Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe plaatsen jullie een fiets op dakdragers? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe plaatsen jullie een fiets op dakdragers?

Edwin* schreef:
vr 31 jul, 2020 17:03
Is het een idee om je fiets in de auto te vervoeren (zoals eerder aangegeven) en een deel van de bagage in een dakkoffer?

Qua hoogte heb je maximaal 2 meter te benutten.

Je auto heeft een hoogte van 1.537 mm

(zie: https://www.google.com/search?rlz=1C1GG ... 20&bih=937)

Een dakkoffer is verkrijgbaar met een hoogte van 320 mm

(zie: https://www.alleskanmee.nl/Dakkoffer-32 ... gJW2_D_BwE

Blijft 143 mm voor de hoogte van de dakdragers.
Een dakkoffer kost ook weer geld.... Waar laat ik hem dan als hij niet gebruikt wordt?
Martin E. van Doornik schreef:
vr 31 jul, 2020 20:02
Edwin* schreef:
vr 31 jul, 2020 17:03
Is het een idee om je fiets in de auto te vervoeren (zoals eerder aangegeven) en een deel van de bagage in een dakkoffer?

Qua hoogte heb je maximaal 2 meter te benutten.

Je auto heeft een hoogte van 1.537 mm

(zie: https://www.google.com/search?rlz=1C1GG ... 20&bih=937)

Een dakkoffer is verkrijgbaar met een hoogte van 320 mm

(zie: https://www.alleskanmee.nl/Dakkoffer-32 ... gJW2_D_BwE

Blijft 143 mm voor de hoogte van de dakdragers.
Een dakkoffer kost ook weer geld.... Waar laat ik hem dan als hij niet gebruikt wordt?

Dat klopt, maar je probleem is dan wel opgelost, wellicht is er in je molen nog een hoekje vrij voor opslag? Je kunt ook een dakkoffer huren: https://www.dakkofferonline.nl/dakkoffer-huren/

Je kunt je geliefde katten dan wel meenemen, dat moet toch ook wat waard zijn?

Anders weet ik het ook niet.
Toevallig vandaag (of was het gisteren, daar wil ik vanaf wezen) kwam (in Italië) een auto langsrijden met fietsen plat op het dak. Blijkbaar kun je die naast de auto rechtopstaand in een soort kooi zetten, en dan lift je de zooi omhoog, en al kantelend komen ze liggend op het dak. Bijzondere constructie, en misschien heel handig voor jou. Moet je deze wel kunnen vinden en willen kopen.

Rechtopstaand op het dak zou ik nooit doen, omdat ik ooit zo 3 fietsen de snelweg (A2 bij Vianen!) op zag stuiteren, met rek en al. Ik kon ze nog net op tijd inhalen, terwijl ik de constructie al zag overhellen, en seconden later in de achteruitkijkspiegel een horrorshow in beeld had. Voor mij traumatische genoeg om nooit met zo’n rek te gaan rijden.

Zoals gezegd: normale fietsen zijn nooit te breed voor een achterdrager.
Mijn laatste auto heeft een trekhaak. De fiets zie ik amper in de buitenspiegels, met een Logan van 174cm breed zal het niet anders zijn. Bij keuze dragers liet ik me inspireren door test AutoBild. Dragers dak-, of trekhaak waarbij de fiets bij een uitwijkpoging of noodstop op de drager blijft staan en de auto niet inhaalt;) Van mijn auto’s met dakdragers heb nog foto’s liggen gemaakt door de regiopolitie bij snelheidsovertredingen.
Flix schreef:
vr 31 jul, 2020 21:48
Toevallig vandaag (of was het gisteren, daar wil ik vanaf wezen) kwam (in Italië) een auto langsrijden met fietsen plat op het dak. Blijkbaar kun je die naast de auto rechtopstaand in een soort kooi zetten, en dan lift je de zooi omhoog, en al kantelend komen ze liggend op het dak. Bijzondere constructie, en misschien heel handig voor jou. Moet je deze wel kunnen vinden en willen kopen.

lijkt vast hier op
jasmon schreef:
vr 31 jul, 2020 22:32
Flix schreef:
vr 31 jul, 2020 21:48
Toevallig vandaag (of was het gisteren, daar wil ik vanaf wezen) kwam (in Italië) een auto langsrijden met fietsen plat op het dak. Blijkbaar kun je die naast de auto rechtopstaand in een soort kooi zetten, en dan lift je de zooi omhoog, en al kantelend komen ze liggend op het dak. Bijzondere constructie, en misschien heel handig voor jou. Moet je deze wel kunnen vinden en willen kopen.

lijkt vast hier op
Hoeft niet, ben sterk genoeg om een fiets liggend op de dakdragers te tillen. Als molenaar ben ik gewend om zakken van 50 kg op m'n schouders te sjouwen. Ik had ooit drie fietsen op een imperiaal gedaan en het hele zaakje met een spin vastgezet. Hier tijdens onze vakantie in de DDR in 1985. Waren toch redelijk oude fietsen.
Camping Zierow-1.jpg
Ik zou een proefopstelling adviseren. Op een werktafel o.i.d.
Je kan dan makkelijk zien Waar de fiets ,moet dragen op het frame en zonodig blokjes maken om het geheel vast te zetten. Eventueel je trappers demonteren om hoogte te beperken.

Over de pil voor je katten, informeer goed wat deze doen. Als het dezelfde zijn als die bij vuurwerk worden gebruik dan zijn het enorme spierverslappers. Dan werken de hersenen wel maar kan het lichaam niet reageren. Dit is niet wat je wil hebben bij je geliefde dieren. Lees je goed in a.u.b.

Fijne vakantie in het mooie Zweden 👍
Tomtom2012 schreef:
za 01 aug, 2020 11:13
Ik zou een proefopstelling adviseren. Op een werktafel o.i.d.
Je kan dan makkelijk zien Waar de fiets ,moet dragen op het frame en zonodig blokjes maken om het geheel vast te zetten. Eventueel je trappers demonteren om hoogte te beperken.

Over de pil voor je katten, informeer goed wat deze doen. Als het dezelfde zijn als die bij vuurwerk worden gebruik dan zijn het enorme spierverslappers. Dan werken de hersenen wel maar kan het lichaam niet reageren. Dit is niet wat je wil hebben bij je geliefde dieren. Lees je goed in a.u.b.

Fijne vakantie in het mooie Zweden 👍
De proefopstelling is al gebeurd, zie de bovenste topic. Linker crank eraf en stuur kwartslag draaien. Buizenisolatie erop. Spanbanden en grote tie-raps. Onze dierenarts kent ons al jaren goed. Wij hebben ook een hondje gehad die op reis naar Zweden een pilletje heeft gehad om hem rustig te houden.
Stel als er tijdens ons verblijf in Zweden eventueel meer corona-uitbraken komen en de overheid maatregelen zou nemen, dan hebben we toch al een eigen huis om langer te blijven (en niet drie hoog achter in een hotel of zo) en missen wij de in Nederland achtergelaten katten nog erger.... Ik ben soms boos op de media, die Zweden als code oranje afstempelt, maar dat is niet overal zo, net als tussen Brabant en Groningen.
Onderstaande foto is de rode kat van onze overburen. Midden op de achtergrond, tussen de bomen, is ons Zweedse huis deels zichtbaar (met Groninger vlag, klikken om te vergroten). En die kat gaat al jaren mee, op en neer tussen Zweden en Drenthe.
DSCF7734.jpg
Vanmiddag een proefrit gemaakt met de bench waarin Otje en Sientje, zo heten die katten, broer en zus van elkaar, meegingen. Afstand 20 kilometer.
De eerste zes kilometer nogal miauwend, maar daarna ging het rustiger. Paar filmpjes gemaakt. Weer thuis gekomen gedroegen ze zich zoals altijd weer normaal.
Er komt een grote sticker op de achterruit: Katzen an Bord voor Duitsland en Katter ombord voor Zweden.
Nu het richting of-topic gaat ontbreekt de inbreng vanuit het perspectief van de katten vrij naar Remco Campert Dagboek van een Kat. ‘Bril nam ons mee uit rijden, voor de vorm een keel opgezet, twintig minuten later waren we weer bij rok’
Ik heb mijn fiets zojuist op de dakdragers bevestigd. Heel gemakkelijk om de fiets horizontaal plat over het dak van de auto te leggen, ik stond op een keukenopstapje. Linker crank eraf en stuur kwartslag gedraaid. De voor- en achterwielen aan elkaar vastgebonden. De framebuizen e.a. bekleed met buizenisolatie en met grote tie-wraps aan de dakdragers vastgemaakt en het geheel rondom vastgebonden met een 5 meter lange spanband. Het leren Brooks-zadel omkleed met een plastic boodschappentas, want ik verwacht regen onderweg. Klaar!
Daaronder is de grote kattenbench zichtbaar, die aan het dak is opgehangen. Proefritten geslaagd.
IMG_20200824_190953.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
ma 24 aug, 2020 19:31
Het leren Brooks-zadel omkleed met een plastic boodschappentas, want ik verwacht regen onderweg. Klaar!
Als de zak kapot waait door de snelheid in combinatie met de lange afstand wordt'ie alsnog nat. Zou je het zadel er niet gewoon afhalen?
Wat is nu het voordeel precies tov een fietsendrager gebruiken? Je bent nu wel erg afhankelijk van de spanbandjes die onderweg altijd losser raken door bewegen van de lading. Controleer ze regelmatig.
Is dat houten ding in de auto wel zo veilig in geval van een aanrijding? Zou je niet gewoon een hondenrek plaatsen?
Je hebt er nu niets meer aan want je lijkt het prima te hebben opgelost, maar als ik nog een keer een fiets laat maken wordt het een fiets met Rinko voorzieningen. Dat is een Japans systeem om een gewone fiets zonder veel aparte toestanden snel heel klein te maken en ook weer snel in elkaar te kunnen zetten.
-
Grandonneur schreef:
ma 24 aug, 2020 21:46
Wat is nu het voordeel precies tov een fietsendrager gebruiken? Je bent nu wel erg afhankelijk van de spanbandjes die onderweg altijd losser raken door bewegen van de lading. Controleer ze regelmatig.
Er zit een soort van ratelsysteem in, welke aangespannen kan worden. Dat blauwe ding schuin boven de bagagedrager. Naar de boot in Kiel en dan van Göteborg naar onze bestemming.
In 1985 heb ik ooit drie fietsen bovenop elkaar op een imperiaal gelegd en die met maar één spin vastgezet. En dan door vier landen geweest.
Wim schreef:
ma 24 aug, 2020 22:11
Je hebt er nu niets meer aan want je lijkt het prima te hebben opgelost, maar als ik nog een keer een fiets laat maken wordt het een fiets met Rinko voorzieningen. Dat is een Japans systeem om een gewone fiets zonder veel aparte toestanden snel heel klein te maken en ook weer snel in elkaar te kunnen zetten.
Niks geen andere fiets, het gaat om de voormalige zwarte Giant, die in ons Zweedse huis "woont" en augustus 2019 helemaal is opgeknapt en overgespoten in de kleuren van de NS-Sprinter. Door omstandigheden gaat hij nu pas terug naar Zweden. Wij hebben verdorie ons mooie Zweedse huis 14 maanden niet gezien!
Goed aangekomen bij ons Zweedse huis! De fiets op de dakdragers bleef gewoon vast zitten, bewoog zowat geen millimeter. Alleen wel dat gefluit door de spanbanden. De plastic tas over het zadel bleef heel.
Maar ook spannend voor de katten, die soms beetje bang waren. Maar wel steeds kopjes tegen mijn hand. Op de veerboot lagen ze fijn tegen me aan in bed. Prrr... prrr...

Op de foto voor de Heesterboom-garage.
IMG_20200826_183109.jpg
Tijdens het ontbijt in de keuken. De katten hebben nog nooit eekhoorns gezien!
IMG_20200828_093254.jpg