein terug, maar het nadeel is, indien een trein bv. besproken je op die tijd aanwezig moet zijn en soms de pech, dat er bv. een staking is. Dat had ik vorig jaar vanuit Toulouse wilde ik terug naar NL. Toen was er een staking en onduidelijk wanneer de treinen weer gingen rijden. Ik wilde toen naar huis fietsen en ging noordwaarts fietsen maar heb twee dagen later mijn ticket in Périgueux kunnen inwisselen voor regionale treinen terug, maar was door de staking wel 4 dagen later thuis.
Ik vind het erg vervelend als een terugreis trein, bus ed. er niet is, ik wel navraag heb gedaan in de ochtend, maar in de avond 22.00 uur erachter kom dat hij toch echt niet gaat vertrekken en ik daar op het station sta en ik iets moet verzinnen, maar door de ervaring van vorig jaar is het toch ook weer anders, je komt heus wel een keer thuis, zij het wat later en indien thuis geen directe verplichtingen, dan is het juist een avontuur.
Fedor schreef:
za 14 nov, 2020 13:56
LHTJoost schreef:
za 14 nov, 2020 13:20
Mijn voorkeur zou zijn: thuis vertrekken en aankomen. Best of both worlds.Eerst naar het onbekende en dan naar huis. Ik zou mijn plannen daarop aanpassen.
Dit.

Maar in het geval van TS, heb ik de voorkeur om ergens heen te gaan en daarna terug te fietsen. Zo heb je geen stress aan het eind van de reis qua planning en organisatie.
Dit is inderdaad een leuke optie waar ik ook al aan gedacht heb, alleen schrikt de afstand me een beetje af. thuis - Rome - thuis, dan spreken we toch al over een 3600km ruw geschat. Aan de andere kant: ik heb er twee maanden de tijd voor...
Berger schreef:
za 14 nov, 2020 15:40
Naar Rome en dan doorfietsen naar Zuid-Italie. Kan je daar de boot nemen naar Griekenland, door naar Turkije. Door Georgie en dan Iran. Turkmenistan, Oezbekistan. Tajikistan, Kirgizie, Kazachstan, China, Pakistan, India enz. enz. Nou ja... mijn punt is. Naar huis is naar huis, verder niets :wink:
Haha even heen en terug naar Oezbekistan lijkt me wel wat :-) Ja, naar huis is inderdaad ook maar naar huis. Maar als je al lang onderweg bent, verlang je misschien om terug thuis te komen denk ik.
Een plan waar ik ook al even over aan het denken ben: thuis - Rome - Napoli - dan de ferry tot in Barcelona - dan terug fietsen naar huis
derdekeer schreef:
za 14 nov, 2020 20:25
Ik heb een keer een stuk fietsroute in Frankrijk naar het noorden - naar huis - gefietst. Dat had zijn charme, maar het gevoel van naar het onbekende en het nieuwe te rijden, steeds verder van huis en dus steeds meer verschillend van thuis, ontbrak toch een beetje.

Ik weet niet waar je woont, maar stel dat het Opwijk (B) of Apeldoorn (NL) is. Het is toch iets anders, naar Rome rijden of naar Opwijk (of Apeldoorn).
De Belgische kust :-) Het gevoel is inderdaad anders dan Rome. Fietsen naar een doel lijkt me ook leuker omdat je elke dag het landschap ziet veranderen.
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 20:52
Bijvoorbeeld:
Neem de trein naar Genua, dan de boot naar Palermo en kachel dan rustig terug naar het noorden om in de Alpen ergens weer de trein te pakken.
Of ga naar Nice en fiets terug naar huis. Nice!

In het algemeen kan ik je aanraden van zuid naar noord te reizen als je op het noordelijk halfrond bent.
Je hebt dan over het algemeen de zon in de rug en kunt nog meer van het landschap genieten.

Naar het zuiden fietsend zit je de hele tijd tegen de zon in te koekloeren.
Tenzij je een pet onder je helm stopt. Maar dat staat zo stom.
Een optie waar ik al even aan denk ik: thuis - Rome - dan de oversteek per ferry naar Barcelona - en van daaruit dan kan ik wel terug van Zuid naar Noord fietsen richting mijn eigen casa :-)
Dezelfde route heen en terug vind ik niet echt avontuurlijk. Je fietst twee keer hetzelfde traject. Sowieso vind ik naar huis fietsen veel minder aantrekkelijk dan van huis fietsen naar je bestemming. Voorop staat natuurlijk dat je geen stress moet hebben over logistiek, zoals het transport van je fiets, want dat houd je de hele reis toch maar bezig. Daarvoor zijn goede oplossingen, zoals Soetens fietsvervoer die je fiets naar of van je bestemming kunnen halen. Ik heb daarmee goede ervaringen.