Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsreizen op de tekentafel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsreizen op de tekentafel

[/quote]
Is daar ergens een boekje / gps van te vinden? Wij zijn die regelmatig tegengekomen bij mooie stukjes fietsen, en als ver weg niet mag, wellicht een optie voor voorjaar 2021...

Edit: voor ons is ‘ver weg’ een bestemming waar we extern vervoer voor nodig hebben. De eerste planning is nu “Dwars door Engeland” .
[/quote]

Ja hoor, Bikeline heeft van zowel de Moselradweg als de 100-Schlösser-Radweg een fietsgids, ik zie dat je ze o.a. bij de Fietsvakantiewinkel kan verkrijgen.
Wij hadden het plan om in de winter in noord oost Thailand te gaan fietsen .
Maar voorlopig kom je als Europeaan Thailand niet binnen.
Thailand zelf heeft nauwelijks problemen met het coronavirus , en dat willen ze ook graag zo houden.

Ik ga er wel vanuit dat in Thailand zelf wel druk zal komen vanuit de toeristen sector om de grens wat meer open te gooien.
Afwachten dus.
Dirk
Dit jaar stond een route door Denemarken en Zweden op de planning. Waarschijnlijk gaan we die komend jaar fietsen, als dat mogelijk is.

Land's End naarJohn o' Groats staat ook nog op de verlanglijst.
Winter tocht naar de noord kaap. Eerst naar Berlijn, dan Polen en de Baltische landen naar Finland. Dan naar de noord kaap. 1 januari vertrek. Overnachten in hotels, Airbnb enz. Terug via Noorwegen. Heb altijd noorderlicht willen zien en ook fietsen in de winter. Vind winter landschap erg mooi. Mocht het toch zwaar worden, neem ik gewoon een stukje de trein.

Hoop eind februari op de noord kaap te staan en dan in maart via de Noorse kust terug.
Hier nu bezig met een themaroute "Battle of the Huertgen Forest" in de Eifel. Opzet een beetje zoals de routes op Bikepacking.com, dus zo veel mogelijk off-road.

Misschien dat als hij goed lukt ik hem nog wel ergens plaats (de GPX-file dan)... nadat ik hem zelf eerst gereden heb uiteraard :D
Wintertocht naar de noord kaap
Klinkt stoer, maar volgens mij niet haalbaar. Ik zou me even verdiepen in de mogelijke minus-temperaturen in het hoge noorden, van -20 tot -30 moet je niet vreemd opkijken. Ook is het daar maar een paar uur licht en je kunt natuurlijk ook in het donker fietsen maar bedenk dat de je de weinige fietsbare wegen moeten delen met overig verkeer inclusief vrachtwagens. En die rijden op wegen waar jij net overeind blijft gewoon 80, want allemaal voorzien van spijkerbanden.
Iets verder dan een wild idee: door Italië over Romeinse wegen.

Van Brindisi via Rome naar het Noorden. Ik twijfel nog over het kusttracé naar Pisa of door de bergen naar Sienna. Uiteindelijk naar Verona en als ik tijd genoeg heb over de Alpen naar Beieren.

Het grootste probleem is dat intussen alle (grote en drukke) moderne wegen over de oude wegen heen lopen. Het is dus zoeken naar rustige stukken die niet te veel van de oude tracé's afwijken. Onverhard is daarbij een prima optie. 8)
Bert van Sprang schreef:
di 08 dec, 2020 10:22
Wintertocht naar de noord kaap
Klinkt stoer, maar volgens mij niet haalbaar. Ik zou me even verdiepen in de mogelijke minus-temperaturen in het hoge noorden, van -20 tot -30 moet je niet vreemd opkijken. Ook is het daar maar een paar uur licht en je kunt natuurlijk ook in het donker fietsen maar bedenk dat de je de weinige fietsbare wegen moeten delen met overig verkeer inclusief vrachtwagens. En die rijden op wegen waar jij net overeind blijft gewoon 80, want allemaal voorzien van spijkerbanden.
Nog los daarvan. De allerkortste autoroute utrecht-st petersburg-skarsvag is 4000km. Tel daar voor de fiets eens 25% bij op. Ga je zo naar 5000km in een dag of 50. Niets is onmogelijk, en ik vind het ook een stoer plan, maar maakt me wél heel nieuwsgierig naar de voorbereidingen van Zivo.
Bert van Sprang schreef:
di 08 dec, 2020 10:22
Wintertocht naar de noord kaap
Klinkt stoer, maar volgens mij niet haalbaar. Ik zou me even verdiepen in de mogelijke minus-temperaturen in het hoge noorden, van -20 tot -30 moet je niet vreemd opkijken. Ook is het daar maar een paar uur licht en je kunt natuurlijk ook in het donker fietsen maar bedenk dat de je de weinige fietsbare wegen moeten delen met overig verkeer inclusief vrachtwagens. En die rijden op wegen waar jij net overeind blijft gewoon 80, want allemaal voorzien van spijkerbanden.
Wel of het stoer is weet ik niet. Ik wel eens filmpjes gezien op youtube over fietsen in lapland in de winter. Het zag er erg mooi uit. Ook de noorderlicht wil ik graarg zien. De reis verdeel ik in 2 gedeeltes. Deel 1 gaat van Groningen naar Tallin. Dan de boot naar Helsinki. Vervolgens deel 2 is van Helsinki naar de Noordkaap.

Over deel 1 maak ik me eigenlijk niet al te veel zorgen. Door noord duitsland en polen naar de baltische staten. Zal koud worden maar er zijn op fiets afstand dorpen en steden waar ik dan in hotels of zo kan overnachten.

Deel 2 wordt inderdaad moeilijker. Sneeuw en meer koudere temperaturen. Er gaat een trein van helsinki naar Rovaniemi. Ook is het niet zo dat ik perse de Noordkaap moet halen. Als het te koud wordt, keer ik gewoon om en ga naar het zuiden. He is in iedergeval de moeite waard om het te proberen.
Grandonneur schreef:
di 08 dec, 2020 13:23
Bert van Sprang schreef:
di 08 dec, 2020 10:22
Wintertocht naar de noord kaap
Klinkt stoer, maar volgens mij niet haalbaar. Ik zou me even verdiepen in de mogelijke minus-temperaturen in het hoge noorden, van -20 tot -30 moet je niet vreemd opkijken. Ook is het daar maar een paar uur licht en je kunt natuurlijk ook in het donker fietsen maar bedenk dat de je de weinige fietsbare wegen moeten delen met overig verkeer inclusief vrachtwagens. En die rijden op wegen waar jij net overeind blijft gewoon 80, want allemaal voorzien van spijkerbanden.
Nog los daarvan. De allerkortste autoroute utrecht-st petersburg-skarsvag is 4000km. Tel daar voor de fiets eens 25% bij op. Ga je zo naar 5000km in een dag of 50. Niets is onmogelijk, en ik vind het ook een stoer plan, maar maakt me wél heel nieuwsgierig naar de voorbereidingen van Zivo.
Wel van Groningen naar Tallin is 2150km. Van Helsinki naar Skarsvag is het 1550km. Dus 3600 km. Overigens hoef ik het niet in 50 dagen te doen. Ik hoop, het maar als ik een week later aankom, prima.

Ook is het niet een verplicht doel om te halen. Mocht ik het te koud krijgen, of denk ik in een hotel in Tallin, waar ben ik aan begonnen, keer ik gewoon terug. Ik wil het in iedergeval proberen en ik zie wel hoe ver ik kom.

Overigens gaat Duitsland waarschijnlijk over op een harde lockdown. Ik weet niet precies wat dat inhoudt, maar ik las het op de NOS. Dus misschien kom ik Duitsland niet eens in lol. We zien wel wat er gebeurt.
Dan is dit wel interessant leesvoer voor jou: Hans van Dillen (wie kent 'm niet? -Ik niet) fietst, nee: vecht in de (Russische) poolcirkel: https://henkvandillen.net/nl/fietsen-in-de-poolcirkel/
Flix schreef:
di 08 dec, 2020 14:50
Dan is dit wel interessant leesvoer voor jou: Hans van Dillen (wie kent 'm niet? -Ik niet) fietst, nee: vecht in de (Russische) poolcirkel: https://henkvandillen.net/nl/fietsen-in-de-poolcirkel/
Bedankt voor de link. Ik kende hem niet, maar ziet er erg interessant uit. Ga het zekers lezen. Hij deed het dus ook in de winter. Dus het kan wel. Ik zie wel hoever ik kom..
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 14:57
Hij deed het dus ook in de winter. Dus het kan wel.
Maar hij was wel bijna doodgevroren.🥶
Flix schreef:
di 08 dec, 2020 15:02
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 14:57
Hij deed het dus ook in de winter. Dus het kan wel.
Maar hij was wel bijna doodgevroren.🥶
Maar in ga niet kamperen maar gewoon in een hotel slapen of airbnb. Dat scheelt toch een stuk met de kou.
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 15:07
Maar in ga niet kamperen maar gewoon in een hotel slapen of airbnb. Dat scheelt toch een stuk met de kou.
Daarvoor zijn geopende hotels en bnb's wel een voorwaarde.
Grandonneur schreef:
di 08 dec, 2020 15:23


Daarvoor zijn geopende hotels en bnb's wel een voorwaarde.
Waarom zouden hotels gesloten zijn? Heb al gekeken en er zijn genoeg hotels open als ik er fiets. En heb ook een tent bij me voor het geval er toch een dag is dat in geen hotel kan vinden.
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 16:00
Grandonneur schreef:
di 08 dec, 2020 15:23
Daarvoor zijn geopende hotels en bnb's wel een voorwaarde.
Waarom zouden hotels gesloten zijn?
Geen idee.
Grandonneur schreef:
di 08 dec, 2020 16:08
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 16:00
Grandonneur schreef:
di 08 dec, 2020 15:23
Daarvoor zijn geopende hotels en bnb's wel een voorwaarde.
Waarom zouden hotels gesloten zijn?
Geen idee.
Zoals jij het zeg klinkt het net alsof jij denkt dat er geen hotels open zullen zijn.
Ik ben overigens niet iemand die teveel aan voorbereiding doet. Ik ga op 1 januari vertrekken en zie wel wat er gebeurt en hoever ik kom.
Een mooier begin van het jaar kun je niet hebben, en die niet waagt die niet wint. Kunnen we je reis ergens volgen of komt er een naverslag incl fotos :D :D ik wens je veel suc6
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 16:26
Ik ben overigens niet iemand die teveel aan voorbereiding doet. Ik ga op 1 januari vertrekken en zie wel wat er gebeurt en hoever ik kom.
That's the spirit! 👊🏻
Ik ben benieuwd naar je ervaringen tzt.

Wijk alleen op tijd van je plan af als je 'onderbuik' zegt dat het niet goed is. Want 'daar en dan' is toch wel wat anders dan 'hier en nu'.