Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsreizen op de tekentafel - Forum Wereldfietser

fietsreizen op de tekentafel

Nu de herfst zijn intrede heeft gemaakt en met het corona in de wereld, vroeg ik me af of er al
nieuwe fiets vakanties en-of ideeën op de tekentafel liggen voor het nieuwe jaar 2021.
Mijn plan voor afgelopen voorjaar was om de nieuwe Benjaminse Veloroute du Soleil uit te proberen als fietsroute voor beginners met niet veel meer dan een stadsfiets. Dat staat nu voor dit voorjaar op de verlanglijst, maar of het zal kunnen?
Geen plannen. Na de abrupt afgebroken fietsvakantie vorig jaar (Kirgizië) en de recent als gevolg van polsklachten niet eens gestarte MTB-tour (Alpen), ben ik maar gestopt met plannen maken voor fietsvakanties. Ik ben blij dat we nog een paar keer last minute enkele dagen weg zijn gegaan (Sauerland, Luxemburg, Zwitserland). Zeker nu met corona leef ik van week tot week. En dat is prima, want ik leer zo om mijzelf op een andere manier te motiveren. Een hele omschakeling, dat wel, want ik was gewend om dingen lang van te voren te bedenken en tot in detail voor te bereiden. Zennnnn......
Op de tekentafel klinkt als 'ontwerpen' en zo creatief, en wellicht heldhaftig, ben ik niet.
Mijn plan is om medio mei (Corona Volente) richting Rome te vertrekken aan de hand van de gidsjes van Hans Reitsma. Als je de vele berichten online bekijkt is dat niet bepaald een originele gedachte, maar ik geloof dat ik me daar toch maar niks van aantrek. Of het nou komt doordat ik een voormalige Rooms jongetje ben weet ik niet, maar Rome is al jarenlang de bestemming die me het meeste trekt. Mijn vrouw moest enige tijd aan het idee wennen dat ik zo lang (ik reken 5-6 weken) van huis zou zijn, maar begrijpt inmiddels wel dat het een soort noodzaak is dat het gebeurt. :-)
Tot nu toe waren mijn vakanties te kort, maar sinds 1 oktober ben ik gestopt met werken, en ontstaat de mogelijkheid het plan uit te voeren. Ik vind het wel spannend op een bepaalde manier, ook al zijn zovelen mij al voorgegaan en kom je de beschaafde wereld niet uit. De spanning zit dan ook meer in dingen als: hoe ga ik om met onverwachte gebeurtenissen (vermoedelijk gaat dat prima), vereenzaam ik niet (dat denk ik niet, ben graag alleen op pad), en kom ik al die hoogtes wel op. Maar wees gerust, het is prima te hanteren spanning die vermoedelijk spoedig verdwenen zal zijn als ik eenmaal onderweg ben.
Tot zover mijn 'tekentafel'.
mijn tekentafel plan gaat over 2022 :oops:
Daarom nog maar geen apart draadje gestart. Al wel veel voorpret.
Waarschijnlijk wordt het een rondje Oostzee, via Baltische staten naar St Petersburg. Terug via Scandinavië.
Ongeveer 3,5 maand. Tot die tijd dagen sparen en kopen van de baas.

En ondertussen inderdaad maar niet te ver vooruit kijken. En kleine korte termijn fietsplannen maken.
Bij mij liggen Schotland, Ierland en IJsland op de tekentafel. Ik spreid mijn kansen. Ik werk (even) niet meer, dus ik kan voorlopig gaan wanneer ik wil.
Op de tekentafel ligt heel veel maar als we het een beetje herschikken, en we ervan uitgaan dat Corona er nog wel is, komt we ongeveer op dit uit:
* Bikepacken in Noord Italië
* Kanoen op de Semois
* 1 marathon (weet het, is geen fietsen) officieel of niet
* Als het kan, bikepacken in Marokko
* Bikepacken in Albanie.

Kortom: veel korte tochten. Lange reis nog even niet tenzij de wereld er heeeeel anders uitziet dan nu.
willem.m schreef:
vr 23 okt, 2020 16:19
Zeker nu met corona leef ik van week tot week.
Dit. Heb nog een hele stapel zelf-ontworpen GPS-tracks (Be en Dld) liggen (die overigens ook nog onderhevig zijn aan wijzigingen). Ik zie wel wanneer die weer van pas gaan komen. En een tocht(je) in NL heb ik in een avondje uitgezocht.
Heb de route van vorig jaar nog op de plank liggen - Orleans - Nevers via de kastelenroute en vanuit Nevers via oude wegen.. terug naar huis. Hoop dat dat komende zomer door kan gaan en anders zelf maar creatief worden en/of kijken waar het dan wel veilig fietsen is. Misschien wel gewoon Good old Blightie.
Ik hoop dat het corona snel uit de wereld is of dat we het een plaatsje kunnen geven in onze samenleving. Zodat we ons weer kunnen verplaatsen zonder enig gedoe en wetens waar we aan toe zijn. Ik heb voor volgende week vrijdag een operatie aan mijn meniscus op de planning staan. Voor volgend jaar en heb ik belgie en luxenburg op de tekentafel liggen, ik heb al wat routes op papier staan maar ben nog zoekende om ze aan elkaar te knopen. Mocht het in eigen land zijn ivm de huidige omstandigheden mischien het fietserpad, maar ben nog een beetje zwevend met plannen.
:D :D
Micky schreef:
za 24 okt, 2020 15:42
...maar ben nog een beetje zwevend met plannen.
Hier ook. Heb de planning om binnenkort met vroegpensioen te gaan en te verhuizen, maar Corona heeft wel e.e.a. in de war gegooid. Volgend jaar weer nieuwe kansen dus kan wat fietsplannen betreft nog weinig bepalen (daarna hopelijk wel meer dan genoeg tijd ;))
Na het afbreken van onze tour in zuid-oost Azië in maart dit (door corona), lag er al redelijk snel weer een plan op de tekentafel: vanuit huis naar Turkije fietsen in zomer/najaar 2021. Ik vraag me wel af of we dat gaan halen of dat de fietsreis langer uitgesteld gaat worden. Dat kan dan een half jaar later zijn, maar dan een andere bestemming ver weg of een jaar later.

Voor de route in Europa hebben we diverse varianten en eigenlijk is het idee dat we alleen de richting vastzetten en we Tzt kijken hoe We daar naartoe gaan fietsen.
Na twee zomers bij 35+ gefietst te hebben dacht ik aan een bestemming met potentieel minder warm weer: Schotland. Al weet ik niet of ik dan niet weer overdrijf qua regen. Daarnaast schijnt dat de Midges nogal een uitdaging kunnen zijn.
Anders midden-engeland, rondje Berlijn, of in Nederland. Allemaal afhankelijk van de de ontwikkelingen mbt Corona.
LHTJoost schreef:
vr 23 okt, 2020 19:21
mijn tekentafel plan gaat over 2022 :oops:
Daarom nog maar geen apart draadje gestart. Al wel veel voorpret.
Waarschijnlijk wordt het een rondje Oostzee, via Baltische staten naar St Petersburg. Terug via Scandinavië.
Ongeveer 3,5 maand. Tot die tijd dagen sparen en kopen van de baas.

En ondertussen inderdaad maar niet te ver vooruit kijken. En kleine korte termijn fietsplannen maken.
Ik ben op zoek naar de gpx-tracks van de R1 deel 2 (Berlijn-Litouwen) en deel 3 (Litouwen-Sint Petersburg). Ik weet dat deze tracks bij de boekjes zitten (die ik nu nog niet koop maar later zodat ik de meest recente heb) maar in het kader van de voorpret zou ik de tracks al graag hebben.
LHTJoost schreef:
ma 26 okt, 2020 15:27
LHTJoost schreef:
vr 23 okt, 2020 19:21
mijn tekentafel plan gaat over 2022 :oops:
Daarom nog maar geen apart draadje gestart. Al wel veel voorpret.
Waarschijnlijk wordt het een rondje Oostzee, via Baltische staten naar St Petersburg. Terug via Scandinavië.
Ongeveer 3,5 maand. Tot die tijd dagen sparen en kopen van de baas.

En ondertussen inderdaad maar niet te ver vooruit kijken. En kleine korte termijn fietsplannen maken.
Ik ben op zoek naar de gpx-tracks van de R1 deel 2 (Berlijn-Litouwen) en deel 3 (Litouwen-Sint Petersburg). Ik weet dat deze tracks bij de boekjes zitten (die ik nu nog niet koop maar later zodat ik de meest recente heb) maar in het kader van de voorpret zou ik de tracks al graag hebben.
Ik heb op mijn site een reisverslag geplaatst van het deel Berlijn-Klaipeda (Litouwen). Je vindt daar ook de gpx-tracks van onze etappes, die komen meestal vrij goed overeen met die in het boekje van Detlef Kaden.
peter de rijk schreef:
ma 26 okt, 2020 16:25
Ik heb op mijn site een reisverslag geplaatst van het deel Berlijn-Klaipeda (Litouwen). Je vindt daar ook de gpx-tracks van onze etappes, die komen meestal vrij goed overeen met die in het boekje van Detlef Kaden.
Veel dank. Kan ik goed mee vooruit :D
Als dan de mogelijkheden zich weer aandienen, dan staat de fietstocht in de planning die ik dit voorjaar niet kon doen.
Arnhem - Berlijn fietsen, dan rondje voormalige Berlijnse muur doen, en vervolgens het stukje voormalig IJzeren Gordijn van Berlijn naar de Oostzee, en via de Noordzee route terug tot ongeveer Katwijk aan Zee om via de Limes route terug naar Arnhem te fietsen.

Start ergens in april/mei.
Andere optie is om naar St. Petersburg te fietsen, oversteek naar Finland en dan richting Noordkaap, met postboot terug tot Bergen en dan nog even zoeken naar verdere mogelijkheden.
Ik plan voor 2021 de volgende (en tevens mijn eerste) fietsreizen (mits corona het toelaat):

April: Moselradweg
Mei: rondje Noord-Nederland (LF routes, nog niet zeker dewelke)
Juli: 100-Schlösser-Radweg
September: Frontlijnroute naar Basel
In 2023, het jaar dat ik 60 word, wil ik vliegen (tja, ik heb een keer eerder gevlogen en wilde dit nooit meer doen, maar heen en terug fietsen wordt te gek) naar Tel Aviv. Daar een auto huren en drie weken met mijn vrouw rondreizen. Dan mijn vrouw op het vliegtuig zetten en zelf in een maand of drie terug naar mijn woonplaats Langweer fietsen. Het ultieme pelgrimeren is volgens mij namelijk het thuiskomen. Als vertrekdatum denk ik aan Paasmaandag.

Het plan is om de verspreiding van het christendom min of meer op de fiets te volgen wat voor mij als theoloog boeiend is. Liefst dus uiteraard via Jordanië en Syrië, maar of dat dan al kan is natuurlijk sterk de vraag. Zo niet, dan via Cyprus. Uiteraard langs zoveel mogelijk plaatsen waar Paulus zou zijn geweest en dan dus na Turkije en Griekenland de Adriatische Zee oversteken en op Rome aan en vandaar
Ik wil er een boek of een serie artikelen over schrijven en ga daarin naast mijn fietservaringen vooral aandacht besteden aan de verhalen over Paulus e.d. die verteld worden in Handelingen en de brieven van Paulus en wat daar nog van te zien zou zijn, met aandacht voor wat dat nafietsen mij doet. Als iemand daar al eens eerder mee bezig is geweest, dan hoor ik dat graag.

De komende jaren ga ik dus vakantieweken opsparen. En me grondig inlezen in de literatuur. In elk geval staat het op de tekentafel. Een alternatief is een retourtje Santiago, of een retourtje Polen met daar de volledige GreenVelo met een uitstapje de Oekraïne in, want ik merk dat ik toch wat aarzelingen heb om mijn fietsreis ‘in den vreemde’ te beginnen. Maar dat er een grote trip komt is duidelijk het voornemen en ik hoop dat dit een enkeltje Jeruzalem - Langweer zal zijn,
Sabrina schreef:
ma 26 okt, 2020 20:15
Ik plan voor 2021 de volgende (en tevens mijn eerste) fietsreizen (mits corona het toelaat):

April: Moselradweg
Juli: 100-Schlösser-Radweg
Is daar ergens een boekje / gps van te vinden? Wij zijn die regelmatig tegengekomen bij mooie stukjes fietsen, en als ver weg niet mag, wellicht een optie voor voorjaar 2021...

Edit: voor ons is ‘ver weg’ een bestemming waar we extern vervoer voor nodig hebben. De eerste planning is nu “Dwars door Engeland” .