Additionally, paste this code immediately after the opening tag: heen of terug - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

heen of terug

Dezelfde route is natuurlijk nooit nodig.
Zoals TS al aan aangeeft: thuis=>Rome-boot naar Barcelona=>thuis.
Of Reitsma heen, en Benjaminse terug; behoorlijk andere routes.
Je hoeft toch ook niet de zelfde route terug te fietsen? Wij fietsten langs oue wegen naar Nevers, daarna langs de Lire westwaarts, en vanuit Orleans naar Parijs en de van Gogh route terug, prima rondje.
Ik vind het wel iets als je naar huis fietst, omdat eventueel de vrouw na bv een week kan komen bezoeken en de afstand te overbruggen is.
En als je dan thuiskomt volgt er weliswaar nog een feestje, al dan niet met coronamaatregelen.
Ook waarheid is de wind en de zon die in het voordeel meestal waait en schijnt.
Maar fiets wat jij wil, als je graag vertrekt met minder goed weer en steeds beter wil, so be it.

Veel geluk, ik heb ook nog plannen en hoop ook volgend jaar een 2000 km-tocht te doen
Voordeel van vanuit huis fietsen vind ik dat eventuele transportschade aan je fiets je fietsvakantie niet kan verzieken. 'k Heb in het vliegtuig wel eens een beschadigd frame gehad, gelukkig was dat op de terugweg.

Keurig opgelost wel, maar ik vond het wel fijn dat ik dat niet in m'n vakantie hoefde te doen.
Tim1983 schreef:
zo 15 nov, 2020 11:30

Een optie waar ik al even aan denk ik: thuis - Rome - dan de oversteek per ferry naar Barcelona - en van daaruit dan kan ik wel terug van Zuid naar Noord fietsen richting mijn eigen casa :-)
Als je twee maanden de tijd hebt en naar Rome wil zou die combinatie mijn voorkeur hebben. Of eerst naar Barcelona en dan via Rome terug kan natuurlijk ook nog.
De reis zelf is voor de wereldfietser uiteraard het doel, maar sommige aankomstdoelen hebben iets magisch. Het gevoel als je het Sint-Pietersplein in Rome, de Praza do Obradoiro in Santiago de Compostela of het strand bij Torremolinos op fietst (waar je niet verder naar het zuiden kunt rijden) na een wekenlange fietstocht van bekend naar exotisch, is voor mij véél intenser dan eerst pardoes op een buitenlandse luchthaven of treinstation geplempt worden en dan week na week op steeds bekender terrein te komen, totdat je als omgekeerde apotheose je eigen huisdeur opentrekt, in plaats van een fles champagne op een zinderend plein, in het gezelschap van andere enthousiaste fietsreizigers die iets soortgelijks hebben beleefd.
Wat Peter hierboven zegt.

Daarnaast, wat volgens mij nog niet genoemd is: voor mij als niet zo denderende klimmer is het beter om vanuit het laagland te wennen aan steeds meer glooiing. Meteen vanuit Rome de stevige hellingen op zou ik niet zo makkelijk trekken geloof ik.
Maar als je jong en goed getraind bent ligt dat wellicht anders.
Heen EN terug!!! Heen een mooie route en terug lekker door knallen met je opgebouwde conditie.

Als je niet genoeg tijd hebt zou ik met de auto of trein de tijd die je te kort komt in de richting rijden. Dus auto bij een station als Luxenburg, Straatsburg of Base, zodat je bij pech of tegenslag altijd gemakkelijk bij je auto komt. Je kan altijd nog korte fietsvakanties doen met rondjes door de Eifel/Ardennen, waarbij je even de moezel of Luxemburg aantikt.
Waarom ga je niet af op het gevoel dat je wilt?

Puur praktisch valt er iets te zeggen voor de richting huiswaarts. Je zit niet vast aan een gereserveerd trein- of vliegtuigticket etc. Voor een Belg of Nederlander die uit het zuiden komt, betekent het soms ook dat tegenwind zeldzamer is.

Maar wat mij betreft is een tocht niet geslaagd omdat hij geen praktische problemen opleverde. In zekere zin is het tegendeel zelfs waar. Ik val allerlei nietsvermoedende mensen voortdurend lastig met die spannende tocht toen ik door een hond gebeten werd, wat de beoogde datum van aankomst vanzelfsprekend in gevaar bracht.

Het idee dat je er geraakt bent, ondanks de Krachten van het Kwade die op de loer lagen - tegenwind, honden, slecht weer, gebroken spaken, lekke banden, gesloten campings etc. - heeft een zekere aantrekkingskracht. De herinnering is intenser, vind ik toch. Je hebt iets gedaan.
Leuk topic met interessante discussie, voor alle standpunten valt wat te zeggen omdat dit allemaal erg persoonlijk is.

Als ik naar mezelf kijk: als ik de tijd heb, zou ik kiezen voor heen- en terug-fietsen via verschillende routes. Heb je een stuk minder last van verplichtingen :D

Zo ook gedaan tijdens mijn toch over de Hanzefietsroute afgelopen september, en ik had pas de laatste dag last van het 'laat ik nu maar bijna thuis-zijn'-syndroom...