In 2023, het jaar dat ik 60 word, wil ik vliegen (tja, ik heb een keer eerder gevlogen en wilde dit nooit meer doen, maar heen en terug fietsen wordt te gek) naar Tel Aviv. Daar een auto huren en drie weken met mijn vrouw rondreizen. Dan mijn vrouw op het vliegtuig zetten en zelf in een maand of drie terug naar mijn woonplaats Langweer fietsen. Het ultieme pelgrimeren is volgens mij namelijk het thuiskomen. Als vertrekdatum denk ik aan Paasmaandag.
Het plan is om de verspreiding van het christendom min of meer op de fiets te volgen wat voor mij als theoloog boeiend is. Liefst dus uiteraard via Jordanië en Syrië, maar of dat dan al kan is natuurlijk sterk de vraag. Zo niet, dan via Cyprus. Uiteraard langs zoveel mogelijk plaatsen waar Paulus zou zijn geweest en dan dus na Turkije en Griekenland de Adriatische Zee oversteken en op Rome aan en vandaar
Ik wil er een boek of een serie artikelen over schrijven en ga daarin naast mijn fietservaringen vooral aandacht besteden aan de verhalen over Paulus e.d. die verteld worden in Handelingen en de brieven van Paulus en wat daar nog van te zien zou zijn, met aandacht voor wat dat nafietsen mij doet. Als iemand daar al eens eerder mee bezig is geweest, dan hoor ik dat graag.
De komende jaren ga ik dus vakantieweken opsparen. En me grondig inlezen in de literatuur. In elk geval staat het op de tekentafel. Een alternatief is een retourtje Santiago, of een retourtje Polen met daar de volledige GreenVelo met een uitstapje de Oekraïne in, want ik merk dat ik toch wat aarzelingen heb om mijn fietsreis ‘in den vreemde’ te beginnen. Maar dat er een grote trip komt is duidelijk het voornemen en ik hoop dat dit een enkeltje Jeruzalem - Langweer zal zijn,