Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsreizen op de tekentafel - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

fietsreizen op de tekentafel

LHTJoost schreef:
ma 21 dec, 2020 19:03
Een tijdje geleden bedacht ik dat er in april 2021 al weer van alles mogelijk zou zijn maar die datum komt nu ook al steeds rapper dichterbij. Dat in combinatie met verslechterende berichten over Corona stemmen me niet direct optimistisch. Als het erin zit wil ik eind april dit rondje doen vanuit huis:
Vlissingen - Nieuwpoort (B) - de frontlijn-route oppakken tot Verdun - Noordelijk door Luxemburg en Belgische Ardennen naar Maastricht en door België terug naar huis (omgeving Tilburg).

Maar of dat erin zit :|
Vandaag werd april in 1 adem genoemd met 3e golf Corona :(
Flix schreef:
di 08 dec, 2020 15:02
zivojan schreef:
di 08 dec, 2020 14:57
Hij deed het dus ook in de winter. Dus het kan wel.
Maar hij was wel bijna doodgevroren.🥶
Hoor meer over deze avonturen en zijn gedachten op en rond de fiets bij de volgende podcast:

https://open.spotify.com/episode/1j5abizvK7DChgk7C4h4qs
LHTJoost schreef:
di 19 jan, 2021 21:14
LHTJoost schreef:
ma 21 dec, 2020 19:03
Een tijdje geleden bedacht ik dat er in april 2021 al weer van alles mogelijk zou zijn maar die datum komt nu ook al steeds rapper dichterbij. Dat in combinatie met verslechterende berichten over Corona stemmen me niet direct optimistisch. Als het erin zit wil ik eind april dit rondje doen vanuit huis:
Vlissingen - Nieuwpoort (B) - de frontlijn-route oppakken tot Verdun - Noordelijk door Luxemburg en Belgische Ardennen naar Maastricht en door België terug naar huis (omgeving Tilburg).

Maar of dat erin zit :|
Vandaag werd april in 1 adem genoemd met 3e golf Corona :(
Niet dus, plannen al verlegd naar Nederland.
Ik blijf nog steeds optimistisch. Mei of juni vertrek ik normaal richting Rome. Kamperen en solo fietsen lijkt me één van de veiligste opties om de reizen eerlijk gezegd. Tegen die tijd is de horeca terug open en de grenzen normaal ook. :D
Ik help het je hopen, Tim. Maar ik geloof daar niet meer in. Ben vang dat we nog een tijd aan huis gekluisterd zijn. :cry:
Er zit een hoop tussen thuis zitten en naar Rome fietsen. Maar wie weet is zelfs dat laatste binnenkort weer mogelijk.
Een supergrote reis gaat dit jaar waarschijnlijk niet lukken zoals het retourtje Santiago dat ik vorig jaar wilde doen of het enkeltje Jeruzalem - Langweer dat ik in 2024 zou willen doen. Maar misschien wel een enkeltje Langweer - Praag of als ook dat niet kan het nieuwe rondje Groningen. Vorig jaar met mijn vrouw het nieuwe rondje Drenthe gedaan noodgedwongen, maar dat was eigenlijk ook verrassend leuk. We hadden speciaal de heetste week uitgekozen en thuis voelde het alsof in Spanje in de zomer hadden gefietst. Toch een mooi milieuvriendelijk alternatief voor mensen die nog altijd de gewoonte hadden met fietsen mee te gaan vliegen naar warme oorden om daar te gaan fietsen!

O ja, ik heet momenteel weer anders dan eerder in dit topic, bizar toch altijd die inlogcodes.

Groeten, Aart Veldhuizen.
Gerards schreef:
di 02 mar, 2021 22:38
Ik help het je hopen, Tim. Maar ik geloof daar niet meer in. Ben vang dat we nog een tijd aan huis gekluisterd zijn. :cry:
Ik ga na mijn verhuizing misschien een website/blog beginnen zodat ik e.e.a. van de (geplande ;)) fiets- en wandelzaken kan gaan vastleggen. Zo hoop ik de thuis-tijd (van de zomer zal het hopelijk wel meevallen maar als er in de herfst weer een nieuwe mutatie opsteekt...) nog te vullen.
In 2020 was alles zo goed als geregeld om de pelgrimsroute van Rome (Via Francigena) tot Antwerpen te rijden. Tot uiteraard Corona Noord-Italië hard trof in eerste instantie en later de gehele toerismesector zo goed als lam legde.
Mijn transportmiddel werd terecht 2 weken voor vertrek geannuleerd (fietsbus) en er werd een alternatief gezocht en gevonden in Frankrijk.
Het grote doel is om die reis dit jaar effectief te kunnen rijden maar ik heb alvast 2 alternatieven klaar liggen:
- Met de fietsbus tot St Jean Pied-de-Port, dan van West naar Oost langs de Spaanse Pyreneeën en terug langs de Katharenroute
- Een lus in het Zwarte woud (als om de één of andere reden de fietsbussen nog niet kunnen/mogen rijden)
Dit topic even afstoffen:

Voor eind mei 2023 ben ik aan het kijken voor een solo-trip naar Berlijn.
In mijn planning staan zo'n 10-12 dagen fietsen, in Berlijn een afsluitend lang weekend met gezin. Zij komen met de trein achterop gereisd.

In bikepacking setup zijn dagafstanden van 80-110km haalbaar, dan hoef ik niet zo door te jakkeren. Voorkeur gaat uit naar onverharde paadjes en rustige wegen. Ergens een keer een rustdag is prima, maar 3 dagen te voet een stadje ontdekken hoeft niet. Dat ga ik in Berlijn doen. Cultuur snuiven kan ook al fietsend.

Maar, wat zijn mooie routes om richting het oosten te gaan?
- R1 radweg
- Hanze route Zaltbommel - Brandenburg
- Via Hamburg-Rugen-radweg + grensstreek Polen
- Dwars uit Munster - Bielefeld - Magdenburg
- Route van Kees Swart Enschede-Berlijn

Opties genoeg dus om er te geraken, heeft er iemand tips en ideeën voor niet te missen plaatsen/trekpleisters/hotspots die het (om)fietsen waard zijn? Waarom welke route?
Dwars door de Harz in plaats van een lus erom heen. Evtl naar de top van de Brocken. Zeer mooi en niet al te lastig, rest van de trip is sowieso al grotendeels vlak.
jwkeij schreef:
di 11 okt, 2022 09:23
Dit topic even afstoffen:

Voor eind mei 2023 ben ik aan het kijken voor een solo-trip naar Berlijn.
In mijn planning staan zo'n 10-12 dagen fietsen, in Berlijn een afsluitend lang weekend met gezin. Zij komen met de trein achterop gereisd.

In bikepacking setup zijn dagafstanden van 80-110km haalbaar, dan hoef ik niet zo door te jakkeren. Voorkeur gaat uit naar onverharde paadjes en rustige wegen. Ergens een keer een rustdag is prima, maar 3 dagen te voet een stadje ontdekken hoeft niet. Dat ga ik in Berlijn doen. Cultuur snuiven kan ook al fietsend.

Maar, wat zijn mooie routes om richting het oosten te gaan?
- R1 radweg
- Hanze route Zaltbommel - Brandenburg
- Via Hamburg-Rugen-radweg + grensstreek Polen
- Dwars uit Munster - Bielefeld - Magdenburg
- Route van Kees Zwart Enschede-Berlijn

Opties genoeg dus om er te geraken, heeft er iemand tips en ideeën voor niet te missen plaatsen/trekpleisters/hotspots die het (om)fietsen waard zijn? Waarom welke route?
Zowel de R1, als de Hanzeroute van Brandenburg naar Zaltbommel heb ik gefietst. Wel oost-west. Van Fietsen naar Berlijn van Kees Swart deed ik Braunschweig-Enschede.
In mijn herinnering zat in de R1 het minst onverhard.

Lastig om een advies te geven, alle drie zijn ze de moeite waard.
Van de Hanzeroute is een herziene uitgave verschenen; https://www.recreatief-fietsen.nl/hanze ... ute-deel-3.
Zie ook https://www.recreatief-fietsen.nl/fiets ... /reacties2 met reacties van fietsers over ''Fietsen naar Berlijn''.

Jan
"...Zelden zoveel zitten stuiteren op de fiets. Veel bospaden, grof puin wegen, hobbelasfalt en kasseien etc. We rijden op Koga toerfietsen met bagage. De voordrager ophanging is ultiem getest. Ons idee is dat de hoofdroute meer geschikt is voor mountainbikers en sommige delen beter zonder bagage...."

Dit lees ik graag! 8)
jwkeij schreef:
di 11 okt, 2022 14:46
"...Zelden zoveel zitten stuiteren op de fiets. Veel bospaden, grof puin wegen, hobbelasfalt en kasseien etc. We rijden op Koga toerfietsen met bagage. De voordrager ophanging is ultiem getest. Ons idee is dat de hoofdroute meer geschikt is voor mountainbikers en sommige delen beter zonder bagage...."

Dit lees ik graag! 8)
Ik heb de R1 eens gereden vanaf Berlijn en inderdaad een veel gehoorde klacht van tegemoetkomende fietsers. Ik vond het allemaal nogal meevallen. Al werken de kruip door sluip door weggetjes je op een gegeven moment wel op de zenuwen. Zeker als je steeds na veel omwegen op dezelfde doorgaande weg terecht komt.

Was mijn eerste en laatste ervaring met een route-boekje :D
Heb dit jaar de R1 tot bijna Berlijn gereden....

Tweede deel inderdaad wel wat kasseien, wat voor mij de minst aangename weg is....
De vele boswegen en gravel vond ik dan wel best leuk.

Ook wordt je in vele dorpjes op het voetpad gestuurd, wat erg vervelend is....
Dat ligt uiteraard niet aan de R1. In Duitsland telt vooral de auto.

Als ik het opnieuw zou doen, zou ik zoals reeds vermeld proberen meer dwars door het hartz Wald te gaan, nu loopt de R1 er eerder noordelijk omheen.... Zo mis je het wel voor een stuk.
Berger schreef:
di 11 okt, 2022 15:35
jwkeij schreef:
di 11 okt, 2022 14:46
"...Zelden zoveel zitten stuiteren op de fiets. Veel bospaden, grof puin wegen, hobbelasfalt en kasseien etc. We rijden op Koga toerfietsen met bagage. De voordrager ophanging is ultiem getest. Ons idee is dat de hoofdroute meer geschikt is voor mountainbikers en sommige delen beter zonder bagage...."

Dit lees ik graag! 8)
Ik heb de R1 eens gereden vanaf Berlijn en inderdaad een veel gehoorde klacht van tegemoetkomende fietsers. Ik vond het allemaal nogal meevallen. Al werken de kruip door sluip door weggetjes je op een gegeven moment wel op de zenuwen. Zeker als je steeds na veel omwegen op dezelfde doorgaande weg terecht komt.

Was mijn eerste en laatste ervaring met een route-boekje :D
Het blauwe citaat is over de route van Kees Swart: Enschede-Berlijn.
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... r-berlijn/