Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsreizen op de tekentafel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietsreizen op de tekentafel

zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 16:26

Ik ben overigens niet iemand die teveel aan voorbereiding doet. Ik ga op 1 januari vertrekken en zie wel wat er gebeurt en hoever ik kom.
Geen tekentafel dus in 2 opzichten :wink:
Laatste keer dat ik er met m'n fietsje stond was de laatste tunnel voor de Noordkaap 4 maanden dicht voor fietsers en zowiezo dicht bij erg slecht weer.
Veel verkeer valt wel mee maar het feit dat jij die ene sneeuw-vrije strook moet delen met andere weggebruikers maakt het niet leuker voor beiden.
De kou is beter te harden als je alleen kampeert ; je went aan de kou en hoeft niet iedere ochtend helemaal te aklimatiseren van +20 naar -20.
Sterkte!
Pier
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 16:26
Grandonneur schreef:
di 08 dec, 2020 16:08
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 16:00

Waarom zouden hotels gesloten zijn?
Geen idee.
Zoals jij het zeg klinkt het net alsof jij denkt dat er geen hotels open zullen zijn.
Ik ben overigens niet iemand die teveel aan voorbereiding doet.
Het is mijn reis niet, dus ik heb me er niet in verdiept (behalve zojuist 5 minuten), maar inderdaad.

Nu ik me er wél in verdiept heb (5 minuten) zou mijn antwoord zijn: vanwege Corona (Covid19). Duitsland: hotelovernachtingen voor toeristen niet toegestaan. Polen: hotelovernachtingen alleen toegestaan voor zakelijk verkeer. Of je Finland in komt vraag ik me af. Overal karrantèneplicht. Ach ja. Proberen kan altijd. Stay safe.
https://goo.gl/maps/2GVheAKusywe7twv6

Hotel in oldenburg waar ik gewoon een kamer kan boeken. Ik zie wel. Anders airbnb of gewoon kamperen.

http://www.parksee-lohne.de/

Ook deze camping is hele jaar open, bij Hannover waar ik door heen ga op weg naar berlijn en je kunt er gewoon kamperen. Ikzie het wel en ga gewoon en zie wel hoe ver ik kom.

Is toch ook gewoon een avontuur zo, het onbekende tegemoet fietsen.
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 22:13

Is toch ook gewoon een avontuur zo, het onbekende tegemoet fietsen.
Dat is het zeker...ga je een blog ofzo bijhouden?
Mijn eerste "lange" fietsreis staat in mei/juni 2021 op de planning. Verlof is al aangevraagd, volop bezig met de voorbereiding. Ruwe planning: thuis-Rome. Kan ook thuis-Rome-Napels worden, eventueel met ferry in Rome of Napels de oversteek naar Barcelona maken en zo terug huiswaarts.

Ik twijfel nog over 2 zaken:
1. Is de weg tussen Rome en Napoli wel fietsveilig? 2. En is dit voor mijn eerste grote fietsreis niet teveel van het goede i.v.m. het aantal km's? Minstens 2000km... Al ben ik wel van plan om te genieten en alles op het gemakje te doen, uit ervaring met kortere fietsreizen (3-4d) weet ik dat je alleen sneller de neiging hebt om door te fietsen. Ik maakte eigenlijk al meermaals dezelfde fout: teveel km op een dag waardoor ik veel te weinig genoten heb van de tocht zelf.

:roll:
LHTJoost schreef:
di 08 dec, 2020 22:56
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 22:13

Is toch ook gewoon een avontuur zo, het onbekende tegemoet fietsen.
Dat is het zeker...ga je een blog ofzo bijhouden?
Wel ik hou nooit een blog bij op mijn fietsreizen. Ik ben niet zo blogger. Dit keer echter denk ik wel. Als ik een simpele blog progamma kan vionden die neit te moeiljk is. Ik heb over polarsteps gehoord, dus misschien zoiets.
zivojan schreef:
wo 09 dec, 2020 14:29
LHTJoost schreef:
di 08 dec, 2020 22:56
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 22:13

Is toch ook gewoon een avontuur zo, het onbekende tegemoet fietsen.
Dat is het zeker...ga je een blog ofzo bijhouden?
Wel ik hou nooit een blog bij op mijn fietsreizen. Ik ben niet zo blogger. Dit keer echter denk ik wel. Als ik een simpele blog progamma kan vionden die neit te moeiljk is. Ik heb over polarsteps gehoord, dus misschien zoiets.
polarsteps is heel laagdrempelig. Je moet niet teveel verwachten van het spoor dat hij trekt. Soms krijgen achterblijvers een heel aparte route te zien maar dat vind ik geen groot bezwaar. Bij een vriend heb ik een fotoalbum gezien dat via Polarsteps is samengesteld. Als je foto's maakt met je mobiel werkt dat prima.
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 00:38
Winter tocht naar de noord kaap. Eerst naar Berlijn, dan Polen en de Baltische landen naar Finland. Dan naar de noord kaap. 1 januari vertrek. Overnachten in hotels, Airbnb enz. Terug via Noorwegen. Heb altijd noorderlicht willen zien en ook fietsen in de winter. Vind winter landschap erg mooi. Mocht het toch zwaar worden, neem ik gewoon een stukje de trein.

Hoop eind februari op de noord kaap te staan en dan in maart via de Noorse kust terug.
Geweldig plan, ik hoop voor je of het lukt :D

Zelf ben ik een route aan het uitstippelen richting de Duitse Konigsee via duitse routes. Is echter nog erg prematuur :)
Tim1983 schreef:
wo 09 dec, 2020 14:15
Mijn eerste "lange" fietsreis staat in mei/juni 2021 op de planning. Verlof is al aangevraagd, volop bezig met de voorbereiding. Ruwe planning: thuis-Rome. Kan ook thuis-Rome-Napels worden, eventueel met ferry in Rome of Napels de oversteek naar Barcelona maken en zo terug huiswaarts.

Ik twijfel nog over 2 zaken:
1. Is de weg tussen Rome en Napoli wel fietsveilig? 2. En is dit voor mijn eerste grote fietsreis niet teveel van het goede i.v.m. het aantal km's? Minstens 2000km... Al ben ik wel van plan om te genieten en alles op het gemakje te doen, uit ervaring met kortere fietsreizen (3-4d) weet ik dat je alleen sneller de neiging hebt om door te fietsen. Ik maakte eigenlijk al meermaals dezelfde fout: teveel km op een dag waardoor ik veel te weinig genoten heb van de tocht zelf.

:roll:
Wat betreft je tweede vraag over niet te veel kilometers voor je eerste grote toch: dit is puur hoe je er zelf mentaal in zit denk ik. Mijn eerste lange fietstocht was >2550km over 31 dagen, solo. Geweldig! Fietsvakantieervaring? 1 twee-daags tochtje en 1 tochtje naar Emmen op en neer van 5 dagen.
Tim1983 schreef:
wo 09 dec, 2020 14:15
1. Is de weg tussen Rome en Napoli wel fietsveilig?
Blog The Road Behind geeft een Duitstalig routevoorbeeld, inclusief gpx-track (bij het kaartje). De auteur is niet superenthousiast over de omgeving, maar stelt dat de route langs de kust wel geschikt is voor fietsers.
peter de rijk schreef:
za 12 dec, 2020 15:35
Tim1983 schreef:
wo 09 dec, 2020 14:15
1. Is de weg tussen Rome en Napoli wel fietsveilig?
Blog The Road Behind geeft een Duitstalig routevoorbeeld, inclusief gpx-track (bij het kaartje). De auteur is niet superenthousiast over de omgeving, maar stelt dat de route langs de kust wel geschikt is voor fietsers.
Bedankt Peter! Hier kan ik wat mee!
Wij, zeventig plussers , fietsen/ overwinteren de laatste 15 jaar in een warm land, meestal ZO Asia . :D :oops:
Dat gaat deze winter waarschijnlijk niet gebeuren. :x
In deze donkere dagen wordt je dan wel een beetje melancholiek, in het besef dat het misschien een lange donkere winter wordt :cry:
Hoewel we nog steeds veel op de fiets zitten is het toch wel balen .
Je gaat je ook afvragen of het er ooit nog wel van zal komen :x
Wel kijken we nu regelmatig de foto,s op de TV :shock:

“Gelukkig hebben we de foto,s nog” wordt nu wel heel letterlijk.

Dirk
Een tijdje geleden bedacht ik dat er in april 2021 al weer van alles mogelijk zou zijn maar die datum komt nu ook al steeds rapper dichterbij. Dat in combinatie met verslechterende berichten over Corona stemmen me niet direct optimistisch. Als het erin zit wil ik eind april dit rondje doen vanuit huis:
Vlissingen - Nieuwpoort (B) - de frontlijn-route oppakken tot Verdun - Noordelijk door Luxemburg en Belgische Ardennen naar Maastricht en door België terug naar huis (omgeving Tilburg).

Maar of dat erin zit :|
Aart Veldhuizen schreef:
ma 26 okt, 2020 22:36
In 2023, het jaar dat ik 60 word, wil ik vliegen (tja, ik heb een keer eerder gevlogen en wilde dit nooit meer doen, maar heen en terug fietsen wordt te gek) naar Tel Aviv. Daar een auto huren en drie weken met mijn vrouw rondreizen. Dan mijn vrouw op het vliegtuig zetten en zelf in een maand of drie terug naar mijn woonplaats Langweer fietsen. Het ultieme pelgrimeren is volgens mij namelijk het thuiskomen. Als vertrekdatum denk ik aan Paasmaandag.

Het plan is om de verspreiding van het christendom min of meer op de fiets te volgen wat voor mij als theoloog boeiend is. Liefst dus uiteraard via Jordanië en Syrië, maar of dat dan al kan is natuurlijk sterk de vraag. Zo niet, dan via Cyprus. Uiteraard langs zoveel mogelijk plaatsen waar Paulus zou zijn geweest en dan dus na Turkije en Griekenland de Adriatische Zee oversteken en op Rome aan en vandaar
Ik wil er een boek of een serie artikelen over schrijven en ga daarin naast mijn fietservaringen vooral aandacht besteden aan de verhalen over Paulus e.d. die verteld worden in Handelingen en de brieven van Paulus en wat daar nog van te zien zou zijn, met aandacht voor wat dat nafietsen mij doet. Als iemand daar al eens eerder mee bezig is geweest, dan hoor ik dat graag.
WOW wat eeen mooie idee en vooral route. Benzelf ook altijd geinteresseeerd in de geschiedenis van het Christendom en midden-oosten. De Bijbelse plaatsen en ook de kruistochten enz.

Wou vroeger ook wel naar Israel fietsen.Helaas er nooit van gekomen en nu is het misschien te laat. De oorlogen in irak en syrie en libie maken het er niet makkelijker op.

Als het mogelijk was zou ik het volgende rondje graag een keer willen doen:

Eerst naar Athene via de balkan, dan naar istanbul, het oude Constantinopel, dan Syrie en Damascus naar de dode zee. Vervolgens Jeruzalem en eindigen in Eilat. Dan terug via egypte naar libie en tunesie. Daar de boot naar italie en dan via rome weer terug naar nederland.

Maar helaas zal dit wel nooit kunnen. Syrie is nog steeds niet veilig en Libie helaas ook niet.
Fiets-avontuur schreef:
di 22 dec, 2020 14:36
Aart Veldhuizen schreef:
ma 26 okt, 2020 22:36
In 2023, het jaar dat ik 60 word, wil ik vliegen (tja, ik heb een keer eerder gevlogen en wilde dit nooit meer doen, maar heen en terug fietsen wordt te gek) naar Tel Aviv. Daar een auto huren en drie weken met mijn vrouw rondreizen. Dan mijn vrouw op het vliegtuig zetten en zelf in een maand of drie terug naar mijn woonplaats Langweer fietsen.
WOW wat eeen mooie idee en vooral route. Benzelf ook altijd geinteresseeerd in de geschiedenis van het Christendom en midden-oosten. De Bijbelse plaatsen en ook de kruistochten enz.

Wou vroeger ook wel naar Israel fietsen.Helaas er nooit van gekomen en nu is het misschien te laat. De oorlogen in irak en syrie en libie maken het er niet makkelijker op.

Als het mogelijk was zou ik het volgende rondje graag een keer willen doen:

Eerst naar Athene via de balkan, dan naar istanbul, het oude Constantinopel, dan Syrie en Damascus naar de dode zee. Vervolgens Jeruzalem en eindigen in Eilat. Dan terug via egypte naar libie en tunesie. Daar de boot naar italie en dan via rome weer terug naar nederland.

Maar helaas zal dit wel nooit kunnen. Syrie is nog steeds niet veilig en Libie helaas ook niet.
Dank je. Zo’n rondje Middellandse Zee is helemaal een superrit! Ik zou hem als theoloog dan eerder andersom doen, dus via Egypte naar Israel en dan via Syrie, Turkije, Griekenland en Rome naar huis. Voor Israel is het bevrijd zijn uit Egypte de centrale gedachte. Egypte leidt dus naar Israel en vandaar zou ik dan de verspreiding van het christendom op de voet volgen.

Inderdaad zijn niet alle landen veilig, maar wat houd je tegen om delen van die reis alsnog te gaan maken?
Aart Veldhuizen schreef:
di 22 dec, 2020 22:33

Dank je. Zo’n rondje Middellandse Zee is helemaal een superrit! Ik zou hem als theoloog dan eerder andersom doen, dus via Egypte naar Israel en dan via Syrie, Turkije, Griekenland en Rome naar huis. Voor Israel is het bevrijd zijn uit Egypte de centrale gedachte. Egypte leidt dus naar Israel en vandaar zou ik dan de verspreiding van het christendom op de voet volgen.

Inderdaad zijn niet alle landen veilig, maar wat houd je tegen om delen van die reis alsnog te gaan maken?
Helemaal gelijk. Vanuit Egypte via de Sinai naar Israel. Net zoals het volk Israel dat deed. Stoppen bij de st catharina klooster op de mount Sinai.

Wel ik heb maar een paar weken vakantie per jaar. Ben trouwens nog "maar" 48. Misschien dat ik in de toekomst alsnog kan doen. Ben overigens te bang om te vliegen, zal dus alles moeten fietsen of met de boot. Heb vroeger toen ik veel jonger was wel gevlogen, maar had een slechte ervaring en durf dus niet meer te vliegen.

https://www.salamiscruiselines.com/ deze gaat naar haifa vanaf Cyprus.

Wens je in iedergeval veel succes met je reis..
De Sinaï is nu niet bepaald de veiligste plek op aarde, als je er al mag komen op het moment.
Wim schreef:
wo 23 dec, 2020 16:15
De Sinaï is nu niet bepaald de veiligste plek op aarde, als je er al mag komen op het moment.
Maar het is wel de perfecte plek om van God de Tien Ware Geboden voor Fietsvakanties te ontvangen.😉
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 00:38
Winter tocht naar de noord kaap. Eerst naar Berlijn, dan Polen en de Baltische landen naar Finland. Dan naar de noord kaap. 1 januari vertrek. Overnachten in hotels, Airbnb enz. Terug via Noorwegen. Heb altijd noorderlicht willen zien en ook fietsen in de winter. Vind winter landschap erg mooi. Mocht het toch zwaar worden, neem ik gewoon een stukje de trein.

Hoop eind februari op de noord kaap te staan en dan in maart via de Noorse kust terug.
Ben je vertrokken? Ik ben erg benieuwd naar je avonturen.